Rengøring af et Ifö Cera toilet
Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-03-09 20:38

Troede man havde købt et kvalitetstoilet der havde et gennemført
design.
Men ned i bunden (under vandlinien) er der en kant som ikke er til at

ren. Ja selv svigerkranen har problemet derhjemme, og hun har ellers
styr på alle nullermænd m.m.
Overvejer at hælde flere liter eddikesyre 32% således at al vandet er
erstattet, men er lidt nervøs for om porcelænet kan holde til sådan
en kradsbørstig kur.
Er der ellers andre gode fif til at komme skidtet til livs??
(ja for det er jo reelt skidt/lort)

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Jakob Griffel

Dato : 26-03-09 21:34

> Men ned i bunden (under vandlinien) er der en kant som ikke er til at få
> ren.

Lytter spændt med: You are not alone...!

--
Hilsen Jakob

Fra : Ralph

Dato : 26-03-09 22:29

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Troede man havde købt et kvalitetstoilet der havde et gennemført design.
> Men ned i bunden (under vandlinien) er der en kant som ikke er til at få

Der var en udsendelse (på tv3 tror jeg) om folk der ikke kunne finde ud af
at gøre rent, der blev vandlåsen tømt med wc-børsten (altså bare pumpe op og
ned, det synker lidt hver gang) og en masse køkkenrulle, derefter 2 liter
cola i, vente ? (en 10-12 timer er vel nok) kummen pinlig ren.

PS. OT var der ikke en Lars Lilholt-sang engang om en Sydamerikansk arbejder
der faldt i karret på Cola-fabrikken, men man smider da ikke god cola ud.
Citat frit fra hukommelsen "der var lidt mere brus i, dagen efter"

--
Ralph

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 28-03-09 07:51

> vandlåsen [blev] tømt med wc-børsten (altså bare pumpe op og ned, det
> synker lidt hver gang) og en masse køkkenrulle, derefter 2 liter cola i,
> vente ? (en 10-12 timer er vel nok) kummen pinlig ren.

Hvor kan man købe Cola til rengøring uden læskedriksafgift?

Fra : Ralph

Dato : 28-03-09 23:24

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man købe Cola til rengøring uden læskedriksafgift?

I Tyskland.

--
Ralph

Fra : Marianne

Dato : 26-03-09 22:38

> [...]
> en kradsbørstig kur.
> Er der ellers andre gode fif til at komme skidtet til livs??

Hej

Det er temmelig sikkert kalk med okker/jern, som giver det, du mener er
skidt/lort. Fremgangsmåden er eddikesyre samt knofedt, evt. pimpsten.

Det er nu ikke sådan at meget eddikesyre = kraftigerevirkende effekt.

Et alternativ er citronsyre:

http://www.udeoghjemme.dk/Brevkasser/Forbrug/Forbrug/Gode%20raad/2008%2032%20Fjern%20kalk%20fra%20wc-kummen.aspx

Skraberen er en vigtig del - selv bruger jeg pimpsten. Det er også en
mulighed

God fornøjelse

mvh
marianne

Fra : Erik Andersen

Dato : 26-03-09 22:55

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skraberen er en vigtig del - selv bruger jeg pimpsten. Det er også en

Ifö skriver:
Almindelige WC-stole, bideter og håndvaske har en glaseret over-?ade.
Glaserede over-?ader er lette at holde rene og er modstands-dygtige mod de
?este kemikalier. Gør rent ofte, så opstår der aldrig rengøringsproble-mer.
Anvend almindelige rengøringsmidler. Rengøringsredskaber som indeholder
hårde slibemidler såsom ståluld og grøn ?bersvamp må ikke anvendes. Stærke
syrer, f.eks. salt-syre og svovlsyre samt stærke alkalier, f.eks, kaustisk
soda bør ikke anvendes.
/Erik

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-03-09 09:44

Erik Andersen kom med følgende:
> [...]
> f.eks. salt-syre og svovlsyre samt stærke alkalier, f.eks, kaustisk soda bør

Og lige præcis derfor er jeg lidt lunken ved tanken om pimpsten.
Det er jo det der også er i vores tandpasta, og giver slibeskader.

Fra : Brian H

Dato : 27-03-09 16:52

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> en kradsbørstig kur.
> Er der ellers andre gode fif til at komme skidtet til livs??

En af de ældre damer her i ejendommen bruger skam saltsyre, dog i små
mængder så vidt jeg kan forstå. Hun er en meget selvstændig enkekone der nok
kan klare ærter selv :) Kummen ser ikke ud til at have lidt skade, kummen er
fra 1973/74 og hun har brugt saltsyre de sidste 15år...

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 18:24

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 18:26

Andersen [3650] wrote:
> Troede man havde købt et kvalitetstoilet der havde et gennemført
> design.
> Men ned i bunden (under vandlinien) er der en kant som ikke er til at
> få ren.

Skid i en træspand, den kan du da høvle ren :)

Du ville få problemet uanset hvilket toilet du
havde valgt

Fra : J. E.

Dato : 26-03-09 23:42

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:000426fe$0$2143> Er der ellers andre gode fif til at komme skidtet til livs??

Mit toilet havde efter en del år en belægning på siderne der gav
et stribet udseende af lyse og mørke felter. INGEN af de kemikalier
(toiletrens af forsk. typer, eddikesyre, kalkfjerne mm. ) jeg forsøgte
med havde nogen effekt på belægningen.

Enden blev jeg polerede den med wienerkalk og nu ca. et halvt år
efter står fladerne stadig fint blanke som (næsten) nye.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-03-09 22:48

J. E. kom med følgende:
> Enden blev jeg polerede den med wienerkalk og nu ca. et halvt år
> efter står fladerne stadig fint blanke som (næsten) nye.

Jamen det var vel det der var over vandspejlet.
Jeg har kun problemet under.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 28-03-09 00:51

On 26 Mar., 20:37, Andersen [3650] <FJERNander...@FJERNnospam.dk>
wrote:

> Troede man havde k bt et kvalitetstoilet der havde et gennemf rt
> design.
> Men ned i bunden (under vandlinien) er der en kant som ikke er til at
> ren.

Vi havde samme problem indtil for nylig. Vi havde brugt alskens
toiletrenseprodukter, indtil min kone en dag kom hjem med den sorte
Harpic toiletrens. Den fjerner stort set øjeblikkeligt den brune
rende. Så hvis man kan få sig selv til at bruge den slags, slipper man
i hvert fald for problemet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-03-09 15:32

In news:eaa5c0b3-c43c-4352-bf70-84f1610ca21d@z1g2000yqn.googlegroups.com,
Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> typed:

> [...]
> Harpic toiletrens. Den fjerner stort set øjeblikkeligt den brune
> rende. Så hvis man kan få sig selv til at bruge den slags, slipper man

Jeg har også prøvet en hel del forskelligt, men købte ligesom din kone den
sorte Harpic. Jeg skal da love for, at den er effektiv. Jeg har dog ikke så
store problemer med snavs under vandlinien. Mit problem er en misfarving af
kummen i forkanten og ca. 10 cm ned. Der er ingen problemer i siderne.

Jeg tror også at jeg foruden Harpic vil prøve rådet med wienerkalk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Thomas

Dato : 28-03-09 13:20

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote in message
> Troede man havde købt et kvalitetstoilet der havde et gennemført design.
> Men ned i bunden (under vandlinien) er der en kant som ikke er til at få

Mit lille trick (uden ansvar):

Har brugt det på et par ældre Ifø'er

Er gået med glimrende resultat men som sagt på eget ansvar!

Jeg smider min toiletbørste i en pose, og stopper den ned i afløbet, indtil
den sidder så tæt som den nu kan. Herefter varmer jeg en røvfuld kogende
vand, smider en opvasketabs ned i kummen og det varme vand oven i, lader
det virke i nogle timer, somregel til vandet er sevet forbi børsten. Det
har virket her.

Du kan også bare smide tabs'en i uden at lukke afløbet med børsten, men så
får du bare et kridvidt toilet under, vandlinjen som så vil fremhæve kanten
(derfor "opfandt" jeg nummeret med børsten)

1. posen skal sikres så den ikke ryger i afløbet
2. Varmen kunne mit toilet godt tage, men måske ikke dit
3. Måske en opvasketabs er for kradsbørstigt til et moderne toilet, hvis det
er behandlet med et eller andet ?

Mvh

Thomas

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-03-09 14:19

Thomas formulerede lørdag:
> [...]
> får du bare et kridvidt toilet under, vandlinjen som så vil fremhæve kanten
> (derfor "opfandt" jeg nummeret med børsten)

Vil det sige du fylder kummen helt op til kanten med kogende vand for
at undgå den hvide skillelinie??

Fra : Thomas

Dato : 28-03-09 14:27

> Thomas formulerede lørdag:

> Vil det sige du fylder kummen helt op til kanten med kogende vand for
> at undgå den hvide skillelinie??
>
> --

Jeg har haft den helt fyldt, for at få det renset godt af, da jeg flyttede
ind. Men nej ellers kan man jo nøjes med bare at fylde vand på, indtil
linjen er dækket.

Nu ved jeg så ikke hvor slemt dit er, men mit stod til udskiftning, hvis det
ikke havde hjulpet. Jeg er nemlig ikke "knofedt" typen.

Mvh

Thomas