Mazda 5, 2 blinklys-relæer ??
Fra : PD

Dato : 04-04-09 19:05

Hej.

Vi har sådan en Mazda 5 2009, og en enkelt ting undre mig ved den bil...

Det lyder 100% som om at der sidder to blinkylsrelæer i bilen, der kommer
den kliklyd forfra, men i takt med den, kommer der også kliklyd fra
bagagerummet et sted, når man blinker...

Er der virkelig to relæer ??

Hvis ja, hvorfor så det ??

Konen var den første der tænkte over det, og hun kom og sagde "det lyder
altså sjovt", jeg svarede selvfølgelig med et stort grin at hun tog fejl....
MEN....Jo, det lyder sådan, det har hun desværre helt ret i...

--
PD

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-04-09 19:22

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> altså sjovt", jeg svarede selvfølgelig med et stort grin at hun tog
> fejl.... MEN....Jo, det lyder sådan, det har hun desværre helt ret i...

Er der træk på bilen ?
Klikker det også i bagagarummet når du træder på bremsen ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : PD

Dato : 05-04-09 10:43

> Er der træk på bilen ?

Ja der er træk på bilen.

> Klikker det også i bagagarummet når du træder på bremsen ?

Nej....

--
PD

Fra : Brian

Dato : 04-04-09 20:18

> [...]
> den kliklyd forfra, men i takt med den, kommer der også kliklyd fra
> bagagerummet et sted, når man blinker...

Mon ikke bare at din bil er så moderne, at den sender "relæ"lyden ud igennem
højttalerne ?

Hvis det er tilfældet, kan jeg ikke lige se hvad man skal med lyden i de
bagerste højttalere - måske en sammenblanding af noget
baksensor/anhængertræk stads ?

/Brian

Fra : PD

Dato : 05-04-09 10:48

Hej.

> Mon ikke bare at din bil er så moderne, at den sender "relæ"lyden ud
> igennem højttalerne ?

Lyden foran kommer inde fra instrumentbordet et sted, ikke fra høltalerne
som sidder i dørene.

Men jeg har lige været ude og "forske" lidt på hvor lyden i bagagerummet kom
fra.
Lyden bag i bilen kommer rigtigt nok inde fra et sidepanel i højre side, og
det lyder som om det kommer enten fra højtaleren omme bag i bilen, eller fra
et relæ inde bag højtaleren.

Giver det mening ??

Den er iøvrigt tavs i venstre side, der er ingen klikkelyde "fra
højtaleren"...

--
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-09 22:32

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i meddelelsen

> Den er iøvrigt tavs i venstre side, der er ingen klikkelyde "fra
> højtaleren"...

Det er 100% sikkert et blink-relæ til anhængertrækket. Da bilen er udstyret
med CAN-bus styring, sætter man et relæ på bagi, til anhængertrækkets
blinkfunktion.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/