|
| Marcipan til kransekage Fra : Kim |
Dato : 11-03-09 15:39 |
|
Hvorfor mener fabrikanterne (Odense) at marcipan, hvor
størstedelen af indholdet er abrikoskerner, er bedre til
kransekage end marcipan med mest mandler ?
Jeg har altid brugt "rigtig" marcipan til det... Og så
er det lavet af mandler, og ikke abrikos-"affald"
Mvh, Kim
| |
Steen Jakobsen (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Steen Jakobsen |
Dato : 11-03-09 16:05 |
|
"Kim" <No@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:49b7ccf9$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvorfor mener fabrikanterne (Odense) at marcipan, hvor
> størstedelen af indholdet er abrikoskerner, er bedre til
> kransekage end marcipan med mest mandler ?
> Jeg har altid brugt "rigtig" marcipan til det... Og så
> er det lavet af mandler, og ikke abrikos-"affald"
Det har du uden tvivl ret i men hvorfor tror du at nogen i denne gruppe kan
svare på det?
Steen.
| |
Kim (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 11-03-09 18:40 |
|
"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen
news:49b7d30d$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Det har du uden tvivl ret i men hvorfor tror du at nogen i denne gruppe
> kan svare på det?
>
Fordi der sidder faktisk en del mennesker med temmelig meget viden
og praktisk erfaring.
Mvh, Kim
| |
Max (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 11-03-09 16:16 |
|
Hej Kim
> Hvorfor mener fabrikanterne (Odense) at marcipan, hvor
> størstedelen af indholdet er abrikoskerner, er bedre til
> kransekage end marcipan med mest mandler ?
Som "konditor" lærte jeg at når der er abrikos kerner
i holder det bedre formen under bagningen.
> Jeg har altid brugt "rigtig" marcipan til det... Og så
> er det lavet af mandler, og ikke abrikos-"affald"
Hvorfor tor du at abrikoskerner er et mindre lødigt
produkt end de mandler der bruges ?
--
Mvh Max
| |
Kim (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 11-03-09 18:44 |
|
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
news:49b7d527$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvorfor tor du at abrikoskerner er et mindre lødigt
> produkt end de mandler der bruges ?
>
Fordi i mit hovede, er kransekage lavet af marcipan, og
marcipan er lavet med hovedbestanddelen mandler, ikke
abrikoskerner.
Det er lidt lissom at kalde alle mulige vekao-produkter for
chokolade... Eller er jeg galt på den ?
Mvh, Kim
| |
Max (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 11-03-09 19:13 |
| | |
Morten Wartou (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 11-03-09 16:16 |
|
"Kim" <No@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:49b7ccf9$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvorfor mener fabrikanterne (Odense) at marcipan, hvor
> størstedelen af indholdet er abrikoskerner, er bedre til
> kransekage end marcipan med mest mandler ?
> Jeg har altid brugt "rigtig" marcipan til det... Og så
> er det lavet af mandler, og ikke abrikos-"affald"
Det er jo ikke marcipankage, det er kransekage. Selv de allerdyreste
kransekager (og de kan være forbandet dyre) benytter kransekagemasse - hvis
ren marcipan var velegnet til formålet, ville der garanteret også være nogen
der brugte det. Jeg tror ikke materialeudgifterne er så vigtige, når man som
La Glace tager 29,- for et lille stykke kransekage. De benytter Odenses
Kranse XX masse.
--
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Padre (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Padre |
Dato : 11-03-09 18:42 |
|
"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote in message
news:49b7d5aa$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er jo ikke marcipankage, det er kransekage. Selv de allerdyreste
> kransekager (og de kan være forbandet dyre) benytter kransekagemasse -
> hvis ren marcipan var velegnet til formålet, ville der garanteret også
> være nogen der brugte det. Jeg tror ikke materialeudgifterne er så
> vigtige, når man som La Glace tager 29,- for et lille stykke kransekage.
> De benytter Odenses Kranse XX masse.
Men hos la Glace kan man også købe et stykke bagt marcipan, som altså ikke
er kransekage men netop marcipan.
