Lydbøger
Fra : Kert Rats

Dato : 02-04-09 23:13

Jeg spørger nok lidt dumt, men hvad skal man bruge af hardware for at lytte
til lydbøger?
OK, det kommer an på, hvilket medie de findes på. Så hvad er det mest
udbredte medie?
Er det (stadig) cd? Så jeg altså skal købe en disc-man?

Glæder mig til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 03-04-09 07:34

Hej Kert

> OK, det kommer an på, hvilket medie de findes på. Så hvad er det mest
> udbredte medie?

Dem man låner på biblioteket og dem man køber er CD med MP3 filer.

Dem der kommer fra blindebiblioteket er CD der er lavet i Daisy format.

De første kan afspilles på de fleste bærbare CD afspillere, Daisy format
kræver spiciel afspiller der også kan afspille MP3.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-04-09 09:32

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Dem man låner på biblioteket og dem man køber er CD med MP3 filer.

Dem vi låner på biblioteket er i almindeligt lydformat, og ikke mp3.
Desværre.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Max

Dato : 03-04-09 10:09

Hej Trine

> Dem vi låner på biblioteket er i almindeligt lydformat, og ikke mp3.
> Desværre.

Ok, men hvad er problemet med det ?

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-04-09 10:57

> Ok, men hvad er problemet med det ?

At man skal skifte cd hver time - der kan være meget mere på en cd i
mp3-format.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-09 16:52

Trine Kornum Christiansen wrote:

> At man skal skifte cd hver time - der kan være meget mere på en cd i
> mp3-format.

Fordelen er så at gamle CD-afspillere kan afspille dem. Min skivemand er
købt i 1998, og ved ikke hvad MP3 er for noget, men nyere CD-afspillere
kan vistnok godt.

Der er en pointe ved at lægge tingene ned på almindelige CD'er i det
regulære CD-lydformat, fordi så kan *alle* bruge dem. Selv om jeg godt
kan se det sure i at der kun kan ligge 75-80 minutters lyd pr skrive.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Steen

Dato : 04-04-09 18:40

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> Mvh Trine
>
> --
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde
>
> http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Og så må man ryge
Har netop overnattet der...

Fra : Max

Dato : 04-04-09 18:46

Hej Trine

> At man skal skifte cd hver time - der kan være meget mere på en cd i
> mp3-format.

Så er det jo afspilleren der er problemet, ikke formatet :)

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-04-09 20:15

> Så er det jo afspilleren der er problemet, ikke formatet :)

Det kan du selvfølgelig have ret i. :)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-09 22:04

Max wrote:
> Hej Trine
>
> Så er det jo afspilleren der er problemet, ikke formatet :)

Ikk' forstået!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 04-04-09 22:47

Hej Peter

> Ikk' forstået!

Den er også svær, 1 CD = 1 time, så vil man lytte mere end
1 time, ja så må man anskaffe sig en afspiller der kan tage
mere end 1 CD.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-04-09 23:27

Max wrote:
>Peter:

> Den er også svær, 1 CD = 1 time, så vil man lytte mere end
> 1 time, ja så må man anskaffe sig en afspiller der kan tage
> mere end 1 CD.

Nåja! Sådan en har jeg faktisk stående herhjemme, selv om jeg slet ikke
har brugt den de sidste 3, måske 4 år. Et lille monstrum der vel vejer
en 3 kg, fraregnet højtalerne.

Flerskiveløsninger er li'som ikke noget der falder indenfor kategorien
"håndholdte" afspillere, og personligt ville jeg nok insistere på at
have en art høretelefoner på, hvis jeg skulle lytte lydbøger.

Jeg lyttede godtnok uden da Rune T. Kidde læste højt fra "Hobbitten" på
P3 for cirka 10 år siden, men da kendte jeg jo historien ud og ind allerede.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 06-04-09 07:13

Hej Peter

> Flerskiveløsninger er li'som ikke noget der falder indenfor kategorien
> "håndholdte" afspillere, og personligt ville jeg nok insistere på at
> have en art høretelefoner på, hvis jeg skulle lytte lydbøger.

