Forberede sig på taksatorens dom
Fra : Peter C

Dato : 27-03-09 11:02

Hej Gruppe

På mandag skal taksatoren kigge på min parkeringsskadede Corolla, (se evt.
indlæg længere nede) og efter pladesmedens vurdering bliver det 99% sikkert
en totalskade.

Jeg er fuld af fortrøstning og tro på at taksatoren selvfølgelig finder frem
til den rette pris for min bil, men HVIS nu vi skulle være uenige om hvad
sådan en bør vurderes til hvad kan jeg så gøre for at overbevise ham om jeg
har ret. ?
(man hører jo desværre en del historier om folk der er blevet tilbudt
latterlige lave beløb for deres bil)

Jeg har en del regninger på ting der er lavet på bilen, og har også kigget
nettet igennem efter tilsvarende modeller til salg. Det er desværre et
broget marked ... så nogen entydig pris finder man ikke.

Er der andet jeg bør gøre på forhånd inden takseringen ?

MVH Peter C:

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 12:52

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev :

>Jeg er fuld af fortrøstning og tro på at taksatoren selvfølgelig finder frem
>til den rette pris for min bil,.............

Du er da optimist - han's opgave er at lade selskabet slippe så
billigt som muligt.

>(man hører jo desværre en del historier om folk der er blevet tilbudt
>latterlige lave beløb for deres bil)

Det er mere normen end reglen - ja - desværre

>Jeg har en del regninger på ting der er lavet på bilen,............

betyder ikke en hujende - de er komplet ligeglade

>Er der andet jeg bør gøre på forhånd inden takseringen ?

købe en kasse ibumetin - du får brug for det
--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 27-03-09 13:26

"Peter C" skrev

> Jeg har en del regninger på ting der er lavet på bilen,

Dem er han stort set ligeglad med, det er vedligeholdelse og ikke en
forøgelse af bilens værdi.
Måske hvis den har fået ny motor, så den kunne sælges for lidt mere end
ellers.

>og har også kigget nettet igennem efter tilsvarende modeller til salg. Det
>er desværre et broget marked ... så nogen entydig pris finder man ikke.

Det er måden, find nogle biler helt magen til og nogle gode priser på dem,
men een ting er at de er sat til salg for en pris, en anden ting er hvad de
rent faktisk bliver solgt for.

Det er rigtigt at man hører om latterlige tilbud, men der er mindst lige så
mange bilejere der har en helt urealistisk forhold til værdien af netop
deres bil.

Men du kan da høre panelet her om hvad de mener din bil er værd.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter_C

Dato : 27-03-09 20:34

> Men du kan da høre panelet her om hvad de mener din bil er værd.

Jamen lad os da prøve

1996 Toyota Corolla 1,6 XLi
190.000 km
Alle service overholdt ... en del af dem dog som hjemmeservice udført af mig
selv
Metallicblå
Ikke ryger
Ikke hund
Dinitrolbehandlet 2 gange ... og som følge deraf ingen rust i bunden
Skærmkanter bag repareret .... og dermed fuldstændig flæskesværsfri
Aldrig tidligere skadet
Nyere batteri, nyere udstødning og tandrem skiftet for 10.000 km siden

Udstyr:
(Udover almindeligt 1,6 XLi-udstyr)

Oliekøler
Trækkrog
Tagspoiler
Indf. kofangere

Hvad kan den koste ?

MVH Peter C:

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-03-09 20:40

On Fri, 27 Mar 2009 20:34:12 +0100, "Peter_C" <pede_71@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Aldrig tidligere skadet
>Nyere batteri, nyere udstødning og tandrem skiftet for 10.000 km siden

Det er der jo delte meninger om, kan jeg se. Den umiddelbart bedste
for dig er vel denne

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Corolla-1,6-XLi-4d_ID619000382.htm

Ellers ligger de fra lige under til langt under de 50 k og
bilpriser.dk siger også niveau max 35000.
Så du må nok forberede dig på alvorlige forhandlinger.

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-03-09 20:42

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> wrote:
>

> Det er der jo delte meninger om, kan jeg se. Den umiddelbart bedste

Peter's er 3-dørs - det har en ret kraftig indvirkning på prisen......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-03-09 20:56

On Fri, 27 Mar 2009 20:42:21 +0100, Brian Sørup
<camaropower454@hotmail.com> wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Peter's er 3-dørs - det har en ret kraftig indvirkning på prisen......

Nu snakker vi en 96'er - men ja, det spiller ind, fandt bare den
dyreste 1.6 XLi, jeg lige kunne fra '96.

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-03-09 20:40

"Peter_C" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jamen lad os da prøve
>
> 1996 Toyota Corolla 1,6 XLi
> 190.000 km
>
> Hvad kan den koste ?

Jeg fandt denne på bilbasen :
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Corolla-1,6-XLi-3d_ID797800230.htm
Den matcher nogenlunde....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-03-09 20:43

wrote:

>Hvad kan den koste ?
En hurtig søgning siger:
Fra 30.000 til 60.000 kr.

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-09 22:26

Peter_C skriver:

> Alle service overholdt ... en del af dem dog som hjemmeservice udført af mig
> selv

Det har intet at sige om alle service er overholdt, når der ikke er
stempler i bogen.....

> Ikke ryger
> Ikke hund

+3-5000 kr.

> Dinitrolbehandlet 2 gange ... og som følge deraf ingen rust i bunden

2 gange behandling siden 1996?
Værdiløst.

> Skærmkanter bag repareret .... og dermed fuldstændig flæskesværsfri
> Aldrig tidligere skadet

+2000 kr

> Nyere batteri, nyere udstødning og tandrem skiftet for 10.000 km siden

Almindeligt vedligehold.

> Oliekøler

Ingen indvirkning på prisen.

> Trækkrog

Ingen indvirkning på prisen.

> Tagspoiler

Ingen indvirkning på prisen.

> Indf. kofangere

Ingen indvirkning på prisen.

Det du skal slå på er den var i god stand og helt rustfri. Det er svært
at finde en 13 år gammel bil i den stand.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : oz3bto

Dato : 27-03-09 14:09

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> broget marked ... så nogen entydig pris finder man ikke.
>
> Er der andet jeg bør gøre på forhånd inden takseringen ?

Hvis den er synet for nylig så husk det endelig ... Det gjore udslaget da
vores sunny blev skadet
Den var dømt total skadet indtil forsikringen fik afvide den var nysynet ..
Så skulle den bare laves

Fra : Klaus G.

Dato : 27-03-09 15:14

> [...]
> kigget nettet igennem efter tilsvarende modeller til salg. Det er
> desværre et broget marked ... så nogen entydig pris finder man ikke.
Problemet er at de meget ofte bare lige slår op i en tabel..."mærke, model,
bumbum, variant, farve, bumbum, km-tal" og så har han en pris og så alt
efter hvor gode venner i er, så går han måske lidt over eller under. Og
derfra skal man så til at slås. Du skal naturligvis have en masse
salgsannoncer klar fra bilbasen.dk og byder han over dem(det er set før
faktisk), så lader du bare være med at vise dem :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-03-09 15:56

> [...]
> om jeg har ret. ?
> (man hører jo desværre en del historier om folk der er blevet tilbudt

Jeg har da også hørt en del historier, om den slags.
Men jeg har også prøvet det stik modsatte selv.
Jeg havde en gammel Sierra, der blev totalskadet tilbage i 01/02, og der fik
jeg mere end det dobbelte af hvad jeg selv havde regnet med, og det uden at
forhandle med taksatoren. Det var simpelthen hans åbningsbud jeg ikke kunne
afslå
Så det kan godt ende lykkeligt en gang i mellem.

> Jeg har en del regninger på ting der er lavet på bilen,

Det vil taksatoren så kalde alm. vedligeholdelse på bilen, men du kan så
sige, at 2 "ens" biler, hvor den ene for nyligt har fået udskiftet mange
dele, vil altid være mere værd end den anden, men selvfølgeligt afhænger det
af hvad du har regninger på og hvor gamle regningerne er.

> og har også kigget nettet igennem efter tilsvarende modeller til salg. Det
> er desværre et broget marked ... så nogen entydig pris finder man ikke.

Du skal sammenligne priserne på dem, der ligger tættest op ad din egen,
altså samme årgang, stand, km-tal, udstyr osv.

> Er der andet jeg bør gøre på forhånd inden takseringen ?

Måske væbne dig med lidt tålmodighed.
Sådan en forhandling kan godt tage flere dage/uger, inden man bliver enige.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-03-09 18:11

On Fri, 27 Mar 2009 11:02:02 +0100, "Peter C" <pede_71@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>broget marked ... så nogen entydig pris finder man ikke.
>
>Er der andet jeg bør gøre på forhånd inden takseringen ?