Selv gætter jeg på at kransekage med abrikoskerner er en slags overlevet
sekundaprodukt som Richs og røde pølser. Folk har fået smag for det, og
derfor kan det sælges, navnlig i et land som DK, hvor kvalitetsbevidsthed
nærmest er en by i Rusland.
--
Padre
| |
Tove Krieger (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Tove Krieger |
Dato : 11-03-09 19:03 |
|
In news:gp8t5n$ois$1@news.albasani.net,
Padre <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> typed:
>
> Selv gætter jeg på at kransekage med abrikoskerner er en slags
> overlevet sekundaprodukt som Richs og røde pølser. Folk har fået smag
> for det, og derfor kan det sælges, navnlig i et land som DK, hvor
> kvalitetsbevidsthed nærmest er en by i Rusland.
Jeg kan huske at som barn, når min faster fra Kolding kom på besøg, fik jeg
altid et kæmpestort stykke kransekage, som var fint indpakket i cellofan.
Det kom fra "Saxildhus" konditori og det smagte himmelsk. Jeg har ikke fået
så lækker en kransekage siden.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats
| |
Kim (11-03-2009)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 11-03-09 22:43 |
|
"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:49b7fce1$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:gp8t5n$ois$1@news.albasani.net,
>
> Jeg kan huske at som barn, når min faster fra Kolding kom på besøg, fik
> jeg altid et kæmpestort stykke kransekage, som var fint indpakket i
> cellofan. Det kom fra "Saxildhus" konditori og det smagte himmelsk. Jeg
> har ikke fået så lækker en kransekage siden.
>
Mmmm... Dér fik vi Sahra Bernard kager fra, når faderen var i Jylland..
Mvh, Kim
| |
Ukendt (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-03-09 07:47 |
|
Da jeg for små 30 år siden forlagde residensen til Kolding, var fruens og
undertegnedes "lørdagshygge" en spadseretur i midtbyen - og en tur på
Saxildhus' Konditori på hjemvejen - to Sarah Bernhard-kager eller to stykker
Othellolagkage.
De var nu gode.
| |
Morten Wartou (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 12-03-09 00:20 |
|
"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:gp8t5n$ois$1@news.albasani.net...
> "Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote in message
> news:49b7d5aa$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Det er jo ikke marcipankage, det er kransekage. Selv de allerdyreste
>> kransekager (og de kan være forbandet dyre) benytter kransekagemasse -
>> hvis ren marcipan var velegnet til formålet, ville der garanteret også
>> være nogen der brugte det. Jeg tror ikke materialeudgifterne er så
>> vigtige, når man som La Glace tager 29,- for et lille stykke kransekage.
>> De benytter Odenses Kranse XX masse.
> Men hos la Glace kan man også købe et stykke bagt marcipan, som altså ikke
> er kransekage men netop marcipan.
> Selv gætter jeg på at kransekage med abrikoskerner er en slags overlevet
> sekundaprodukt som Richs og røde pølser. Folk har fået smag for det, og
> derfor kan det sælges, navnlig i et land som DK, hvor kvalitetsbevidsthed
> nærmest er en by i Rusland.
Jeg tror ikke du har ret - det er stadig to vidt forskellige produkter, og
hver har sine kvaliteter. Kransekage er jo også ofte med bl.a. æggehvide,
der er mening i galskaben - det er helt sikkert ikke bare for at spare et
par kr. (og igen, tager man 29,- for et lille stykke kransekage, er det
ligegyldigt om bageren har givet xx kr. for et kilogram Kranse XX eller xx+3
kr. for et kilogram ren rå marcipan (desuden har jeg en mistanke om at
Kranse XX faktisk er dyrere end rå marcipan, men det er bare et gæt)). Alm.
marcipan er da fint, men jeg vil langt hellere have et stykke kransekage end
et stykke marcipan. Marcipan med lidt nougat kan være fint, men i sin rene
form skal jeg ikke have for store mængder før jeg får det dårligt. Jeg ser
rå marcipan som en ingrediens, ikke et færdigt produkt der spises alene.
--
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Morten Wartou (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 12-03-09 01:16 |
|
"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i meddelelsen
news:49b8471a$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i meddelelsen
> news:gp8t5n$ois$1@news.albasani.net...
