Udgifter ved hus contra lejlighed?
Fra : Henning

Dato : 01-04-09 20:15

Efter at have boet i andelslejlighed i 20 år overvejer vi at flytte i
eget hus.
Jeg er vant til at betale en fast månedlig boligafgift, som dækkede
alle udgifter til foreningen ud over forbrugsaflæste udgifter i
lejligheden (varme og el.)
Men hvad er der af faste udgifter i et hus? Der er naturligvis et lån,
det kan man forholde sig til og regne på.
Hvad med skatter, afgifter osv - hvad skal man regne med pr. måned for
et "almindelig" parcelhus?
Når man kigger på salgsopstillinger kan jeg ikke gennemskue om
brutto/netto-tal kun dækker over lånet eller det også dækker alle
variablerne?

Fra : Henning

Dato : 01-04-09 20:20

>Men hvad er der af faste udgifter i et hus? Der er naturligvis et lån,
>det kan man forholde sig til og regne på.

Tillægsspørgsmål - kan man overtage et eksisterende lån? Hvis der
f.eks. findes et 4% obligationslån, kan man overtage dette uden at
skulle indløse det til dagsværdi og oprette et nyt (pt. 5 eller 6%).
Hvis lånet f.eks. har en restløbetid på ~25 år kunne der sikkert være
penge at spare her?

Fra : Anders Majland

Dato : 01-04-09 21:15

> Tillægsspørgsmål - kan man overtage et eksisterende lån?

Ja det er intet i vejen for - hvis kreditforeningen og evt banken vil spilde
med. Som du selv er inde på kan det være ganske fordelagtigt.

Fra : Per H

Dato : 01-04-09 22:32

On Wed, 1 Apr 2009 22:15:09 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Ja det er intet i vejen for - hvis kreditforeningen og evt banken vil spilde
>med. Som du selv er inde på kan det være ganske fordelagtigt.
Var det ikke i gamle dage ?

kører man ikke altid kontantsalg idag, hvor sælger får hele
salgsbeløbet, og ud derfra skal lånene indfries.

Køber får så helt nye lån. og starter på en frisk.

per

Fra : Anders Majland

Dato : 02-04-09 06:22

> Var det ikke i gamle dage ?

Der er kun et par år siden at nogen jeg kender overtog et 4% lån - Det var
klart mere fordelagtigt for dem end at optage et nyt lån. Og for sælger var
det ligegylidigt.

> kører man ikke altid kontantsalg idag, hvor sælger får hele
> salgsbeløbet, og ud derfra skal lånene indfries.
> Køber får så helt nye lån. og starter på en frisk.

Har man brug for de fulde 30års løbetid er det jo den eneste vej (og den
banker mf tjener mest på), men 4% lån optaget kan jo stadig have løbetid nok
for køber og være mere attraktive end dem der udbydes nu. Godt nok er
renterne faldet noget men det er stadig 5 og 6% banker/kreditforeninger vil
sælge dd.

Fra : Max

Dato : 01-04-09 20:22

Hej Henning

> Hvad med skatter, afgifter osv - hvad skal man regne med pr. måned for
> et "almindelig" parcelhus?

Det er svært at sætte tal på når der er så mange ukendte faktore som
beliggenhed geografisk, størrelse, værdi, hvad opvarmning der er og
andre ting. Men generelt skal man tænke på:

Varme
El
Forsikringer
Vand
Renovation
Grundejerforening
Antenneforening
Vej og kloark gæld

Og så er der sikkert også andre ting at tage hensyn til.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-09 20:38

> Varme
> El
> Forsikringer
> Vand
> Renovation
> Grundejerforening
> Antenneforening
> Vej og kloark gæld

Min liste:
Ejendomsværdiskat
Varme
El
Forsikringer
Vand
Renovation

/Kim

Fra : Max

Dato : 01-04-09 20:41

Hej Kim

> Ejendomsværdiskat

Den havde jeg da helt glemt :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-04-09 21:35

In news:49d3c348$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Kim

> Den havde jeg da helt glemt :)

Det er vist også meget svært at give en norm for, hvor meget man skal betale
i ejendomsskatter, da det kan svinge temmelig meget fra kommune til kommune.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 01-04-09 21:57

Hej Tove

> Det er vist også meget svært at give en norm for, hvor meget man skal
> betale i ejendomsskatter, da det kan svinge temmelig meget fra
> kommune til kommune.

