König ohne Krone
Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 14:42

I øjeblikket viser ARD [start: 14:30] en tysk farvefilm fra 1956 der
hedder König ohne Krone.

Når jeg reagerer på den er det fordi den foregår i København med start
1766. Kongen er Christian VII, og der er også en velkendt læge ved navn
Struensee med.

Jeg undrer mig over at den pågældende film er ret ukendt her i landet?

FUT dk.kultur.film.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 16:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I øjeblikket viser ARD [start: 14:30] en tysk farvefilm fra 1956 der
> hedder König ohne Krone.

Filmens rette navn er nu »Herrscher ohne Krone«; det er naturligvis
Struensee der er »herskeren«.

<http://www.amazon.de/Herrscher-ohne-Krone-O-Fischer/dp/B0000A12S2>

<http://www.digitalvd.de/dvds/5206,Herrscher-ohne-Krone.html>

Nedenstående kun med s/h billeder (filmen sendes i farve!):

<http://www.deutsches-filminstitut.de/caligari/dt2fcf0382.htm>

Sider på dansk er der kun ganske få af:

<http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada
%3Aofficial&q=%22Herrscher+ohne+Krone%22&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da

Og den ene af dem er endda en TV Guide.

Mon det skyldtes de antityske følelser efter 2. verdenskrig, at denne
historiske film om /danske/ forhold er så ukendt i Danmark?

FUT igen til dk.kultur.film [da jeg havde angivet forkert titel].

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-03-09 19:42

"Per Rønne" skrev bl.a.:

> Filmens rette navn er nu »Herrscher ohne Krone«; det er naturligvis
> Struensee der er »herskeren«.

"Struensee, herskeren uden krone" havde danmarkspremiere i Palads i
København 12.7.1957.

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 20:06

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> "Struensee, herskeren uden krone" havde danmarkspremiere i Palads i
> København 12.7.1957.

OK, men det er nu før min tid.

Jeg havde troet at en sådan film forholdsvist tit var blevet vist i
dansk tv, og i hvert fald omtalt.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-03-09 22:18

"Per Rønne" wrote:

> OK, men det er nu før min tid.
>
> Jeg havde troet at en sådan film forholdsvist tit var blevet vist i
> dansk tv, og i hvert fald omtalt.

Dansk tv viser kun danske og engelsksprogede film og serier. Ellers skal det
være noget helt ekstraordinært.

Per V
--
Vær god ved politiet!
http://www.soundlantern.com/UpdatedSoundPage.do?ToId=15187

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 05:06

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Dansk tv viser kun danske og engelsksprogede film og serier. Ellers skal det
> være noget helt ekstraordinært.

Som Heimat? Og Der Untergang.

Selv Die Brücke, en tysk antikrigsfilm om en vesttysk 1.g-klasse i
krigens sidste dage, har vi vist kun set i biografen. Jeg har dog købt
den på DVD [fås på amazon.de; den fås ikke i Danmark og er naturligvis
uden selv engelske undertekster]. Jeg tror at alle der var unge i 60erne
og 70erne har set filmen.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-03-09 13:27

"Per Rønne" skrev:

> OK, men det er nu før min tid.
>
> Jeg havde troet at en sådan film forholdsvist tit var blevet vist i
> dansk tv, og i hvert fald omtalt.

Forsiden af filmens program har jeg lagt ud her:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm - og selvom man selvsagt ikke
/alene/ ud af filmprogrammet hélt kan vurdere værkets kvalitet, så kan
man vist godt gætte på en vis skal vi sige ... folkelig overfladiskhed?

I "Filmens Hvem Hvad Hvor" (Politikens Forlag; 1968) betegner Bjørn
Rasmussen filmen som en 'kuriøs skildring af danehoffet i 1770'.

--
Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-03-09 15:40

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> vurdere værkets kvalitet, så kan man vist godt gætte på
> en vis skal vi sige ... folkelig overfladiskhed?

Filmen kan ikke være allerværst. Bemærk at Siegfried
Lowitz spiller med. Det var ham der spillede "Der Alte"
i krimiserien af samme navn.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-03-09 16:28

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Filmen kan ikke være allerværst. Bemærk at Siegfried
> Lowitz spiller med. Det var ham der spillede "Der Alte"
> i krimiserien af samme navn.

Måske ikke. Men det var vel mere end en snes år senere?

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 17:49

> [...]

> /alene/ ud af filmprogrammet hélt kan vurdere værkets kvalitet, så kan
> man vist godt gætte på en vis skal vi sige ... folkelig overfladiskhed?

Nu fik jeg ikke set hele filmen, langt fra, men hvad jeg så passer ikke
rigtigt med coveret.

