Hvad hedder en stengreb?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-04-09 19:36

Undskyld den fjollede overskrift, men jeg troede at det jeg ledte efter hed
en stengreb, men de resultater jeg får på Google, svarer til det jeg
forstår ved en kartoffelgreb.

Det jeg søger efter, er en rigtig kraftig greb med solit skaft og fire
meget stærke tænder, som man kan bruge til at brække murværk og sten med.

Hvad kalder man sådan en? Åbenbart ikke stengreb.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 04-04-09 19:50

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> meget stærke tænder, som man kan bruge til at brække murværk og sten med.
>
> Hvad kalder man sådan en? Åbenbart ikke stengreb.
En stengreb er stort set en kartoffelgreb. Den har bare spidse tænder
istedet for kartoffelgrebens runde spidser. Og så er de yderste tænder lidt
kortere.
Det du søger er nok en gravegreb.
Hilsen Matthias
Hilsen Matthias

Fra : Max

Dato : 04-04-09 20:08

Hej Kurt

> Hvad kalder man sådan en? Åbenbart ikke stengreb.

Måske det er en Entreprenørgreb du leder efter

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-04-09 20:16

In news:dwngyarh0ecv$.vgrh15arwqj$.dlg@40tude.net,
Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> typed:
> [...]
> med.
>
> Hvad kalder man sådan en? Åbenbart ikke stengreb.

Min mand mener, at det må være den man kalder en gravegreb. Der er et stort
udvalg på dette link.:

http://jhundahl.mi.dk/catalog/index.php?cPath=224_368_1122

Den findes også i entreprenørudgave.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 21:19

Tove Krieger skrev:
> [...]
> Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> typed:

> Min mand mener, at det må være den man kalder en gravegreb. Der er et

Tilsyneladende er en stengreb en greb man kan bryge til at sortere/si
sten fra jorden v.h.a. - på samme vis som man bruger en kartoffelgreb
til at sortere/si kartofler fra mulden med

--
Armand.

Fra : Martin Bak

Dato : 04-04-09 22:09

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det jeg søger efter, er en rigtig kraftig greb med solit skaft og fire
> meget stærke tænder, som man kan bruge til at brække murværk og sten med.

Jeg har aldrig hørt om, eller set nogen, der har brækket murværk ned med en
greb. Den greb du søger må være en gravegreb, men den er ikke beregnet til,
eller for den sags skyld velegnet til det formål.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 04-04-09 22:41

Hej Martin

> Jeg har aldrig hørt om, eller set nogen, der har brækket murværk ned
> med en greb. Den greb du søger må være en gravegreb, men den er ikke
> beregnet til, eller for den sags skyld velegnet til det formål.

Nej, det Kurt søger har intet med en havegreb at gøre. Han søger en
greb der er særdeles velegnet til at brække murværk ned med, den er
også rigtig god til at brække brolægning op med, noget som jeg så de
ofte blev brugt i min barndom. Selv har jeg brugt en til at brække
betongulve op med, det er den også ok til Så selv om du ikke har hørt
eller set dem, ja så findes de altså.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-09 22:47

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Så selv om du ikke har hørt
> eller set dem, ja så findes de altså.

Ja, og de kaldes entreprenørgreb, som du selv var inde på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 04-04-09 22:52

Hej Preben

> Ja, og de kaldes entreprenørgreb, som du selv var inde på.

Ja, det gør den nok, minder i styrke om en gammel drænspade,
også en ødelægger af rang :)

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 04-04-09 22:55

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
>
> Ja, og de kaldes entreprenørgreb, som du selv var inde på.

Ok.. der er billede af en entrepenørgreb på det link der blev postet
tidligere. Min fantasi rækker ikke til at foretille mig hvordan man skal
bryde noget ned med den. Jeg kan dog godt forestille mig at den kan være god
til at håndtere brokker der er blevet brudt ned af mere egnet værktøj.
Mon ikke det i virkeligheden det man bruger bemeldte greb til? Hvis ikke,
kan vi så få en arbejdsbeskrivelse?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 04-04-09 22:48

> [...]
> ofte blev brugt i min barndom. Selv har jeg brugt en til at brække
> betongulve op med, det er den også ok til Så selv om du ikke har hørt

Jeg vil da gerne blive klogere Kunne du finde et link til os?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 05-04-09 08:06

On Sat, 4 Apr 2009 23:48:03 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

nej det kan jeg nu heller ikke se for mig.

>Jeg vil da gerne blive klogere Kunne du finde et link til os?

Hvis du forstiller dig at selve greben har tænder som dette drejejern

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/34220606.jpg&imgrefurl=http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaerktoej/stemmejernoghuggepiber/billedskaererjern/&usg=__8FSDeB33egAsP03BPRuLxcLIQI0=&h=420&w=600&sz=35&hl=da&start=3&um=1&tbnid=udbYwwmi4eSIUM:&tbnh=95&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Ddrejejern%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26sa%3DN%26um%3D1%26newwindow%3D1

Nederst / drejemejsel.

4 stykker, og så et meget kræftigt skaft ca 5 cm i Ø.

god til træødder, og sten.

den har vægt som en drænspade, og er sikkert lige så¨dyr.

per

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-09 10:45

Kurt Hansen wrote:

> Det jeg søger efter, er en rigtig kraftig greb med solit skaft og fire
> meget stærke tænder, som man kan bruge til at brække murværk og sten med.
>
> Hvad kalder man sådan en? Åbenbart ikke stengreb.

Du har hørt forskellige indlæg om hvad man kalder sådan en.
Her i området kalder vi det en gravegreb, og jeg tvivler på om man kan
opdrive sådan en.

Min ser sådan ud:
<http://w-o-p-r.dk/images/gravegreb.jpg>

Og jeg kan godt love dig, at den kan bruges til at brække
beton/fliser/murværk op med ;)

Jeg vil tro, at det du kan finde i byggemarkeder er noget 'pap'.

Stig Johansen

Fra : Per H

Dato : 05-04-09 10:53

On Sun, 05 Apr 2009 11:44:40 +0200, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com>
wrote:

>Du har hørt forskellige indlæg om hvad man kalder sådan en.
>Her i området kalder vi det en gravegreb, og jeg tvivler på om man kan
> [...]

det var også sådanne en jeg tænkte på.

per

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 05-04-09 20:27

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Det er da en gammel møggreb!
De blev tidligere brugt til at læsse møg fra møddingen og op på vognen. Den
er fra før man fik frontlæssere, læssekraner og gummigeder.
Hilsen Matthias

Fra : Jens Petersen

Dato : 05-04-09 22:05

On Sun, 5 Apr 2009 21:27:01 +0200, " Matthias H Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

>Det er da en gammel møggreb!

Nixen. En møggreb er meget spinkel og har tre eller fire spidse
tænder.
--
OV1A Jens

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 06-04-09 04:48

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i meddelelsen

> Nixen. En møggreb er meget spinkel og har tre eller fire spidse
> tænder.

Nixen, nixen.
Den meget spinkle er en spredegreb.
Den kraftige er helt sikkert en læssegreb her i det sønderjyske.
På billedet som Stig henviser til, kan du se den meget kraftige udførsel med
forstærkning nederst på skaftet.
Jeg har selv været landmand og husker tydeligt læssegreben blev brugt i min
barndom.
Hilsen Matthias

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-09 23:26

Matthias H Matthiessen wrote:

> Den er fra før man fik frontlæssere, læssekraner og gummigeder.

Det er også en jeg har arvet fra min tidligere genbos mor, så den kan være
meget gammel.

Det var ligeså meget for at vise, at man skal være opmærksom på tænderne.
De fleste, jer ser, består nærmest af fladjern, og kan ikke bruges til noget
seriøst.

Entrprenørgreben fra Lysbro kunne muligvis ligne, men de billeder jeg finder
er kun forfra, så det er svært at vurdere tændernes tykkelse.

Det her billede ligner meget godt:
<https://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/58442505.jpg?s=product_details>

Men man skal nok se den i det virkelige liv for at vurdere kvaliteten.

Stig Johansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-04-09 06:09

On Mon, 06 Apr 2009 00:26:03 +0200, Stig Johansen wrote:

> Entrprenørgreben fra Lysbro kunne muligvis ligne, men de billeder jeg finder
> er kun forfra, så det er svært at vurdere tændernes tykkelse.

> [...]

Gulp! 721 kr. + moms!!!

Jeg har i forvejen en ordre på en kartoffel-/stengreb placeret hos en
bekendt, der skal til Polen i påsken. Jeg har set den herhjemme til 550
kr., men kan købes derovre for 40 Zloty excl. skaft, som vel koster det
halve - ialt ca. 100 kr.

Mon ikke entreprenørgreben, eller det der svarer til den kraftige greb jeg
efterlyser, vil kunne fåes for et par hunde? Jeg tror det.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-04-09 11:48

On Sun, 05 Apr 2009 11:44:40 +0200, Stig Johansen wrote:

> [...]
> beton/fliser/murværk op med ;)
>
> Jeg vil tro, at det du kan finde i byggemarkeder er noget 'pap'.

Yep, det var lige præcist sådan en jeg tænkte på. Jeg kan se, at Lysbro har
en 'entreprenørgreb', men ud fra de billeder jeg kan se på nettet, virker
den ikke så kraftig og robust, som den gode, damle model.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 05-04-09 15:45

Hej Kurt

> Yep, det var lige præcist sådan en jeg tænkte på. Jeg kan se, at

Var der håndgreb på den du tænkte på ?

--
Mvh Max

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 06-04-09 03:52

On 6 Apr., 07:08, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:

> Gulp! 721 kr. + moms!!!

Det er jo svært at finde noget der kan brække pyramiderne ned, hvis
det samtidig ikke skal koste over 149 kr. Danskerne er så
discountfixerede, at det efterhånden er svært at finde brugbart
værktøj. Husk at modellen til 721 + moms formentlig holder 50 år og
dermed er MEGET billigere end Jem&fusks modeller til ingen penge, som
holder lige indtil du bruger dem til noget.

Leo