Fribord
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-09 14:06

Igennem to sæsoner her jeg nu anvendt gement køkkenrensemiddel, skurecreme,
til at fjerne voks og genstridige sorte striber.
Varmt vand, en grøn svamp, en anelse creme, samt en let hånd har fjernet alt
skidtet let og bekvemt.
Overfladen fremtræder ren og glat efter behandling, klar til at påføre voks.

Prisen for skurecreme er omkring 15 kr.

Kontra "bådpudsecreme" til over 100 kr,-

Og mon ikke man roligt kan gå ud fra, at bøtterne reelt indeholder det
samme?

Egon

Fra : Finn

Dato : 03-04-09 20:12

Tak for tippet, har lige brugt din metode i dag på min båd, der ikke blev
poleret hele sidste år (grundet import fra Holland). Det gik overraskende
nemt at fjerne de sorte striber, fendermærker, mv.

Mvh Finn

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 01:27

Det lyder umidelbart forjættende ...
Tilgiv min uvidenhed ... :
Er der slet ingen negative bivirkninger?
Såsom små ridser i gelcoaten?
Beskadigelse af overfladen på længere sigt?
Jeg tænker på, om skurecreme er *for* effektivt,
så man i virkeligheden man forværrer/ødelægger overfladen på
fribordet?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 16:57

Nogen påstår hårdnakket, at man ridser geelcoaten.
Og jeg skal da ikke påstå, at man kan tage så hårdt fat, at dette kan ske.
Fidusen ligger i en "Let hånd".
Ligesom der er forskel på de forskellige fabrikaters grovhed i kornene.

Og til forskel fra Hempels produkter, oplyses indholdet i
rengøringsmidlerne.
Hvorfor jeg helt enkelt tror, der er tale om det samme, blot uden "bådskat"
til producenten.

Har netop idag påført voks på fribordet.
Og har ikke set nogen ridser fra poleringen.

Forøvrigt har jeg i år anvendt henholdsvis: Hempel voks, Biltemavoks og
Autosol.
Autosol er langt det letteste at lægge på, finder jeg.
Sommeren vil fortælle, om der er forskel på holdbarheden.

Forskel på pris er der så sandelig---

Tænker på:
Har nogen forsøgt med Auto-voks?
Sådant burde jo fint kunne anvendes, tænker jeg.
Men har ikke sammenlignet priser.

Egon

Fra : Cupido

Dato : 05-04-09 15:52

Jeg har med held brugt brun sæbe flydende, selv ved udstødning hvor der er
lidt mere os gik det som smurt.
lidt på en grydesvamp og så igang.
derefter en gang Custom Polis, og en gang teflon voks.
så nu skinner fribordet.

Som polermaskine bruger jeg en rondel til boremaskine, hvor på jeg har sat
en tyk kareklud lagt sammen.
Jeg har prøvet diverse polermaskiner, det bliver for tung i længden.

God Vind til alle.
Hilsen skipper

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-04-09 22:13

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Da jeg var lidt yngre.. er jo stadig ung... sejlede jeg med rederiet Ove
Scou...

Her skulle man "Bone" gulve... Det foregik med gulvvask og afstriupning
(fjernelse af gammelvoks) Når det var overstået kunne man så
påføre ny voks... og gulvet lignede en million... og ikke nok med det, det
var også forholdsvis nemt at holde (vaske) efterfølgende...

Men som nævnt krævede det jo også lidt knofedt først...

En af mine daværende kollegaer fandt da også at det var for bøvlet og
forsøgte sig med skurepulver...

Jo... DET var da sagen... skidtet fløj nærmest af.... og inden længe havde
han et rent gulv han kunne påføre Bonevoks på...

Men men... Så viste ulykken sig også... Efter denne behandling blev gulvet
nærmest umuligt at holde... Det blev mat, det sugede nærmest skidt til
sig...
trods at det var smurt Bonevoks over... gulvet lod sig ikke let vaske, man
skulle skrubbe for at få det rent...

Kort sagt... gulvet var ødelagt....

Så... jeg tør ikke prøve skuremidler og skuresvamp...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-09 22:29

Fed historie .... Hvordan foretog man en "afstriupning" ??

Bjarke
Endnu yngre ... har aldrig prøvet at bone et gulv ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

snip

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-04-09 05:56

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49da7411$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Bjarke
> Endnu yngre ... har aldrig prøvet at bone et gulv ....

Hvad produkterne hed kan jeg slet ikke huske... men det var jo et
system.... og ganske enkelt...
Hvilket vil sige, en dunk (afstripningsmiddel) til at fjerne den gamle
voks... og en dunk (voks) til at påføre det rene gulv...
og så ellers gulvvask inden... Og det blev gjort mindst en gang om
måneden....

Iøvrigt kan gulvvask være ganske morsomt i mindre godt vejr... da det virker
som en skøjtebane med bare tæer... vel ikke helt ufarligt, men hvem tænker

det når man bare er 17år...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-09 22:53

Det er sådan noget, der sidder i mit baghoved ... om skurepulveret er
for effektivt og efter nogle gange ødelægger overfladen i topcoaten? ...
Så voksen ikke mere kan få båden til at skinne, som den bør? ...

