Hvis bare alt var HD
Fra : Steen

Dato : 31-03-09 16:45

Jeg synes det er en fryd og se trailere i HD
http://www.apple.com/trailers/#section=justhd

Hvis bare alt var i samme kvalitet - selv webtv er ofte i tvivlsom
billedkvalitet

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-03-09 17:53

In news:1ixgekk.ar73lsdrx6maN%isteen+usenet@gmail.com,
Steen <isteen+usenet@gmail.com> typed:
> Jeg synes det er en fryd og se trailere i HD
> http://www.apple.com/trailers/#section=justhd
>
> Hvis bare alt var i samme kvalitet - selv webtv er ofte i tvivlsom
> billedkvalitet

Jeg sagde jo vores Viasat op, så nu glæder jeg mig vanvittigt til maj hvor
vi får Canal Digital i stedet for. Der er 9 HD kanaler, og det er simpelthen
en fryd at se naturprogrammerne i HD, og så på en 42" skærm. Jeg kan næsten
ikke vente.

Jeg har set det hos min datter, og det er bare *så* flot.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Zeki

Dato : 31-03-09 18:11

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det er en fryd og se trailere i HD
> http://www.apple.com/trailers/#section=justhd
>
> Hvis bare alt var i samme kvalitet - selv webtv er ofte i tvivlsom
> billedkvalitet

Ja, jeg har for længst droppet alt hvad der hedder DVD og SD når det drejer
sig om film.

25 Mb/sec Blu Ray-film gennem en 1080p projektor, sprøjtet op på et 136"
lærred er lige sagen!

Det bliver fedt når al TV er i HD.

Fra : Søren Blom

Dato : 31-03-09 18:42

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev

> 25 Mb/sec Blu Ray-film gennem en 1080p projektor, sprøjtet op på et 136"
> lærred er lige sagen!
>
> Det bliver fedt når al TV er i HD.

Ja, men det sker næppe inden for de næste 10 år.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Zeki

Dato : 31-03-09 19:20

> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev

> Ja, men det sker næppe inden for de næste 10 år.

Så længe der er masser af valgmuligheder. Desværre halter Danmark groft
efter USA, Tyskland, England og det meste af Asien, men nu lancerer DR jo
deres første HD kanal til efteråret, så det er da det rigtige skridt fremad.

Fra : Noone

Dato : 01-04-09 01:07

On Tue, 31 Mar 2009 19:10:33 +0200, "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?>
wrote:

> [...]
>sig om film.
>
>25 Mb/sec Blu Ray-film gennem en 1080p projektor, sprøjtet op på et 136"

Hvad gør du så lige med alle de mange film der IKKE findes på Blu Ray?

- Og dem der findes koster mindst 4 gange så meget som én DVD film!

I øvrigt troede jeg at alle DVD film blev optimeret (bare en smule)
hvis de blot afspilles på en Blu Ray afspiller...? Er det ikke
rigtigt?

-Anders

Fra : Zeki

Dato : 01-04-09 04:11

"Noone" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> Hvad gør du så lige med alle de mange film der IKKE findes på Blu Ray?

Dem har jeg jo set tidligere. Vil jeg gense dem, venter jeg til de kommer på
Blu Ray

> I øvrigt troede jeg at alle DVD film blev optimeret (bare en smule)
> hvis de blot afspilles på en Blu Ray afspiller...? Er det ikke
> rigtigt?

Nej. Du kan ikke tvinge flere pixels ud af en film.

En DVD er 720x576 linier. Afspiller du den på en Blu-Ray afspiller
opskalerer/strækker den bare billedet til 720 eller 1080 linier. Rent
faktisk får man generelt mere ud af bare at køre i native opløsning.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-04-09 08:35

Zeki wrote:

> [...]
> opskalerer/strækker den bare billedet til 720 eller 1080 linier. Rent
> faktisk får man generelt mere ud af bare at køre i native opløsning.

Et alm. CRT-fjernsyn har vel lidt færre end 720x576 pixels, og i så fald
har Noone ret i at man får mere med på en HD-skærm

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henrik Laursen

Dato : 01-04-09 13:00

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote in

> "Noone" <no@no.no> skrev i en meddelelse
>
> Dem har jeg jo set tidligere. Vil jeg gense dem, venter jeg til de
> kommer på Blu Ray

Så kommer du fandme til at vente længe, for over 90% af de film der ER på
markedet på DVD og ikke Blu-ray, får IKKE en senere Blu-ray release.
Det er kun særligt udvalgte film at det sker med.
Der er du nu en smule for naiv hvis du går med den tro at de finder på at
smide ALT hvad der er på markedet idag på DVD ud på Blu-ray senere.

Det ville jo fandme være det samme som hvis de havde taget ALT hvad der kom
på VHS før DVD'en og havde smidt alle de film ud på DVD, da det blev
VHS'ens afløser, det gjorde de jo heller ikke.

Prøv nu at læne dig lidt tilbage og tænk lidt over den

--
Henrik Laursen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-04-09 16:12

Henrik Laursen wrote:
> [...]
> på VHS før DVD'en og havde smidt alle de film ud på DVD, da det blev
> VHS'ens afløser, det gjorde de jo heller ikke.

