Nedgravning af el-ledninger og vandslanger
Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-03-09 06:26

Nu hvor jeg har chancen i forbindelse med nyanlæg af et stort haveareal,
vil jeg nedgrave el-ledninger og vandslanger, så jeg kan tilkoble
forskellige steder i haven.

Vil det være bedst at trække dem gennem et plastrør? Hvis jeg bare kuler
dem ned, får jeg vel problmer med frost om vinteren. Jeg lurer på, om min
nyindkøbte hjttryksrenser (Nilfisk) kan indstilles til kun at blæse luft,
så jeg kan tømme vandslangen om efteråret?

Erfaringer?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-09 07:34

On Tue, 31 Mar 2009 07:25:30 +0200, Kurt Hansen
<kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> [...]
>nyindkøbte hjttryksrenser (Nilfisk) kan indstilles til kun at blæse luft,
>så jeg kan tømme vandslangen om efteråret?

Brug PEL-rør til vandet. De frostspænger ikke.
Jeg har PEL-rør til alt mit vanding her, de ligger oven på jorden, eller
kun nedgravet 10-20 cm, dvs. langtfra frostfrit. Der er aldrig nogle af
dem som er frostsprængte, nu efter 15 år. Og jeg gr ikke andet i starten
af vinteren end at lukke for hovedhanen - ikke noget med at tømme rørene
eller lign.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-03-09 17:53

> Nu hvor jeg har chancen i forbindelse med nyanlæg af et stort haveareal,
> vil jeg nedgrave el-ledninger og vandslanger, så jeg kan tilkoble
> forskellige steder i haven.

El-ledningerne må du ikke selv rode med (heller ikke selv grave dem ned),
men du må lave renderne.

Mvh Maria

Fra : Jonas

Dato : 31-03-09 21:48

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> El-ledningerne må du ikke selv rode med (heller ikke selv grave dem ned),
> men du må lave renderne.
>
> Mvh Maria

Jo, man må også gerne grave dem ned.
Det skal bare gøres korrekt og så tilsluttes af en autoriseret.

MVH Jonas

Fra : Anders Majland

Dato : 31-03-09 23:54

> Jo, man må også gerne grave dem ned.
> Det skal bare gøres korrekt og så tilsluttes af en autoriseret.

Den samme "sang" igen

Balladen er at en autoriseret installatør kun må tilslutte og godkende noget
der er lavet af hans egne ansatte. Så selvom Kurt har gravet kablet ned
efter forskrifterne i korrekt dybde med markering und alles. Så kan en
installatør ikke lovligt tillslutte det.

Det sjove er så at skulle han gøre det alligevel så er installationen ikke
ulovlig af den grund...

Tag evt og google det og dk.teknik.el

Fra : Jonas

Dato : 01-04-09 15:11

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> installatør ikke lovligt tillslutte det.
>
> Det sjove er så at skulle han gøre det alligevel så er installationen ikke

Nu er det tit sådan, faktisk stort set altid, at det ikke er elektrikeren
selv der graver i jorden men et andet firma.

Og nej, installatørens autorisation dækker ikke under-entrepanører.

Så den holder jo altså ikke helt...

MVH Jonas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-04-09 19:37

> Nu er det tit sådan, faktisk stort set altid, at det ikke er elektrikeren
> selv der graver i jorden men et andet firma.

De må gerne grave, de må bare ikke lægge kabler ned.

Mvh Maria

Fra : Leif

Dato : 03-04-09 13:29

> De må gerne grave, de må bare ikke lægge kabler ned.
>
> Mvh Maria

Hvad så når det er 12volt??

Mvh, Leif

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-04-09 00:40

Leif wrote:
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad så når det er 12volt??

Heller ikke.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Leonard

Dato : 05-04-09 09:33

Uffe Bærentsen wrote:

> Heller ikke.

Det kommer vel en hel del anpå, hvor de 12v kommer fra og hvad de skal
bruges til?

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-04-09 11:38

Leonard wrote:

> Det kommer vel en hel del anpå, hvor de 12v kommer fra og hvad de skal
> bruges til?

Da stærkstrømsregelementet gælder fra 0V og opefter, så er svaret nej.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-09 13:17

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Da stærkstrømsregelementet gælder fra 0V og opefter, så er svaret nej.
>

> --
> Uffe Bærentsen

Ha ha
Så er vekselstrøm hjemmfusk installationer kun ulovlige halvdelen af tiden

Mvh
Mads

Fra : Leonard

Dato : 05-04-09 13:54

Uffe Bærentsen wrote:

> Da stærkstrømsregelementet gælder fra 0V og opefter, så er svaret nej.