> I "Filmens Hvem Hvad Hvor" (Politikens Forlag; 1968) betegner Bjørn
> Rasmussen filmen som en 'kuriøs skildring af danehoffet i 1770'.

Det samme kunne vel siges om stort set alle historiske storfilm fra
tiden.

I øvrigt kan jeg skam da huske hvordan Matador blev heglet ned at
kritikken da den blev vist første gang, for slet ikke at tale om Huset
på Christianshavn, der trods alt har kvaliteter som nutidens
muzak-serier så ganske mangler.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-03-09 18:09

"Per Rønne" skrev bl.a.:

> I øvrigt kan jeg skam da huske hvordan Matador blev heglet ned at
> kritikken da den blev vist første gang,

What! Blev den virkelig det?

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 07:07

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> What! Blev den virkelig det?

Ja, det blev det faktisk. Der var jo ikke tale hverken om absurd teater,
som feinschmeckerne sværgede til [og som monopolet mente at man kunne
tvangsfodre seerne med], eller om klasseteater der kunne fremme
verdensrevolutionen .

Absurd teater? På det tidspunkt kunne man bringe en ny krimi i
fjernsynet i operaform. Sunget - atonalt. Københavnerne har vel slået
over på svensk fjernsyn, dem der har boet mod syd over på tysk.

Foromtalen havde kun lydt på at der var tale om en ny dansk krimi, intet
om at det var med sunget dialog, og da slet intet om tolvtonemusik.
Folket måtte da virkelig opdrages!

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-09 11:26

"Per Rønne" skrev bl.a.:

> Ja, det blev det faktisk.

Bygger du udsagnet alene på dine egne erindringer fra november 1978,
og/eller kan du henvise til konkrete anmeldelser, som du har gemt?
Hvilke? Nævn gerne kritikerne ved navn plus aviser og datoer.

> [...]
> intet om at det var med sunget dialog, og da slet intet om
> tolvtonemusik. Folket måtte da virkelig opdrages!

Kan man mon fravriste dig titlen på bemeldte krimi?

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-03-09 12:13

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> Hvilke? Nævn gerne kritikerne ved navn plus aviser og datoer.

> Kan man mon fravriste dig titlen på bemeldte krimi?

Mon ikke Per hentyder til operaen "Den otteøjede skorpion" bygget over
Scherfigs roman? En fremragende forestilling, som desvære aldrig er blevet
genopført. Med Åge Haugland som "Edderkoppen".

Per V

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 12:48

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

Jeg bygger på personlige erindringer, og serien blev mig bekendt ikke
blot udsendt i »november 1978«.

Jeg har ikke en scrapbog med anmeldelser fra 70erne; min scrapbog
indeholder kun udklip af mine /egne/ artikler.

> Mon ikke Per hentyder til operaen "Den otteøjede skorpion" bygget over
> Scherfigs roman? En fremragende forestilling, som desvære aldrig er blevet
> genopført. Med Åge Haugland som "Edderkoppen".

Sikkert. Den blev nævnt i en tv-udsendelse om monopoltiden inden for det
sidste års tid, lige som man fik et kort uddrag af operaen.

Det er godt at vi har fået mange tv-kanaler at vælge imellem. Det er
mindre godt at DR mener at public service betyder at DR skal konkurrere
med de kommercielle kanaler på samme fladpandede niveau som disse ligger
på.

Public service-forpligtelsen betyder naturligvis at der sendes det, det
kommercielle marked ikke kan sende. Altså ud med X Factor,
fodboldlandskampe og Tour de France; det er da også absurd at man
samtidig kan se den samme fodboldkamp på omkring fem forskellige
kanaler, herunder kommercielle sportskanaler der bruger dansksproget
speaker, samtidig med at DR1 bruger licenspenge på samme kamp.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-09 13:09

"Per Rønne" skrev blandt meget andet:

> Jeg bygger på personlige erindringer, og serien blev mig bekendt ikke
> blot udsendt i »november 1978«.

Nu er dette jo ikke ligefrem verdens vigtigste sag at få opklaret, men
helt ærlig!

Først siger du, at du "skam da kan huske hvordan Matador blev heglet ned
at kritikken da den blev vist første gang" - og *første gang* var altså
i 1978 - men nu taler du om senere genudsendelser og dine personlige (og
selvsagt subjektive) erindringer uden skygge af dokumentation. Det er
for tyndt, Per Rønne. Usagligt og utroværdigt.

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 13:48

> [...]

> selvsagt subjektive) erindringer uden skygge af dokumentation. Det er
> for tyndt, Per Rønne. Usagligt og utroværdigt.

