Kulde & fartvind: scooter vs. sports MC kå~
Fra : Allan Anonym

Dato : 29-07-01 21:40

Er det ikke koldt at køre MC i Danmarks klima? Jeg har fået fortalt at en
scooter er at foretrække pga. beskyttelse mod fartvind og dermed mindre
kulde.

Det er i virkeligheden 50ccm ==> EUscooter jeg skal have, men jeg har ikke
den store tillid til knallert gruppens viden om andre kåber end dem der
findes på en Yahama Jog, i forhold til her. Jeg håber at EU-knallert-haderne
kan se bort fra dette et kort øjebilk. Jeg ville da gerne have en rigtig MC,
men det må vente lidt endnu med 2hjuls kortet.

Jeg kunne godt tænke mig en Aprilia RS50 og hvis det skulle være en scooter
deres Habana model. Jeg føler mig dog ikke så sikker på en scooters små hjul
i forhold til RS'erens 17" og selv journalister på "Sport Rider" synes at
den er en fin lille ting.

Den skal nok mest køre i byen men nok også noget på landevej med ca. 50 kmt.
Ham der har givet mig "tippet" om en scooter havde som motorcykel vist en
klassisk model uden nogen kåbe. Det er nok rimelig koldt uanset hvad på de
fleste tidspunkter af året, men hvis det er næsten umuligt at køre pga.
kulde er der jo ikke så meget at gøre. Jeg har dog også tænkt mig at
maskinen skal have fri når det er rigtig vinter.

Et billede af RS50 kan ses her:
http://home.worldonline.dk/~8x218345/meeting/Image42.jpg

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-07-01 23:07

"Allan Anonym" <allan@fantasydomain.fantasyland> skrev i en meddelelse
> Er det ikke koldt at køre MC i Danmarks klima? Jeg har fået fortalt at en
> scooter er at foretrække pga. beskyttelse mod fartvind og dermed mindre
> kulde.
Well, ved de hastigheder det drejer sig om har fartvinden jo ikke så meget
at sige for komforten. Hvad angår temperaturen kan du sagtens holde varmen i
slemt frostvejr, hvis du køber noget ordentlig mc-påklædning. Det har også
den sidegevinst at du ikke kommer helt så galt afsted hvis du skvatter (det
hjælper meget, men redder dig jo ikke fra at blive mast af en lastbil).
Hvad angår valget mellem scooter og mc-wannabe, er en scooter nok mest
praktisk i bytrafikken pga. variomatic'en som gør at du slipper for
gearskift. Hvis du derimod vil have noget som styrer og bremser bedre, men
ikke er helt så praktisk så er det nok en RS'er du skal have dig.
Men, men, men... Hvis du er 18, så brug da pengene på et mc-pap. Det kan du
få for 8-10k kr, og du kan få en rimelig MZ'er for 10k kr også. MC-kluns bør
du under alle omstændigheder købe, så det er faktisk ikke meget dyrere.
Ansvarsforsikringen koster 1800 helårligt ved GF forsikring som total
begynder, og vægtafgiften på 560 kr om året er jo også til at overleve. Så
er der jo også alle fordelene ved at køre mc (du må køre 80 _lovligt_ osv.

....og derudover er det faktisk lidt farligere at køre knallert (45), end det
er at køre mc pr. kørt km
Håber at du nu ser lyset ogh køber dig en mc istedet for en øvert
--
mvh Jes Vestervang
gsxr250

Fra : Allan Anonym

Dato : 30-07-01 10:12

> [...]
> slemt frostvejr, hvis du køber noget ordentlig mc-påklædning. Det har også

Det var noget lignende hvad jeg regnede med.

> [...]
det
> er at køre mc pr. kørt km
> Håber at du nu ser lyset ogh køber dig en mc istedet for en øvert

OK. Mht. økonomi så ville det (i hvert fald på kortere sigt) næsten være
billigere at købe en Fiat Uno el. end en MZ'er og kørekort. Måske lige
bortset fra bil forsikringen. Og hvis valget står med MC og bil, er en bil
mest praktisk og sikker. Jeg er 19 år (tæt på dit gæt) og skal studere. En
"øvert" er fra mit synspunkt stadig så meget billigere at det kan betale
sig.

