On Fri, 3 Apr 2009 16:42:59 -0700 (PDT), Asbjørn
<s973402@student.dtu.dk> wrote:
Hej Søren.
>
>Er der nogle der har set nogle data på GEL-batteri?! Altså f.eks.
>optimal ladeprocedure og spændingsniveau under vinteropbevaring. Min
>regulator på motorcyklen leverer 14,5V, så jeg kan umuligt forestille
>mig at et GEL batteri maximalt kan holde til omkring 13,8 V.
>
Ingen grund til bekymring.
13,8 volt er den spænding du kan lade et sådant batteri med i uendelig
tid - Ved 13,8 volt falder ladestrømmen til få mA ved fuld opladning,
og er dermed uskadelig.
Det er den teknik man anvender i alarmanlæg hvor batteriet er monteret
som back-up - Det kaldes vedligeholdelsesladning.
Til "cyklisk" brug kan du lade med langt højere spænding uden risiko,
så længe det ikke er kontinuert.
Så vidt jeg husker står der 14,8 volt i 10 timer på batteriet, og du
kan være helt sikker på at det er inden for meget sikre grænser.
>Indtil videre kører jeg bare løs og batteriet fungere fint - men har I
>gode/dårlige erfaringer med GEL fremfor traditionelle batterier?
>
GEL batterier er helt i orden.
Tidligere generationer kunne ikke levere den nødvendige startstrøm til
at drive starteren rundt, og dermed fik GEL batterierne det stempel at
de ikke duede.
Nu, med moderne GEL batterier, er det faktisk omvendt, forstået
således at moderne GEL batterier kan levere en større startstrøm end
blybatterier.
Batteriets evne til at levere startstrømmen hænger sammen med
batteriets indre modstand, der altså er blevet lavere på de nyere
typer - Det er et sundhedstegn
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk