Hvilke sejlbåde er langkølet?
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 24-03-09 06:29

Jeg har lidt en forkærlighed for langkølede sejlbåde og går som mange
andre og drømmer om engang at opgraderer til en større båd. I den
forbindelse lurer man jo lidt på salgs annoncer osv.

Men hvilke kendte og gode både er egentlig langkølet? Jeg tænker mest
i kategorien 26-30 fod.

Jeg har selv fundet :
- Junker 22 (som jeg har nu)
- Marieholm 26
- Albin Vega
- Bianca 27
- Great Dane

Fra : blueocean

Dato : 24-03-09 07:52

On 24 Mar., 13:28, elqu...@ofir.dk wrote:
> [...]
> forbindelse lurer man jo lidt på salgs annoncer osv.
>
> Men hvilke kendte og gode både er egentlig langkølet? Jeg tænker mest

Hertil kommer HR Monsun, en dejlig båd.
Rasmus 35 ligeledes HR.
Tilsvarende fra Najade værftet.
VindØ bådene

og sikkert flere endnu fra engelske værfter og amerikanske

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 15:09

De fleste både i LM-serien - motorsejlere er ofte langkølede.
Såhudtjegvisker: Flere af Vindöerne ...
Folkebåd og IF'eren. Mamba?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 29-03-09 06:15

> Men hvilke kendte og gode både er egentlig langkølet? Jeg tænker mest
> i kategorien 26-30 fod.

"Laurin 32", http://www.l32.jbrems.dk/

Som 14-årig (1964) var jeg gast på en Laurin 32 (tom "sail away" båd), der
skulle sejles fra Limhamn til København for at blive apteret. Den gjorde et
stort indtryk på mig, og jeg har ønsket mig sådan en lige siden.

Udviklingen er gået fra langkølede både til kortkølede for at mindske den
våde overflade og dermed gnidningsmodstanden mellem båd og vand. Langkølede
både er langsommere end finkølede både.

Hilsen Peter

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 24-03-09 08:34

Tak for svarene allesammen - jeg vil prøve at kigge lidt på de nævnte
modeller

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 18:37

[...]

Glem endelig ikke en Albin Ballad - i min verden noget af det ypperste
langkølede skiv der findes i den størrelse/klasse -

per

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 18:58

> Glem endelig ikke en Albin Ballad - i min verden noget af det ypperste
> langkølede skiv der findes i den størrelse/klasse -
>
> per

Hej,

jeg er ikke på nogen måde ekspert - men AB.... er den langkølet ??

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 19:19

Jeg er helt enig i at en Ballad er noget af det ypperste skiv,
der er konstrueret ...
Har sejlet #251 fra 1973 i næsten ti år.
Men jeg vil bestemt ikke kalde den langkølet ...
Dog er det en pragtfuld solid og stiv sejlbåd, der kan klare
"meget vind og vejr" ...

Fra : Per Svendsen

Dato : 24-03-09 18:58

>Men hvilke kendte og gode både er egentlig langkølet? Jeg tænker mest
>i kategorien 26-30 fod.

Kings Cruiser 29 er en god stabil sejlbåd.

mvh
Per / Taras

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 24-03-09 12:20

> jeg er ikke på nogen måde ekspert - men AB.... er den langkølet ??

Det ser ikke sådan ud på billederne her :

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59380279

Men der er vist andre Albin der er det.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 25-03-09 11:06

> Men der er vist andre Albin der er det.

Vega

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : SørenH

Dato : 24-03-09 20:13

elquapo@ofir.dk skrev:
> Jeg har lidt en forkærlighed for langkølede sejlbåde .......
>(o.m.a.)

Det glæder mig, at alle som har svaret har kommet med gode anbefalinger
af forskellige langkølede både som du ønskede.
Jeg kunne ellers godt forudse at der lynhurtigt ville komme een af de
der diskussioner om hvad der er bedst, - lang- eller finnekølede både!
(Ups, - kom jeg nu selv til at starte een?!)

Jeg sejlede i 35 år langkølet, bl.a. Folkebåd og Bandholm 26, men
skiftede i 2003 til en finnekølet Oceanis 320.

Mange gange har jeg brugt de værste sømandseder jeg kendte om min
Bandholmer fordi den var svær, grænsende til umulig, under havnemanøvrer
i blæst, hovedsageligt dog fordi skruen sad oven for roret.
Da jeg på et tidspunkt bebrejdede Knud Olsen det, svarede han, at så ku
jeg da bare sejle den for sejl i havnene, som han selv gjorde!!!
Det gjorde jeg/vi så, i en grad, så min kone (formand for 80+
pigesejlerne i vores daværende sejlklub) stort set aldrig brugte motor
ud og ind, men sejlede den som en folkebåd, - pælestagning om nødvendigt!

Til gengæld påskønnede jeg altid fordelene ved den lange køl, feks. at
jeg blot på solosejladser kunne slippe roret og gå forud for at rette på
fok mm. uden at den afveg ret meget fra kursen uden rorsmand.
Og de par gange jeg hamrede mod sten ved (letsindig) off-piste-sejlads i
det sy'fynske fla'vand gav det blot et par glasfiberskader som blev
udbedret det følgende forår.

Min nuværende påboltede finnekøl betyder at jeg ikke tør slippe roret
under sejlads mere end ca 10 sekunder (med mindre sejlbalancen er 110%
korrekt, men hvor ofte er den det?!), så selvstyreren er blevet uundværlig.

Desuden tør jeg slet ikke være så overmodig som før på grundt vand, for
jeg ved hvor dyrt et møde med en sten kan være med en påboltet finnekøl!

Men til gengæld drejer den om sin egen akse med roret i borde i havne!!
Det, og bovpropellen, er uvurderligt i disse år i de europæiske kanaler,
men når vi engang vender hjem, så vil jeg sgu ha en langkølet båd igen!!

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 22:06

Hej Søren, Elquapo og andre,

Jeg tror, at Søren gengiver mange sejleres oplevelser og
erfaringer ...
Så jeg vil såmænd blot supplere med mine:

I min sejlertid har jeg sejlet flere ret så forskellige bådtyper:

Fra jolle med "sværd" (optimist og pirat) og trailermulig båd med
sænkekøl (Capri 17 og 21) over langkølede (IF og Bianca 27) og
nogle med kortere køl (Commander 31 & Ballad) til vores nuværende
båd, en X-342 med finnekøl ... Sidstnævnte kan groft sagt
sammenlignes med "at sejle en stor jolle". Så på den måde er
cirklen sluttet i min "sejlerverden"... Og det passer mig fint.

Der er tale om *meget* forskellige sejlegenskaber og hver gang
man skifter begynder man så at sige for fra ...

Og som Søren nævner, kan man let starte en "religionskrig", hvis
man begynder at argumentere for, hvilken type, der er bedst, så
det vil jeg ikke gøre. Men blot tilslutte mig Sørens beskrivelse
af sine erfaringer med de forskellige bådtyper.

Det korte af det lange er, at man altså har mulighed for - gennem
sit valg af bådtype - at vælge den form for sejlads, som passer
én bedst. Og det er mit indtryk, at alle varianter og præferencer
er repræsenterede i dette forum.

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 24-03-09 15:44

> [...]
> sit valg af bådtype - at vælge den form for sejlads, som passer
> én bedst. Og det er mit indtryk, at alle varianter og præferencer

Uden at ville starte krigen mener jeg at have hørt/læst at
langturssejlere især er glade for langkølede både. Det skulle vist
hænge sammen med retningsstabiliteten og at de derfor fungerer godt
med vindror - samt ikke er så sårbare overfor påsejling af drivgods
eller fiskenet (en lang køl sætter sig ikke så let fast i nettet).

Er det noget nogen andre har hørt om eller har erfaringer med?

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 23:15

Det er vel en af de mange fordele ved langkølede både.
Kan næsten holde kursen "af sig selv", hvis man trimmer sejlene
til det.
Kan tåle at støde på noget "meget hårdt" uden alvorlige skader.
Skærer ikke så hurtigt og voldsomt op ved spilerskæring ...
Rorbladet sidder ofte bedre beskyttet end både med finnekøl.
Og der er ofte god stuveplads i kølsvinet ...

Det koster så noget på fart, højde og manøvredygtighed.
I en kortkølet, 'fladbundet' sejlbåd, skal man stort set have fat
i pinden/rattet hele tiden.
Men den kan dog styres af autopilot, men næppe så problemløst som
på en langkølet båd.

Men er man på "rigtig" langtur, er fart, højde og
manøvredygtighed næppe så afgørende som stabilitet, sikkerhed og
nem håndtering (f.eks. med vindror).

Se blot på konsekvenserne i Volvo Ocean Race. Meget tyder på, at
den bådtype ikke er egnet til de udfordringer man udsætter bådene
for. Men det er jo også ekstremt, men alligevel ... ... En
langkølet, solidt bygget sejlbåd med en kraftig rig kan holde til
utroligt meget ...

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-03-09 10:06

Det er vist rigtig nok - men f.eks. Albin Ballad er en meget yndet
langtursbåd, som har været adskillige gange rundt om jorden. Og den er
kortkølet.

Ingen regel uden undtagelser, men i nordiske farvande, hvor vinden er
skiftende (og derfor næsten altid imod ;0) synes jeg personligt, at en kort
køl, med deraf følgende gode krydsegenskaber, er langt at foretrække.
Desuden er havnene jo efterhånden så proppede, at båden skal kunne rotere om
sin egen akse, hvis man skal kunne komme rundt i havnebassinerne. Og foruden
en stor vendediameter er de langkølede både meget ofte ude af stand til at
styre, når de bakker. Det giver mange sjove situationer under
havnemanøvrerne :0)

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Harding Larsen

Dato : 25-03-09 10:06

Forskellen på køltyperne kan vel nærmere krakteriseres som:

En finnekøl er en køl hvor aftanden fra for- til agterkant er
mindre end top til bund.

En langkøl er en køl hvor afstanden fra for- til agterkant er
længere end fra top til bund.

Er kølen sidlængder tilnærmelsesvis lige lange kaldes det en
semifinnekøl.

Køltyperne har hver deres fordele og ulemper i forhold til
sejladsmønster og havneanløb.

Mvh/Harding

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 26-03-09 04:48

On 26 Mar., 10:06, "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> wrote:
> [...]
> en stor vendediameter er de langkølede både meget ofte ude af stand til at
> styre, når de bakker. Det giver mange sjove situationer under

Det klarer en påhængsmotor på de mindre både

Min langkølede Junker 22 kan godt dreje på en tallerken.

Men jeg kan godt se det må være et problem med en udenbordsmotor hvor
propellen ikke kan drejes.

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-09 21:38

Du starter tråden med at erklære interesse for en større
langkølet båd.
Skal det forstås således at du vil fortsætte med en
udenbordsmotor?
Hvordan skal større forstås? ... er det 26 fod, 30 fod, eller
hur?
Eller er der en beløbsgrænse i dine overvejelser?

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 26-03-09 16:43

On 26 Mar., 21:38, "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k>
wrote:
> [...]
> hur?
> Eller er der en beløbsgrænse i dine overvejelser?

Det er nok med indenbords til den tid - det var bare en konstatering
af at det godt kan lade sig gøre at vende på en tallerken med en lille
langkølet båd

Mvh Jesper

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 26-03-09 16:44

wrote:
> [...]
>
> Min langkølede Junker 22 kan godt dreje på en tallerken.
>
> Men jeg kan godt se det må være et problem med en udenbordsmotor

Hov, der skulle også have stået :

"Men jeg kan godt se at det må være et problem med en indenbordsmotor
hvor propellen ikke kan drejes."

Fra : Mikael Rasmussen

Dato : 29-03-09 17:58

Den Tue, 24 Mar 2009 05:28:52 -0700 skrev elquapo:

> [...]
> forbindelse lurer man jo lidt på salgs annoncer osv.
>
> Men hvilke kendte og gode både er egentlig langkølet? Jeg tænker mest i

Jeg har i en del år - og stadig med stor fornøjelse haft en Nimbus 26 -
en skøn kvalitetsbåd på 8 meter, som har en fin størrelse til 2 voksne og
evt. 2 børn (til nød 4 voksne), da den er velindrettet.
Det er en meget sødygtig båd, hvor man ikke overraskes af dårligt vejr,
da den bjerger sig fint.
Priserne er de senere år faldet på disse knækspants-både, som ellers er
bygget i kvalitetsmaterialer (glasfiber i sandvich-konstruktion, mahogny-
træ og kraftigt X-finer i ruffet). Jeg tror det dels skyldes at man mener
både skal være større, at man synes skrogformen er anderledes ... - min
bliver ikke skiftet ud, da den passer fint til vores familie men også er
fin at sejle alene.
Er du ude efter en billig kvalitetsbåd kan Nimbus 26 varmt anbefales.

Mvh.
Mikael
Nimbus 26 byggenr.: 39, Toreby Sejlklub.

Fra : Torben Bach

Dato : 03-04-09 23:40

Brug Google og søg på Amigo

Mvh