Print de annoncer ud, du mener ligner din bil meget - helst til de
rigtige priser. Du skal jo have den pris, som du skal betale for en
tilsvarende hos en forhandler. At du kan dokumentere den er holdt over
middel stand hjælper lidt - men han vil ikke lægge regningerne oven i
prisen. Du behøves jo ikke fortælle ham om de billige - det har han
sikkert selv opdaget

Fra : Peter_C

Dato : 27-03-09 20:27

Tak til alle for de gode og brugbare inputs. Pladesmeden sagde jeg skulle
tage den originale reg.attest med og overdrage den til ham når jeg
afleverede bilen. Så ville han give den til taksatoren, så bilen hurtigst
muligt kunne blive afmeldt.

Men ... kan man "forhandle" et evt. lavt bud fra taksatoren hvis man
allerede HAR givet ham reg. attesten ?

MVH Peter C:

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-03-09 20:30

On Fri, 27 Mar 2009 20:26:54 +0100, "Peter_C" <pede_71@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>muligt kunne blive afmeldt.
>
>Men ... kan man "forhandle" et evt. lavt bud fra taksatoren hvis man

Hold lige fast i den indtil i har en aftale - det er din eneste
dokumentation på du ejer bilen. Og hvis du afleverer den, så kan
taksatoren jo omreg. den til forsikringsselskabet

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 22:30

> [...]

>tage den originale reg.attest med og overdrage den til ham når jeg
>afleverede bilen. Så ville han give den til taksatoren, så bilen hurtigst

Han må da have indtaget noget usundt - man afleverer eddergodtnok
ikke en attest til et forsikringsselskab så meget som 1 time før
pengene er i hånden

( Eller for den sags skyld til nogen andre..... )

--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 27-03-09 23:10

"Peter_C" <pede_71@hotmail.com> skrev

> Men ... kan man "forhandle" et evt. lavt bud fra taksatoren hvis man
> allerede HAR givet ham reg. attesten ?

Det er ikke nemt men du har ikke ret mange andre muligheder, hvis du vælger
at få lavet din bil skal der betales afgift af denne bil.
Registreringsattesten bliver inddraget under alle omstændigheder.
Taksator er bare myndighedernes forlængede arm, og han bliver næppe
venligere stemt hvis du bliver "vanskelig"

RÅDETS AFGØRELSE
af 22. december 2004
om bekæmpelse af grænseoverskridende køretøjskriminalitet
Forhindring af misbrug af registreringsattester
til motorkøretøjer

1. For at forhindre misbrug af registreringsattester til motorkøretøjer
skal hver medlemsstat i overensstemmelse med national
lovgivning sørge for, at de kompetente myndigheder
træffer de nødvendige foranstaltninger til at kræve registreringsattesten
udleveret af ejeren og/eller indehaveren af køretøjet, når
køretøjet er blevet alvorligt skadet ved en påkørsel (totalskade).

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 23:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>Det er ikke nemt men du har ikke ret mange andre muligheder, hvis du vælger
>at få lavet din bil skal der betales afgift af denne bil.
>Registreringsattesten bliver inddraget under alle omstændigheder.

det var da noget bombastiskt udtalt - det kommer da vist an på prisen
på reparationen, kontra bilens værdi før skaden

--
Jan_stevns

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 28-03-09 01:19

On Fri, 27 Mar 2009 23:10:12 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Peter_C" <pede_71@hotmail.com> skrev

>Det er ikke nemt men du har ikke ret mange andre muligheder, hvis du vælger
>at få lavet din bil skal der betales afgift af denne bil.
Har er forudsætningen at man er enige om at bilen er totalskadet.

>Registreringsattesten bliver inddraget under alle omstændigheder.
>Taksator er bare myndighedernes forlængede arm, og han bliver næppe
>venligere stemt hvis du bliver "vanskelig"
Der er ikke tale om at være vanskelig, hvis totalskaden er lige på
grænsen, kan man ved argumentation måske få værdisat sin bil højere og
derved undgå totalskade.
Reparationen koster det samme uanset hvilken værdi man ansætter bilen
til.
Og taksators værdiansættelse kan man klage over, man får sjældent ret
meget ud af det, men muligheden forelægger.

> [...]
>udleveret af ejeren og/eller indehaveren af køretøjet, når
>køretøjet er blevet alvorligt skadet ved en påkørsel (totalskade).
Reg. attesten skal ikke afleveres før man er enig med
forsikringsselskabet om at køretøjet er totalskadet.

Er man enig i at den er totalskadet og at der kun mangler at
forhandle/finpusse erstatningsbeløbet, ja så kan man godt afleverer
reg. attesten.

/Hans