Isolering under trægulv med gulvvarme
Fra : Søren Bay

Dato : 29-03-09 20:28

Hej

Vi har et trægulv der er lagt på strøer over krybekælderen. Der bliver
sat varmefordelingsplader og varmerør under (nedefra!) og jeg skal også
have det isoleret. Hvor mange mm bør jeg have under gulvet? Hvis der
skal være mere end 100 mm, kan jeg så, efter montering af de 100 mm,
montere lægter der går på tværs, og så montere f.eks 50 mm på den anden led?

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-09 20:49

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere end 100 mm, kan jeg så, efter montering af de 100 mm, montere lægter
> der går på tværs, og så montere f.eks 50 mm på den anden led?

Det vil være en særdeles fornuftig måde at gøre det på. 100 mm. mellem
strøerne vil, uanset hvor godt man laver det, efterlade striber af
kuldebroer langs med strøerne. Et ekstra isolerinslag på den anden led vil
afhjælpe dette problem.
Til fastholdelse af isoleringen vil jeg foreslå (tynde) forskallingsbrædder,
der fastgøres med en stiftepistol. Forlad dig ikke på at hænge isoleringen
op i tråd. Det er megabesværligt at lave, isoleringen kommer ikke til at
sidde ordentligt, og det holder ikke i længden.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CC

Dato : 29-03-09 21:41

"Martin Bak" skrev i meddelelsen

> [...]
> at hænge isoleringen op i tråd. Det er megabesværligt at lave, isoleringen
> kommer ikke til at sidde ordentligt, og det holder ikke i længden.

Hvordan vil du gøre forskallingsbrædderne fast ?
Du har lige anbefalet 100 mm mellem strøerne, og så noget på den anden led.
Der er jo ikke noget at skyde i, med mindre du nedklodser strøerne.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-09 22:20

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> led.
> Der er jo ikke noget at skyde i, med mindre du nedklodser strøerne.
Har du glemt at trådstarter selv foreslår lægter på tværs under strøerne?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CC

Dato : 29-03-09 21:58

"Søren Bay" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> mere end 100 mm, kan jeg så, efter montering af de 100 mm, montere lægter
> der går på tværs, og så montere f.eks 50 mm på den anden led?

Jeps - men har du en dampspærre imellem strøer og trægulv ?
(Hvis ikke så glem den - Hvis krybekælder iøvrigt er tør)

Jeg ville monterer 100 mm (eller i niveau med undersiden af strøerne)
isolering.
Dette fastholde med 2 mm galv. tråd pr. 30 cm.Tråden fastholdes med tagpap
søm.
På tværs af strøerne vile jeg lægge taglægter på højkant (38x75) og monteret
yderligere 75 mm isolering.
Det fastholdes af gavl. tråd i nødvendig omfang (blot så isolering bliver
hvor den skal være)
Afslutningsvis vindpap og 16x100 mm forskallingsbrædder fastgjort i
taglægterne.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-09 22:27

> [...]
> hvor den skal være)
> Afslutningsvis vindpap og 16x100 mm forskallingsbrædder fastgjort i

Det er nogenlunde som foreslået i trådstarters indlæg, blot med den forskel
at du foreslår 75 mm. Og tråd! Tråd er noget skrammel, der ikke kan holde
isoleringen på plads. Det kan måske forhindre det i at falde ned, men det
ligger bestemt ikke som det skal, og det bliver ihvertfald ikke ved med at
ligge som det skal. Vindpappet kan jeg godt gå med til, men sørg for en
ordentlig fastholdelse (=træ) af isoleringen. Det er måske lidt dyrere i
indkøb, men det er lettere at arbejde med og betydeligt bedre for det
endelige resultat.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CC

Dato : 29-03-09 23:59

> [...]
> kan holde isoleringen på plads. Det kan måske forhindre det i at falde
> ned, men det ligger bestemt ikke som det skal, og det bliver ihvertfald

Du må være gået galt for dig et eller andet sted mht. brug af tråd.
I det gamle bygningsreglement stod der, at isolering i loft skulle
fastholdes af 19x100 mm forskallingsbrædder eller 2 mm galv. tråd for hver x
cm. Ellers ville loft kontruktionen ikke kunne opretholde en BD30 eller BD60
konstruktion.
Så selvfølgelig kan det holde isoleringen på plads, ellers ville det
daværende bygningsreglement ikke påpege denne løsning.

Hvad der står omkring brandkrav mellem stue og krybekælder i det nye
reglement, går jeg ud fra at spørgeren har undersøgt.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-03-09 08:19

> [...]
> Så selvfølgelig kan det holde isoleringen på plads, ellers ville det
> daværende bygningsreglement ikke påpege denne løsning.

Tak det ved jeg. Og i forhold til en BD - konstruktion er trådens opgave at
forhindre isoleringen i at falde ned, som jeg jo netop også skrev at den
kunne. Det er ikke det samme som at det ligger ordentligt, set med
varme-isolerings briller.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Søren Bay

Dato : 30-03-09 19:29

> Hvad der står omkring brandkrav mellem stue og krybekælder i det nye
> reglement, går jeg ud fra at spørgeren har undersøgt.

Brandkrav? Næææ, den havde jeg ikke lige tænkt over! Den konstruktion
jeg har pillet ned bestod af trægulv, plastic, 95 mm rockwool holdt oppe
at masonitplader - eller ret sagt forsøgt holdt oppe

Men tak for alle inputs!

Fra : Martin Bak

Dato : 30-03-09 20:44

> Brandkrav? Næææ, den havde jeg ikke lige tænkt over! Den konstruktion jeg
> har pillet ned bestod af trægulv, plastic, 95 mm rockwool holdt oppe at
> masonitplader - eller ret sagt forsøgt holdt oppe

Der er ingen brandkrav i forhold til isoleringen nedad mod en krybekælder.
Så tag det bare roligt med det.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CC

Dato : 09-04-09 17:37

"Martin Bak" skrev i meddelelsen

> Der er ingen brandkrav i forhold til isoleringen nedad mod en krybekælder.
> Så tag det bare roligt med det.

Så må vi jo håbe at en evt. lodret brandadskilles i huset er ført ned gennem
krybekælder.