Mary fra det Det lille hus på prærien
Fra : thomas

Dato : 16-03-09 14:45

hejsa har lige slået over på dr1 og kan se at mety er blind
nogle der kan fortælle mig og hvornår hun blive det og hvorfor

Thomas

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-03-09 15:48

In news:gpll5a$641$1@newsbin.cybercity.dk,
thomas <twp@twp.dk> typed:
> hejsa har lige slået over på dr1 og kan se at mety er blind
> nogle der kan fortælle mig og hvornår hun blive det og hvorfor
>
> Thomas

Mary Ingalls blev blind som 14-årig efter at hun havde haft skarlagensfeber.
Du kan læse mere her.:

http://littlehouse.wikia.com/wiki/Mary_Ingalls_Kendall

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 16-03-09 22:00

Mht det lille hus på prærien er det ikke sandt shannon Dorthy var barne
stjerne i serien ??

Fra : Kim2000

Dato : 16-03-09 22:08

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Mht det lille hus på prærien er det ikke sandt shannon Dorthy var barne
> stjerne i serien ??

Jojo, hun var skam med i 9.sæson, hvor hun spillede Jenny Wilder.

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-03-09 22:09

In news:49bebddf$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
Bo M. Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:
> Mht det lille hus på prærien er det ikke sandt shannon Dorthy var
> barne stjerne i serien ??

Jo, det er rigtigt. Laura blev gift med Almanzo Wilder, og Shannen Doherty
spillede Jenny Wilder (deres niece) i nogle afsnit.

Fra : Henrik Laursen

Dato : 17-03-09 04:13

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in

> In news:49bebddf$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
> Bo M. Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:
>
> Jo, det er rigtigt. Laura blev gift med Almanzo Wilder, og Shannen
> Doherty spillede Jenny Wilder (deres niece) i nogle afsnit.

18 for at være helt nøjagtig

Men hun spillede også med i dens afsluttende tv-film fra 1984.
Little House: The Last Farewell
Det er den hvor at nogle svindlere er ved at overtage hele Walnut Grove
og da borgerne opdager at de ikke har en chance for at bekæmpe dem, så
springer de hele byen i luften og rejser væk.

--
Henrik Laursen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 17-03-09 10:18

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i en meddelelse
> "Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in

> 18 for at være helt nøjagtig
>
> Men hun spillede også med i dens afsluttende tv-film fra 1984.
> Little House: The Last Farewell

OK den må jeg se om jeg kan finde :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-03-09 13:46

In news:Xns9BD12AEA1316Cloaded247@193.202.122.138,
Henrik Laursen <nomail@dont-like-spam.com> typed:
> [...]
> Grove og da borgerne opdager at de ikke har en chance for at bekæmpe
> dem, så springer de hele byen i luften og rejser væk.

Jeg tror, at det afsnit blev lavet for at skabe noget mere dramatik i
serien. Det skete vist ikke i virkeligheden. Men selvfølgelig skal der da
"pyntes" lidt på virkeligheden. Det bliver der jo i de fleste serier, for at
gøre dem mere spændende.

Ligeledes står der i de forskellige biografier om Laura, Mary og resten af
familien, at Mary aldrig blev gift. Hun flyttede hjem til forældrene i
Walnut Grove og boede der til forældrene døde, og flyttede derefter først
til Grace og siden til Carrie, hvor hun boede til sin død som 63-årig i
1928.

Fra : Jeaneth Christensen

Dato : 18-03-09 00:49

Nej hændelsen hvor de springer byen i luften skete ikke i virkelighed,
faktisk er der MEGET lidt af det man ser i tv-serien som har noget med
virkeligheden at gøre. Som du siger blev Mary aldrig gift (eller fik børn
som hun også gør senere i serien). Hun blev som nævnt i et tidligere indlæg
blind som 14-årig, og som 16-årig kom hun på blindeskole som man også ser i
tv-serien, men i modsætning til hvad man ser der, gik hun der faktisk i hele
7 år. Derefter flyttede hun ganske rigtigt hjem til forældrene som dog på
det tidspunkt boede i byen De Smet i South Dakota.

Det er nemlig også en af fejlene i tv-serien; der ser man at de bor i Walnut
Grove, det gjorde de godt nok også i virkeligheden, men kun i sammenlagt 4
år (2½ + 1½ år med en pause på godt et år hvor de boede i byen Burr Oak i
Iowa, hvor Grace i øvrigt blev født), og det var mens pigerne var
forholdsvis små (Mary var fra 9-14 år, Laura fra 7-12 år, Carrie fra 4-9 år
og Grace ½-2 år), derefter flyttede de til De Smet i South Dakota, og det
var også der Laura mødte og giftede sig med Almanzo Wilder, og hvor de boede
de første 5 år de var gift (derefter flyttede de lidt rundt de næste 4 år
hvorefter de flyttede til Mansfield i Missouri, hvor de boede resten af
deres liv) og det var også i De Smet deres datter Rose blev født. Så det var
altså i De Smet pigerne boede i hele deres ungdom og meget af deres
voksenliv og i øvrigt der familien endelig bosatte sig fast efter at have
flyttet rundt fra det ene sted til det andet i ca. 10 år.