>> "Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote in message
>> news:49b7d5aa$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Det er jo ikke marcipankage, det er kransekage. Selv de allerdyreste
>>> kransekager (og de kan være forbandet dyre) benytter kransekagemasse -
>>> hvis ren marcipan var velegnet til formålet, ville der garanteret også
>>> være nogen der brugte det. Jeg tror ikke materialeudgifterne er så
>>> vigtige, når man som La Glace tager 29,- for et lille stykke kransekage.
>>> De benytter Odenses Kranse XX masse.
>> Men hos la Glace kan man også købe et stykke bagt marcipan, som altså
>> ikke er kransekage men netop marcipan.
>> Selv gætter jeg på at kransekage med abrikoskerner er en slags overlevet
>> sekundaprodukt som Richs og røde pølser. Folk har fået smag for det, og
>> derfor kan det sælges, navnlig i et land som DK, hvor kvalitetsbevidsthed
>> nærmest er en by i Rusland.
>
> Jeg tror ikke du har ret - det er stadig to vidt forskellige produkter, og
> hver har sine kvaliteter. Kransekage er jo også ofte med bl.a. æggehvide,
> der er mening i galskaben - det er helt sikkert ikke bare for at spare et
> par kr. (og igen, tager man 29,- for et lille stykke kransekage, er det
> ligegyldigt om bageren har givet xx kr. for et kilogram Kranse XX eller
> xx+3 kr. for et kilogram ren rå marcipan (desuden har jeg en mistanke om
> at Kranse XX faktisk er dyrere end rå marcipan, men det er bare et gæt)).
> Alm. marcipan er da fint, men jeg vil langt hellere have et stykke
> kransekage end et stykke marcipan. Marcipan med lidt nougat kan være fint,
> men i sin rene form skal jeg ikke have for store mængder før jeg får det
> dårligt. Jeg ser rå marcipan som en ingrediens, ikke et færdigt produkt
> der spises alene.
Fandt lige en pris på Kranse XX - på torvet.dk koster den 137,95 for 1 kg.
:) Så er det vist gjort klart, at det absolut ikke er for at spare at man
bruger kransekagemasse.
--
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Padre (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Padre |
Dato : 12-03-09 01:58 |
|
On 12 Mar., 00:19, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:
> der er mening i galskaben - det er helt sikkert ikke bare for at spare et
> par kr. (og igen, tager man 29,- for et lille stykke kransekage, er det
> ligegyldigt om bageren har givet xx kr. for et kilogram Kranse XX eller xx+3
> kr. for et kilogram ren rå marcipan (desuden har jeg en mistanke om at
> Kranse XX faktisk er dyrere end rå marcipan, men det er bare et gæt)).. Alm.
> marcipan er da fint, men jeg vil langt hellere have et stykke kransekage end
> et stykke marcipan. Marcipan med lidt nougat kan være fint, men i sin rene
> form skal jeg ikke have for store mængder før jeg får det dårligt..
For det første siger jeg ikke, at man i dag laver kransekage med
abrikoskerner for at spare, selvom jeg gætter på, at det oprindeligt
var pårsagen.
For det andet kan kransekage jo godt være et sekundaprodukt selvom du
ikke kan spise meget marcipan. Faktisk har de to ting intet med
hinanden at gøre.
--
padre
| |
Morten Wartou (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 12-03-09 10:46 |
|
"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:7c77a8a1-a7a3-4778-b9e2-16880c326487@z9g2000yqi.googlegroups.com...
On 12 Mar., 00:19, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:
>> der er mening i galskaben - det er helt sikkert ikke bare for at spare et
>> par kr. (og igen, tager man 29,- for et lille stykke kransekage, er det
>> ligegyldigt om bageren har givet xx kr. for et kilogram Kranse XX eller
>> xx+3
>> kr. for et kilogram ren rå marcipan (desuden har jeg en mistanke om at
>> Kranse XX faktisk er dyrere end rå marcipan, men det er bare et gæt)).
>> Alm.
>> marcipan er da fint, men jeg vil langt hellere have et stykke kransekage
>> end
>> et stykke marcipan. Marcipan med lidt nougat kan være fint, men i sin
>> rene
>> form skal jeg ikke have for store mængder før jeg får det dårligt.
