Lukning af huller i teak
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-03-09 18:44

Hej NG

Nogen der har erfaring med at lukke skruehuller i teak.

Har overvejet at tage noget trælim og blande med noget teak smulder/spåner.
og bruge det som spartel. med efterfølgende nedslibning. men ved endnu ikke
hvor synligt det bliver!!!

Mvh
JR

Fra : blueocean

Dato : 19-03-09 10:39

On 18 Mar., 18:44, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> [...]
> og bruge det som spartel. med efterfølgende nedslibning. men ved endnu ikke

det nemmeste er at sikre at skrue hovedet er unden overfladen og så
lime en treakprop på, slibe det plant og behandle det ligesom resten
af teaktræet,ligesom man gjorde på teakdæk før i tiden.

Gert

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-03-09 19:30

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

lime en treakprop på, slibe det plant og behandle det ligesom resten
af teaktræet,ligesom man gjorde på teakdæk før i tiden.

Tak for svar Gert

Men de huller jeg skal have lukket, er huller hvor der engang har siddet
nogle skruer, der ikke har været undersænkede.

Mvh
JR

Fra : blueocean

Dato : 20-03-09 04:08

On 19 Mar., 19:29, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:

> [...]
>
> Men de huller jeg skal have lukket, er huller hvor der engang har siddet
> nogle skruer, der ikke har været undersænkede.

Du kan godt bruge samme metode, det er den bedste til at lukke huller
med. Så skal teak proppen bare være lidt længer så den går i bund..

Gert

Fra : claus b.p.

Dato : 20-03-09 11:56

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> smulder/spåner. og bruge det som spartel. med efterfølgende
> nedslibning. men ved endnu ikke hvor synligt det bliver!!!

Det er jo svært at spå om, men metoden er jo set før med rimeligt resultat.
Det er muligt at ramme farven, men reflektioner og overflade vil nok ikke
være fuldstændig som omgivelsernes. Hvad er der forgjort i at prøve? Man kan
vel bare bore det ud og bruge propmetoden hvis det viser sig ikke at blive
pænt.

Mvh. CLaus

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 22-03-09 11:25

claus b.p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>Hej

Jeg har lige lavet en ny dørk rist i teaktræ. Jeg kom desværre
til at bore 2 små huller for forkert. Jeg har lukket dem ved at
blande noget tokomponent epoxylim med lidt savsmuld fra
teaktræet. Det er blevet rimeligt godt, men man kan stadig se,
hvor de har været. Metoden med propper var ikke så interessant,
da hullerne kun var boret med et 3 mm bor. Hvis jeg skulle have
brugt propper skulle jeg starte med at bore hullerne meget
større.

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde

Fra : Henrik K

Dato : 20-03-09 05:11

Køb teakpropper og lim dem i som beskrevet, vha sikaflex. Jeg ville
personligt vælge at fylde godt med sikaflex i hullet - så meget at når
jeg presser proppen i, så løber det over. Derefter vente til det er
tørret, og slibe det ned i plan med resten af dækket (hvis det er
der).

Mvh
Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-05-09 22:42

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smulder/spåner. og bruge det som spartel. med efterfølgende nedslibning.
> men ved endnu ikke hvor synligt det bliver!!!

Lim og Teak smulder duer ikke....

Jeg købte herefter nogle 6mm Teak propper... Det gav et godt resultat...

Mvh
JR