Gælder det reglement, hvis jeg har et batteri/akkumolator stående som
forsyner nogle lamper ude i haven?
Gælder det reglement, hvis jeg har en 12v strømforsyning, som er
tilsluttet elnettet gennem en almindelig stikkontakt og jeg på 12v
siden har en ledning gravet ned i jorden til noget lys i haven?

Gælder det reglement ikke kun for ting, der er fast tilsluttet elnettet?

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-04-09 23:49

Leonard wrote:

> [...]
> siden har en ledning gravet ned i jorden til noget lys i haven?
>
> Gælder det reglement ikke kun for ting, der er fast tilsluttet

Det gælder faktisk ALT.
Der hvor den ikke gælder står det specifikt, at den slags installationer er
undtaget.

En generator er også omfattet.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Leonard

Dato : 07-04-09 09:50

Uffe Bærentsen wrote:

> Det gælder faktisk ALT.

Godt så. men så er der vel forskel på hvem der må udføre forskellige
opgaver?
Hvis jeg nu vil sætte et ringetryk på ved min havelåge, grave ledningen
ned og føre den igennem væggen ind i huset, så den kan tilsluttes min
ringeklokke og det hele kører på 12v, så må jeg vel gerne det?
Eller skal der også el-installatør til det?

Jeg har ikke tid til at læse hele bekendtgørelsen igennem, men har da
fundet den her:

Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-04-09 11:03

Leonard wrote:

> [...]
> gerne det?
> Eller skal der også el-installatør til det?

Ifølge reglerne, så ja.
Spørger du installatøren, så har han sikkert ikke tid.
Måske har det ændret sig, nu her med krisen.

> Jeg har ikke tid til at læse hele bekendtgørelsen igennem, men har da
> fundet den her:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Hvis du læser afsnittet 'Gyldighedsområde' så får du svar på det hele.

Kort:
Op til 1000V AC
Op til 1500V DC

Der gælder særlige regler for maskiner (Maskindirektivet).

Om det så bliver undersøgt om du har en ringeklokke ikke opfylder kravene?
Hvad forventer du selv?

--
Uffe Bærentsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-04-09 11:06

Uffe Bærentsen wrote:

> Ifølge reglerne, så ja.
> Spørger du installatøren, så har han sikkert ikke tid.
> Måske har det ændret sig, nu her med krisen.

> Hvis du læser afsnittet 'Gyldighedsområde' så får du svar på det hele.

My bad.
Det er afsnit 11.1 Gyldighedsområde der giver svaret.

Fra : Leonard

Dato : 07-04-09 11:38

Uffe Bærentsen wrote:

> Hvad forventer du selv?

Jeg forventer at vi har nogle regler, der er en lille smule fornuft i.
Og jeg synes absolut ikke, der er nogen som helst fornuft i, at jeg
ikke må trække ledning til min ringeklokke selv, hvis det virkeligt er
tilfældet at det må jeg ikke.
Jeg kan udemærket forstå, at reglerne gælder for faste installationer,
med så meget energi i, at det kan starte en brand eller lave andre
skader. Men der skal være fornuft i regler ellers bliver de ikke
overholdt og så er de ikke ret meget værd.

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-04-09 12:09

Leonard wrote:

> [...]
> skader. Men der skal være fornuft i regler ellers bliver de ikke
> overholdt og så er de ikke ret meget værd.

Jeg vil ikke kommentere dette, da jeg ellers vil komme til at overtræde
mange censur regler.
Men jeg tror vi forstår hinanden

--
Uffe Bærentsen

Fra : Leonard

Dato : 07-04-09 13:08

Uffe Bærentsen wrote:

> Jeg vil ikke kommentere dette, da jeg ellers vil komme til at
> overtræde mange censur regler. Men jeg tror vi forstår hinanden

Der er da ikke censur på usenet?
Men det er bedst at opretholde en god tone og jeghar da også lært, at
hvis man ikke kan sige noget pænt, så er det nogengange bedst at tie.

Jo, jo, vi forstår nok hinanden, men gør reglerne det også?

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-04-09 22:57

Leonard wrote:

> Der er da ikke censur på usenet?
> Men det er bedst at opretholde en god tone og jeghar da også lært, at
> hvis man ikke kan sige noget pænt, så er det nogengange bedst at tie.

Så vælger jeg at tie.

> Jo, jo, vi forstår nok hinanden, men gør reglerne det også?

Det tror jeg så ikke

--
Uffe Bærentsen

Fra : Jonas

Dato : 09-04-09 09:27

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> skader. Men der skal være fornuft i regler ellers bliver de ikke
> overholdt og så er de ikke ret meget værd.

Du kan skam sagtens starte en brand ved en kortslutning med en
forsyningsspænding på 12 volt...

