Placering af fluxgate kompas
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-03-09 20:01

Hejsa

Det er ikke nemt at finde en ordentligt placering til et fluxgate kompas på
en sejlbåd.

Især ikke når sejlbåden har:
Jern anker og 50 m jernkæde ude foran,
Jern anker og 20 m jernkæde ude agter,
4 tons jern køl
150 kilo jern motor
Og masser at elektriske installationer.
Og allerede har et andet fluxgate kompas installeret.

Hvad er jeres erfaring med placering af fluxgate kompasser?
Alle vejledninger siger at kompasset bør sættes så nær tyngdepunktet som
muligt, eller så nær centerplanet som muligt, og så dybt som muligt..

Det har jeg svært ved at opfylde.

Hvor har i sat jeres kompas?

mvh
/Børge

Fra : Harding Larsen

Dato : 18-03-09 22:20

Hej Børge,

Ja der er mange kompromisser der skal indgås.
Jeg valgte en placering i SB overskab forrest og ud mod midten.
Derefter satte jeg et skilt på lågen lige ud for kompasser som
fulgte med kompasset.
Det bliver som regel husket og kun et par gange er nogle
beklædningsgenstande med jerntråd i, uforvarende blevet lagt ind
i skabet og det giver nogen forstyrrelse, også med sejladsen.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 19-03-09 10:15

Hej Børge

Jeg gjorde det samme som Harding i min Bandholm 26, - placerede giveren
i SB lågerum over sofaen. Formålet var at komme så langt væk fra metal
som muligt.
Det virkede fint efter at jeg havde kalibreret instrumentet (et VDO) med
de indbyggede potmetre.
I min nye Oceanis 320 har jeg iøvrigt droppet såvel kompas (bortset fra
et reserve til skotmontering) som log, da jeg er yderst tilfreds med de
udlæsninger jeg får fra min Garmin 152 GPS af sand kompasvisning og fart
over grunden.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-09 13:05

Mit er af producenten placeret i stb. kistebænk helt agterude.
Dér har jeg så placeret mit Fortress anker, som er af aluminium.
Da jeg uforvarende lagde 20 m galvaniseret kæde ned i samme rum
gik det galt ... så den går ikke. Så nu bruger jeg den kistebænk
til cockpitbord,ekstra sejl, tovværk, dieseldunke i plastik
(nederst), m.v. ... og har gasbeholder i bb. side og kæder og det
andet anker ude i stævnen ... Man sejler jo ikke kapsejlads mere
.... ...

Det ser ikke ud til at motoren eller holdingtanken i rustfrit
stål påvirker kompasset dér.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en
meddelelse news:49c14502$0$25193$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : blueocean

Dato : 19-03-09 10:35

On 19 Mar., 13:04, "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k>
wrote:
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Og mit sidder på indersiden af salonbordet ca 1 m over kølen og der
sidder det godt, centreret i båden og fri fra næsten alt jern, jeg har
ikke efter kalibrering haft nogen problemer.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-09 23:20

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>sidder det godt, centreret i båden og fri fra næsten alt jern, jeg har
>ikke efter kalibrering haft nogen problemer.

Hej Gert,

Det lyder smart ...
Bare man ikke sætter den store gryde eller stegepande på bordet mens man
sejer på autopiloten ... ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Michael Thomsen

Dato : 20-03-09 08:57

On Thu, 19 Mar 2009 17:35:20 +0100, blueocean <gert.kjaer@gmail.com> wrote:

> Og mit sidder på indersiden af salonbordet ca 1 m over kølen og der
> sidder det godt, centreret i båden og fri fra næsten alt jern, jeg har
> ikke efter kalibrering haft nogen problemer.

Blot af ren nysgerrighed: Hvordan foretager I sådan en kalibrering?

//michael

Fra : SørenH

Dato : 20-03-09 11:13

Michael Thomsen skrev:
> Blot af ren nysgerrighed: Hvordan foretager I sådan en kalibrering?
>
> //michael

På mit VDO sad der på viserinstrumentets bagside 3 potmeterskruer.
Den ene var til at korrigere for magnetisk misvisning, og havde en
gradinddeling på +/- 5 grader.
De to andre var til deviationskorrigering, og i manualen var angivet en
procedure, som meget mindede om klassisk omsvajning ved pæl.
Er det et gammelt VDO du har, kan jeg evt. spørge den nye ejer om han
har manualen liggende stadigvæk.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : blueocean

Dato : 20-03-09 03:54

On 20 Mar., 08:56, "Michael Thomsen" <so...@no.spam> wrote:

> Blot af ren nysgerrighed: Hvordan foretager I sådan en kalibrering?
>
> //michael
>
> --
> Using Opera's revolutionary e-mail client:http://www.opera.com/mail/

Hej En kalibrering foretages ved at man som der også står i
vejledningen af Flux kompasset , man foretage en omsvejning med båden.
Det er en ganske simpekl øvelse men kan være drilsk.

Vejret spille en stor rolle her, det skal være næsten vindstille, inge
sø, og så skal man sejle rundt i en rundkreds samtidig med at man har
sat kompasset en kalibrerings mode (se vejledning). Muligvis skal
omsvejningen foretages flere gang før det er viser korrekt. Ikke en
slem øvelse, men HUSK at du må ikke sejler over 2-3 knop, for så vil
det ikke fungere.

Gert

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-03-09 17:32

blueocean har bragt dette til os:

> [...]
> omsvejningen foretages flere gang før det er viser korrekt. Ikke en
> slem øvelse, men HUSK at du må ikke sejler over 2-3 knop, for så vil

- Det er så helt samme metode som bruges når selvstyrerens interne
kompas justeres (kalibreres). Det er også af flusgate typen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : HH

Dato : 20-03-09 04:06

Til mit VDO kompas (nu 25år gammelt) er giveren placeret under
forkøjerne, bag ved den 200l store rustfri vandtank med en afstand på
ca. 30cm. Giveren sidder dermed i bådens midterplan, og har i alle
årene givet pålidelige kurser (der jo nu de seneste år hele tiden kan
verificeres med GPS'en). Længere agterud for giveren sidder der to
rustfri 40l-tanke til prut og diesel, men der har ikke være særlige
problemer med deviation herfra, man kunne med potmetre udbalancere
deviation og indstille den aktuelle misvisning, således at kompasset i
praksis er retvisende.
Båden er en Beason 31

Hans-Henrik

Fra : blueocean

Dato : 21-03-09 16:10

On 20 Mar., 17:32, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
>
> - Det er så helt samme metode som bruges når selvstyrerens interne
> kompas justeres (kalibreres). Det er også af flusgate typen.

Hej
GAnske rigtigt..........