Gelcoatreparation
Fra : Claus

Dato : 30-03-09 14:39

Hej gruppe
Min båd har en stjerneformet skade i fordækkets gelcoat, det ligner et
stankelben. Diameter 8cm, går sikkert ikke ned til laminatet. Jeg har
bestilt noget gelcoat i den rigtige farve hos importøren af båden
(Princess). Er det noget man selv kan lave eller skal man have en
glasfibermand til det?
Hvordan gør man selv arbejdet?
Mange hilsner
Claus

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-03-09 18:11

Den Mon, 30 Mar 2009 15:39:18 +0200 skrev Claus:
> Er det noget man selv kan lave eller skal man have en
> glasfibermand til det?

Det kommer meget an på håndelag. Der er ikke noget svært i at få det til
at blive pænt, men man skal være omhyggelig og grundig.

> Hvordan gør man selv arbejdet?

Man venter til temperaturen er mindst 15 grader (så vidt jeg ved). Det er
ret vigtigt for gelcoat hærder ikke hvis det bliver koldere end 15 grader
- heller ikke selv om det senere bliver varmt igen. Mener jeg at have
læst et sted. Man kan naturligvis lave det indendørs eller bruge en form
for varmeblæser for at fremskynde hærdeprocessen.

Dernæst læser man vejledninger eller ser videoer på internettet (f.eks.
Tap Plastics på http://www.tapplastics.com/info/video.php) og så er det
sådan set bare at gå igang. Tape, kradse, slibe, male, dække, slibe,
polere, aftape, fryde sig. Husk på at gelcoat ikke overfladehærder hvis
der er ilt til stede og at det er derfor man kommer parafin i for at lave
topcoat eller dækker reparationsstedet med plastic under hærdningen.

Mvh

CVarsten

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-04-09 13:43

Hej Claus,

Her er et link der fortæller om reparationsmetoder:

http://www.hillerodsejl.dk/glasfiber/meripol.htm

Mvh/Harding