MVH Jonas

Fra : Leonard

Dato : 09-04-09 10:34

Jonas wrote:

> Du kan skam sagtens starte en brand ved en kortslutning med en
> forsyningsspænding på 12 volt...

Ja, og man kan drukne i en dyb tallerken, men så skal man godt nok være
uheldig.

--
Leonard

Fra : Jens

Dato : 15-04-09 16:11

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, og man kan drukne i en dyb tallerken, men så skal man godt nok være
> uheldig.

Mange brande, startet af elektriske installationer, er netop startet i en
12V installation, fordi folk har den samme holdning som dig.
Har du f.eks regnet på spæningsfald på din ledning fra havelåge til hus?

Jens

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 06-04-09 18:52

Jens Petersen <jp@c.dk> writes:

> On Mon, 06 Apr 2009 16:27:38 +0200, Anders Wegge Keller

> Biler har altid været undtaget - læs resten af bekendtgørelsen.

Det ved jeg - derfor den spøgende kommentar. Det var mere det citat
fra bekendtgørelsen, der står ovenfor, jeg gerne vil have sat i
sammenhæng med påstanden om at alt over 0V er stærkstrøm.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 06-04-09 15:28

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> writes:

> Da stærkstrømsregelementet gælder fra 0V og opefter, så er svaret nej.

Æhh, betyder det så også at min mekaniker overtræder
stærkstrømsbekendtgørelsen, når han makker med min bil :)

Eller formuleret lidt anderledes. Hvornår forsvandt nedenstående formulering fra bekendtgørelsen?

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-04-09 17:53

<wegge@wegge.dk> wrote:

> [...]
> beregnet til."

Biler har altid været undtaget - læs resten af bekendtgørelsen.
OV1A Jens

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 08-04-09 12:01

> Mener du _over_ 1kV AC? Tror ikke helt du har læst det korrekt.

Det er et ordret citat fra bekendtgørelsen. Og jeg kunne godt tænke
mig at høre hvordan du får det til at hænge sammen med 0V.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 08-04-09 13:55

> Hvis det ikke er en skrivebøf, så må det være to forskellige
> bekendtgørelser, med to forskellige gyldighedsområder.

Det er den man finder, når man leder efter stærkstrømsbekendtgørelsen
på retsinformation.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 12-04-09 21:58

> Har du nummer eller mere info på den bekendtgørelse?

Nej, den er desværre længe væk fra min browser igen.
--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 13-04-09 22:56

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> writes:

> Anders Wegge Keller wrote:
> Det du har fundet er: Afsnit 2, 2. udgave Det omhandler
> forsynings-delen af elnettet. Hvis du gerne vil rode med
> feks. 150kV, så er det dét afsnit du skal koncentrere dig om.

Ahh, det forklarer 1kV.

> Hvis du derimod vil vide bare en smule om hus-installationer ol. så
> er det Afsnit 6 der er relevant.

Har du et link til den fulde, gældende ordlyd? Det bedste jeg har
kunnet finde, er
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862>. Men den er
datere 1. juli 2001, så det ville være rart med en sammenskrevet
version.

> Det du har fundet og læst har _ingen_ relevans mht. husinstallationer,
> som ellers var emnet.

> Så en anden gang: Find den rigtige bekendtgørelse før du begynder at
> protestere.

Jeg protesterer ikke, jeg spørger.

Og i den sammenhlæng vil jeg da gerne høre om ikke

c. Alle ledninger og ledningssystemer som ikke udtrykkeligt er dækket
af standarderne for brugsgenstande.

Betyder at praktisk taget enhver antenne er en ulovlig
installation?

For slet ikke at tale om

e. Fast installation for telekommunikation, signalering, styring
e.l. (undtagen indre ledninger i apparater).

Nu er der godtnok en henvisning til Kapitel 30 angående
telekommunikation, men det er ret tomt i den udgave jeg har fundet.

Og videre, nok en gang:

134.1.1 Installationen skal i håndværksmæssig henseende udføres
forsvarligt og godt af kvalificerede personer og under
anvendelse af egnet materiel.

Er det en nærmere beskrivelse af hvad "kvalificerede personer" er et
eller andet sted i bekendtgørelsen?
--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 16-04-09 06:22

> Som det står, så er den gældende.

Det er ikke det samme som at det er den fulde ordlyd. Der er kommet
ændringsbekendtgørelser efter den dato, som f. eks kravet om HPFI.

> Hvor finder du antenne nævnt?

Der indgår også ledninger i en antenneinstallation ...

> 219

Tak

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 18-04-09 07:40

> Det du efterlyser findes ikke. Du er nødt til at tage og læse alle
> gældende tilføjelser/ændringer.

Herligt :-/