Vi skal da hver især have alle vores yndlingsfilm på Blue-Ray, før eller
senere.

Jeg har "Ronin" og "Die Hard" på DVD, men om 10-15 år har jeg dem også
på Blue-Ray, eller måske i et endnu bedre format. Det cirka dusin andre
film jeg har, dem vil jeg næppe gide at opgradere, men der er mange film
jeg slet ikke ejer endnu, og når jeg om (formodentlig) få år køber en
Blue-Ray-afspiller, så ville det derefter være oplagt at anskaffe dem på
Blue-Ray frem for på DVD.

> Prøv nu at læne dig lidt tilbage og tænk lidt over den

Husk på hvad der skete da musik begyndte at komme på CD. Pludselig
genkøbte folk en masse musik som de allerede ejede, enten på plade eller
på kassettebånd. Det projekt blev de fleste så færdige med engang for
vistnok 5-8 år siden, og siden da har musikbranchen klaget over faldende
salg, selv om en stor del af faldet nok i virkeligheden skyldes at folk
er færdige med opdragerings-køb og at stort set alle køb i dag er ny-køb.

Det samme vil i et vist omgang ske med Blue-Ray-film. Hvilken Star
Wars-fan vil *ikke* (forudsat han ejer skærm og afspiller - men det
kommer jo for stort set os alle, før eller senere) ønske at eje
trilogien i fuldt HD-format?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Zeki

Dato : 01-04-09 16:19

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i en meddelelse
> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote in

> Så kommer du fandme til at vente længe, for over 90% af de film der ER på
> markedet på DVD og ikke Blu-ray, får IKKE en senere Blu-ray release.

Nu er det så heldigvis kun de færreste film som jeg mener er mere end et
gensyn værd. Dem der er, har jeg allerede på Blu Ray (minus en håndfuld,
hvoraf flere har fået releasedatoer)

I dag udkommer de fleste film simultant på DVD og Blu-Ray. Om nogle år vil
du kun kunne købe dem på Blu Ray

> Der er du nu en smule for naiv hvis du går med den tro at de finder på at
> smide ALT hvad der er på markedet idag på DVD ud på Blu-ray senere.

Lige så naiv som de tåber der i 1997 mente at der ALDRIG ville blive udgivet
så mange film på DVD som på VHS?

> Prøv nu at læne dig lidt tilbage og tænk lidt over den

Og måske skulle du tænke dig lidt om inden du kalder andre for "naive" uden
at have noget at have det i ? Det er ikke ligefrem noget der opfordrer til
en særlig frugtbar dialog.

Fra : Henrik Laursen

Dato : 02-04-09 12:33

> Og måske skulle du tænke dig lidt om inden du kalder andre for "naive"
> uden at have noget at have det i ? Det er ikke ligefrem noget der
> opfordrer til en særlig frugtbar dialog.

Jeg har masser at have det i, for jeg har en del film stående på VHS der
aldrig fik en DVD release og ditto DVD'ere der aldrig får sig en release
på dit højt elskede Blu-ray format.

Jeg kan jo ikke gøre for at du lever en naiv tilværelse om at alt
der er ude på DVD nu engang får sig en Blu-ray release.
Men det må du jo om.

--
Henrik Laursen

Fra : Zeki

Dato : 02-04-09 17:25

> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote in

> Jeg har masser at have det i

Nej, du har ikke. For dine præferencer og behov er ikke identiske med mine!

Fra : Hansemand

Dato : 03-04-09 13:59

> "Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i en meddelelse

> Nej, du har ikke. For dine præferencer og behov er ikke identiske med
> mine!

Arh, jeg må nu indrømme at jeg også synnes det lyder ret usandsyneligt
når man tænker på hvor mange egentlig millioner af film der er derude på
DVD at de skulle få en udgivning på Blu-ray.

Det bliver vist nok kun de film at der tjente millioner og atter millioner
både i biografen og på DVD der har chancerne for en Blu-ray udgivelse.
Der er store omkostninger (millioner af dollars) på spil ved det.

--
Hansemand

Fra : Zeki

Dato : 03-04-09 17:47

"Hansemand" <no.th@nks.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> når man tænker på hvor mange egentlig millioner af film der er derude på
> DVD at de skulle få en udgivning på Blu-ray.

Når jeg skriver at jeg har de film jeg ønsker på Blu-Ray pånær en håndfuld
hvoraf flere HAR fået releasedates, så er det sgu ikke "usandsynligt" at jeg
får dem at se i HD, vel?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-04-09 05:03

Henrik Laursen wrote:
> Jeg har masser at have det i, for jeg har en del film stående på VHS der
> aldrig fik en DVD release og ditto DVD'ere der aldrig får sig en release
> på dit højt elskede Blu-ray format.

Kan du nævne 5 titler på film, der udkom på VHS men stadig ikke er
udkommet på DVD?

