/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
GEL batteri
Fra : Asbjørn


Dato : 03-04-09 17:43

Så døde endnu et batteri denne vinter... Jeg har købt et GEL batteri
til 499 SEK (341 DKK) oppe i Helsingborg i Biltema.

Derhjemme havde jeg en lille, slidt 300 mA lader - så jeg valgte at
købe Biltemas billige 500 mA model til 89 SEK.

En nat i oplader med ureguleret spænding gik hurtigere end forventet.
Næste morgen stod batterispændingen på 14,91 V!! Af med aflader og så
tænkte jeg at det nok går - motorcyklen startede i første hug fra sit
vinterhi

Nu er et GEL batteri næsten det samme som en almindelig akkumulator,
pånær det kisel som svovlsyren er "indlejret" i. Min sparsomme manual
til batteriet nævner bare et liste af batterityper og ved at søge lidt
på nettet kan jeg se at opladning helst skal ske ved konstant spænding
( max. 13,8 V) og lav ladestrøm.

Er der nogle der har set nogle data på GEL-batteri?! Altså f.eks.
optimal ladeprocedure og spændingsniveau under vinteropbevaring. Min
regulator på motorcyklen leverer 14,5V, så jeg kan umuligt forestille
mig at et GEL batteri maximalt kan holde til omkring 13,8 V.

Indtil videre kører jeg bare løs og batteriet fungere fint - men har I
gode/dårlige erfaringer med GEL fremfor traditionelle batterier?

Mvh.

Asbjørn

 
 
Søren (04-04-2009)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 04-04-09 09:52

Jeg kører med GEL batteri, og det fungerer upåklageligt.
Så vidt jeg ved skal du ikke lade/aflade det over vinteren, da det
ikke taber effekt.

Søren


"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> wrote in message
news:a64bd66c-d48f-4673-ba07-d9249b8eefef@v12g2000vbb.googlegroups.com...
Så døde endnu et batteri denne vinter... Jeg har købt et GEL batteri
til 499 SEK (341 DKK) oppe i Helsingborg i Biltema.

Derhjemme havde jeg en lille, slidt 300 mA lader - så jeg valgte at
købe Biltemas billige 500 mA model til 89 SEK.

En nat i oplader med ureguleret spænding gik hurtigere end forventet.
Næste morgen stod batterispændingen på 14,91 V!! Af med aflader og så
tænkte jeg at det nok går - motorcyklen startede i første hug fra sit
vinterhi

Nu er et GEL batteri næsten det samme som en almindelig akkumulator,
pånær det kisel som svovlsyren er "indlejret" i. Min sparsomme manual
til batteriet nævner bare et liste af batterityper og ved at søge lidt
på nettet kan jeg se at opladning helst skal ske ved konstant spænding
( max. 13,8 V) og lav ladestrøm.

Er der nogle der har set nogle data på GEL-batteri?! Altså f.eks.
optimal ladeprocedure og spændingsniveau under vinteropbevaring. Min
regulator på motorcyklen leverer 14,5V, så jeg kan umuligt forestille
mig at et GEL batteri maximalt kan holde til omkring 13,8 V.

Indtil videre kører jeg bare løs og batteriet fungere fint - men har I
gode/dårlige erfaringer med GEL fremfor traditionelle batterier?

Mvh.

Asbjørn


Steen Gruby (04-04-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-04-09 10:48

On Fri, 3 Apr 2009 16:42:59 -0700 (PDT), Asbjørn
<s973402@student.dtu.dk> wrote:

Hej Søren.
>
>Er der nogle der har set nogle data på GEL-batteri?! Altså f.eks.
>optimal ladeprocedure og spændingsniveau under vinteropbevaring. Min
>regulator på motorcyklen leverer 14,5V, så jeg kan umuligt forestille
>mig at et GEL batteri maximalt kan holde til omkring 13,8 V.
>
Ingen grund til bekymring.
13,8 volt er den spænding du kan lade et sådant batteri med i uendelig
tid - Ved 13,8 volt falder ladestrømmen til få mA ved fuld opladning,
og er dermed uskadelig.
Det er den teknik man anvender i alarmanlæg hvor batteriet er monteret
som back-up - Det kaldes vedligeholdelsesladning.
Til "cyklisk" brug kan du lade med langt højere spænding uden risiko,
så længe det ikke er kontinuert.
Så vidt jeg husker står der 14,8 volt i 10 timer på batteriet, og du
kan være helt sikker på at det er inden for meget sikre grænser.

>Indtil videre kører jeg bare løs og batteriet fungere fint - men har I
>gode/dårlige erfaringer med GEL fremfor traditionelle batterier?
>
GEL batterier er helt i orden.
Tidligere generationer kunne ikke levere den nødvendige startstrøm til
at drive starteren rundt, og dermed fik GEL batterierne det stempel at
de ikke duede.
Nu, med moderne GEL batterier, er det faktisk omvendt, forstået
således at moderne GEL batterier kan levere en større startstrøm end
blybatterier.
Batteriets evne til at levere startstrømmen hænger sammen med
batteriets indre modstand, der altså er blevet lavere på de nyere
typer - Det er et sundhedstegn

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jesper.Scheel.Bech@g~ (04-04-2009)
Kommentar
Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~


Dato : 04-04-09 18:18

On 4 Apr., 01:42, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
> Så døde endnu et batteri denne vinter... Jeg har købt et GEL batteri
> til 499 SEK (341 DKK) oppe i Helsingborg i Biltema.
>
> Derhjemme havde jeg en lille, slidt 300 mA lader - så jeg valgte at
> købe Biltemas billige 500 mA model til 89 SEK.
>
> En nat i oplader med ureguleret spænding gik hurtigere end forventet.
> Næste morgen stod batterispændingen på 14,91 V!! Af med aflader og så
> tænkte jeg at det nok går - motorcyklen startede i første hug fra sit
> vinterhi
>
> Nu er et GEL batteri næsten det samme som en almindelig akkumulator,
> pånær det kisel som svovlsyren er "indlejret" i. Min sparsomme manual
> til batteriet nævner bare et liste af batterityper og ved at søge lidt
> på nettet kan jeg se at opladning helst skal ske ved konstant spænding
> ( max. 13,8 V) og lav ladestrøm.
>
> Er der nogle der har set nogle data på GEL-batteri?! Altså f.eks.
> optimal ladeprocedure og spændingsniveau under vinteropbevaring. Min
> regulator på motorcyklen leverer 14,5V, så jeg kan umuligt forestille
> mig at et GEL batteri maximalt kan holde til omkring 13,8 V.
>
> Indtil videre kører jeg bare løs og batteriet fungere fint - men har I
> gode/dårlige erfaringer med GEL fremfor traditionelle batterier?
>
> Mvh.
>
> Asbjørn

Har også købt Biltema's gel batteri og spurgte først biltema om specs
(ex. antal ladecycler). De kunne de ikke hjælpe med..

Købte alligevel og opladerede det over 1 nat med min Louis syrebatteri
pulslader. Er til dato meget tilfreds også selvom min først startede
dog først i 4. forsøg men ellers spiller det max.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste