vedligehold af fribord II
Fra : JensK

Dato : 29-03-09 18:17

Harding skrev sidste år om Undri:

>Undri smøres på og efter få ganges penselstrøg er de sorte
>striber væk.
>Jeg indsmurte dæk, ruf og fribord og lod det sidde en kop øls
>tid, hvorefter det blev afvasket med rigelig vand.
>Efter afrensningen fik båden en omgang flydende rubber og
>derefter en gang voks (Aeroshine).
>Mvh/Harding

Jeg har idag prøvet Undri i cockpittet. Smurte på med børste og svamp..
Lod sidde 1 time, vaskede af med vand og børste og svamp, spulede
efter med vand. Det renser rigtigt godt, men de sorte skjolder er ikke
helt væk. Jeg synes resultatet er ca. det samme som jeg tidligere
havde med 200 ml Yacht Cleaner i 5 l vand (som jeg ikke var tilfreds
med).
Harding: hvad gør du bagefter - nogle gange skrev du rubber - nogle
gange alkalisk sæbe (som jeg forstod det). Skulle man give en gang
Undri til?
Hilsen
Jens

Fra : tjow

Dato : 30-03-09 05:16

Prøv Black Streak Remover fra Biltema.
Den koster 49,90 = 50,00kr for en 650ml sprayflaske.
Spray det på, tør det af... den er effektiv og skader ikke gelcoaten.

Ole Thomsen

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 30-03-09 12:43

Jeg har rigtig god erfaring med cromrens på tube.
Hans

Fra : Bent Pedersen

Dato : 30-03-09 18:48

Er der ikke noget med at der er sulfo i, som ikke er særligt sundt for
gelcoat?

Eller er det en skrøne?

mvh
Bent

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-03-09 17:43

Hej Jens,

Undri penselrens er et godt middel til at fjerne voks om nu også
bundmaling fordi de har lavet er udgave med fortykkelssesmiddel
i således at overfladen som der påføres den nye version vil have
fugtigt og aktivt middel i en længere perioden end med den
tyndtflydende væske.

Skal du fjerne sodrester fra atmosfærens nedfald gennem
vinterens regn m.m. så vil et kraftig alkalisk produkt være at
foretrække. Her har jeg i mange år anvendt Hydrosol se:
http://www.knudedan.dk/files/pdf/hydrosol.pdf
Det er et godt grundrensemiddel.

M.h.t. Rubbing så er den en form for slibe pasta som man kan
købe i bådudstyrs forretningerne. Det kan smøres/gnides på eller
pålægges med en maskine f.eks en excenterpudser med påmonteret
skumgummi skive. Kør langsomt og pas på ikke at "grave" for dybt
i gelcoaten.
Efter rubbing slibningen kan du bruge f.eks. Hempels Custom
Polish og til sidst en hård voks.
De lægges også på med en excenterpudser og skumgummi og der
afsluttes med en stor pudsemaskine med lammeuldskive på.

Nogen foretrækker som sidste behandling at bruge tyndtflydende
væsker med betegnelser indeholdende noget med "Nano".
Det er nok værd at glemme om båden senere skal males, det plejer
at give uløselige problemer.

Mvh/Harding

Fra : JensK

Dato : 30-03-09 10:54

Kære Harding
Tak for svar (og gode forslag fra andre).
Ja, det er skidt fra vinterens regn - så det er sod og ikke gammel
voks.
Når man skal fjerne begge dele: vil du bruge alkalisk sæbe eller Undri
først?
Hilsen
Jens

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-03-09 20:39

Hej Jens,

Det er nok bedst at afrense i samme rækkefølge som lagene er
tilkommet, men selvfølgelig kommer soden også igennem
sejlsæsonen.
Undri penselrens bruges til fjernelse af voks; men tager også
meget sod. Man skal blot lade det virke en halv- til en hel time.
Kraftig alkalisk sæbe fjernes snavs og sod; men det skal ikke
bruges uhæmmet. Husk at der skal tages forholdsregler i.h.t.
fabrikantens anvisninger.
Lidt ufortyndet Hydrosol fjerner sod fra udstødning m.m.
Er soden ikke fjernet gennem årene vil det være trængt ind i
gelcoaten og vil være svær at fjerne uden en slibning med
rubber, efter afvaskning.
Det samme gælder snavs i vandlinien; men er der rurer m.m. så er
lidt fortyndet saltsyre (5% i vand) på en scotsh svamp
fantanstisk til at fjerne ruere i vandlinien og på propelleren.
Husk at skylle med rigelig vand.
Rettidig omhu er altid at foretrække.

Fra : JensK

Dato : 30-03-09 13:55

Kære Harding
Tak igen - og ja, nu er jeg træt af den ca. rettidige, men forkerte,
omhu og vil til bunds i det.
Hilsen
Jens