Lille god bil med god brændstoføkonomi, hv~
Fra : PD

Dato : 28-03-09 13:33

Hej.

Konen skal til at køre en del hver dag, til sit nye job (250km om dagen, og
ca. 75% motorvej)
Så vi kikker efter en rigtig fornuftig lille bil med:
· god brændstoføkonomi
· gode køreegenskaber
· score højt på sikkerhed i NCAP
· driftsikker/stabil

Det er sikkert ikke 4 ting der nødvendigvis harmonerer, men hvis vi går ud
fra at det er de fire ting der skal lægges vægt på, hvilken bil ville i så
vælge ??

Det skal selvfølgelig være en bil der er god at køre i, og så skal den vel
være på diesel pga. brændstoføkonomien ??

Pris ide omkring 150.000.- +/- 20-30.000.-

Vi har kikket lidt på den nye Ford KA...
- og på Mitsubishi Colt...
Hmmm...

HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal stå på
værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de der
Hundai/KIA/Suzuki-biler fra ??

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-09 14:05

> [...]
>
> HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal stå
> på værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de der

Hej

Seat ibiza er sikkert et ok valg
1,4 TDI 80 hk. opgivet til 27 Km/l. og en pris på 170.000
Der er vist åbent hus her i weekenden
Du får lige et link http://www.seat.dk/

Go' fornøjelse

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-09 21:03

"Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Seat ibiza er sikkert et ok valg
> 1,4 TDI 80 hk. opgivet til 27 Km/l. og en pris på 170.000
> Der er vist åbent hus her i weekenden
> Du får lige et link http://www.seat.dk/

Den var jeg ude og præøve i dag.
Gad vide, hvvem den knude er, at der har indrettet førerpladsen på det
køretøj.

Det første indtryk jeg fik af bilen, da jeg hoppede ind, var dump smerte fra
mit knæ, der kom i nærkontakt med instrumentpanelet.
På Ibiza'en mener man åbenbart, at det er smart at krumme instrumentpanelet,
så det rager næsten 25 cm ud i døråbningen.
For at undgå den batalje, skal man lære at sætte sig ind på gammelmandsmanér
med numsen først og så dreje sig på plads.
Man kan åbenbart ikke hoppe lige ind - Især ikke hvis man er lille af
statur, og sædet allerede er indstillet. Så bliver åbningen, man skal krybe
ind i groteks lille. Fruen er kun 158 cm høj, og hun opnåede at knalde
hovedet mod dørstolpen i forsøget på at undgå instrumentpanelet med knæet.
Sjovt nok er det kun Ibiza, der er så tosset. Leon og Altea er helt
anderledes. Altea'en er tilmed rar at sidde i.

Ibiza'en sidder man lavt i. Ikke noget jeg bryder mig om. Dieselen er til
gengæld effektiv med sine 80 Hk og nøjsomme forbrug.
En del kvikkere end min egen C3 1,4 HDI, der må nøjes med 70 Hk. Ibiza'en er
meget fornuftigt afstemt i undervognen. Fast men ikke for stiv.
Udsynet i bakspejl og ud af bagruden er IMO horribelt dårligt. Man føler sig
mindre tryg, når man bakker med den.
Gearskiftet er fint og stramt, og bremserne har bid. Instrumentpanelet er
IMO kedeligt og udstråler ikke VW-niveau i finish.

Bagagerummet er fint og rummeligt - Vel en lille smule større end min C3.
Pladsen på bagsæderne er anstændig med fornuftig fodplads uden at være
prangende.
Motoren er som sagt ganske effektiv. Men den lyder virkeligt af DIESEL. Ved
lave omdrejninger knalder den nærmest som en Gammel Ford Major, der er sat
til at trække. I det hele taget er bilen ret højrystet. Her er C3'eren
betydeligt mere velopdragen.

Vi blev hurtigt enige med os selv, især i betragtning af de meget dårlige
brugtpriser, C3'eren kunne indbringe, at der var væsentligt mere fornuft i
at chippe C3'eren til 90 Hk, smide et par alubasser på fødderne og
lavprofilgummi, så villle vi have en bil, der på alle måder, undtaget
brændstofforbruget, er bedre end Ibiza'en. Og C3'eren klarer trods alt altid
mindst 20 km/l. Og kan køre de 22,4 km/l

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-09 21:43

Frodo Nifinger skriver:

> [...]
> lavprofilgummi, så villle vi have en bil, der på alle måder, undtaget
> brændstofforbruget, er bedre end Ibiza'en.