Ja, men betales skal den :(

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 01-04-09 22:28

og hvor meget vandudsigt der er

per

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-04-09 07:32

Tove Krieger wrote:
> [...]
>
> Det er vist også meget svært at give en norm for, hvor meget man skal
> betale i ejendomsskatter, da det kan svinge temmelig meget fra

Husk at der er to forskellige: Ejendomsværdiskat betales over skatten,
ejendomsskat til kommunen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-04-09 08:02

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> crashed Echelon writing

> Husk at der er to forskellige: Ejendomsværdiskat betales over skatten,
> ejendomsskat til kommunen.

Og grundskyldsskatten skal vel osse med.

--
Bjarke Andersen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-04-09 07:30

Max wrote:
> Hej Kim

> Den havde jeg da helt glemt :)

I har også glemt vedligeholdelse og fornyelse. Som husejer skal man
klare det hele selv, der kommer ikke en vicevært og fixer det for en.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-04-09 11:43

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> I har også glemt vedligeholdelse og fornyelse. Som husejer skal man klare
> det hele selv, der kommer ikke en vicevært og fixer det for en.

Ja, en post der er større "endeaner".

Hvad med tag, vinduer, døre, isolering, køkken, hvidevarer, afløb,
tagrender, oliefyr/radiatorer/varmeveksler, anlæg/pasning af have,
indkøb/vedligehold af værktøj/haveredskaber og egne hårde hvidevarer.

Prøv for sjov at undersøge hvad en enkelt gang maling af døre og vinduer
koster

Men andre kan klare det, så du/i kan nok også

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 04-04-09 20:17

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> koster
>
> Men andre kan klare det, så du/i kan nok også

Det kan jo gå hen at blive en hobby at vedligeholde og forbedre huset
når nu det er ens eget. - Dvs. at huslejen ikke bare er penge ud af
lommen til udlejer eller andelsforeningen men i det lange løb bliver en
opsparing til dig selv.
Jeg blev husejer for godt 2 år siden og taler af erfaring, men vil
samtidig sige at jeg er meget glad for det jeg lærte om håndværk da mine
forældre byggede hus for 35 år siden og hvad jeg efterfølgende hat lært
af andre og som gør at jeg ikke altid behøver at hyre professionelle
håndværkere når noget skal repareres.

/Lars

Fra : Marianne

Dato : 04-04-09 05:39

> I har også glemt vedligeholdelse og fornyelse. Som husejer skal man klare
> det hele selv, der kommer ikke en vicevært og fixer det for en.

Det gør der vist heller ikke i andelsboliger. I hvert fald ikke i vores
(desværre!)

mvh
Marianne

Fra : Leonard

Dato : 01-04-09 21:06

Henning wrote:

> Når man kigger på salgsopstillinger kan jeg ikke gennemskue om
> brutto/netto-tal kun dækker over lånet eller det også dækker alle
> variablerne?

Brutto/netto er kun de tal, der skal passer på det beregnede lån.
Udbetaling eller måske lån til udbetaling er ikke med, ej heller alle
de variable. Der er (skal vist nok være) nogle af tallene oplyst fx el
og varme, men det er tal som sælgeren har oplyst og det er ikke altid
de passer ret godt til det forbrug du vil have.

--
Leonard

Fra : TT

Dato : 04-04-09 22:04

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> [...]
> og varme, men det er tal som sælgeren har oplyst og det er ikke altid
> de passer ret godt til det forbrug du vil have.

Det skal vist passe inden for +-5% ellers kan køber anullere handelen efter
noget tid. Husker ikke detaljer.

-TT

Fra : Michael Lund Milo

Dato : 05-04-09 08:06

"TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> skrev i en meddelelse

> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> Det skal vist passe inden for +-5% ellers kan køber anullere handelen
> efter noget tid. Husker ikke detaljer.

Kan det nu passe. Hvis vi nu forestiller os at sælger af et hus af en eller
anden grund har 2 ubrugte værelser - og derfor ikke har varme på i disse
værelse, og samtidig finder det mest komfortabelt med 18 grader i resten af
huset.

Hvis køber der overtager huset, måske ønsker 23 grader i hele huset, kan det
vel ikke være sælgers problem at køber bruger væsentlig mere varme end
sælgeren har gjort.

Mvh.

Michael

Fra : Leonard

Dato : 05-04-09 09:35

TT wrote:

> Det skal vist passe inden for +-5% ellers kan køber anullere handelen
> efter noget tid. Husker ikke detaljer.

Der kan jo være mange grunde til forskel i forbrug, antal personer, rum
der bruges elelr ikke bruges, udluftning, temperatur, længde og mængde
af bade osv osv, så den tror jeg næppe kan have ret meget hold i
virkeligheden.

--
Leonard