> Jeg kan jo ikke gøre for at du lever en naiv tilværelse om at alt
> der er ude på DVD nu engang får sig en Blu-ray release.
> Men det må du jo om.

Et argument til din fordel er at Blue-Ray-afspiller er bagudkompatible.
Det gør at folk der udskifter deres DVD-afspiller med en BR-afspiller
stadig kan se deres DVD-film, og det mindsker presset for at udgive
gamle DVD-film i BR-format, i modsætning til dengang folk skiftede fra
VHS til DVD.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Steen Hansen

Dato : 03-04-09 06:42

On Fri, 03 Apr 2009 06:02:35 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Kan du nævne 5 titler på film, der udkom på VHS men stadig ikke er
>udkommet på DVD?

Det tror jeg fakstisk godt man kan, men har en film solgt godt på
VHS så kommer den/de garenteret ogås på et tidspunkt på DVD. Men om
det samme sker for Blue ray, kan man godt komme i tvivl om, når de
kloge hoveder kun giver blue ray 5 år, før det bliver afløst af andet
format.

Vhs holdt i noget der ligner 25-30 år

DVD holdt i ca 10 år.

Blue ray 5 år ???

Har iøvrigt selv lige købt blue raym og er vildt imponeret over
kvaliten. Tør ikke idag sætte mig og se en VHS film

Steen

Fra : Zeki

Dato : 03-04-09 18:00

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i en meddelelse

> Vhs holdt i noget der ligner 25-30 år

Arh...VHS blev først de facto standard i 80'erne efter kampen med Betamax. I
1998-99 var det ved at være slut.

> DVD holdt i ca 10 år.

En god måde at bedømme hvornår et format "tager over" er egentlig at kigge
på hylderne i Blockbuster/Playtime. Det er en fin indikator. Hvad fylder
mest? Pt fylder DVD naturligvis mest, ligesom VHS fyldte mest i 1999.

Fra : Hansemand

Dato : 03-04-09 19:31

> [...]
> kigge på hylderne i Blockbuster/Playtime. Det er en fin indikator.
> Hvad fylder mest? Pt fylder DVD naturligvis mest, ligesom VHS fyldte

Bedøm det hellere ud efter de "Udlejet" mærkater der sidder i boxene
istedet for hvor mange af boksene de har stående, så ser billedet en
del anderledes ud lige pludseligt.

--
Hansemand

Fra : Zeki

Dato : 03-04-09 20:14

> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote in

> Bedøm det hellere ud efter de "Udlejet" mærkater der sidder i boxene
> istedet for hvor mange af boksene de har stående, så ser billedet en
> del anderledes ud lige pludseligt.

Nu er det ikke efterspørgelsen, men udbuddet jeg refererer til.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-04-09 20:33

Zeki wrote:

> En god måde at bedømme hvornår et format "tager over" er egentlig at kigge
> på hylderne i Blockbuster/Playtime. Det er en fin indikator. Hvad fylder
> mest? Pt fylder DVD naturligvis mest, ligesom VHS fyldte mest i 1999.

Indtil marts 1998 boede jeg tæt ved Greve Centeret, hvor der lå en
filmudlejningsbuetik, som jeg benyttede ind imellem. Lige indtil jeg
flyttede, da var der VHS på alle hylder. Eller måske næsten alle, men
jeg tror egentlig det var på *alle* hylderne. Jeg købte også ny PC i
sommeren 1998, og på det tidspunkt var det ganske stort at der blev
indbygget et DVD-drev i den i stedet for et CD-ROM-drev.

Siden boede jeg i Hundige, og lejede stort set ingen film, vistnok fordi
der ike lå en bekvem udlejningsbutik i gåafstand fra min bolig. Så jeg
ved ikke hvilke formater der stod på hylderne i 1999, 2000 eller 2001.
Men tidligt i 1998 var det mindst 95% VHS.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Optimus Prime

Dato : 03-04-09 09:53

Peter Knutsen skrev:
> Kan du nævne 5 titler på film, der udkom på VHS men stadig ikke er
> udkommet på DVD?

Der findes masser - faktisk er der et helt sub-marked for såkaldte
ex-rental VHS... Altså tidligere udlejningsfilm, som er interessante
fordi de kun er tilgængelige i de udgivelser...

Selv mangler jeg DVD udgaver af bl.a. Blastfighter, Delta Pi, The Keep
(findes dog på laserdisc), Electric Dreams (er netop annonceret på R2-UK
DVD nu).

Af større titler er især Disneys Song of the South savnet af mange (men
jeg ved faktisk ikke om den har været udgivet på VHS?)...

Hvis man ikke udelukkende kigger på større mainstream titler, så mangler
der stadig tusindvis af film på dvd-formatet; men disse er ikke udgivet
fordi det sandsynligvis ikke kan betale sig (begrænset kundegrundlag) og
enkelte titler mangler af andre årsager, som fx. The Keep og Song of the
South.

Hedigvis kan mange erhverves i kopier via "indernettet"; men kvaliteten
er ofte så ringe (overførsler med slidte VHS bånd som master osv) at man
næppe kan beskyldes for at bryde copyrighten