Thuja
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 28-03-09 11:26

Jeg har på et tidspunkt set en thujahæk, der var vældig høj og dækkede
godt af for en grim udsigt. Da vi har en mindre køn dims at se på fra
et enkelt vindue, har jeg overvejet noget lignende. Stor var min glæde
derfor, da jeg så, at Brugsen havde store thuja-planter til 35 kroner
stykket. Men som altid lige et par spørgsmål til oraklerne:

1) der står ikke andet end "thuja" på dem, jeg har set. Kan jeg være
sikker på, der ikke er en art, der ikke kan blive 2m+ høj?

2) hvor mange skal jeg have pr. løbende meter for at få en tæt "mur"?

3) hvor meget vokser sådanne fætre omtrentlig om året?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-09 19:28

On Sat, 28 Mar 2009 10:25:48 -0700 (PDT), Kevin Borbye Edelvang
<edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>1) der står ikke andet end "thuja" på dem, jeg har set. Kan jeg være
>sikker på, der ikke er en art, der ikke kan blive 2m+ høj?

Det kan du være ret sikker på - hvis brugsen sælger til den pris og
planterne allerede nu er "store", så er de ikke ret gamle, altså må de
vokse hurtigt.

>2) hvor mange skal jeg have pr. løbende meter for at få en tæt "mur"?

Ca. 3 - afhængig af plantens nuværende størrelse og hvor tålmodig du er.

>3) hvor meget vokser sådanne fætre omtrentlig om året?

Jeg vil skyde på mellem 20 og 40 cm. Det afhænger noget af hvilken sort
det er, men er næppe helt galt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 28-03-09 12:55

On 28 Mar., 19:28, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Ca. 3 - afhængig af plantens nuværende størrelse og hvor tålmodig du er.

Uh, fortæl mere :)

> Jeg vil skyde på mellem 20 og 40 cm. Det afhænger noget af hvilken sort
> det er, men er næppe helt galt.

Du er en knop som altid, Mads.. Eller skulle jeg sige en gæsling, nu
hvor det er tid for den slags :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-09 20:08

On Sat, 28 Mar 2009 11:54:48 -0700 (PDT), Kevin Borbye Edelvang
<edelvang@gmail.com> wrote:

>Uh, fortæl mere :)

3 er nok - men hvis planterne er meget små, vil det måske være bedre at
bruge lidt mere end tre - 3,5 måske. Og er de ekstra store, så er 2-2,5
nok.

Hvor store er de planter brugsen reklamerer med?

>Du er en knop som altid, Mads.. Eller skulle jeg sige en gæsling, nu
>hvor det er tid for den slags :)

Tak
En gæsling er jo også en knop - en blomsterknop
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 28-03-09 14:41

On 28 Mar., 20:08, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Hvor store er de planter brugsen reklamerer med?

et sted mellem 70-100 cm vil jeg tro.

> En gæsling er jo også en knop - en blomsterknop

Det' jo det!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-09 07:30

On Sat, 28 Mar 2009 13:41:00 -0700 (PDT), Kevin Borbye Edelvang
<edelvang@gmail.com> wrote:

>et sted mellem 70-100 cm vil jeg tro.

Så vil 3 være passende. Måske lidt mere, når de nu ikke er dyrere -
eller hvis de er 'tynde', altså ikke fylder så meget i bredden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/