Det vil du så til at ødelægge?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-03-09 03:01

> Frodo Nifinger skriver:

> Det vil du så til at ødelægge?

Det kommer vel an på, hvordan man griber det an.
Hvis man nu holder sig fra at sætte virkeligt brede fødder på køretøjet, men
sigter mere efter en stivere karkasse i dækkene, kan man hente noget af det
samme som med bredere lavprofiler.
Jeg er bestemt ikke ude efter et stift brædt at køre på. Måske bare en
anelse mere fasthed i undervognen.

Chipningen skulle efter sigende ikke gøre bilen mere forslugende - Ja, det
vil vel sige, det kommer an på, om man bruger de ekstra kræfter Klasker
man til pedalen, vil spanden jo automatisk æde mere brændstof. Og en
kvikkere bil animerer mere til det
så det kan udmærket vise sig at være noget snavs.

Men uanset, så blev jeg ikke ked af at sætte mig ud i C3'eren efter
prøveturen i Ibiza'en.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-09 15:27

PD skriver:

> Pris ide omkring 150.000.- +/- 20-30.000.-

Brugt VW golf med 1,9TDI motor i.

Høj sikkerhed for sin klasser og lavt forbrug. Køreegenskaber i top.

> HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal stå på
> værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de der
> Hundai/KIA/Suzuki-biler fra ??

Nej. Kia Ceed ville være et godt bud.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-03-09 17:37

On Sat, 28 Mar 2009 15:26:44 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> PD skriver:

> Brugt VW golf med 1,9TDI motor i.
>
> Høj sikkerhed for sin klasser og lavt forbrug. Køreegenskaber i top.

> Nej. Kia Ceed ville være et godt bud.

Getz og Swift er heller ikke ligefrem berygtede for at gå i stykker, men
ved ikke om deres diesel versioner er værd at samle på. Ellers er der jo
Yaris (2006+) -- vent evt. på de nye motorer med Optimal Drive og 6 gear,
hvis det ellers nogensinde bliver til noget.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-03-09 19:10

> HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal
> stå på værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de
> der Hundai/KIA/Suzuki-biler fra ??

Nej tværtimod.

Du finder ikke meget der er lige så stabilt som en moderne Kia/Hyundai.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-03-09 11:41

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Nej tværtimod.
>
> Du finder ikke meget der er lige så stabilt som en moderne Kia/Hyundai.

Hvor ny er en moderne Kia ..? Vores Picanto har været rigtig mange gang på
værksted, og har fået skiftet motor efter 17.000 km.

Jeg ville aldrig vælge Kia igen - det er fint nok det bliver lavet på
garantien, men i en hverdag, hvor bilen skal bruges, så er det ikke optimalt
at have bilen på værksted 7-8 gange på et år (udover alm. service).

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Henrik B.

Dato : 28-03-09 22:40

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> · driftsikker/stabil
>
> Pris ide omkring 150.000.- +/- 20-30.000.-
>
> Vi har kikket lidt på den nye Ford KA...

Toyota Yaris og Opel Corsa kunne være go'e bud...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-03-09 23:14

> Toyota Yaris og Opel Corsa kunne være go'e bud...

Jeg har ikke prøvet Yaris'en, men den nye Corsa kører suverænt godt.
Lækker finish i kabinen også. Og overraskende god plads, klassen taget i
betragtning.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-03-09 18:42

On 28 Mar., 13:32, "PD" <p...@unpm.dk> wrote:
> [...]
>
> HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal stå på
> værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de der

Jeg ville nok også se på/prøve Honda Jazz selv om den er på benzin, en
stor bil i en lille krop.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Claus Frørup

Dato : 29-03-09 06:59

Isang tao pinangalanan, PD nagsulat:

klip

>HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal stå på
>værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de der
>Hundai/KIA/Suzuki-biler fra ??