Andre fejl i serien er bl.a. at:
- Familien Ingalls adopterer aldrig hverken Albert eller James og Cassandra
som man ser senere i serien, Jenny (som er nævt i et af de tidligere indlæg)
bor heller ikke hos familien Wilder, faktisk havde Almanzo slet ingen niece
der hed Jenny.
- Nellie Oleson er heller ikke en virkelig person men derimod en
sammenblanding af tre forskellig piger Laura kendte som barn/ung. (Nellie
Owens, Genevieve Masters og Stella Gilbert)
- Familien Edwards og familien Garvey er hellere ikke virkelige personer,
dog fandtes Mr. Edwards muligvis i virkeligheden (der optræder en Mr.
Edwards i bøgerne dog uden kone og børn), men det er ikke kendt hvem han
var. Muligvis hed han noget andet eller måske var han som Nellie en
sammenblanding af flere forskellige personer.
- Stort set ingen af de hændelser man ser i tv-serien har hold i
virkeligheden, og nærmest ingen af personerne var nogle Ingalls-familien
kendte i virkeligheden.

Det blev et meget, meget langt svar, men jeg interesserer mig ret så meget
Lauras og Ingalls- og Wilderfamiliens virkelig liv og har adskillige bøger
om dem. Derfor genere det mig faktisk at tv-serien er så forkert i forhold
til virkeligheden og efter at jeg har lært så meget om de virkelige
personer, synes jeg ikke serien så god som jeg synes førhen, da jeg hele
tiden kan sidde og finde fejl, men jeg prøver at sige til mig selv, at jeg
bare skal betragte serien som en hvilken som helst anden fiktiv serie og
lade være med at sammenligne den med virkeligheden.

Er der dog nogle der til trods for denne lange beretning skulle have lyst
til at læse mere om de virkelige personer og lokaliteter så tjek bl.a. disse
sider:
http://www.pioneergirl.com/
http://www.liwfrontiergirl.com/
http://hoover.archives.gov/LIW/pioneering/index.html
især den øverste af ovenstående sider indeholder en guldgrube af oplysninger

Her er yderligere oplysninger om "den rigtige" Walnut Grove:
http://www.walnutgrove.org/dugout.htm
http://www.walnutgrove.org/wghistory.htm
og om De Smet: http://www.liwms.com/
og om Laura og Almanzos hjem i Mansfield, hvor de boede i henholdsvis 63 og
55 år (indtil deres død): http://www.lauraingallswilderhome.com/index.html

Og her er en episodeguide for tv-serien:
http://www.tv.com/little-house-on-the-prairie/show/732/episode_guide.html?season=All -
afsnittet hvor Mary bliver blind er afsnit 88, her er det direkte link til
dette afsnit:
http://www.tv.com/little-house-on-the-prairie/iand039ll-be-waving-as-you-drive-away-1/episode/63962/summary.html?tag=ep_guide;ep_title;89
alle de ovenstående sider er (desværre) på engelsk.

Hilsen Jeaneth

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 17-03-09 10:18

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> In news:49bebddf$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
> Bo M. Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:
>
> Jo, det er rigtigt. Laura blev gift med Almanzo Wilder, og Shannen Doherty
> spillede Jenny Wilder (deres niece) i nogle afsnit.

ok :)

ja jeg har vist nok sæsson 1-3 , men som jeg læser en anden skriver så er
det først i sæson 9 hun er med
kan svagt huske serien for min barndom og jeg mener bestemt min mor læste
den højt for mig som barn :)

Fra : Henrik Laursen

Dato : 17-03-09 12:57

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in

> [...]
> er det først i sæson 9 hun er med
> kan svagt huske serien for min barndom og jeg mener bestemt min mor

Så er det nok den her mini serie der er helt basseret ud efter
Laura Ingals Wilder's bog hun har læst for dig:
http://www.imdb.com/title/tt0406032/
Den handler om deres lange rejse til Walnut Grove.

Prøv at se det her billede, sådan så de 3 søstre faktisk ud.
Carrie, Mary og Laura (i den rækkefølge på billedet):
http://www.pamelasmithhill.com/images/LIW-ingallssisters.jpg

--
Henrik Laursen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 18-03-09 22:02

> Prøv at se det her billede, sådan så de 3 søstre faktisk ud.
> Carrie, Mary og Laura (i den rækkefølge på billedet):
> http://www.pamelasmithhill.com/images/LIW-ingallssisters.jpg

Puhh nu er jeg 43 og jeg var well en 5-6 år da hun læste den højt det enste
jeg kan huske var noget med en tyr der fik foden ned igenem taget på et Hus
:)
der var billed med i bogen og jeg var vildt spændt påd et kapitel ... men
jeg turde ikke høre det da vi nåede så langt :)

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 22-03-09 18:11

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der var billed med i bogen og jeg var vildt spændt påd et kapitel ... men
> jeg turde ikke høre det da vi nåede så langt :)

Det er fra "Huset ved floden" hvor familien boede i en jordhule, gravet ind
i brinken. Det er een af deres stude, der løber løbsk og altså hen over
"taget"

VH Pernille (Oxo stor fan af Laura Ingalls Wilder)

Fra : Kim2000

Dato : 22-03-09 18:32

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Det er fra "Huset ved floden" hvor familien boede i en jordhule, gravet
> ind i brinken. Det er een af deres stude, der løber løbsk og altså hen

Og for dem der ikke ved det, kan det nævnes at denne byggeform var meget
ubredt på prærien, men ikke i Hollywood-prærien