Jeg taler ikke om senere genudsendelser. Fra starten var der tale om en
serie der sendtes en gang om ugen.

Anmeldelserne kan naturligvis ses på avisbiblioteket, der i dag ligger i
Det kongelige Biblioteks nye bygning. De burde nok også kunne ses på

<http://www.infomedia.dk/>,

som jeg dog aldrig har tegnet abonnement til.

Men jeg forstår på dig at du omhyggeligt har registreret årtiers
anmeldelser mv i dit personlige arkiv, og aldrig henviser noget til din
hukommelse, men altid går dit arkiv igennem før du skriver noget?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-09 17:54

"Per Rønne" skrev blandt andet:

> Men jeg forstår på dig at du omhyggeligt har registreret årtiers
> anmeldelser mv i dit personlige arkiv, og aldrig henviser noget til
> din hukommelse, men altid går dit arkiv igennem før du skriver noget?

Herregud! Her har vi vist et eksempel på en skyttegravskriger som
stræber efter at leve ned til en vis Arne Hertzsprung Wilstrups
fordomsfulde debatniveau.

Jeg står af her, mens jeg fryder mig over at Matador-serien aldrig er
blevet "heglet ned af kritikken", hverken da den blev sendt første gang
eller i f.m. med en af genudsendelserne. Ja, og det husker jeg selv
ganske tydeligt bare, æv bæv!

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 18:18

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> Herregud! Her har vi vist et eksempel på en skyttegravskriger som
> stræber efter at leve ned til en vis Arne Hertzsprung Wilstrups
> fordomsfulde debatniveau.

Fordomsfuld? Du forlanger dokumentation for hvad jeg husker, og jeg har
ganske simpelt den dokumentation - medmindre jeg vil tage ind på
avisbiblioteket, hvilket jeg ganske simpelt ikke gider.

> [...]
> blevet "heglet ned af kritikken", hverken da den blev sendt første gang
> eller i f.m. med en af genudsendelserne. Ja, og det husker jeg selv

Ja, vi kan jo alle få erindringsforskydninger .

Efter at Matador var blevet vist første gang, blev serien et nationalt
klenodie. Men du husker vel stadig scenen hvor lærer Andersen står på
altanen, og fryser ihjel, ikke? .

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-09 19:23

"Per Rønne" skrev:

> Ja, vi kan jo alle få erindringsforskydninger .

Nå, det var da en indrømmelse. Tillykke med den.

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-09 14:24

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> Nå, det var da en indrømmelse. Tillykke med den.

Det ville så bare kræve at vi går ind på Avisbilblioteket for at
kontrtollere anmeldelserne efter, for at finde ud af hvem der husker
ret, og hvem der husker vrang - jeg har ikke til hensigt at bruge en
eftermiddag på det.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-09 14:56

"Per Rønne" skrev:

> [...]
> kontrtollere anmeldelserne efter, for at finde ud af hvem der husker
> ret, og hvem der husker vrang - jeg har ikke til hensigt at bruge en

Jeg burde have vidst det! Det er altså ren øregas og mundsvejr, når du
udtaler at 'alle' kan få erindringsforskydninger. Du er åbenbart ikke
selv en af 'alle'. Ak ja, "Per Rønne". Jeg gider ikke svare på mere
selvmodsigende ævl fra dig i denne tråd.

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-09 17:01

> [...]

> Jeg burde have vidst det! Det er altså ren øregas og mundsvejr, når du
> udtaler at 'alle' kan få erindringsforskydninger. Du er åbenbart ikke

Naturligvis er jeg da det.

> Ak ja, "Per Rønne". Jeg gider ikke svare på mere selvmodsigende ævl fra
> dig i denne tråd.

Det er da så fordi du ikke læser det jeg skriver, som det skal læses.

Én af os husker forkert, og kun ved at gå ind på avisbiblioteket kan vi
finde ud af hvem der gør det; jeg vil bare ikke bruge en eftermiddag på
det.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 24-03-09 19:24

Jørgen Grandt escribió:

> Bygger du udsagnet alene på dine egne erindringer fra november 1978,
> og/eller kan du henvise til konkrete anmeldelser, som du har gemt?
> Hvilke? Nævn gerne kritikerne ved navn plus aviser og datoer.

