Vandtank
Fra : Per R

Dato : 13-03-09 17:02

Hej
Gruppe,

Jeg leder efter en plastvandtank til drikkevand, og har kigget i diverse
udstyrskataloger, men de har forkerte mål (samt koster en bondegård). Er der
nogen her i gruppen der kender en producent/forhandler af ferskvandbeholdere
i alle mulige sære mål, den jeg skal bruge skal være ca. 25 X 25 X 70 cm,
den facon vil nemlig spare masser af plads.

M.V.H.
Per

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 17:09

"Per R" <per-ras@webnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ferskvandbeholdere i alle mulige sære mål, den jeg skal bruge skal være
> ca. 25 X 25 X 70 cm, den facon vil nemlig spare masser af plads.

Hej Per,

hvis ikke du kan finde en med de mål - hvad så med en sæk ?

Det må være muligt at finde en vandsæk der kommer i nærheden af den
størrelse - og så er det bare at liste den på plads og vupti, har du en
vandtank der udnytter det råderum du har at gøre godt med.

venlig hilsen

JN

Fra : Per R

Dato : 13-03-09 17:20

Hej,

Jeg har kigget på sække, men har ikke fundet nogen i de mål, jeg tror heller
ikke de kan bruges, da det er en dykpumpe, der skal ned i den og ikke en
trykvandspumpe.

Hilsen

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 13-03-09 18:21

Jeg har ikke meget forstand på det, men da jeg købte min båd for 4 år siden,
var den udstyret med en sæk-vandtank og trykvandspumpe, ikke dykpumpe, så
den kombination kan åbenbart godt lade sig gøre.
Personligt bryder jeg mig ikke om tanken om drikkevand i blød plast
(pftalater mv.), og desuden forestiller jeg mig, at sådan en sæk er svær at
få/holde tæt. Den, der var i min båd var da også utæt, så jeg har smidt den
ud. Vil du købe pumpen for en billig penge?

Bortset fra mine betænkeligheder, som muligvis er helt grundløse, er
sæk-løsningen da genial, idet sækken jo stort set tager form efter ethvert
hulrum.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Carsten Jensen

Dato : 13-03-09 17:29

Den Fri, 13 Mar 2009 17:20:29 +0100 skrev Per R:
> Jeg har kigget på sække, men har ikke fundet nogen i de mål, jeg tror
> heller ikke de kan bruges, da det er en dykpumpe, der skal ned i den og
> ikke en trykvandspumpe.

Vil det at bygge den selv - i glasfiber - være et helt tosset forslag?

Mvh

Carsten

Fra : Per R

Dato : 13-03-09 17:47

Hej,

En ide, så kunne man jo selv vælge en pladsudnyttende facon, men med
glasfiber, epoxy m.m. så bliver nok pebret, og den skulle jo også gerne
kunne tages ud for rensning. Ved en plasttank kan man også se hvor meget
vand der er tilbage i den.

M.V.H.
Per

Fra : Harding Larsen

Dato : 13-03-09 19:59

Hej Per,

Få da en smed til at lave den i rustfri plade, med skrå flader
således at den i hovedtrækkene følger hulrummets facon.
Den kan laves på et par timer.
Du får så en tæt tank der samtidig er lystæt.
En plasttank giver algeproblemer m.m.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 13-03-09 20:08

Den Fri, 13 Mar 2009 17:47:14 +0100 skrev Per R:
> [...]
> glasfiber, epoxy m.m. så bliver nok pebret, og den skulle jo også gerne
> kunne tages ud for rensning. Ved en plasttank kan man også se hvor meget

Jeg ved ikke hvor dyr den bliver, men uden at have speciel forstand på
det forestiller jeg mig at man må kunne bygge den i polyester og
glasfiber (ikke ret dyrt) og så male den med epoxymaling (f.eks. Hempel
Sealer) indvendigt for at sikre at den er vandtæt.

Eventuelt kan man vel bygge en krydsfiner kasse som beklædes med
glasfiber indvendigt (evt. kun med tape langs kanterne) og så tætnes med
epoxymaling. SÃ¥ vidt jeg kan regne skal den have 0,825 kvadratmeter
overflade.

Du kan ovenikøbet lave den med hængslet låg som kan åbnes hvis du ikke
vil installere en inspektionsluge.

Sådan ville jeg måske selv gøre, men jeg har også et sted at gøre det :)

Mvh

Carsten

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 13-03-09 14:22

> [...]
> glasfiber indvendigt (evt. kun med tape langs kanterne) og så tætnes med
> epoxymaling. Så vidt jeg kan regne skal den have 0,825 kvadratmeter

Vil det ikke være sundhedsskadeligt at have drikkevand liggende på
epoxymaling? Jeg har ingen anelse om det selv, men det lyder bare
forkert umiddelbart

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-09 10:47

<elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Vil det ikke være sundhedsskadeligt at have drikkevand liggende på
epoxymaling? Jeg har ingen anelse om det selv, men det lyder bare
forkert umiddelbart

Ifølge en stor undersøgelse, foretaget af Yacht dette år, angående
drikkevandskvalitet i både, er det nok en god ide at undgå "plastic" tanke.
Med mindre, naturligvis, man har strudsemave---
Rustfrit stål er ansolut en vinder her.

Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-03-09 17:57

"Egon Stich" <ES.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tanke.
> Med mindre, naturligvis, man har strudsemave---

Men en del plasttanke er trods alt godkendte!!! så der må jo ligge nogen
dokumentation for disse godkendelser.

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-09 11:44

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <ES.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men en del plasttanke er trods alt godkendte!!! så der må jo ligge nogen
> [...]

Jeg skriver "plast"--
Men mener jo glasfibertanke.
I sådanne er der tilsyneladende bedre grobund for ikke venligsindese
organismer.

Egon

Fra : Carsten Jensen

Dato : 13-03-09 21:35

Den Fri, 13 Mar 2009 13:21:31 -0700 skrev elquapo:
> Vil det ikke være sundhedsskadeligt at have drikkevand liggende på
> epoxymaling? Jeg har ingen anelse om det selv, men det lyder bare
> forkert umiddelbart

Næ. Epoxy er ikke giftigt, og er f.eks. godkendt til levnedsmidler. Jeg
ved naturligvis ikke med akkurat Hempels produkt, men det kan man jo
kontrollere. Ellers kan man prøve at tale med LKR Epoxy i Karlslunde. De
har helt sikkert noget man kan bruge.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-03-09 16:59

Den Sun, 15 Mar 2009 10:46:36 +0100 skrev Egon Stich:
> Ifølge en stor undersøgelse, foretaget af Yacht dette år, angående
> drikkevandskvalitet i både, er det nok en god ide at undgå "plastic"
> tanke.

Har du eventuelt et link? Mere så man kan se begrundelsen.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-03-09 19:20

Den Fri, 20 Mar 2009 11:42:10 +0100 skrev Egon Stich:
> Prøv om undersøgelsen ligger på Yacht.de

Jeg kan godt nok ikke finde det. De har en artikel om
drikkevandsinstallationer fra 2004, men den er ikke online - eller jeg
kan i hvert fald ikke se den.

Men hvad kan jeg sige - jeg har ikke haft problemer med ferskvand fra
epoxymalede tanke endnu og jeg kender heller ikke nogen der har, så
deeet....

Mvh

Carsten