BMW Elektronik
Fra : Jøgen Mangor Iversen

Dato : 29-07-01 23:06

Er der nogen her der er haj til BMW's elektriske systemer af halvgammel
dato ?

Bimmeren (K100RS '84) er holdt op med at starte. Først en sjælden gang,
nu hver gang: Når jeg trykker på startknappen sker der absolut
ingenting. Meget ukarakteristisk! Jeg har checkket startrelæet,
benzinindsprøjtningsrelæet og "Load Shedding" relæet, som alle virker
fint. Det er heller ikke føleren til koplingen eller
gearvælgerkontakten, som ellers også kan påvirke startproceduren. Jeg
kan ikke huske om benzinpumpen skal starte når der kommer tænding på,
men det gør den ikke.

Min eneste mulighed for at få liv iden er den noget ucheckede procedure
med en kraftig kabelstump direkte fra batteriet til startmotoren. Så
starter den hver gang, uden andre bivirkninger end lidt gnister.

I følge ledningsdiagrammet sidder der nogle dyrt udseende styrebokse som
har fat i de relevante dele. Men der stopper mine evner med
multimeteret.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Jan Vagle

Dato : 29-07-01 23:58

Jøgen Mangor Iversen wrote:

> Er der nogen her der er haj til BMW's elektriske systemer af halvgammel
> dato ?

(snip)

Sjekk jordingskabelen ved startmotoren (En ledning fra eller rundt
startmotoren der går til stel) !
Jeg hadde enn sånn K-100 en tid og erfarte at startmotorern har en
"sensorledning" som er koblet slik at den "sjekker" at ikke ikke
startmotoren allerede er i gang i det en trykker på startknappen. (D.V.S. at
denne ledning skal ha stelforbindelse via børstene/slæberne på startmotoren)
Er det dårlig kontakt på denne vil ikke startelektronikken koble inn.

Let rundt startmotoren å se om du finner en dårlig forbindelse.

--
Jan Vagle

Fra : Fam. Lindschouw

Dato : 30-07-01 06:23

Hej jeg har prøvet noget lignende på Hondaen. Det var bare starteren der
skulle renses og ha' friske kul. Noget man selv kan klare hvis man er lidt
fingernem og har et par hundrede kroner.

Ole

Fra : RasmusZX9R

Dato : 30-07-01 11:26

snip
> Bimmeren (K100RS '84) er holdt op med at starte. Først en sjælden
gang,
> nu hver gang
Eftersom fejlen er kommet langsomt tror jeg at det er en dårlig
forbindelse.
Jeg har flere gange været ude for at forbindelsen blev dårlig oppe i
start kontakten.
Den er rimelig nem at skille, man skal bare lige holde øje med diverse
fjedre.
Eftersom du har gang i multimeteret er det ikke så svært at finde ud af
om det er der fejlen ligger.
HVis ikke det er der problemet er,må du bare arbejde dig videre ud i
systemet og så se hvornår fejlen kommer.
Mvh Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper James

Dato : 30-07-01 12:09

Hej,

Som nævnt kig på starterkontakten, men også tændingskontakten(låsen?) er
kendt for at gøre knuder.
Den er nem at få op og rense og smøre.

Ellers kig på www.ibmwr.org de har nogle ret gode artikler, specielt en
om 'elektrisk tune-op' af
BMW'ere, med lidt god forklaring af de problemer der er mest normale.
Det tager ikke ret lang tid lige at
poppe tanken af, rense og smøre alle de stik der flyder rundt dernede
under. (Mangen en BMW K kører er strandet
med et tilirret stik til benzinpumpen, der kan løses på 10 sek. hvis man
ved det!)

En god måde at høre om der overhovedet er 'liv' i dyret, er at lige røre
starteren meget kort, det
sætter benzinpumpen igang i nogle sekunder med et hørbart 'zz'.

mvh,
Jesper James
89' K75c
79' R100rs

RasmusZX9R wrote:

> [...]
> om det er der fejlen ligger.
> HVis ikke det er der problemet er,må du bare arbejde dig videre ud i
> systemet og så se hvornår fejlen kommer.

Jesper James Jensen PPPPPP phone + 45 82 32 33 45
AIX System Konsulent PP PP phone(mob) + 45 27 22 33 45
ProActive A/S PP PPP fax: + 45 82 32 32 22
Rosenørns Alle 1 PP www: www.proactive.dk
DK-1970 Frederiksberg PP e-mail: jjj@proactive.dk

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 30-07-01 11:54

Nu siger du at alle relæ'er o.l. se ud til at være ok. Men hvordan bruger du
multimeteret? Hvis du bare måler den ohmske modstand i kontaktsæt (eller
endnu værre, bruger gennemgangstest), skal du huske at selv en lille
modstand kan betyde stort tab, da der jo går en stor strøm. Du skal meget
hellere måle spændingen på starteren. Mål evt. spænding over selve
kontaktsættet, den skulle jo helst ligge tæt på 0 volt. Alle målinger skal
selvfølgelig være mens du prøver at starte den.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Jøgen Mangor Iversen

Dato : 05-08-01 13:06

Tak for alle svarene.

Jeg vidste at det ikke var min starterkontakt, eftersom den blev skilt
ad og renset helt igennem for få måneder siden. Jeg troede ikke rigtigt
på at det var starteren eller kullene, eftersom den sagtens kunne rotere
og starte motoren, blot den fik strøm. Jeg fandt heller ikke nogen
separat stelledning til starteren som kunne være defekt, ikke en gang på
diagrammet. Kun en ledning til "Load Shedding Relay", og den var OK.

Inspirationen kom fra en artikel på www.ibmwr.org om ledningssystemet
generelt. Det viste sig at være skidt/ir i et multistik under tanken.
Blot jeg målte på det rigtige ben, fik jeg skubbet til stikket så der
var forbindelse. Så jeg brugte en eftermiddag på at skille samtlige stik
ad, rense med WD40 og en vatpind, samle og teste. Så nu burde den kunne
køre nogle år igen.

Men jeg havde en pudsig oplevelse undervejs: Ved en af mine mange tests,
var det som om startrelæet satte sig fast og fortsatte med at tørne
motoren, selv om den var igang. Efter endnu et tryk på startknappen,
slap startrelæet med et tydeligt klik. Så måske skal mulvarpen alligevel
holde for om kort tid.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn (som starter hver gang, nu)

Fra : Jesper James

Dato : 06-08-01 12:33

Jøgen Mangor Iversen wrote:
> [...]
> motoren, selv om den var igang. Efter endnu et tryk på startknappen,
> slap startrelæet med et tydeligt klik. Så måske skal mulvarpen alligevel

Det kan være et tegn på et fladt batteri (muligvis opstået af al din
testen)
Hvis du tørner starteren med et alt for fladt batteri, kan der optræde

store strømme i startrelæet at det praktisk taget smelter sammen, og så
står
startmotoren bare og kværner indtil 1) den brænder sammen 2) batteriet
er
helt fladt eller 3) Relæet afbryder igen (been there).

Efter det føst er sket en gang ser relæet ikke så sjovt ud indeni, og
der
er større risiko for at det vil sker igen. Så det kan nok betale sig at
enten
lige slibe kontakterne med lidt smergellærred, eller købe et nyt, det er
alm. bosch auto relæer så de koster ikke så meget.

Hvis det gentager sig, er det generatoren eller batteriet.

Jesper James
89' K75c
79' R100rs