Sø / Havedam
Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-09 20:14

Jeg vil anlægge en havedam, eller snarere en sø, når der er tale om op mod
100 kvadratmeter. Mig bekendt er der en grænse ved 99 kvm., hvor over man
skal søge om tilladelse. Jeg holder mig altså lige under af samme årsag.

Hvor får/finder jeg råd og vejledning? Bassinfolie er jo udelukket ved så
stor en sø og jeg bryder mig heller ikke om farven. Er der noget med, at
man kan/skal lægge et lag ler som bund? Jeg påtænket et udløb der sender
vand rundt i en bæk/kanal i haven og bliver pumpet retur på een eller anden
måde.

Jeg har ingen planer om opdræt af spisefisk i større stil, så den skal være
ret lavvandet, men med dybere partier, hvis det kræves for overvintring af
fisk og padder.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-04-09 20:23

In news:17l17xsdq8svf$.cio2yu85j1ui$.dlg@40tude.net,
Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> typed:
> [...]
>
> Jeg har ingen planer om opdræt af spisefisk i større stil, så den
> skal være ret lavvandet, men med dybere partier, hvis det kræves for

Vi har en havedam med 10.000 liter vand. Vi har godt nok bassinfolie, men
det ville også være for kostbart til 100 kvm. Der er masser af sider på
nettet med meget gode råd og anvisninger. Du kan f.eks. kigge lidt på
www.superkoi.dk, som vi har været kunder hos i de sidste 15 år. De ved meget
om anlæggelse af havedamme.

De har til huse i Roskilde og er faktisk et besøg værd.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 01-04-09 20:25

Hej Kurt

> Hvor får/finder jeg råd og vejledning? Bassinfolie er jo udelukket
> ved så stor en sø og jeg bryder mig heller ikke om farven. Er der

Hvorfor er bassinfolie udelukket ?

--
Mvh Max

Fra : hanne

Dato : 01-04-09 20:28

www.koidanmark.dk der er næsten 500 havedam`s ejere
som altid er parat med gode råd og vejledning

vh hanne

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-04-09 13:59

On 1 Apr., 21:25, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Kurt

> Hvorfor er bassinfolie udelukket ?

Bassinfolie fås i ruller af en vis bredde. Skal man have noget der er
bredere skal det entenlaves på bestilling,eller svejses sammen på
stedet. Ved så stor en sø skal man bruge det bedste folie der findes,
og så bliver det meget dyrt.

Hilsen Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-04-09 21:29

In news:b3f7694d-a4ae-4736-8613-e9946be688d2@s20g2000yqh.googlegroups.com,
Kim Christensen <SLETTESnemoris@yahoo.com> typed:

> [...]
> bredere skal det entenlaves på bestilling,eller svejses sammen på
> stedet. Ved så stor en sø skal man bruge det bedste folie der findes,

Det er nemlig rigtigt. Gummifolie er faktisk det bedste der kan købes, og
det vil blive en national formue til 100 kvm. Jeg kan endnu huske da vi
anskaffede gummifolie hvor dyrt det blev, men vi har ikke et øjeblik
fortrudt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-04-09 22:28

"Kurt Hansen" skrev i en meddelelse
> Hvor får/finder jeg råd og vejledning?

Lyder som et spændende projekt

I min lille rækkehushave kunne det kun blive til 3-4 m2

Udover Superkoi som du har fået link til fra en anden, så er her et par
andre andre sider, hvor der på flere af dem er tips til at anlægge en dam:

http://havedammen.dk/

http://www.koi-team-enghavegaard.dk/

http://www.nrkoi.dk/

http://www.edokoi.dk/

http://www.vandhaven.dk/

Jan

Fra : Jørgen

Dato : 02-04-09 05:29

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg har ingen planer om opdræt af spisefisk i større stil, så den skal
> være ret lavvandet, men med dybere partier, hvis det kræves for

Kontakt Søren Moldt i Sindal, han har startet opdræt at koi, og har på det
nærmeste svømmehud mellem tæerne.

Hjemmeside http://www.nordkoi.dk/koi_salg.htm
Forum http://nordkoi.proboards.com/index.cgi
- og så har han også en del indlæg på KoiDanmark

Så vidt jeg husker, så har han brugt folie i siderne af sine mudponds, og
betonit som tætning i bunden.

God fornøjelse med projektet

PS
Har du gratis vand? - En varm sommerdag kan give en fordampning på 1 cm

- jørgen