Iøvrigt kan jeg i forlængelse af din oplevelse fortælle, at vi for flere
år siden boede i et ældre hus med meget flotte, bonede gulve lagt i
"egetræssildeben" ... Vi havde to tvillingedrenge, der umådeligt gerne
ville "mone" og for husfredens skyld, måtte vi anskaffe to
onemaskiner - og det blev der rigeligt brug for, da vi senere hen også
fik en hund ...

Da vi skulle flytte derfra, orkede vi ikke at give gulvene en omgang. Vi
havde nok at se til i det nye hus ... Vi indgik i stedet en aftale med
at rengøringsfirma, der desværre helt havde misforstået, hvad opgaven
drejede sig om, så de vaskede alle de bonede gulve med sulfovand ... I
skulle have set fruens ansigt og overhørt hendes samtale med den arme
rengøringsassistent ... Gulvene var helt matte og grå ... og det kostede
virkelig knofedt og polering at få dem tilbage til den flotte, gamle
finish ... I det nye hus er vore gulve oliebehandlede ...

Jeg ved godt, at det ikke har meget med fribordet på en glasfiberbåd at
gøre ... men alligevel ... :

Kan man med sindsro bruge skurepulver - og en forsigtig hånd - på
fribordet af en - ikke alt for gammel (årgang 1990) - glasfiberbåd, der
er snavset med sorte striber, men ellers er pæn og glat i overfladen?

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-09 07:11

Jeg tror det er anderledes med gelcoat. Tænk på at man jo kan shine det op
ved at slibe det med korn 1200. Og det er vel bare det samme skurepulver
gør. bortset fra at der er så groft, at det nok snarere er korn 600.

Men voks effekten er den samme. Har man slibet/rubbet/skurepulver'et, så
skal den helt forfra med at opbygge det beskyttende vokslag. Hvis den får
lov at stå 'rå' så nedbryder solens UV gelcoaten. Så 2-3 gange voks/polish
efter skurepulver.

Jeg er mere bange for skurepulverets langtidseffekt. Det er en grov
behandling og hvis man bruge det hvert år, så er jeg bekymret for om man med
årene slider for meget af. Husk et det 1 mm gelcoatlag vi har, skal holde i
40 år. Så man må i gennemsnit kun 'æde' 25 my om året....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding Larsen

Dato : 07-04-09 08:21

Ja man skal ikke slide unødigt og derfor ikke udføre en rubbing
behandling uden når det er absolut nødvendigt.
Skurepulver skal man nok holde sig fra, det indeholder marmor
granulat og har en alt for kraftig slibende effekt og efterlader
overfladen ridset.
Rubbing pasta indeholder Wienerkalk og det er så fint at det kan
anvendes til slutpudsning af rustfrit stål således at det vil
skinne som et spejl.
Gelcoatoverfladen skal være så jævn og tæt som muligt det giver
den mindst modtagelige overflade. En ridset ujævn overflade er
meget større og forurening vil lægge sig i fordybningerne.
Ridserne skal ses under mikroskop da øjet alene ikke kan se ret
meget af problemet.
At anvende nanopartilker til at fylde "hullerne" ud med er helt
hen i vejret da nanopartiklernes størrelse svarer til at man
lægger et sandskorn i en dal i Himalayakæden og dermed tror at
man har fyldt dalen op.
Er voksen blevet grå og sidder i kager er det kun den der skal
fjernes og det kan let og uskadeligt gøres med f.eks. Undri
penselrens. Det smøres på men en pensel og efter en halv- til en
hel time vaskes det af med koldt vand.
Derefter vokses først med f.eks. Custom polish og derefter endnu
engang eller man kan afslutte men den hård voks.
Custom polish indeholder lidt slibemiddel i meget fin
kornstørrelse, uskadeligt for gelcoaten.
Gelcoaten nedbrydes gennem årene af solens UV-lys og denne
nedbrudte overflade gør det ikken noget at få fjernet, således
at pigmenterne, især i en farvet overflade, fortsat fremtræder
klare i farven.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 08-04-09 06:51

> Igennem to sæsoner her jeg nu anvendt gement køkkenrensemiddel,
> skurecreme, til at fjerne voks og genstridige sorte striber.

Hovedregel:
Anvend de mildeste midler, der kan klare opgaven.
Hvis man sejler i et badekar, er det rengøringsmidlerne til rengøring af et
badekar, man bør anvende!
Hilsen Peter

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-04-09 11:21

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Anvend de mildeste midler, der kan klare opgaven.
> Hvis man sejler i et badekar, er det rengøringsmidlerne til rengøring af

Hmm.... så må dem der sejler i cementbåde sikkert have gavn af rodalon....
Det er ihvertfald godt til havefliserne...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 18:16

Rodalon på havefliserne..... Hvad hjælper det for/imod ??

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HO

Dato : 10-04-09 06:33

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49de2d4c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Rodalon på havefliserne..... Hvad hjælper det for/imod ??

alger og andet grøn begroning.
er også nødvendig i springvang, ellers bliver den hurtig grøn af alger.
MVH
HO