Opfordring til rederierne: installer LRIT ~
Fra : Harding Larsen

Dato : 26-03-09 16:43

Søfartsstyrelsen opfordrer rederierne til at installere LRIT inden
næste radiosyn se:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw24621.asp

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-03-09 06:44

Det ser ud til at om nogle år kommer skibstrafikken til at ligne
flytrafikken...
hvor der sidder en "sejlleder" (flyveleder) og styrer trafikken

Fra : Harding Larsen

Dato : 27-03-09 09:57

Der er en hvis sammenligning.
Fly flyver i flykorridorer og skibe sejler i sejlrender.
Små fly og små både holder sig uden for disse områder.
Fly overvåges af flyveledere og skibe overvåges af SOK.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-03-09 10:25

"Harding Larsen (slet 35GCP)" <harding@35GCPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12381446850.000571653226003832@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Små fly og små både holder sig uden for disse områder.
> Fly overvåges af flyveledere og skibe overvåges af SOK.

Små fly skal kalde op og anmode om tilladelse til at flyve ind i et TMA
eller en CTR... hvilken anmodning dog kan afvises af flyvelederen...

Så... Ja, det ender nok med at mindre skibe skal kalde op for at anmode om
tilladelse til at krydse en dybvandsrute...

Mvh
JR

Fra : Harding Larsen

Dato : 27-03-09 11:48

Ja det kan sikkert komme på tale og der dermed kommer et krav om
ATIS som i mange andre lande, se:

http://danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet/Regler%
20og%20love/VHF%20med%20ATIS.aspx

Fra : SørenH

Dato : 27-03-09 20:05

Harding Larsen (slet 1GQV9) skrev:
> Ja det kan sikkert komme på tale og der dermed kommer et krav om
> [...]

Kære Harding m.fl.
Et par kommentarer fra en ATIS-bruger:

ATIS-signalet (dit registreringsnummer) udsendes først fra din VHF som
en kort hurtig tonefølge der lyder som "hvid støj" når du slipper din
TX-tast efter tale.
Man kan altså nemt høre om andre skibe bruger ATIS, og det drejer sig om
max. 40% i Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig p.t. selvom
forordningen er fra år 2000!
Selv en del af penicherne (de store lægtere/flodpramme)har ikke ATIS endnu.

Som konsekvens er vi stort set gået over til at bruge vores håndholdte
VHF, som vi jo har lige ved hånden i cockpittet, og absolut ingen fra
sluser, broer, , vandvejsmyndighedsskibe, flodpolitibåde eller andre
skibe har sagt noget til det.
Det siger jo lidt om den faktiske udbredelse/anvendelse af ATIS.
Jeg spurgte på et tidspunkt i et større slusetårnkontor om de
overhovedet registrerede ATIS, og svaret var nej!

Jeg kan heller ikke forestille mig, at ATIS nogensinde skulle blive et
trackingsystem, da signalet som sagt kun udsendes når du slipper din
TX-tast, og iøvrigt ikke indeholder positionsdata fra GPS.

Til gengæld kan jeg sagtens forestille mig at vægtgrænsen for tvungen
AIS på et tidspunkt flyttes betragteligt nedad, - måske ned til omkring
et par tons!!
Det er billigt, det er track-bart, det har åbenlyse sikkerhedsaspekter,
og det vil give en del lande/myndigheder nogle kærkomne muligheder for
kontrol med osse mindre skibes bevægelsesmønstre.
Alle som sejler i asiatiske områder eller det østlige middelhav ved hvor
krakilske myndighederne dér er med krydsning af territorialgrænser, og
med de svindende fiskebestande vil tvungen AIS osse kunne blive effektiv
bevisføring for overtrædelser.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved
- nu kun 3 uger til afrejse til båden i Frankrig!

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 27-03-09 23:04

> [...]
> krakilske myndighederne dér er med krydsning af territorialgrænser, og med
> de svindende fiskebestande vil tvungen AIS osse kunne blive effektiv

....og der er så noget, jeg ikke føler mig helt tryg ved, hvorfor jeg også
har valgt radar som mit primære trackingsystem: selv om diverse love og
regler foreskriver AIS, så vil skibe, der er ude i ulovligt ærinde (eller
hvis kaptajn og besætning er døddrukne) vel bare kunne slukke for det på
passende tidspunkter?

Jeg føler mig i hvert fald selv mest tryg ved, at det er mig, der udsender
et signal (radarens), som så kommer tilbage fra skibe i nærheden.

