Bagage med Norwegian, betaling ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-03-09 11:34

Hej

Nogen her som har fløjet med Norwegian ?

Efter gennemlæsning af deres betingelser for bla. bagage er det lidt
'svævende' hvorvist man IKKE kan medbringe noget indchecket bagage
includeret i flybillet prisen ? - Eller om man kun kan ha' håndbagage,
og så skal betale ekstra for indchecket bagage ?

Vi er jo normalt vant til at indchecket bagage op til ihvertfald 20
kilo, er 'med i prisen' på billetten. - Men de blir' jo stadig mere og
mere 'kreative' :)

--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : alexbo

Dato : 16-03-09 12:35

"Ole Rasmussen" skrev

> Vi er jo normalt vant til at indchecket bagage op til ihvertfald 20
> kilo, er 'med i prisen' på billetten. - Men de blir' jo stadig mere og
> mere 'kreative' :)

Ja det bliver stort set sådan at man betaler for det man ønsker og slipper
for at betale for det man ikke ønsker.

Jeg ved ikke om det gælder alle ruter men til London betaler man for
indchekket bagage.
Det nemmeste er bare at gå videre i en bestillingsprocedure, bordet
fanger jo først når du godkender betaling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 16-03-09 12:52

On Mon, 16 Mar 2009 11:33:59 +0100, Ole Rasmussen wrote:

> [...]
> includeret i flybillet prisen ? - Eller om man kun kan ha' håndbagage,
> og så skal betale ekstra for indchecket bagage ?

Innsjekket bagasje betaler man gebyr for fra første kilo.
http://www.norwegian.no/sw185.asp#2-2

Litt positivt at man kan ha med _to_ kolli a 20 kg for gebyret.

I tillegg betaler man et gebyr for gjennomgående bagasje. Altså, hvis man
mellomlander og vil ha bagasjen overført til neste fly uten å måtte gjøre
noe selv. NB! Når man ankommer Norge fra utlandet _skal_ man ta ut
bagasjen, frakte den gjennom tollen og sjekke den inn igjen selv.'

Maksimum vekt for håndbagasje er øket til 10 kg, så flere kan kanskje ta
med bagasjen inn i kabinen. Det virket iallfall slik sist jeg var ute og
reiste. Det var nesten kamp om bagasjehyllene!

--
Marianne

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-03-09 22:31

Hej

Marianne Kristiansen <mixelite@hotmail.com> wrote:

>Innsjekket bagasje betaler man gebyr for fra første kilo.
>http://www.norwegian.no/sw185.asp#2-2

Klip

Ok, tak for svar, ja, tanken med at man betaler for det man får, og ikke
betaler for det man ikke ønsker er vel sådan set ok, jeg blev blot lidt
forundret da jeg aldrig har set det 'setup' før...

Marianne, du 'ser' Norsk ud :) Hvad betyder: 'Nettgebyr bagasje' og
'Stasjonsgebyrbagasje' ?, er det priserne når man bestiller/betaler
henholdsvis online, og i lufthavnen ?

Tak for svar begge to !
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 17-03-09 00:18

On Mon, 16 Mar 2009 22:30:42 +0100, Ole Rasmussen wrote:

> Hej

Hei selv :)

> Marianne, du 'ser' Norsk ud :) Hvad betyder: 'Nettgebyr bagasje' og
> 'Stasjonsgebyrbagasje' ?, er det priserne når man bestiller/betaler
> henholdsvis online, og i lufthavnen ?

Det er nok riktig! stasjon er jo ellers noe man assosierer med jernbane,
men kanskje oslo lufthavn har blitt omdøpt uten at jeg fikk det med meg

--
Marianne

Fra : -= JF =-

Dato : 17-03-09 00:24

Ole Rasmussen skrev:

>tanken med at man betaler for det man får, og ikke
> betaler for det man ikke ønsker er vel sådan set ok

Ja, det er vel fair nok - men jeg må nok indrømme at jeg synes at Ryan
er gået over stregen ved, iflg. TV-avisen, at tage betaling for at
benytte toilettet i flyet.

Mvh John

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-03-09 09:04

"-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Ja, det er vel fair nok - men jeg må nok indrømme at jeg synes at Ryan er
> gået over stregen ved, iflg. TV-avisen, at tage betaling for at benytte
> toilettet i flyet.

Tjahh, kommunerne rundt omkring i landet har jo taget penge for den ydelse i
flere år...

Keller

Fra : -= JF =-

Dato : 17-03-09 20:58

Carsten Keller skrev:

> Tjahh, kommunerne rundt omkring i landet har jo taget penge for den
> ydelse i flere år...

Sandt nok, men det er nu en ringe sammenligning.

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-03-09 09:17

> Sandt nok, men det er nu en ringe sammenligning.

Hvordan det? Man har vel begge steder vurderet at det er folk i stand til at
klare andre steder, men når nogen nu insisterer må de betale et lille beløb
for at det bliver udgiftsneutralt for udbyderen.

