Fjerne rust fra gulv fliser?
Fra : Henning Lund

Dato : 26-03-09 15:48

Hvide fliser der er blevet lidt røde af rust fra en
gulvvaskemaskine.
Hvilke medikamenter kan klare den slags?

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-03-09 16:00

In news:49cb9587$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> typed:
> Hvide fliser der er blevet lidt røde af rust fra en
> gulvvaskemaskine.
> Hvilke medikamenter kan klare den slags?

Man kan brug Coca Cola, toiletrens, og Borups Rust&Kalkfjerner (ikke på
terrazzogulve), og så jeg læste jeg på et link på nettet at man kan blande
lige dele ketchup og revet løg, og smøre det på, lade det sidde nogle timer
og skylle af, så skulle rusten være væk

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Henning Lund

Dato : 26-03-09 16:09

Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> skrev:

> Man kan brug Coca Cola,

UARGHHHHHHHH ! det er et område på ca 200 M2, der skal dælme
manne colaer til

> toiletrens, og Borups Rust&Kalkfjerner

Toiletrens har jeg da i det mindste på lager, det må jeg prøve at
tvære på i morgen, hvordan er fremgangsmåden?

> og så jeg læste jeg på et link på
> nettet at man kan blande lige dele ketchup og revet løg, og
> smøre det på, lade det sidde nogle timer og skylle af, så
> skulle rusten være væk

Øh jow.

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-03-09 16:53

In news:49cb9a79$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> typed:

> UARGHHHHHHHH ! det er et område på ca 200 M2, der skal dælme
> manne colaer til

200 M2 ?? Det var da ellers noget af et gulv. Der er vel ikke rust over det
hele vil jeg tro.

> Toiletrens har jeg da i det mindste på lager, det må jeg prøve at
> tvære på i morgen, hvordan er fremgangsmåden?

Man skal vel bare komme det på, og fordele det med en børste eller
gulvskrubbe der hvor rustpletterne er.

> Øh jow.

Ja LOL der kunne da blive til et par hotdogs eller to om ikke andet. Jeg
var jo ikke klar over, at det på det nærmeste var gulvet i en hel
"fabrikshal" du skulle rense.

Fra : Henning Lund

Dato : 26-03-09 17:06

Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> skrev:

> 200 M2 ?? Det var da ellers noget af et gulv. Der er vel ikke
> rust over det hele vil jeg tro.

Meget af det, desværre.

> Man skal vel bare komme det på, og fordele det med en børste
> eller gulvskrubbe der hvor rustpletterne er.

Er der et mønster på hvor længe det skal stå i blød?

> Ja LOL der kunne da blive til et par hotdogs eller to om
> ikke andet. Jeg var jo ikke klar over, at det på det nærmeste
> var gulvet i en hel "fabrikshal" du skulle rense.

Nøe men det er en bekendt der har en maskine med rusten
"undervogn", den har så lavet nogle fæle rustpletter fordelt over
næsten alle 200 M2 og det er han faktisk ret ked a

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-03-09 17:19

In news:49cba7ca$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> typed:

> Er der et mønster på hvor længe det skal stå i blød?

Jeg tror at man skal prøve sig frem. Man kan jo lave et lille prøveområde,
og så kan man sikkert regne ud fra det. Jeg vil tro at det ikke skal sidde
på i ret lang tid, men hvor længe ved jeg altså ikke. Der er sikkert en
brugsanvisning på flasken som gælder toiletkummer, så det kan måske bruges
som retningslinie.

Hvis din bekendte ikke får gjort noget ved den "undervogn", er det jo noget
af et Sisyfos-arbejde, for de pletter vil da helt sikkert vende tilbage ret
hurtigt igen.

Fra : Henning Lund

Dato : 26-03-09 19:19

> [...]
> ved jeg altså ikke. Der er sikkert en brugsanvisning på
> flasken som gælder toiletkummer, så det kan måske bruges som

Jeg lader det gå videre, så må vi jo se om det kan klare
problemet.

> Hvis din bekendte ikke får gjort noget ved den "undervogn", er
> det jo noget af et Sisyfos-arbejde, for de pletter vil da helt
> sikkert vende tilbage ret hurtigt igen.

Jeg tror nok han arbejder på sagen, jeg ved han havde fat i
leverandøreren her idag, det er da også vanvittigt at lave en
galvaniseret undervogn på en gulvvaskemaskine

Fra : Max

Dato : 26-03-09 19:24

Hej Henning

> Jeg tror nok han arbejder på sagen, jeg ved han havde fat i
> leverandøreren her idag, det er da også vanvittigt at lave en
> galvaniseret undervogn på en gulvvaskemaskine

Hvorfor det, folk køber dem jo. Folk køber såmændt også
biler lavet i blikplade :)

--
Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 27-03-09 13:02

Toiletrens virker ikke, er testet hele formiddagen med
forskellige produkter.

Fra : Max

Dato : 27-03-09 13:27

Hej Henning

> Toiletrens virker ikke, er testet hele formiddagen med
> forskellige produkter.

Find en forretning der sælger rengøringsmidler og
køb noget rustfjerner.

--
Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 27-03-09 14:01

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Find en forretning der sælger rengøringsmidler og
> køb noget rustfjerner.

Efter hva han siger har han prøvet noget fra en grossist der var
beregnet til rust, ikke engang ufortyndet kunne det fjeren
rusten.

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-03-09 14:35

In news:49ccce1a$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> typed:

> Efter hva han siger har han prøvet noget fra en grossist der var
> beregnet til rust, ikke engang ufortyndet kunne det fjeren
> rusten.

Jeg har stærkt på fornemmelsen, at det er farven fra rusten der er trængt
ned i fliserne og har misfarvet dem, og så hjælper alverdens rustfjernere
sikkert ikke.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-03-09 14:40

Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> skrev:
> Jeg har stærkt på fornemmelsen, at det er farven fra rusten
> der er trængt ned i fliserne og har misfarvet dem, og så
> hjælper alverdens rustfjernere sikkert ikke.

Det er jeg også bange for, så der er nok ikke ret meget at gøre.

Fra : Henning Lund

Dato : 26-03-09 17:20

Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> skrev:
>og så jeg læste jeg på et link på
> nettet at man kan blande lige dele ketchup og revet løg,

Hvor mange løg går der på 200 M2 ??

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-03-09 17:27

In news:49cbab20$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> typed:

> Hvor mange løg går der på 200 M2 ??

HE HE. Det er sikkert adskillige kilo, og så skal de jo også lige rives skal
man huske på, så det middel er vist ikke så heldigt, men på et lille
badeværelse- eller bryggersgulv skulle det nok kunne lade sig gøre.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 26-03-09 21:53

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> skrev i en meddelelse
> Hvide fliser der er blevet lidt røde af rust fra en gulvvaskemaskine.
> Hvilke medikamenter kan klare den slags?

> [...]
Et godt middel er oxalsyre i varmt vand læs Borup kemi