>For det første siger jeg ikke, at man i dag laver kransekage med
>abrikoskerner for at spare, selvom jeg gætter på, at det oprindeligt
>var pårsagen.
>For det andet kan kransekage jo godt være et sekundaprodukt selvom du
>ikke kan spise meget marcipan. Faktisk har de to ting intet med
>hinanden at gøre.
Jo, de to ting har meget med hinanden at gøre. Du mener at danskerne ikke er
kvalitetsbevidste, fordi de vil have kransekage lavet af kransekagemasse.
Jeg mener det er noget vrøvl - det er som at påstå at danskerne er ligeglade
med kvalitet fordi de, udover chokolade, putter sukker, mel og æg i en
chokoladekage, og ikke laver den af ren chokolade.
--
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Padre (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Padre |
Dato : 12-03-09 04:24 |
|
On 12 Mar., 10:46, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:
> Jo, de to ting har meget med hinanden at gøre. Du mener at danskerne ikke er
> kvalitetsbevidste, fordi de vil have kransekage lavet af kransekagemasse.
> Jeg mener det er noget vrøvl - det er som at påstå at danskerne er ligeglade
> med kvalitet fordi de, udover chokolade, putter sukker, mel og æg i en
> chokoladekage, og ikke laver den af ren chokolade.
Prøv lige at læse det igen:
"For det andet kan kransekage jo godt være et sekundaprodukt selvom du
ikke kan spise meget marcipan. Faktisk har de to ting intet med
hinanden at gøre."
De to ting, som ikke har noget med hinanden at gøre er:
1 - at kransekage kan være et sekundaprodukt
2 - at du ikke kan spise større mængder marcipan.
Kransekage er ikke min begrundelse for at hævde at danskerne ikke er
kvalitetsbevidste.
Min begrundelse er at danske butikkers madvarer efter mit bedste skøn
for omtrent 80% vedkommende er noget skrammel set i forhold til hvad
jeg kan finde i almindelige fødevarebutikker i visse andre lande, hvor
jeg ville mene, at kvalitetsbevidstheden er større end i DK.
--
padre
| |
Jens Bruun (12-03-2009)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 12-03-09 17:14 |
|
"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:72b44652-1d70-4e3e-8791-1cc08c25fae4@b16g2000yqb.googlegroups.com
> Min begrundelse er at danske butikkers madvarer efter mit bedste skøn
> for omtrent 80% vedkommende er noget skrammel set i forhold til hvad
> jeg kan finde i almindelige fødevarebutikker i visse andre lande, hvor
> jeg ville mene, at kvalitetsbevidstheden er større end i DK.
Hvilke lande er det?
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
Kevin Borbye Edelvan~ (13-03-2009)
| Kommentar Fra : Kevin Borbye Edelvan~ |
Dato : 13-03-09 11:09 |
|
On 12 Mar., 10:46, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:
> Jo, de to ting har meget med hinanden at gøre. Du mener at danskerne ikke er
> kvalitetsbevidste, fordi de vil have kransekage lavet af kransekagemasse.
> Jeg mener det er noget vrøvl - det er som at påstå at danskerne er ligeglade
> med kvalitet fordi de, udover chokolade, putter sukker, mel og æg i en
> chokoladekage, og ikke laver den af ren chokolade.
Eksemplet tjener ikke til at illustrere problemstillingen, der må lidt
gastronomihistorie til! Kransekage laves historisk, traditionelt af
marcipan (som traditionelt har bestået af mandler og sukker), mere
sukker og æggehvide, som bages i ovn og dekoreres med glasur eller
chokolade. Abrikoskerner har ikke noget at gøre i sådan en sammenhæng..
At det skulle have bagefasthedsfordele har jeg svært ved at forestille
mig, jeg bager altid kransekage af højkvalitetsmarcipan og har aldrig
oplevet problemer med fasthed. Et faktum er det derimod, at
abrikoskerner ikke har nogen smag, hvorfor et blandingsprodukt
nødvendigvis enten må smage af mindre eller tilsættes aroma (hvis
naturlighed kan variere i mange grader), som oftest forringer
smagsoplevelsen.