Sønnens Suzuki Swift 1,5 GL fra 2006 har nu kørt 89.000 km med et
gennemsnit på 17 km/L og det eneste som er gået i stykker er pæren til
loftlyset. Så jeg kan kun anbefale sådan en Swift da det netop IKKE er
en bil der skal på værksted hele tiden.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-03-09 11:47

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gennemsnit på 17 km/L og det eneste som er gået i stykker er pæren til
> loftlyset. Så jeg kan kun anbefale sådan en Swift da det netop IKKE er

Med 250 km. om dagen vil jeg mene 17 km/l er i underkanten - hvis man kan
finde en som er opgivet til 27 km/l som f.eks. den Ibiza der er nævnt, så
kan man vel få 22-23 km/l ud af den reelt. Det er en forskel på omkring 3,5
liter brændstof om dagen. Det er hurtigt 5-600,- om måneden sparet.

Husk også at regne afskrivning med i det store regnestykke.

Fra : KASO

Dato : 29-03-09 09:40

> [...]
>
> HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal stå
> på værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de der

Alle Hyundai i I-serien fra i år og frem har iøvrigt 5 års garanti uden
km-begrænsning.

En svenskboende kollega viste mig forleden en statistik fra de svenske
synshaller. Blandt de 3-årige biler med færrest fejl, fandt man flere
Suzuki, Kia og Hyundai i top 10....

Når du nu nævner Ka, kunne Fiat 500 være et alternativt. Den kører rigtigt
godt, masser af udstyr, lidt "sjovere" bil (designmæssigt) - og det er
grundlæggende samme bil som Ka - blot med bedre sikkerhed. (Ka er bygget i
Polen på Fiats fabrik, baseret på Panda (ligesom 500) og leveres med Fiats
1.3 diesel).

Fiesta findes i en version, der er opgivet til 27 km/l - men til en pris på
200.000kr., er det spørgsmålet, om det hænger sammen....

Fra : Henrik B.

Dato : 29-03-09 17:11

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Alle Hyundai i I-serien fra i år og frem har iøvrigt 5 års garanti uden
> km-begrænsning.

Nu er garanti, som en anden også nævner, ikke alt!

> [...]
> Polen på Fiats fabrik, baseret på Panda (ligesom 500) og leveres med Fiats

Det at den er baseret på Fiat Panda, får det til at løbe koldt ned ad ryggen
på mig.
Fiat 500 sørger for at holde Fiats samlede statistik over el-fejl ved
lige....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 29-03-09 19:30

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nu er garanti, som en anden også nævner, ikke alt!

Helt enig - nu blev der blot spurgt til driftsikkerhed - og til bl.a.
Hyundai, og så var det da en relavant oplysning.

> Det at den er baseret på Fiat Panda, får det til at løbe koldt ned ad
> ryggen på mig.

Fordi.... ?

> Fiat 500 sørger for at holde Fiats samlede statistik over el-fejl ved
> lige....

Og det bygger du på....?

Jeg har endnu ikke set nogen statistikker på 500 - men er da nysgerrig, da
den er i overvejelserne som en nr. 2 bil...

Tests omtaler bilen som god kvalitet - og den ser da også fornuftig ud, men
som VW før har demonstreret, kan man jo godt lave biler, der _ligner_
kvalitet uden at være det - og andre har vist den anden vej rundt.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-03-09 19:49

> Fordi.... ?

Besvaret herunder.

> Og det bygger du på....?

Tre måneder's arbejde hos den lokale Fiat pusher (én af Danmarks største).
Der skiftes en del instrumenteringer på 500, ligesom lysende airbag-lamper
er tilbagevendende. Og vi snakker hér om nye(re) biler. Dertil kommer, at
der er løbende kampagner på dem - d.v.s. rettelser på bilerne, når de kommer
ind til første, andet og tredie service. Disse kampagner udføres ofte uden
kunden får kendskab til at de har været der - med mindre de stiller direkte
spørgsmål til de linier med nul-værdi på regningen.

> Tests omtaler bilen som god kvalitet - og den ser da også fornuftig ud,
> men som VW før har demonstreret, kan man jo godt lave biler, der _ligner_
> kvalitet uden at være det - og andre har vist den anden vej rundt.