Og ja, en MC-wannabe RS50 kunne jeg godt tænke mig at lege med. Det kan godt
være at den er mere upraktisk og motoreren er nok også lille nok til at hele
konceptet er lidt latterligt, men nok sjovt nok. For ca. 15000 kr. brugt i
anskaffelse og ansvar på ca. 700/år er den rimelig billig og kan nok også
evt. sælges igen uden stort tab. Jeg må nok hellere til at prøve den og
nogle scootere hos en forhandler.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-07-01 23:32

Allan Anonym skrev:

> OK. Mht. konomi s�ville det (i hvert fald p�kortere sigt) n�ten
v�e
> billigere at kbe en Fiat Uno el. end en MZ'er og krekort. M�ke lige
> bortset fra bil forsikringen. Og hvis valget st� med MC og bil, er en
bil
> mest praktisk og sikker. Jeg er 19 � (t� p�dit g�) og skal
studere. En
> "vert" er fra mit synspunkt stadig s�meget billigere at det kan betale
> sig.

Biler har jo lige det problem at de ruster, og det ofte er ret svært at se
om den er gal. En mc holder sin værdi nogenlunde, mens biler >20k kr
oftest er værdiløse efter 2 år.

> Og ja, en MC-wannabe RS50 kunne jeg godt t�ke mig at lege med. Det kan
> godt v�e at den er mere upraktisk og motoreren er nok ogs�lille nok
> til at hele konceptet er lidt latterligt, men nok sjovt nok. For ca.
> 15000 kr.
> brugt i anskaffelse og ansvar p�ca. 700/� er den rimelig billig og
kan nok
> ogs evt. s�ges igen uden stort tab. Jeg m�nok hellere til at prve den
> og nogle scootere hos en forhandler.

Jeps, prøveture er der skal til ...men tror du ikke at du skal have dig
en mc istedet?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-07-01 08:30

> Biler har jo lige det problem at de ruster, og det ofte er ret svært at se
> om den er gal. En mc holder sin værdi nogenlunde, mens biler >20k kr
> oftest er værdiløse efter 2 år.

Motorcykler ruster nu også. Der er dog ikke så mange skjulte steder den kan
være gal. Jeg har allerede slebet/malet flere ting på min 98'er pga.
overflade rust. Hvis jeg igen køber en ny (nyere) maskine jeg vil udnytte
når vejret er til det skal den nok splittes ad og omlakeres inden første
vinter ....

/A

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-07-01 23:13

Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\) skrev:

> Motorcykler ruster nu ogs� Der er dog ikke s�mange skjulte steder den
kan
> v�e gal. Jeg har allerede slebet/malet flere ting p�min 98'er pga.
> overflade rust. Hvis jeg igen kber en ny (nyere) maskine jeg vil udnytte
> n� vejret er til det skal den nok splittes ad og omlakeres inden frste
> vinter ....

Ja, det er jo rigtigt at mc'er også ruster, men da det er mere elller
mindre synligt, så er det jo nprmalt noget der bliver gjort noget ved. Og
min 11 år gamle mc er 99,9% rustfri (har haft den splittet en hel del ad

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-08-01 08:39

> Ja, det er jo rigtigt at mc'er også ruster, men da det er mere elller
> mindre synligt, så er det jo nprmalt noget der bliver gjort noget ved. Og
> min 11 år gamle mc er 99,9% rustfri (har haft den splittet en hel del ad

Så har den sikkert heller ikke kørt ret mange vintre eller også har du lavet
meget rustarbejde på den....

/\nders

Fra : RpR

Dato : 01-08-01 09:09

Og

> Så har den sikkert heller ikke kørt ret mange vintre eller også har du
lavet
> meget rustarbejde på den....

Lige for sammenlignings skyld:

Det sker da man render på en gammel knallert, Puch VZ eller Honda CD 50 /
Dax, og de er da mindst 20 år gamle, og rigtigt mølædte modeller er jeg ikke
rendt på endnu.
Nå, en knallert er der ikke ret mange der har behandlet særligt godt, og
alligevel er den sluppet nogenlunde godt fra det. Mon ikke folk behandler
deres MC'er lidt bedre, også selvom de har en del år på bagen? De MC'ister
jeg kender behandler da deres MC'er som et råddent æg ;)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-08-01 22:17

RpR skrev:
> De MC'ister jeg kender behandler da deres MC'er som et r�dent � ;)

Hvem er også dum nok til at smadre et råddent æg?

Fra : RpR

Dato : 02-08-01 01:52

> Hvem er også dum nok til at smadre et råddent æg?