Desuden synes jeg stadig, at AIS-senderne er relativt dyre (omkring 5000
kr.), mens modtagerne ganske rigtigt kan fås til en mere human pris.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Harding Larsen

Dato : 28-03-09 18:51

En radar er kun et hjælpemiddel og ikke et primært system.

AIS vurderes at bidrage med væsentlige informationer i relation
til identifikation og positionering af skibstrafikken. AIS vil
derigennem kunne bidrage til opbygning af det maritime
situationsbillede som er grundlag for bl.a. farvandsovervågning
og havmiljøovervågning. Endvidere forbedres muligheden for at
udarbejde nøjagtige sejladsstatistikker til at belyse, hvilke
områder der er potentielt farlige, og hvor man derfor skal sætte
ind med sejladsregulerende tiltag som fx
trafiksepareringssystemer og evt. regler om anvendelse af lods.

I snævre fjorde, der slår et knæk, kan det på grund af det
omgivende terræns skyggende effekter være svært for 2 skibe
at 'se' hinanden, dels visuelt, men også på radar og i nogen
tilfælde også med AIS.

Desuden findes de landbaserede AIS-stationer. De udsender
også 'Base Station Reports', mindst hvert 10. sekund, der dels
fortæller, hvor landstationerne befinder sig, dels kan bruges af
skibene som tidsreference til at synkronisere deres AIS-
transmissioner. Landstationerne kan bl.a. udsende korte
tekstbeskeder til skibe i området eller udlægge 'elektroniske
bøjer' - d.v.s. udsende et signal svarende til en 'Aids-to-
Navigation report' fra en bøje, der rent fysisk ikke eksister på
havet, men kan ses på skibets elektroniske informationssystem.

Derfor skal man ikke fravælge AIS vi lever jo ikke omkring
piratfyldte farvande. I få promille af sejladserne sejler fulde
søfolk omkring. Her vil det nok være tilstrækkeligt at observere
dem med øjet og bedømme deres sejladsmønster i forhold til de
relative snævre ruter de skal følge.
Jeg tror ikke at en besætning, inden de drikker sig fra sans og
samling, vil slukke for deres AIS system.

AIS systemet kan vi nok forlade os på at skibsfarten benytter og
desuden giver de faste punkter i land som ses på skærmen.
Vil du have en radar ombord i en Pd-26 så bør den afgjort være
monteret oppe i masten ved salingshornene og ikke på bagsmækken
hvis ikke det er en af de nye FMCW radarer.
AIS priser er i forhold til radar meget billige og vil i
fremtiden blive mere og mere benyttede som hjælpemiddel.

Mvh/Harding

Fra : Harding Larsen

Dato : 28-03-09 17:02

Kære Søren,

Ja implementering af regler tager tid og hvordan de krævede
midler bliver anvendt og skal anvendes tager tid. Samtidigt
eller efterfølgende skal kompetanceområderne beskrives om
implementeres inden en ibrugtagning kommer på plads.

Tilsvarende med nummerpladebaren som sættes bag på cykelstativet
når man har en cykel på bilens krog.
Der er sikkert mange politifolk der endnu ikke ved at en sådan
bar skal anvendes. Det har de gentagne gange givet udtryk for
når emnet har været oppe.

AIS sendeudstyr vil være mere gavnligt i kanalerne. Ja måske
bliver det også et krav til de mindre lystbåde.
Det er rigtigt at i landene i det østlige middelhav og nu også i
Thailand er gået over gevind. I Thailand skal man efter
anmeldelse sig til myndighederne i Ao Chalong, føre en orange
stander med teksten "Pucket Immigration" samt et
identifikationsnummer. Standeren skal tilbageleveres, når man
forlader landet. Begrundelsen findes i Thai Immigration ACT 1979.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-03-09 23:14

Regler kan sikkert være gode... og hjælpemidler ligeså...
Dog synes jeg vi også har en tendens til at overreagere...

Tænk på hvor meget udstyr der er i de fleste lystbåde... man skulle tro de
skulle på jordomsejling...
mange har kæmpe navigations anlæg med så stor en skærm at de snart ikke kan
se ud af vinduerne...
hertil kommer naturligvis diverse radar, ais, 3d ekkolod, og meget, meget
mere...

Groft sagt og lidt overdrevet... så er mange lystbåde snart på højde med en
velvoksen mærskbåd hvad udstyr angår!!!

Men hjælper det!!! hvor mange er egentligt i stand til at betjene alt det
udstyr!!! får man holdt udkig... mens man har travlt med at overvåge
alle instrumenterne... er det mere lir, end det er gavn.... Hvad sker der
hvis strømmen går....