Lige netop. Det eneste en journalist kan udtale sig om, i forbindelse med
test af nye modeller, er jo et "indtryk" af kvaliteten - d.v.s. hvordan ser
bilen ud til at være samlet, og hvordan er knapperne at røre ved.

Hvor høj er du i øvrigt? Er du 185 cm eller mere, så bliver du garanteret
træt af at køre i Fiat 500, da Fiat har valgt at placere bakspejlet en
trediedel nede i forruden. Resultatet er, at man ikke kan se en skid ud af
stort set den midterste del af forrude...! De gange jeg kørte i den, var jeg
ved at blive idiot af at sidde og smide hovedet fra side til side, for at
orientere mig ordentlig...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 29-03-09 21:43

> [...]
> ofte uden kunden får kendskab til at de har været der - med mindre de
> stiller direkte spørgsmål til de linier med nul-værdi på regningen.

Hmm - interessant

Kun de første med børnesygdomme - eller....?
(De kom jo først på markedet sidste år)

> [...]
> jeg ved at blive idiot af at sidde og smide hovedet fra side til side, for

Jeg holder mig lige under....

Jeg har prøvet bilen - og decideret rummelig, vil jeg ikke kalde den - men
det går an omend der er lidt forskel ifht. vores MB Viano Marco Polo

Den kører så fint og har en fin lille maskine (1.2) - set ifht. størrelse
etc. - der er lidt gocart over den. Jeg gider dog ikke have en bil, der
tilbringer mest tid på værkstedet. Jeg har faktisk også undret mig over, at
der var relativt mange brugte til salg - enkelte endda forbavsende billige
(ifht. udstyrsniveau).

Det er ikke lige op over byen med at investere - så jeg tror, at jeg holder
et vågent øje med evt. yderligere meldinger - men tak for advarslen!

Fra : Henrik B.

Dato : 29-03-09 22:40

> Hmm - interessant
>
> Kun de første med børnesygdomme - eller....?
> (De kom jo først på markedet sidste år)

Jeg må tilstå at jeg ikke ved, hvor meget Fiat er kommet efter det. Min
ansættelse dér, ligger tilbage til sidate år.

Velbekomme.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 29-03-09 17:11

> [...]

> Polen på Fiats fabrik, baseret på Panda (ligesom 500) og leveres med Fiats

Og nu vi er ved det, så ved jeg godt at vi snakker om en konebil, men Fiat
500 er IKKE konstrueret til personer på 185+ cm...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 29-03-09 12:52

PD skrev:
> [...]
>
> HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal stå på
> værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de der

Det er svært at skulle rådgive på tværs af de fordomme og mærkefanatisme
der præger lige netop bilbranchen!
Når nu du netop skulle nævne det, så ligger netop Kia og Hyundai faktisk
meget højt omkring mekanisk pålidelighed (given rust kan man selv gøre
meget for at holde for døren).
Jeg selv er den tilfredse bruger af Peugeot (kører i min 3. peugeot i
stræk), som mange andre ikke ville røre med en ildtang - Antallet på
vejene viser dog noget helt andet, så jeg ville som det første anbefale
en 206hdi

Køb endelig dén bil du (i forvejen) egentlig synes bedst om og i den
mest økonomiske version, så bliver du nok mest tilfreds i længden -
Forstået sådan at givne mekaniske defekter er lettere at tilgive sit
"yndlingsmærke" frem for den bil man lod sig råde til at købe af
fremmede på en nyhedsgruppe!

--
Armand.

Fra : VolvoSnak.dk

Dato : 29-03-09 20:59

"PD" <pd@unpm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være på diesel pga. brændstoføkonomien ??
>
> Pris ide omkring 150.000.- +/- 20-30.000.-

Tænk over at hun skal køre 55000km om året
Det giver nok ca 600 timer bag rattet. (hun arbejder kun ca. 1600 timer)

Mazda 2 De 1,4, forbruger så for 18.000kr, (v. 24,4km/l a 8,00kr/l)
Ford Ka 1,3 TDCI, forbruger for 18.500kr +1960kr i ejerafgift (v. 23,8km/l a
8,00kr/l)
Ford Fiesta 1,6 TDCI, forbruger for 16.300 +1320kr i ejerafgift, (v.
27,0km/l a 8,00kr/l) men koster +50000kr
Ford Focus 1,6 TDCI, forbruger for 19.800 +2600kr i ejerafgift, (v. 22,2km/l
a 8,00kr/l) men koster +100000kr
XX, forbruger for 33.000 +4500kr i ejerafgift, (v. 15,0km/l a 9,00kr/l)