Tænkte nu mere på det fact at pudsenusser rundt om dem, helst mere end kone
og børn ;]

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-08-01 22:20

Og

> S�har den sikkert heller ikke krt ret mange vintre

_Meget_ sandsynligt! Men det at rusten kan ses, når den kommer har vel også
en del at sige. Men selvfølgelig ruster mc'er da også, men jeg tror næppe
det er lige så slemt som med biler, da der jo ikke er så mange hulrum osv.

> eller ogs�har du lavet
> meget rustarbejde p�den....

Nope

--
mvh Jes Vestervang - som forskrækkede en Vespakører ved at hilse på ham
idag Han så helt forvirret ud

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-08-01 08:19

> [...]
> det er lige så slemt som med biler, da der jo ikke er så mange hulrum osv.

Jeg kender til en suzuki hvor stellet var rustet igennem indefra. Den var
vist ikke mere end en 7-8 år da det skete og havde ikke kørt vinterkørsel.
Diagnosen var noget med at "slagger/raster" fra svejsningen af stellet
virkede som katalysator for rusten samtidigt med at et udluftningshjul i
stellet var stoppet så det kunne stå en lille sø af vand i røret.

/\nders

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-08-01 23:29

> [...]
> virkede som katalysator for rusten samtidigt med at et udluftningshjul i
> stellet var stoppet s�det kunne st�en lille s af vand i rret.

*Yrrk* Dén var da egentlig slem
....men, generelt set, så er det jo alligevel en noget mere sikker
investring at købe en mc end at købe en bil, hvad angår rust. imho

Fra : RpR

Dato : 03-08-01 01:19

> *Yrrk* Dén var da egentlig slem
> ...men, generelt set, så er det jo alligevel en noget mere sikker
> investring at købe en mc end at købe en bil, hvad angår rust. imho

Ingen nævner Opel ;-]

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-08-01 08:42

> ...men, generelt set, så er det jo alligevel en noget mere sikker
> investring at købe en mc end at købe en bil, hvad angår rust. imho

Ja og mange 10-15 år gamle mc'er står til salg til noget der ligner deres
oprindelige nypris ....

/Anders

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-08-01 16:53

> Ja og mange 10-15 � gamle mc'er st� til salg til noget der ligner
deres
> oprindelige nypris ....

Og tit over... De afgifter gør nu nogle sære ting ved brugtmarkedet.

Fra : news.uunet.dk

Dato : 30-07-01 11:35

Hej!

Jeg har prøvet alle 3!

45'er, maxi-scooter og MC.

Scooteren er noget HELT andet end en MC.
Den har dog nogle fordele, ved bykørsel:

Du behøver ikke at tage hensyn til påklædningen i samme grad som en
motorcykel. Dels går det ikke så stærkt, dels skal du ikke betjene gear og
bremse med fødderne.
'Elastik-'trækket på scooteren giver en kannon acceleration i byen, i
forhold til bilerne. Du kan koncentrere dg om at holde øje med trafikken,
scooteren klarer resten selv.

Skjoldet yder en rimelig beskyttelse af fødder og underben; men knæene kan
godt blive kolde, da de oftest sidder hvor skjoldet hører op. Skal man have
mere beskyttelse af overkroppen, kan det anbefales med en vindskærm. Den
behøver ikke være særlig stor, for at give en ganske god beskyttelse.

På landevejen er MC'en klart overlegen, både m.h.t. kræfter, køreegenskaber
og tophasighed. Kontrastyring kan godt lade sig gøre på scooter; men den er
MEGET mere levende end en MC!
Scooteren er til bytrafik, og et enkelt smut til Hornbæk i ny og næ.

MVH
Brian ... der har en Peugeot Speedfight 45'er til salg på www.hekto.dk/ac50

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-07-01 12:29

> Det er i virkeligheden 50ccm ==> EUscooter jeg skal have

Start med at spørge dig selv om du kan nøjes med at trille rundt med 45km/t
? Kan du ikke det så få taget det mc-pap. (Kan du nøjes med 45km/t, hvorfor
så ikke nøjes med 30km/t ? For så kan du bruge cykelstierne og mange steder
er det hurtigere at komme frem der en på vejen med mindre man kører
e"kreativt")

Dernæst kan du så vælge hvilken stil det skal være. Første priotitet lød som
om det skulle være billigt og det kan jo gøres med en lille ny eller en
"stor" og ældre. Jeg kører selv på en 150ccm scooter og dem er der
efterhånden nogle brugte til salg af for mellem 13 og 20kkr. Jeg kører hele
året og har ikke de store problemer med mindre der ligger meget sne og/eller
is. Men selvfølgelig kræver det noget af påklædningen at køre et par
hundrede kilometer i frostvejr

Husk også at den ancinitet du når at optjene på en lille billig mc, er meget
rar når du efter din uddanelse både har penge og måske 3-5års ancienitet. Så
kan de 10kkr du skal bruge på kortet nu være tjent ind på bare 1 års
forsikring... Også selvom du til den tid måske vælger en bil.... Jeg kender
ikke nogle selskaber der giver bil/mc ancienitet for kørsel på knallert.

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 33kkm

Fra : Allan Anonym

Dato : 30-07-01 16:15

> [...]
og/eller
> is. Men selvfølgelig kræver det noget af påklædningen at køre et par

Kører du på motorvej med din scooter?

> [...]

kender
> ikke nogle selskaber der giver bil/mc ancienitet for kørsel på knallert.

Ja, jeg har hørt at det i nogle tilfælde endda kan betale at have en MC uden
at køre på den blot for forsikring (med henblik på senere bilforsikring)!

Det kan også være at jeg om et stykke tid beslutter mig for at tage MC kort,
men det koster næsten lige så meget som en 45 kmt knallert. På et eller
andet tidspunkt skal jeg jo nok have det alligevel. Men mest "for sjov", for
det er ikke overdrevet praktisk eller sikkert - mest sjovt.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-07-01 21:20

> Kører du på motorvej med din scooter?

Ja - ofte Søborg <-> Hillerød men har da også været på tværs af landet. Med
en topfart lige under de 110 (Med stor vindskærm og en ikke hel æidt kører
skal overhalinger af endnu langsommere kørende selvfølgelig planlægges
lidt men jeg synes ikke det er det store problem. Der er altid nogle
"langsamme" i 1. spor at "følges" med så selvom gennemsnitsfarten af de
andre trafikanter ofte er noget over de 110 generer det mig sjældent (Det er
selvfølgelig indimellem nogle chikanerier. Sikkert promært fra brianer og
fra folk der tror at det er en 45'knallert ...

> [...]
for
> det er ikke overdrevet praktisk eller sikkert - mest sjovt.

Det er heller ikke sælig sjovt at vente på HT. Jeg kørte godt et år på en
45'knallert inden jeg så "lyset" og tog mc-pap. Jeg var ved at blive
paranoid af at køre ulovligt og manglede muligheden for at tagen konen
(dengang kæresten) med på "tur".

Jeg er (efter manges motorcyklisters mening) med scooteren dog ikke kommet
helt over i "mc-lejren" men det er deres eget problem. Den har godt nok kun
15hk men pga. kilremstrækket hænger den meget godt på andre små (<=250ccm)
maskiner op til ~80km/t. Jeg har efterfølgende også fået bil (2hjul er ikke
optimalt til at slæbe 3 med feriebagage på tværs af landet - Selv med
sidevogn er detr sikker svært at få plads til en barnevogn) Men til daglig
transport til/fra arbejde har jeg ikke tålmodighed til at tage bilen. Der
kommer jeg noget hurtigere frem på 2hjul, men har dog også konstateret at
jeg ikke kan følge med en lovlig jog på cykelstien (med mindre jeg kører
kreativt...)

Og jeg er nu kommet helt ned på 1060kr i årlig præmie for en kasko hos GF -
og det er endda med vinterkørsel. Så er den dog kun forsikret for 25000kr
med med de brugtpriser jeg har set er det også tilstrækkeligt.

Mvh
Anders Majland
Aprilia Leonardo 0,15 98' 33900km
Mazda 626 2,2 st.car 90' 258000km (Dog kun de 20kkm med mig bag rattet og
heraf kun de 10kkm siden jeg købte den)

Fra : Allan Anonym

Dato : 30-07-01 23:08

> [...]
> 45'knallert inden jeg så "lyset" og tog mc-pap. Jeg var ved at blive
> paranoid af at køre ulovligt og manglede muligheden for at tagen konen

Jeg kan heller ikke lide at vente på den offentlige transport - livet er for
kort til det. Men jeg kan godt se problemerne i at man ikke må køre så
hurtigt og at man ikke have nogen siddende bagpå en 45.

Men på nuværende tidspunkt er økonomien ikke til et MC kort. Når alt kommer
til at koster et kort stadig ligeså meget som en 45scooter. Når jeg engang
er færdig med SU økonomi vil jeg nok tage MC kort hvis det ikke allerede er
sket.