Prøv at se her:
http://www.sandrewmetronome.dk/matadoronline/tidende/081109_matadorjubilaeum.htm

Ret positiv modtagelse af første afsnit.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-09 14:24

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Prøv at se her:

http://www.sandrewmetronome.dk/matadoronline/tidende/081109_matadorjubil
aeum.htm

Jeg får meddelelsen:

»Safari kan ikke finde serveren.«

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-03-09 14:46

Per Rønne escribió:

> http://www.sandrewmetronome.dk/matadoronline/tidende/081109_matadorjubil
> aeum.htm
>
> Jeg får meddelelsen:
>
> »Safari kan ikke finde serveren.«

Firefox kan godt

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-09 17:01

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Firefox kan godt

Serveren må have været nede da jeg forsøgte; jeg er lige skiftet fra
FireFox til Safari som standardbrowser da FF er blevet ustabil - sikkert
som følge af en fejlbehæftet opgradering.

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-03-09 18:48

"Per Rønne" wrote:
Huset
> på Christianshavn, der trods alt har kvaliteter som nutidens
> muzak-serier så ganske mangler.

"Huset" virker da modsat "Matador" dybt forældet og småplat i dag.

Per V

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 07:07

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "Huset" virker da modsat "Matador" dybt forældet og småplat i dag.

»Huset« er og var en rent komedieserie. Dér hvor du så synes at den
virker »dybt forældet og småplat« er så dér hvor jeg ser, at den siger
noget om hvordan forholdene var - dengang.

Tænk blot på det afsnit hvor dyrlægen og flyttemanden bliver
spejderledere for en weekend. Drengene i uniform med /lange/ bukser,
fordi man blev for gammel til de korte, når man fyldte 12, de to mænd i
uniform med /korte/ bukser, hvilket var totalt latterligt dengang.

I dag går alle mænd/drenge da i korte bukser, også i byen, når det er
varmt. Og i sensommereren kan man se familier, hvor drengen er i lange
mens faderen ar i korte. Helt utænkeligt før omkring 1980.

Jeg har faktisk en gammel spejderbog fra 60erne, hvor det netop
diskuteres om at gå væk fra de korte bukser, fordi den 15-årige ikke
bryder sig om at gå i tøj, en mand ikke ville gå i medmindre han var i
sommerhuset eller lignende. Derfor droppede de store ud af spejderne,
derfor ændrede man uniformsreglementet.

På tilsvarende vis med familiefilm fra tidligere årtier; det er de små
ting man lægger mærke til. Tøj, tiltaleformer, frisurer, ...

Og det er det instruktørerne på teatrene ikke bryder sig om, når de
opfører klassikere. Alle skal have moderne tøj på, men jeg synes altså
ikke at Holberg og Mozart rimer på lange bukser. Næh, knæbukser og
allongeparykker til Holberg; jeg synes såmænd også at det ville klæde en
god del at tidens isse-barberede top-mænd at gå med Holberg-tidens lange
allongeparykker!

Men jeg er jo også barn af det lange hår; ærgerligt at det er blevet så
dårligt, at man ikke længere kan gå med det skulderlangt ;-(.

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-03-09 10:13

"Per Rønne" wrote:

> Men jeg er jo også barn af det lange hår; ærgerligt at det er blevet
> så dårligt, at man ikke længere kan gå med det skulderlangt ;-(.

DET kan vi i hvert fald blive enige om

Per V

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 22-03-09 21:38

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> Mon det skyldtes de antityske følelser efter 2. verdenskrig, at denne
> historiske film om /danske/ forhold er så ukendt i Danmark?

I hvert fald har de ikke hindret at "Livlægens besøg", en roman af Per Olov
Enquist, er blevet en succes i Danmark.
Mit indtryk er at Struensee altid har været velmeriteret i det nyere DK.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 05:06

Poul E. Jørgensen <33@AAAGVDNET.DK> wrote:

> [...]
> Enquist, er blevet en succes i Danmark.

> Mit indtryk er at Struensee altid har været velmeriteret i det nyere DK.

Det tvivler jeg ikke på. Derimod tror jeg nok at modtagelsen af /filmen/
fra 1956 er blevet påvirket af at der er tale om en /tysk/ film.

Jeg synes dog at den går lidt videre om Struensee og den sindssyge
konge, end jeg husker. Struensee afskaffede da ikke dødsstraffen?

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-03-09 11:21

Jørgen Grandt skrev:

> Forsiden af filmens program har jeg lagt ud her:
> http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm

Er det Haarby, der står øverst? Hvad er det, biografen?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-09 19:20

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Er det Haarby, der står øverst? Hvad er det, biografen?

Det vil jeg tro det er. Jeg har ikke haft programmet fra nyt.

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-03-09 19:52

Jørgen Grandt wrote:

> Det vil jeg tro det er. Jeg har ikke haft programmet fra nyt.

Jeg spekulerer på, om Per ikke forveksler Matador med Olsenbanden, hvor de
første film vitterligt fik en ret forbeholden modtagelse.

Per V