Det jeg vil frem til er at du bør prioritere:
1 · driftsikker/stabil
2 · gode køreegenskaber/komfort
3 · score højt på sikkerhed i NCAP
4 · god brændstoføkonomi (det betyder næsten ingen ting)

Fra : HB

Dato : 29-03-09 21:04

> [...]
>
> HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE skal stå
> på værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt filtrerer de der

Skoda Fabia 1.9 Tdi. Driftsikker og økonomisk.
Med 250 km/dag på 75% motorvej skal man passe lidt på at vælge en bil med en
for "lille" motor. Lige så snart farten kommer over 110 km/t ser det helt
anderledes ud for den slags biler.
Jeg lånte en Skoda Roomster 1,4 tdi med 3 cyl (greenline?) til og fra
arbejde - 116km hvor 95 % er motorvej. Den er opgivet til lidt over 20 km/l
og endte med et forbrug der var på 15km/l hvor min egen 2,0 tdi (octavia)
ligger på ca. 17km/l. Jeg kørte endda kun 110 -120km/t i Roomsteren hvor jeg
normalt ligger med 130 - 140km/t i Ovtaviaen.
Var det hovedsagligt landevejs kilometer var ideen med en lille motor ok.

--
/HB

Fra : Kate

Dato : 31-03-09 12:14

"PD" <pd@unpm.dk> wrote in

> HVIS man så også tænker lidt på at det skal være en bil der IKKE
> skal stå på værkstedet hele tiden, kan man så ikke lige så godt
> filtrerer de der Hundai/KIA/Suzuki-biler fra ??

Jeg har en Hundai Getz fra 07-2008, den har nu kørt lige under 30000km
og har kun været på værksted til service og har fået skiftet
forlygtepærer (den ene gik ud og derfor skiftede jeg begge, hvilket
iøvrigt kun lade sig gøre uden værkstedsbesøg). Dog er jeg mindre end
imponeret over dens brændstoføkonomi. Den var opgivet til 21,7km/l og
da forgængeren, en VW Polo Classic 1,9, næsten holdt hvad den lovede,
forventede jeg mig ret meget af Getz'en. Men ak, den kan jeg kun få til
at holde ca. 17,5 km/l, hvilket jeg er rigtigt meget skuffet over. Jeg
kører 80km hver vej ml arb. og hjem, hvilket foregår med ca. 20km på
landevej, max 10 i bytrafik og resten motorvej. På motorvej holder jeg
ca 120 km/t, landevejen er lidt værre, den ligger ofte på ca. 100, mens
jeg i bytrafikken sjældent overskrider skiltningen.
Ellers er jeg egentligt oka tilfreds med min Getz, den starter hver
morgen, den ligger godt på vejen, synes jeg, og til mit behov er der
god plads i den.
Okay, der er lige en enkelt anke mere, deres måde at lægge sæderne ned
på er direkte hjernedødt. Man klapper sæderne sammen og læner dem opad
ryggen på forsæderne, men skal man kunne gøre dette effektiv skal
forsæderne rykkes et stykke fremad, hvilket ville gøre en med længere
ben end mig vanvittig. Jeg har sædet tilpas langt fremme til at
bagsædet lige kan klappes op, men også kun lige. Det er en tåbelig måde
at gøre det på. Må nok indrømme at jeg grundlæggende ikke ville
anbefale Getz'en, på trods af at jeg overordnet er tilfreds med den,
men er for mange "småting" jeg er utilfreds med, men især
brændstoføkonomien.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Marko

Dato : 01-04-09 13:05

Jeg kører i Honda Jazz på mit arbejde. De købte den efter at den vandt en
test i MOTOR mod Fiesta og Mazda2 og den er kåret til Årets bil 2009. Den
er virkelig rap i byen og går ubesværet 180 på motorvej, selvom den er en
økonobil.
Jeg synes at den er total fed

--
Marko postede dette den 2009-04-01 13:57:16 og glæder sig til sommer