Efter GPS kortplotter må man vel sige at de fleste plotter en rute ind på
denne og sejler efter stregen... og det er den navigation
der bliver anvendt på turen...

Og så er der jo den anden bolgade... Regler, stramninger / krav og love...
Jo, de skal nok komme... som der bliver skrevet i tråden, det tager tid...
men det kommer... så vi kan bare sætte os ned at vente på at stramningerne
kommer... og vores interesses omkostninger bliver dyrere og dyrere... for
måske tilsidst at komme i den klasse at det kun er enkelte der har råd til
at sejle...

Vi kan jo tage nogle eksempler... lad os antage at alle skal være i
besiddelse af et certifikat for at føre båd... et sådan certifikat har jo en
pris... men men... det skal jo også vedligeholdes... så man skal op til
prøve f.eks. hvert andet år, samtidig skal man have fornyet gyldig læge
attest m.v. som jo heller ikke er gratis...

Så kan vi antage der er nogen der finder på at ais, gps og vhf skal være et
krav i en båd... måske nogen finder på at båden skal synes hvert andet år,
for at sikre at den er sødygtig... det bliver jo heller ikke gratis... Ja,
man kunne sikkert blive ved...

Som Harding skrivewr er Thailand allerede gået over gevind...
Jeg er bange for det også kommer til at ske i vores ende af verden... og i
EU regi...

Sort seer... Jeps det er jeg... hvad love, politikkere og embedsfolk
angår... husk på de er ikke uvildige... de skal jo leve af det....

Mvh
JR

Fra : Harding Larsen

Dato : 29-03-09 21:37

Hej Jan,

Det er dog en overreaktion eller ønsketænkning der vil noget!

Langt de fleste lystbåde har kun kompas, dybdemåler og fartmåler
og går det vidt er der en GPS installeret.
De fleste af disse både ligger for det meste i havnen fast
fortøjet.
Det samme gælder der store motorbåde som du nok fokuserer på .
De er ikke kommet længere end de gamle udrangerede DC- 8 fly der
havde 250 instrumenter i cockpittet.
De er fra en tid hvor piloterne kunne få alt hvad de pegede på
og tillige var instrumenterne dedikerede til enkelt funktioner,
for næsten alle enhederne.
Motorbådene ligger også i havnene og det er nok rigtigt at de
ligger til skue og beundring, og de sejler sjøldent mere en få
mil til lidt fremvisning for husarerne.

I en moderne båds udstyr er der kun det som er nødvendigt og
instrumenterne er sammenbyggede således at man i den enkelte
navigations situation ikke bliver distraheret af unødvendig
information.
Det er jo ikke et PC spil man lejer med men en sejloplevelse
hvor de basale navigations informationer er til stede og som kan
skimtes ud af øjenkrogen hele tiden og som man kun kortvarigt
ser på.
De skal i deres indretning ikke give grobund for fordybelse og
undren men være kontante informationer der understøtter
sejladsen.

Selvfølgelig skal man have den fornødne baggrund for at sejle en
båd. Ligger man og sejler i en robåd alene på en lille sø er det
nok ikke nødvendig med den store navigationsviden men fornødent
kendskab til sikkerhed for den øvelse man begiver sig ud på er
vigtig.
Er ens sejlområde åbent hav skal man da vide hvad de forskellige
Derfor er nødvendig viden og uddannelse på sin plads og det
beviser man bedst både over for en selv og for sine omgivelser,
ved at have eksamen og papirer for sin kunnen.
Selvfølgelig skal man fortløbende efteruddanne sig og konstant
tilegne sig fornøden viden for fortsat at kunne leve op til
regler og krav m.m.

Det er absolut ikke tilstrækkeligt blot at plotte sin rute ind
og så sejle "radiobil" på kortet. Det er skibsførerens pligt
kontinuerlig at overvåge fremfarten, ellers kan man ende som
spøgelsbilist, der kører ned på motorvejen og i den forkerte
retning.

Embedsvældet er baggrunden for politikernes ageren og skal man
have det fornødne i samfundet og ikke pakkes ind i vat og
bomuld, så kan man give sin stemme det rigtige sted når der
gives lejlighed herfor, og så håbe at ens tanker er
sammenfaldende med flertallets.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-03-09 05:03

Hej Harding

Jeg har det fint med du mener jeg overreagerer og ønske tænker....

Omvendt ved jeg ikke lige hvor du har opsnappet at "langt de fleste både"
kun har det fornødne udstyr????
Prøv nu lige at gå ind at kig på salgs annoncer på nettet... så vil du
erfarer at langt de fleste både har f.eks. gps... og meget andet godt
issenkram...

Jeg ved ikke rigtigt om du misforstod eller overfortolkede mit syn på
uddannelse / lovkrav.... men pointen fik du vist ikke fat i....

Hvad politikkere angår... ja, så kan man jo håbe på man sætter krydset det
rigtige sted... men helt ærligt Harding... så ved du jo godt at vores stemme
kun er interessant indtil ordren er i hus... Herefter går politikkeren
efter noget der kan gøre ham eller hende kendt / populær... ved at tage fat
i et eller andet forsidestof og så være klar med en lovstramning... med
sloganet "VI gør noget ved det" Et eksempel kunne jo være at lægge afgift
på en båd grundet miljøet...
Miljø vil klinge godt i manges øre... og folk vil juble... lige indtil
regningen kommer... så går det pludselig op for en at det måske ikke var så
smart... og slet ikke når pengene ikke engang går til det formål de er
opkrævet under....

Men Harding.... jeg er jo en fleksibel mand.. og du må naturligvis gerne
have din mening, selvom den er forkert.... (smiler)

Mvh
JR

"Harding Larsen (slet HAUCC)" <harding@HAUCClarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12383594770.732929626700223@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-03-09 16:27

Hej Jan,

Når jeg se på Udkik´s udstyrsliste omfatter den:

Kompas
Log
Ekkolod
Vindindikator
Vindmåler
Navigator
GPS
Plotter
VHF-radio
Selvstyrer

Det er langt fra at alle positioner er afhakket med et flueben
når man ser salgsopstillingerne igennem.

Magnetkompas er en selvfølgelighed.
Log og lod kan fås i ét instrument. Til dette instrument kan GPS
informationerne via NMEA protokollen også få signalerne frem til
instrumentet.
Sætter man en AH 4000 selvstyrer på har man to instrumenter der
kan vise et utal af data; men kun få ad gangen.
Man vælger selv hvilke data der skal vises, i forhold til hvor
man befinder sig, om det er på dybt vand ,på lange stræk, eller
om man er i gang med at søge ind til en havn eller ankerplads.
To instrumenter i cockpittet er til at overse og forstå
betydningen af.
Navigator/plotter/PC kan stå nede i båden under mere beskyttede
forhold og kan monteres således som man finder det bedst.
Man skal ikke sidde klistret med næsen mod skærmen og køre
radiobil. Et hurtigt blik på skærmen er hvad der behøves.
Monteres autopilotens trykknapper således at de også kan nås fra
navigationspladsen vindes meget.

Vindmåler viseren kan også monteres ved navigationsbordet. Det
er jo kun et orienteringsinstrument ligesom vindvinkelmåleren om
ikke man sejler kapsejlads. Ellers er windex´en udmærket at
anvende fra cockpittet.

En GPS kan næsten ikke undværes som positionsgiver men det er
kun nødvendigt at kunne nå on-off knappen hvis den er tilsluttet
en PC. Plotterne har som regel en GPS indbygget.

Det giver kun 5 instrumenter, foruden VHF´en der bør være
obligatorisk.

I en bil er der såmænd også 4 - 5 stykker, måske er de også
overflødige

Endelig må vi ikke glemme autoriserede søkort, blyant,
kurslinial, viskelæder og en form for logbog, de hører også med
til udrustningen ombord.

Jeg forstod udmærket hvad du mente med uddannelse og brush-up.
Det skal nok indføres først for bilkørsel og adfærd i trafikken.
På søen vil et tvunget duelighedsbevis måske være passende
selvom det lovkrævede speedbådsfører certifikat tilsyneladende
ikke helt har haft den fornødne virkning.

Vi har tilstrækkelig afgift på både, på det alter har vi betalt
tilstrækkeligt.
Miljø lyder kun som et hult drøn når det sættes sammen med
afgift.

Det er aldrig forkert at have fornødent udstyr ombord til en
forstående rejse.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 27-03-09 16:47

"Harding Larsen skrev:
> Søfartsstyrelsen opfordrer rederierne til at installere LRIT inden
> næste radiosyn se ...

LRIT står for Long Rang Identification and Tracking og går ud på, at stater,
der ønsker det, kan følge med i trafikken i farvande uden for VHF-rækkevidde
(ca. 25 sm). LRIT er slet ikke relevant for fritidssejlere.
Mvh Peter