Stikløg
Fra : Flemming

Dato : 04-04-09 10:52

Hej.
Sidste år fik jeg ikke noget ud af mine løg.
Da jeg tog dem op var de fyldt med orm.
Hvad gør jeg i år for at forebygge det problem?
mvh.
Flemming

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-09 11:18

"Flemming" <flemming.kjaerxxx@xxxoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Sidste år fik jeg ikke noget ud af mine løg.
> Da jeg tog dem op var de fyldt med orm.
> Hvad gør jeg i år for at forebygge det problem?

Sprøjt dem, ligesom de løg du køber er blevet det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Flemming

Dato : 04-04-09 16:41

> "Flemming" <flemming.kjaerxxx@xxxoncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sprøjt dem, ligesom de løg du køber er blevet det.
> --

Med hvad?

mvh.
Flemming

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-09 20:34

"Flemming" <flemming.kjaerxxx@xxxoncable.dk> skrev
> Med hvad?

Jeg har brugt fyfanon (navnet passer til lugten). Det hed vist Maladan
førhen, men virkestoffet er fyfanon, andre navne forekommer. Men for ikke at
få en hel masse civile søgsmål på halsen, må jeg kun anbefale dig at bruge
'et egnet middel' til opgaven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Flemming

Dato : 04-04-09 23:39

> [...]
> førhen, men virkestoffet er fyfanon, andre navne forekommer. Men for ikke
> at få en hel masse civile søgsmål på halsen, må jeg kun anbefale dig at
Kunne det være Malation som jeg har noget af. Jeg mener faktisk det er
lovligt endnu.
Det lugter i hvert fald ad h...... til.

mvh.
Flemming

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-09 23:59

"Flemming" <flemming.kjaerxxx@xxxoncable.dk> skrev
> Kunne det være Malation som jeg har noget af. Jeg mener faktisk det er
> lovligt endnu.
> Det lugter i hvert fald ad h...... til.

Det hedder det også, og jeg kan finde et mere, hvis det ønskes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-09 06:55

On Sun, 5 Apr 2009 00:38:41 +0200, "Flemming"
<flemming.kjaerxxx@xxxoncable.dk> wrote:

>Kunne det være Malation som jeg har noget af. Jeg mener faktisk det er
>lovligt endnu.

Malathion er ikke lovligt at bruge mere. Pr. 8. december 2008 er det
forbudt at bruge - pr. 8 marts 2009 er det forbudt overhovedet at have
stående på hylden.

>Det lugter i hvert fald ad h...... til.

Enig!
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Flemming

Dato : 05-04-09 10:09

> Malathion er ikke lovligt at bruge mere. Pr. 8. december 2008 er det
> forbudt at bruge - pr. 8 marts 2009 er det forbudt overhovedet at have
> [...]
Tak til Preben.

Spørgsmål til Mads:
Når du nu skriver at det er forbudt kan jeg godt huske det, men tror du det
vil være
virksomt, og i givet fald hvordan skal det bruges?

mvh.
Flemming

Fra : Leonard

Dato : 05-04-09 10:24

Flemming wrote:

> Når du nu skriver at det er forbudt kan jeg godt huske det, men tror
> du det vil være virksomt, og i givet fald hvordan skal det bruges?

Hvorfor mon det er blevet forbudt?
- og når det nu er forbudt, hvorfor så overhovedet overveje om det kan
bruges?
Jeg ser kun en vej og det er aflevering et passende sted, hvor det kan
håndteres lovligt og forsvarligt.

--
Leonard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-09 12:13

On Sun, 5 Apr 2009 11:08:33 +0200, "Flemming"
<flemming.kjaerxxx@xxxoncable.dk> wrote:

>Når du nu skriver at det er forbudt kan jeg godt huske det, men tror du det
>vil være
>virksomt, og i givet fald hvordan skal det bruges?

Det er et bredt virkende insektmiddel, så det vil formentlig også virke
mod dyr i løg. Men det skal helst ramme dyrene for at virke, så det skal
bruges når de er der. Hvornår det er bedst aner jeg ikke.

Men som Leonard skriver, der er nok en grund til det er blevet forbudt
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : tobi

Dato : 05-04-09 11:10

> [...]
> Sidste år fik jeg ikke noget ud af mine løg.
> Da jeg tog dem op var de fyldt med orm.
> Hvad gør jeg i år for at forebygge det problem?

Hej Flemming.

Du har sikkert haft fornøjlse af løgfluen. Læs om den her:

http://www.lr.dk/planteinfo/hortinfo/billedark.asp?skadegoerer=Loegfluen

Som du kan se, er der ingen lovlige, effektive kemiske midler. Og godt for
det!

Hvis du har praktiseret sædskifte, vil jeg anbefale at dyrke under
insektnet, akkurart som når du dyrker broccoli uden larver .
Hvis du så dyrker løg og gulerødder i samme bed og under insektnet, slipper
du også for orm i gulerødderne!

Insektnet kan du købe her:

http://butik.ecogarden.dk/group.asp?group=32

Fiberdug er OK, men bionet er det egentlige insektnet og det kan de ikke
skaffe lige nu. Fiberdug er tættere og giver en drivhusvirkning.

God fornøjelse - uden gift!

Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-04-09 11:18

"tobi" <ingen@jmail.dk> skrev
> Fiberdug er OK, men bionet er det egentlige insektnet og det kan de ikke
> skaffe lige nu. Fiberdug er tættere og giver en drivhusvirkning.

Mig bekendt avles løg ikke industrielt under dug, altså er der en effektiv
gift.

Insektnet er meget godt, men det tager haveglæden 100% væk, og er efter min
mening udelukket at bruge andet end til en plet radiser ell. lign.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-09 12:14

On Sun, 5 Apr 2009 12:17:38 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Insektnet er meget godt, men det tager haveglæden 100% væk, og er efter min
>mening udelukket at bruge andet end til en plet radiser ell. lign.

Jeg syntes nu at dug er en god måde at dyrke på. Anderledes, og ikke
altid praktisk måske, men jeg har haft meget fornøjelse af insektnet i
tidens løb.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : tobi

Dato : 05-04-09 17:32

> Insektnet er meget godt, men det tager haveglæden 100% væk,

30 %

og er efter min
> mening udelukket at bruge andet end til en plet radiser ell. lign.

Jeg har helt andre erfaringer - mine bede er 1,3 x 7,5 meter og så har jeg
buer af armeringsjern - det kører fint til min broccoli og får jeg problemer
med gulerods- eller løgfluer kommer de også under net.

Min glæde ved (kæøkken)haven ligger mest i at dyrke økologisk/ naturligt, så
at sprøjte mine afgrøder med insektgifte ville virkelig tage haveglæden fra
mig!

Tom

Fra : Flemming

Dato : 05-04-09 11:27

"tobi" <ingen@jmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fiberdug er OK, men bionet er det egentlige insektnet og det kan de ikke
> skaffe lige nu. Fiberdug er tættere og giver en drivhusvirkning.

Mange tak for svaret.

Flemming

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-09 18:12

tobi wrote:

> Hvis du så dyrker løg og gulerødder i samme bed og under insektnet,
> slipper du også for orm i gulerødderne!

Det er et gammelt råd, som desværre hverken løgfluen eller gulerodsfluen har
hørt om, så de er faktisk ligeglade med det - taler af erfaring.

Erik Ginnerskov

Fra : tobi

Dato : 06-04-09 20:01

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et gammelt råd, som desværre hverken løgfluen eller gulerodsfluen
> har hørt om, så de er faktisk ligeglade med det - taler af erfaring.

Det har jeg også erfaret - altså en manglende effekt af blandingskulkturen -
men nettet virker mod dem begge

Tom