Hvem sætter tagrender op?
Fra : Steen

Dato : 29-03-09 20:53

Jeg har tænkt mig at indhente et par tilbud på at få sat tagrender op.
Hvem ringer man til...tømrer?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 29-03-09 21:00

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-09 20:58

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har tænkt mig at indhente et par tilbud på at få sat tagrender op.
> Hvem ringer man til...tømrer?

Hvis ikke det er kobbertagrender eller andet fancy, så ja, -en tømrer.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-03-09 21:00

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> wrote in message
> Jeg har tænkt mig at indhente et par tilbud på at få sat tagrender op.
> Hvem ringer man til...tømrer?

Nope, en blikkenslager, hvis det er zink eller andre metaller, eller er det
vel en tømre ?.

Bjarne K.

Fra : Klaus G.

Dato : 29-03-09 21:23

> Jeg har tænkt mig at indhente et par tilbud på at få sat tagrender op.
> Hvem ringer man til...tømrer?
Zink-tagrender skal en bliktud sætte op, da de skal loddes. Men der er
kommet nogle zink-render som kan samles med nogle samlestykker der ikke
kræver lodninger, så det kan en tømre jo klare. Plast-render kan en tømre jo
også godt klare.

Kobber ved jeg sq ikke lige :)

Min mening er dog, at har man råd, så sæt zink op i stedet for plastik :) Og
overvejer man kobber, så skal huset altså have en vis størrelse og
udstråling ellers vil kobber virker helt forkert.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Steen

Dato : 30-03-09 12:50

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
> overvejer man kobber, så skal huset altså have en vis størrelse og
> udstråling ellers vil kobber virker helt forkert.

Er der så stor forskel i prisen på zink/plast?
Kobber har boligen vist ikke pondus til (eller tegnedrengen).

Fra : Klaus G.

Dato : 30-03-09 14:41

> Er der så stor forskel i prisen på zink/plast?
> Kobber har boligen vist ikke pondus til (eller tegnedrengen).
Jeg ved ikke lige med indkøbsprisen. Men typisk, så vil man ofre penge på at
få Zink-render op som skal loddes og så skal der jo en bliktud ind over og
de koster jo en del i timen. Plastrender kan man selv lave, bare man har en
tube PVC-Lim :)

En kæmpe fordel ved Zink er også at de nemt kan holde til at man sætter en
stige opad. Det kan en plastrende også de første par år, men så bliver de
skøre/hårde og kan nemt springe og gå i stykker.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-03-09 08:15

On 30 Mar., 15:40, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> de koster jo en del i timen. Plastrender kan man selv lave, bare man har en

Ja men PVC lim kan åbenbart også bruges til Zink render....Det har de
i hvertfald brugt hos mine naboer til at samle renderne til
rækkehuset... dog i forbindelse med skotrende har de svejst.. men ikke
i samlingerne.. der har det bare fået en ordenligt gang silikone.....
men kan jo lige sige at det til dem, når de har brugt omkring
13tusinde på 18meter rende.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-03-09 16:00

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

i samlingerne.. der har det bare fået en ordenligt gang silikone.....
men kan jo lige sige at det til dem, når de har brugt omkring
----------

Sådan samles Plastmos zinktagrender. Icopals skal blot klikkes sammen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : J. E.

Dato : 30-03-09 22:35

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Ja men PVC lim kan åbenbart også bruges til Zink render....

Jeg er ret sikker på det ikke er PVC-lim der bliver brugt til metal, men det er
rigtig f.eks. Plastmos samles med en lim/fugemasse.
Lindabs samles med div. beslag/bånd og er langt det ældste metalrende på markedet
efter blikkenslagerens zink. Kan vist ikke fås i zink, men zink-look og også i
kobber.
Icopal har også metal-render og deres plastrende samles med fittings/bånd.
Plastmo er meget udbredt på Sjælland, så derfor nævner de altid dem, men Icopal
vil jeg mene er mere udbredt i Jylland sammen med Lindab ståltagrender.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-03-09 23:03

"J. E." <of.post@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er
> rigtig f.eks. Plastmos samles med en lim/fugemasse.

Der _er_ faktisk den almindelige plastmo tagrendelim der også bruges til
deres stål / zink tagrender.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 31-03-09 08:50

"Martin Bak" skrev i meddelelsen news:gqrfhd$1pjo$1@newsbin.cybercity.dk...

> Der _er_ faktisk den almindelige plastmo tagrendelim der også bruges til
> deres stål / zink tagrender.

Nej, det er det ikke. Tag endelig ikke fejl af dem.

Se evt. deres tagrendebog på side 15.
http://www.plastmo.dk/upload/tagrendebogen_002.pdf
Der er en alm. 150 ml. tagrendelim som bruges til plasttagrender. Til Stål
og Zink bruges en speciel silikonelim som ifølge tagrendebogen fåes i en 100
ml. tube eller 300 ml. Jeg ved faktisk ikke om de har lavet en opdateret
version af tagrendebogen, men der er kommet en ny silikonelim, så patronen
hedder 290ml idag. Den nye skulle hæfte endnu bedre.

Kenn H. Jensen
Sælger til daglig Plastmo tagrender i en trælast.

Fra : Martin Bak

Dato : 31-03-09 11:52

"Kenn H. Jensen" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" skrev i meddelelsen

> Nej, det er det ikke. Tag endelig ikke fejl af dem.

Det kan jeg da godt se. -Min fejl. Tuberne ligner hinanden så meget, at jeg
ikke har lagt mærke til at det var 2 forskellige produkter.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 31-03-09 17:29

> Det kan jeg da godt se. -Min fejl. Tuberne ligner hinanden så meget,
> at jeg ikke har lagt mærke til at det var 2 forskellige produkter.
Og jeg tror vi alle kan finde plads i vores hjerter til at tilgive dig ;)

Fra : Steen

Dato : 05-04-09 09:08

On 2009-03-29 21:53:01 +0200, Steen <isteen+usenet@gmail.com> said:

> Jeg har tænkt mig at indhente et par tilbud på at få sat tagrender op.
> Hvem ringer man til...tømrer?

Lige til information.
Jeg har indhentet 2 tilbud, og der var gevaldig stor forskel i prisen.
Materialerne udgør ca. 5000 - arbejdsløn var hhv 5200,- og 8400,-
Priserne er ekskl. moms

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 05-04-09 12:36

"Steen" skrev i meddelelsen
> Lige til information.
> Jeg har indhentet 2 tilbud, og der var gevaldig stor forskel i prisen.
> Materialerne udgør ca. 5000 - arbejdsløn var hhv 5200,- og 8400,-
> Priserne er ekskl. moms

Der er vist mulighed for at søge tilskud til udskiftning af tagrenderne.
http://www.boligforbedringer.dk/tilskudsliste_renoveringspuljen

Ellers kan du jo overveje at gøre det selv. Plastmos tagrender er rigtigt
nemme at montere. kig evt. for monteringsvideo på deres hjemmeside, og hent
en tagrendebog i et byggemarked eller få den tilsendt. Du kan måske endda
genbruge de nuværende rendejern med en ny kapsel på.

Kenn H. Jensen