"St.M." <-> wrote in news:49ce53b4$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:
> Men hvad ellers? Hvad er det for noget med "batteriet" der
> bliver tømt/fyldt for hver omgang?
Systemet hedder KERS, og er indført af 2 grunde:
1) Dels for at fremme udviklingen af energi genvinding også i
standardbiler,
2) Dels for at give flere overhalinger.
Kort fortalt genvindes energi under bremsning og lagres. Der må makismalt
lagres 400 kilojoule energi, og når den frigives igen afgives den som 60
kW (82 hk) ekstra. Det betyder at hver bil har de ekstra 60 kW i 6,67
sekunder pr. omgang.
Energien skal 100% styres af føreren, og kan afgives præcis som føreren
ønsker. Altså enten i små doser eller hele molevitten på en gang.
Hvert team laver sin egen løsning, men grundlæggende er der 2 systemer.
Et mekanisk hvor energien lagres i et svinghjul (Williams bruger et
sådant) og et elektrisk hvor energien lagres i et batteri (f.eks. Red
Bull).
Systemet vejer 35 kg, men da F1 teams i forvejen laver bilerne omkring 70
kg lettere end reglerne foreskriver og så fylder op med ballast, er en
KERS bil ikke tungere, men:
I en KERS bil har man 35 kg (5,8% af bilens vægt) mindre ballast at
optimere bilens vægtfordeling med og det er et større minus end man lige
skulle tro. Da førerens vægt indgår i bilens totale minimumsvægt, kan det
i år have en større betydning med en let fører. Derfor har f.eks. Sauber
både en bil med og en uden KERS. Heidfeld er lettere end Kubica, og man
har derfor vurderet at Kubica ikke vil have nogen fordel af KERS.
Det antages at en KERS bil er 0,1-0,3 sekunder hurtigere pr. runde, men
det er dels individuelt dels endnu ikke bevist under løb.
Personligt tror jeg KERS er kommet for at blive, men det er tvivlsomt om
det bliver afgørende i år. Der skal kunne lagres mere energi eller den
skal kunne afgives i større mængder, før det bliver en afgørende faktor.
PS. indlægget skrives delvis under løbet i reklameblokkene på RTL
Lige nu er der safetycar... typisk Melbourne.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.