Rust på kølen - igen.......
Fra : Skipper

Dato : 15-03-09 14:32

Hej gruppe,

Har lige kigget på skivet og finder at der er kommet rust frem på
kølen......... vist nok ikke så ualmindeligt - Hvad siger gruppen til at
man monterer en zink klods direkte på kølen - vil det virke ???

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-03-09 17:22

Den Sun, 15 Mar 2009 14:31:31 +0100 skrev Skipper:

> [...]
> kølen......... vist nok ikke så ualmindeligt - Hvad siger gruppen til at
> man monterer en zink klods direkte på kølen - vil det virke ???

BÃ¥de og ...
Så kunne vi jo montere zink på vore biler, ikke?

Kun i det tilfælde at rusten (tæringen) skyldes galvanisk tæring, vil det
hjælpe. Men så skal der jo være mindst 2 forskellige metaller, der har
galvanisk forbindelse.

Al jern ruster - også under vand. En god rustbeskyttelse er påkrævet.

---
Karl Erik.

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 15-03-09 20:03

Min køl er belagt med glasfiber for at undgå rust. Til gengæld kan man så
hygge sig med osmose, og i år desuden det problem, at glasfiberen har
sluppet jernkølen på et område på ca. 1x0,5 m.
Men rust, det er der ikke:

"Mængden af bøvl er konstant"

Murphy's lov.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : blueocean

Dato : 16-03-09 16:09

On 15 Mar., 20:03, "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> wrote:
> [...]
> hygge sig med osmose, og i år desuden det problem, at glasfiberen har
> sluppet jernkølen på et område på ca. 1x0,5 m.

Hej
Man kan godt holde rust væk fra sin jernekøl, men det kræver at man
bla. sliber den helt ind til rent jern, herefter afsyre men den med
syre og umiddelbart behandler den med epoxy. så kan man ikke gøre ret
meget mere, end at vedligeholde den. Vigtigt er det dog at man ikke
gør det i fugtuígt vejr det skal være meget tørt i luften = lav
luftfugtighed.

Gert

Fra : N/A

Dato : 19-03-09 21:10

Fra : N/A

Dato : 19-03-09 21:10

Fra : N/A

Dato : 19-03-09 21:10

Fra : JensK

Dato : 16-03-09 17:34

On 16 Mar., 23:08, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>...herefter afsyre men den med
> syre
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -

Kære Gert
Hvilken syre bruger du til det?
Hilsen
Jens

Fra : blueocean

Dato : 17-03-09 12:48

On 17 Mar., 00:34, JensK <kond...@post4.tele.dk> wrote:

> Kære Gert
> Hvilken syre bruger du til det?
> Hilsen
> Jens

almindelig saltsyre, påført med en pensel

Fra : HEME

Dato : 17-03-09 21:46

Mit bidrag, måske kan I bruge det:
Jeg fik for 5 år siden svirvlet (mener jeg det hedder) bunden på min på mind
båd og derefter behandlet den med tjæreepoxy. Kølen på båden blev sandblæst
(støbejernskøl) og umiddelbart derfter behandlet med en primer. Jernkølen
blev blæst i varmt og tørt vejr, og varigheden mellem sandblæsningen og
primningen var under 5 minutter. Først et par dage senere fik den epoxy.
Der har ikke siden været nogen rustproblemer med kølen.
mvh
HEME

Fra : JensK

Dato : 17-03-09 17:39

On 17 Mar., 19:47, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> almindelig saltsyre, påført med en pensel

Kære Gert
Bliver jern ikke opløst af syre?
Hilsen
Jens

Fra : blueocean

Dato : 19-03-09 10:31

On 18 Mar., 00:39, JensK <kond...@post4.tele.dk> wrote:

> Kære Gert
> Bliver jern ikke opløst af syre?
> Hilsen
> Jens

Jo lidt , men man skal jo ikke plaske det til i syre, men pensler man
det på og derefter skyller med vand sker der ikke mere, kølen får en
sort/brun farve, som danner et lag som beskytter. Herefter påføre man
så sin primer, i de ca 8-10 lag som sikre at der ikke trænger vand ind
efterfølgende, det holder i mange år.

Gert

Fra : BoA

Dato : 19-03-09 21:10

blueocean skrev:

> Jo lidt , men man skal jo ikke plaske det til i syre, men pensler man
> det på og derefter skyller med vand sker der ikke mere, kølen får en
> sort/brun farve, som danner et lag som beskytter.
................klip...........

> Gert

Jaeh - undskyld, men altså :

Jern plus saltsyre giver jernchlorid,
der er et letopløseligt gul/grønt salt
uden korrosionsbeskyttende egenskaber.
Den mørke farve, som du ser efter
behandling med saltsyre, skyldes i
væsentlighed kulstof fra jernet samt fin
rust, der straks dannes ved reaktion
med luftens ilt. Ved afsyringen dannes
en ru overflade med et enormt areal, der
giver god mulighed for vedhæftning, men
i virkeligheden er saltsyre ikke et godt
valg til dette formål. Fosforsyre er et
langt bedre alternativ, da den danner
jernfosfat, som har en
korrosionshæmmende virkning. Af stor
vigtighed er det under alle
omstændigheder at overfladen er HELT tør
før påføring af primer.
Ved anvendelse af saltsyre har du
faktisk startet rusten i et ganske tyndt
og fint lag, men da dette lag er tyndt
og har stort overfladeareal giver det en
god vedhæftningsbund for primeren - og
derfor tilsyneladende en god beskyttelse.
Hvis du vil gøre det rigtigt godt kan du
godt fjerne gammel, grov rust med
saltsyre (billig !)men når du så har
skyllet saltsyren af med store mængder
rent vand, skal du give overfladen en
behandling med fosforsyre eller et
fosforsyreholdigt rustomdanner-produkt
som fx "Blue top rusomdanner", der
efterlader en blåsort hinde med god
beskyttende virkning når den er tør.

Ja - det blev godt nok en lang smøre,
men saltsyre og jern er altså normalt en
dårlig kombination
--
Med bedste hilsner
fra

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 20:57

Det lyder som en metode der skaber gravrust, og det er jo faktisk mere
stabilt end rust, så ....

Jeg tror det er bedst at prime den. Det er jo også derfor biler er malede.
Se evt. http://www.maximalt.dk/Artikler/Koel/NulRust.htm

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Skipper

Dato : 22-03-09 06:24

Bjarke M. Christensen skrev:
> [...]
> stabilt end rust, så ....
>
> Jeg tror det er bedst at prime den. Det er jo også derfor biler er

Super fin beskrivelse

1000 tak

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 10:11

Selv tak. Jeg tror jeg prøver at kontakte den nye ejer. Kunne være sjovt at
høre om det holder lige godt efter 5 år ...
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : N/A

Dato : 19-03-09 21:10