Keller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-03-09 18:45

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in

> men når nogen nu insisterer må de betale et
> lille beløb for at det bliver udgiftsneutralt for udbyderen.

Det bør flyselskaber tage med i deres beregninger når billetprisen
fastsættes. Helt på linie med "siddeplads" og "sikkerhedsudstyr".

De må hjertensgerne drive kvægtransport til lavpris, men der er et minimum
af forventninger der bør opfyldes. Vand og toiletbesøg hører til dem, i min
bog.

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-03-09 12:43

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
>
> De må hjertensgerne drive kvægtransport til lavpris, men der er et
> minimum af forventninger der bør opfyldes. Vand og toiletbesøg hører

Jeg medgiver dig vandet da der vist er noget med at det forhøjer risikoen
for blodpropper hvis ikke folk får nok vædske, der skal selvfølgelig også
være styr på sikkerheden. Men jeg vil da helt ærligt gerne overveje en
ståplads til London hvis prisen bliver lavere. Igen, selvfølgelig forudsat
at sikkerheden stadig er den samme, hvilket nok er tvivlsomt.

Brugerbetaling på luksusgoder, som en flyvetur trods alt er har jeg ikke
noget imod, men der kan være temmelig uigennemskuelige måder at markedsføre
produkterne på. Når det er tilfældet mener jeg at det er her der skal sættes
ind, men det løser selvfølgelig sig selv når alle er vænnet til at man ikke
kan komme gratis på toilet.

Meget apropos så jeg den anden dag en reklame for en bil hvor der et eller
andet sted med småt stod at prisen var uden radio. Det var da en ting jeg
troede var standard i en bil...

Keller

Fra : alexbo

Dato : 20-03-09 14:12

"Carsten Keller" skrev

> Meget apropos så jeg den anden dag en reklame for en bil hvor der et eller
> andet sted med småt stod at prisen var uden radio. Det var da en ting jeg
> troede var standard i en bil...

Ja, men ved ikke at have den som standard undgår fabrikken at prisen 3
dobles når Danmark har smækket afgift på bilen.

Desuden er en radio nu til dags ikke bare en radio, når tilstrækkelig mange
kunder beder om at få den originale pillet ud og deres favorit sat i,
dropper man den standardmonterede radio.
Fabrikken kan næsten kun vælge mellem noget billigt skrammel for at holde
afgiften nede, eller en fin dyr ting der bare ikke er lige det køber ønsker.
Har den bluetooth vil køber have DVD, har den DVD vil han have navigation,
har den USB vil han have kortlæser.
Har den simpelthen alt, vil køber bare have en radio med to knapper og
langbølge.
Bilkøberen kan selv købe hvad han vil have.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-03-09 15:06

alexbo wrote:
> "Carsten Keller" skrev

> Ja, men ved ikke at have den som standard undgår fabrikken at prisen 3
> dobles når Danmark har smækket afgift på bilen.

<snip>

> Bilkøberen kan selv købe hvad han vil have.

Enig, jeg synes bare de plejer at pille den originale ud og sætte en billig
skrammel-sag i der på ingen måde passer til instrumentpanelet. At levere den
helt uden er da så klart at foretrække.

Keller

Fra : -= JF =-

Dato : 18-03-09 21:56

Carsten Keller skrev:

> Hvordan det? Man har vel begge steder vurderet at det er folk i stand
> til at klare andre steder,

Jeg er med på at når jeg går rundt i byen, så kan jeg klare det andre
steder... Om ikke andet kan jeg finde en busk at tisse i.
Men jeg har svært ved at se hvordan jeg, spærret inde i et lille rør i
10 kilometers højde, skal finde andre steder at klare det.

> men når nogen nu insisterer må de betale et
> lille beløb for at det bliver udgiftsneutralt for udbyderen.

Og så skal folk med langt hår betale mere end skaldede, for at gøre det
udgiftsneutralt at støvsuge hår og skæl.
Folk med hårde såler skal betale mere end folk med rågummisåler for at
gøre slidet på gulvtæppet udgiftsneutralt.

Man kan ikke lave omelet uden at knække æg, og man kan ikke drive
forretning uden at bruge penge.

Mvh John

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-03-09 12:52

-= JF =- wrote:

> [...]
> Men jeg har svært ved at se hvordan jeg, spærret inde i et lille rør i
> 10 kilometers højde, skal finde andre steder at klare det.

Jeg mente nu også at alternativet var at tisse af i lufthavnen og så holde
sig de 1-2 timer. Det kan de fleste, men selvfølgelig ikke alle. Hvis du
tager dyret frem i kabinen bliver der nok en del postyr

> [...]
> Folk med hårde såler skal betale mere end folk med rågummisåler for at
> gøre slidet på gulvtæppet udgiftsneutralt.

