Forårsløg
Fra : TT

Dato : 04-04-09 21:18

Jeg har læst mig til at forårsløg skal have kalk i jorden, sidste år gav det
ingen ting. Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg får nogle
forårsløg fra frø, evt. i en whiskeytønde, eller anden beholder.

-TT

Fra : Lise Hansen

Dato : 06-04-09 17:21

". Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg får nogle
> forårsløg fra frø, evt. i en whiskeytønde, eller anden beholder.

Det du skal bruge er tålmodighed, hvis du vil have forårsløg fra frø. Det
tager adskellige år, inden frøpålanterne bliver så store, at de får
blomster.
Når det gælder erantis, vintergækker og krokus, er der bedste at få en klump
hos en haveejer, gerne når de (planterne) er ved at visne ned. Del evt
klumpen i flere småklumper. Det samme gølder scilla og perlehyacinter.

Påskeliljer, hyacinter og tulipaner køber du som løg om efteråret. Du kan
evt få en klump påskeliljer hos en haveejer, som har en ældre have, hvor
påskeliljerne efterhånden står så tæt, at de trænger til en udtynding. Det
KAN gøres nu, men det ideeller er, når planterne er ved at visne.

Hilsen Lise

Fra : TT

Dato : 07-04-09 06:06

"Lise Hansen" <lise_nogen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> påskeliljerne efterhånden står så tæt, at de trænger til en udtynding. Det
> KAN gøres nu, men det ideeller er, når planterne er ved at visne.

Takker, dem jeg mener er dem man kan spise, de lange tynde der fx. kan
bruges i salat. Jeg mener de hedder forårsløg ??

-Torben

Fra : Lise Hansen

Dato : 07-04-09 07:35

> Takker, dem jeg mener er dem man kan spise, de lange tynde der fx. kan
> bruges i salat. Jeg mener de hedder forårsløg ??
>
> -Torben
Du har helt ret. Den grøntsag, som er en mellemting mellem porrer og purløg,
hedder forårsløg.
Jeg har kun begrænset erfaring med at dyrke dem. Jeg prøvede een gang for
flere år siden, men resultatet levede ikke op til forventningerne.

Lise