Kartofler til spiring
Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-04-09 14:18

For to uger siden satte jeg mine kartofler til spiring og efter råd fra min
planteskolemand, blev de lagt i flamingobakker og dækket med sphagnum.

Skal jeg dusche med lidt vand? Det ser meget tørt ud?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 03-04-09 15:44

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> planteskolemand, blev de lagt i flamingobakker og dækket med sphagnum.
>
> Skal jeg dusche med lidt vand? Det ser meget tørt ud?

Jeg forstår så ikke hvorfor du dækker med spagnum. Spirerne må gerne få lys,
men de har godt af et fugtigt klima.
Ved at dække med spagnum får du nogle lange tynde spirer, som gerne brækker
af ved lægningen.
Får de lys, så bliver de korte og meget stabile.
Det bedste er at lægge dem i et jævnt lag, max 1½ kartoffel i højden, så
alle får lys. Lyset kan udmærket komme fra et lysstofrør og temperaturen
hæves til ca. 15 grader.
Iøvrigt er det alt for sent at forspire, hvis man vil have tidlige
kartofler.
Hilsen Matthias

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-09 18:54

On Fri, 3 Apr 2009 16:44:07 +0200, " Matthias H Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

> [...]
>Det bedste er at lægge dem i et jævnt lag, max 1½ kartoffel i højden, så
>alle får lys. Lyset kan udmærket komme fra et lysstofrør og temperaturen

Ja, masser af lys og ikke for høj temperatur. Desværre er det nok de
færreste som efterhånden har et rum hvor disse to ting kan opfyldes.

>Iøvrigt er det alt for sent at forspire, hvis man vil have tidlige
>kartofler.

Sludder.
Forspirede kartofler kommer hurtigere i gang end dem som ikke er
forspirede.
Det kan godt være man ikke kan være med til de allertidligste kartofler,
men man kan fint vinde en hel del dage ved at forspire nu, så de er det
længere fremme inden jorden udenfor er varm nok. (Heroppe er jorden
langt fra varm nok endnu).
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 03-04-09 19:09

> [...]
> men man kan fint vinde en hel del dage ved at forspire nu, så de er det
> længere fremme inden jorden udenfor er varm nok. (Heroppe er jorden

Selvfølgelig vinder man da noget ved at forspire, men i min verden er
tidlige kartofler klar til høst omkring senest 1. juni.
Og det når man ikke mere, hvis man først starter med at forspire nu.
Da jeg arbejde med kartofffelavl, startede vi forspiringen 1. februar.
Hilsen Matthias

Fra : TT

Dato : 04-04-09 21:14

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> men man kan fint vinde en hel del dage ved at forspire nu, så de er det
> længere fremme inden jorden udenfor er varm nok. (Heroppe er jorden

Jeg smed mine i jorden idag, har haft den dækket med plast et par uger. Tror
i det er en fejl = for tidligt. Jeg har naturligvis lagt plast over igen,
der er tale om et højbed.

-TT

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-09 06:52

On Sat, 4 Apr 2009 22:13:56 +0200, "TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> wrote:

>Jeg smed mine i jorden idag, har haft den dækket med plast et par uger. Tror
>i det er en fejl = for tidligt. Jeg har naturligvis lagt plast over igen,
>der er tale om et højbed.

Hvis jorden er dækket med plast, og har været det et par uger, så tror
jeg den er varm nok til at du nok skal få held med det
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-04-09 11:49

On Fri, 3 Apr 2009 16:44:07 +0200, Matthias H Matthiessen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg forstår så ikke hvorfor du dækker med spagnum.

Fordi min planteskolemand anbefalede det.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : TT

Dato : 04-04-09 21:16

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote in message
> [...]
> planteskolemand, blev de lagt i flamingobakker og dækket med sphagnum.
>
> Skal jeg dusche med lidt vand? Det ser meget tørt ud?

Tror han har ment at halvdelen af kartoflen skulle være i jorden, den anden
halvdel ovenover jorden, så kommer der både rødder og spirer, og det går
meget hurtigere, når de er klar til at lægge i jorden om 14 dage 3 uger.

-TT