Så glæd dig over at den næste generations afspillere til
lydbøger er mobiltelefoner.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-09 11:41

> Dem vi låner på biblioteket er i almindeligt lydformat, og ikke mp3.
> Desværre.
>
> Mvh Trine

Både og. Bibliotekerne får faktisk flere og flere i mp3 format, søg på
www.bibliotek.dk så finder du nok nogle.
Endelig kan man jo blot låne lydbøger på "almindelige" CDer og grabbe dem
Audiograbber eller et andet tilsvarende program og vupti, så har du dem i
mp3.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-09 16:51

Kert Rats wrote:
> [...]
> udbredte medie?
> Er det (stadig) cd? Så jeg altså skal købe en disc-man?
[...]

Jeg ville købe en MP3-afspiller til formålet. Den vejer næsten
ingenting, i forhold til en skivemand. Alternativt kan du købe en brugt
skivemand (selv om jeg er for doven til at gide at sælge min), men du
skal være forberedt på at skulle brænde lydbøgerne ned på CD'er, da de
oftes fås i filformatet MP3 til download (gratis eller mod betaling).

Min MP3-afspiller er en Amitech med 256 MB RAM, købt i Netto engang i
efteråret 2005 da den var på tilbud. jeg måtte ind i 3 butikkern før jeg
fik den, torsdag eftermiddag, samme dag tilbudet gjaldt fra, men jeg fik
den dog tilsidst. Såhut jeg visker for kr 299.

MP3 til musik skal gerne op på 128 kbit pr sekund, eller ifølge nogles
øren meget mere (afhænger lidt af om man synes man kan høre forskel),
men for lydbogsfiler der kun er tale, så tror jeg godt kan kan nøjes med
en del mindre. Måske så lidt som 32 kbit/s.

Med så lav bitrate kan der ligger mange timers lyd på en 256 MB
afspiller, og jeg tror du skal gøre dig umagen for at finde en så lille
afspiller i dag. De fås sikkert en del større end min, men til samme
pris eller måske lidt lavere.

Jeg har omdannet alle 3 soundtrack-Cd'er fra "Lord of the Rings-filmene"
til MP3-format til min afspillet, i 96 kbit/s, og de 5 timer og 17
minutters musik fylder 137 MB, altså lidt over det halve af pladsen.
Hvis jeg ikke var så doven, så havde jeg nok gen-"rippet" skiverne igen
i lidt højere kvalitet (160 kbit/s. 192 kbit/s er vist lidt for højt),
men jeg kan egentlig ikke høre forskel.

Min afspiller skal bruge et enkelt almindeligt batteri i størrelsen AAA
(til sammenligning bruger min gamle skivemand 2xAA). Nogle afspillere
kan fås med indbygget batteri, som oplades ved at du stikker afspilleren
i en af din computers USB-porte (hvis ikke din PC eller Mac har flere
sådanne porte, så er den i kriminel grad forældet). Det er også USB man
typisk bruger når man overfører MP3-filerne fra computeren til afspilleren.

Jeg forestiller mig at indbygget batteri er mere praktisk, men jeg ved
det egentlig ikke. Prøv at høre nogle der har sådan en dims.

En sidste ting du skal være opmærksomhed på er DRM, "Digital Rights
Management". Det er en styg, styg ting som omklamrer enkelte
elektronsike filer (film, lydfiler, især) og gør at de er svære at
afspille, somme tider også for dem der *har* betalt for retten til at
lytte eller kigge med. Der har også været mindst én skandalesag om en
CD-skive hvor køberne havde problemer med DRM.

Hvis det er lydbøger du downloader gratis (e.v.t. de såkaldte
"podcasts", der dog sjældent er fiktion) kan du bare tage det roligt og
så slette filen igen hvis den ikke vil lade sig afspille, men det er
surt show hvis du har betalt kroner for en fil, og dernest opdager at
den er fremstillet af gakho'der der har smidt alt for meget DRM efter
projektet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-04-09 13:41

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg ikke var så doven, så havde jeg nok gen-"rippet" skiverne igen i lidt
> højere kvalitet (160 kbit/s. 192 kbit/s er vist lidt for højt), men jeg

Du kan med fordel rippe dem til mono. Så kan du halvere dine megabyte endnu
engang. :)

- Martin