Størrelse på fender?
Fra : Henning

Dato : 11-03-09 20:19

Inspireret af Aldis kommende marinetilbud kiggede jeg bl.a. på nye
fendere. De fåes jo i et hav af størrelser - men hvilken størrelse
passer til hvilken båd? Er der generelle mål man kan holde sig til?
(Hercules fenderen fåes også her i andre størrelser
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=1403&l=0&u=250 )

Fra : SørenH

Dato : 11-03-09 21:21

Henning skrev:
> [...]
> passer til hvilken båd? Er der generelle mål man kan holde sig til?
> (Hercules fenderen fåes også her i andre størrelser

Interessant problematik, men jeg tror ikke der kan laves faste regler om
fenderstørrelser.
Som i så mange andre tilfælde må den sunde fornuft og praktisk erfaring
tages i brug!
Min oplevelse gennem snart 50 års sejlerliv er dog desværre, at alt for
mange er tilbøjelige til at undervurdere fenderstørrelser og -antal.

Er man begynder skal man se på hvad andre anvender til både af samme
størrelse og vægt, og absolut ikke vælge mindste fællesnævner.
Man skal være forberedt på at man kan komme i situationer på sommerturen
hvor man ligger mast og uroligt, og det er man selvfølgelig ansvarlig
for at have taget højde for.

Man bør ikke blot have de sædvanlige runde i rigelig dimension om bord,
men osse mindst een pladefender og evt en stor dråbefender med.
Et brædt på min. 1,5m med huller i enderne kan osse let stuves og hales
frem og placeres udenpå 2 fendere når man feks ligger op ad en spunsvæg
eller en pæl.

Bigger is better!
SørenH
s/y Marie af Næstved, Oceanis 320, p.t. Frankrig,
- i disse år udstyret til kanalsejlads, på hver side med :
5 fendere Ø 25cm + kuglefender forrest + 2,5 m. brædt + 3stk
PEL-rør-fendere (som stikker 30cm ned i vandet).
Samt ekstra 2 pladefendere "just in case"

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-03-09 07:24

Den Wed, 11 Mar 2009 20:18:55 +0100 skrev Henning:

Et bud kan være at kigge på Polyform Fender Guide på det her link:

http://www.polyformus.com/doc/fenderguide.htm

Det er naturligvis kun vejledende, men jeg synes det ser meget fornuftigt
ud. Og jeg kan godt se fornuften i at binde fenderen til scepterets fod
(stanchion base) i stedet for at binde den til livlinen.

Mvh

Carsten

Fra : Harding Larsen

Dato : 12-03-09 10:46

At binde den til septerfoden med en kort line giver den største
belastning på fendertoppen.
At fæstne fenderlinen omkring toppen af septeret giver den
største belastning af septerfodens angreb på skroget.
At montere fenderlinen på søgelænderets line (øvre eller nedre
line) giver den største fleksibilitet mellem to septre, således
at fenderen bliver placeret der hvor den gør arbejdet bedst.
Valget er bådejerens i hver foreliggende situation.

Det er vigtigt at huske at ventilen på fenderen vender nedad
således at den ved et stort fendertryk farer ned i vandet og
ikke op i øjnene på folk.

Mvh/Harding