Hvis vi skal tage det på den måde er grunden til at ingen har fået den ide
nok at det er svært at måle hvor meget folk slider på et tæppe, det er
straks nemmere at måle hvem der går på toilettet.

> Man kan ikke lave omelet uden at knække æg, og man kan ikke drive
> forretning uden at bruge penge.

Men man vedbliver heller ikke med at drive forretning uden at tjene nogen.
Og om de kommer fra billetter eller fra en masse små mærkværdige afgifter
undervejs er et fedt, spørgsmålet er bare hvem der betaler for hvad. Men der
er da ingen tvivl om at der også mistes kunder på denne konto, i hvert fald
med sikkerhed Kent og undertegnede har også flere gange valgt andre
selskaber fordi jeg bedre kan lide en mere gennemskuelig prisstruktur.

Keller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-09 16:31

> Men der er da ingen tvivl om at der også mistes
> kunder på denne konto, i hvert fald med sikkerhed Kent

Jeg var nu i forvejen uønsket hos Ryanair De flyver ikke med ansatte
fra andre firmaer i branchen. Det gælder mange lavprisselskaber.

Sikkert fordi deres priser i forvejen er så lave.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-09 12:05

On Mar 17, 1:03 am, "Carsten Keller" <c...@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> Tjahh, kommunerne rundt omkring i landet har jo taget penge for den ydelse i
> flere år...

Forskellen er blot, at du i flyet ikke har et alternativ.

--
Michael Knudsen

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 17-03-09 23:55

On Tue, 17 Mar 2009 11:05:16 -0700 (PDT), Michael Knudsen wrote:

> Forskellen er blot, at du i flyet ikke har et alternativ.

Joda, det har man vel, men det er nok ikke å anbefale...

--
Marianne

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-03-09 09:14

"Michael Knudsen" <micknudsen@gmail.com> wrote in message

>Forskellen er blot, at du i flyet ikke har et alternativ.

Det er der vel også en hel del steder i det offentlige rum du ikke har. Det
er jo ikke tilladt at stille sig ind i en port og det er jo ikke altid at
forretninger og restauranter har åbent.

Keller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-03-09 18:39

> Det er der vel også en hel del steder i det offentlige rum du ikke
> har.

Hvis du vil fremmane tænkte eksempler så skal det da nok lykkes. Men det er
nu almindeligt anerkendt at man i det offentlige rum har alternativer til
hvad der måtte tilbydes af toiletforhold. Ultimativt kan man gå hjem ja
endda snige sig til at gøre det ulovligt bag en busk, evt i en beholder.

Du har ingen af de alternativer i et fly. Når man lukker folk inde i en
hermetisk tæt kasse i et givent tidsrum, bør man som minimum stille vand og
toiletforhold til rådighed. Det er bare min mening, og hvis et flyselskab
ikke vil honorere det, ja så er mit eneste valg ikke at benytte pågældende
selskab.

> Det er jo ikke tilladt at stille sig ind i en port

Men selv den mulighed har du trods alt uden at risikere en voldsom straf.
Lur mig om jeg ikke risikerer straf for blufærdighedskrænkelse hvis jeg
tisser i en flaske i et fly

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-03-09 09:24

"Michael Knudsen" <micknudsen@gmail.com> wrote in message

>Forskellen er blot, at du i flyet ikke har et alternativ.

Glemte lige at der er det alternativ at få tisset af i lufthavnen og de
fleste Ryan-flyvninger er jo ikke meget længere end en lang tur med rutebil
i DK. Hvis man er en af de få der lider af lille blære må man så acceptere
at det koster en 10'er mere at komme til Algarve.

Keller

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-03-09 04:15

On Mar 20, 4:31 pm, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> Jeg var nu i forvejen uønsket hos Ryanair De flyver ikke med ansatte
> fra andre firmaer i branchen. Det gælder mange lavprisselskaber.

Er det virkelig tilladt at udelukke folk på grund af deres job?
Hvordan ved Ryanair i grunden, at du er ansat andetsteds i branchen?

--
Michael Knudsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-03-09 18:25

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote in news:f3d1ecd6-c166-46c6-
ac71-1125f12a4463@j38g2000yqa.googlegroups.com:

> Er det virkelig tilladt at udelukke folk på grund af deres job?

Det er heller ikke det der sker. Branchen har en ordning, hvor ansatte kan
flyve til en favorabel pris hvis der er ledige sæder. Ordningen gælder på
tværs af flyselskaber, så SAS ansatte f.eks kan flyve med Austrian og mange
andre.

Den ordning er Ryanair og flere andre lavprisselskaber ikke med i. Det er
sådanset mest ærgerligt for Ryanairs ansatte, som så vidt jeg er orienteret
kun kan flyve med Ryanair selv på den slags vilkår.

> Hvordan ved Ryanair i grunden, at du er ansat andetsteds i branchen?

Fordi jeg lister mig som ansat.