En chokoladekage laves traditionelt af bl.a. sukker, mel og æg, så det
er, som det skal være.
Mvh
Kevin Borbye Edelvang
| |
Kim (13-03-2009)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 13-03-09 19:44 |
|
"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:3d933821-4355-4130-a7d6->Zcf4c33aae5a2@v19g2000yqn.googlegroups.com...
>On 12 Mar., 10:46, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
>wrote:
>
>jeg bager altid kransekage af højkvalitetsmarcipan og har aldrig
>oplevet problemer med fasthed. Et faktum er det derimod, at
>abrikoskerner ikke har nogen smag, hvorfor et blandingsprodukt
>nødvendigvis enten må smage af mindre eller tilsættes aroma (hvis
>naturlighed kan variere i mange grader), som oftest forringer
>smagsoplevelsen.
>
Ahh.. endelig en lidelsesfælle
Mvh, Kim
| |
Padre (14-03-2009)
| Kommentar Fra : Padre |
Dato : 14-03-09 11:05 |
|
"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> wrote in message
news:3d933821-4355-4130-a7d6-cf4c33aae5a2@v19g2000yqn.googlegroups.com...
On 12 Mar., 10:46, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:
>At det skulle have bagefasthedsfordele har jeg svært ved at forestille
>mig, jeg bager altid kransekage af højkvalitetsmarcipan og har aldrig
>oplevet problemer med fasthed. Et faktum er det derimod, at
>abrikoskerner ikke har nogen smag, hvorfor et blandingsprodukt
>nødvendigvis enten må smage af mindre eller tilsættes aroma (hvis
>naturlighed kan variere i mange grader), som oftest forringer
>smagsoplevelsen.
Jeg laver kransekage af mandler, sukker, ren rå marcipan og eventuelt en
lillebitte smule æggehvide, og jeg har ingen problemer med at få den til at
holde faconen. Jeg har tidligere lavet kransekage kun af marcipan, der var
heller ingen problemer med faconen.
--
Padre
| |
Kim (14-03-2009)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 14-03-09 15:06 |
|
"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:gpfvgs$tl0$1@news.albasani.net...
>
> Jeg laver kransekage af mandler, sukker, ren rå marcipan og eventuelt en
> lillebitte smule æggehvide, og jeg har ingen problemer med at få den til
> at holde faconen. Jeg har tidligere lavet kransekage kun af marcipan, der
> var heller ingen problemer med faconen.
>
Hvorfor ekstra mandler og sukker, det er jo i marcioanen.. ?
Maler du mandlerne ?
Mvh, Kim
| |
Padre (14-03-2009)
| Kommentar Fra : Padre |
Dato : 14-03-09 15:20 |
|
"Kim" <No@mail.dk> wrote in message
news:49bbb9d8$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvorfor ekstra mandler og sukker, det er jo i marcioanen.. ?
> Maler du mandlerne ?
Fordi det smager anderledes og gør det muligt at lave en kransekage, som
ikke er helt så sød. jeg laver stort set kun kransekage til nytårsaften, og
da jeg kan lide brut champagne, og ikke synes om meget søde kager sammen med
champagnen, laver jeg en kransekage som er meget mindre sød end det er
normalt, men som til gengæld smager af mandler.
Jeg smutter mandlerne og maler dem i en foodprocessor sammen med sukkeret,
sådan at mandlerne ikke bliver varmet for meget op og den smule olie, der er
i dem, går direkte i sukkeret.
--
padre
| |
Max (14-03-2009)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 14-03-09 17:19 |
|
Hej Padre
> Jeg smutter mandlerne og maler dem i en foodprocessor sammen med
> sukkeret, sådan at mandlerne ikke bliver varmet for meget op og den
> smule olie, der er i dem, går direkte i sukkeret.
Svitser du ikke marcipanen i en gryde ?
--
Mvh Max
| |
Padre (15-03-2009)
| Kommentar Fra : Padre |
Dato : 15-03-09 10:04 |
|
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:49bbd8e8$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Svitser du ikke marcipanen i en gryde ?
Nej.
--
Padre
| |
|
|