bremserør
Fra : Jens Andersen

Dato : 27-03-09 11:00

> "Jens Andersen" skrev

> Har du selv gjort det, og i så fald hvilken bremserørssamler brugte du og
> hvordan lavede du krave på det tilbageværende stålrør?
> Samlede du det originale stålrør med et nyt kobberrør.?
>
> mvh
> Alex Christensen

Som bremserørsamler bruger jeg de almindelige han og hun/indv.og udv.gevind
som i et almindeligt bremserørssæt.

Jeg laver krave på stedet med kraveværktøj, en enkelt tragtformet krave på
tilbageværende stålrør. Jeg plejer at have den del til samlingen med det
indvendige gevind på stålrøret Kraven som man kalder det giver så sig selv
på den nye kobberrørsdel.
Ja dvs. man samler et stålrør med et kobberrør.

Vil nævne det er kun langsgående bremserør man må rep. på denne måde i
forbindelse med syn af bil.
Mvh. Jens

Fra : alexbo

Dato : 27-03-09 11:43

"Jens Andersen" skrev

> [...]
> på den nye kobberrørsdel.
> Ja dvs. man samler et stålrør med et kobberrør.

Det vil sige en enkeltkrave på stålrøret i stedet for den normale
dobbeltkrave,
det er sådan man gjorde for 40 år siden, jeg ville ikke gøre det i dag.
Det burde efter min mening være forbudt.
Men tak for info.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Andersen

Dato : 27-03-09 12:34

> [...]
> det er sådan man gjorde for 40 år siden, jeg ville ikke gøre det i dag.
> Det burde efter min mening være forbudt.

Hvorfor skulle en enkeltkrave i jernrør forbydes efter din mening ??

mvh. Jens

Fra : alexbo

Dato : 27-03-09 13:16

"Jens Andersen" skrev

> Hvorfor skulle en enkeltkrave i jernrør forbydes efter din mening ??

På grund af svækkelsen af styrken, man maser et 5 mm rør ud som en tragt på
ca.8 mm, det gør materialet tyndere og mest i kanten, det giver risiko for
revnedannelse.
En dobbeltkrave er som navnet antyder dobbelt så enden af røret er inde i
kraven, en tragt hvor man folder den yderste ende ind i tragtåbningen.og evt
revnedannelse ikke betyder noget.
Jeg har prøvet at finde billeder af de to typer kraver men uden succes.
Du ved selvfølgelig godt hvordan de ser ud men det er der andre der ikke
gør.

Men en enkeltkrave er et V
Og en dobbeltkrave ligner et M

Et kobberør kan foldes dobbelt med hånden, kobber er blødt og kan mases
sammen, så når man laver kraver trykker man røret sammen i længderetningen
så det beholder tykkelsen selv om diameteren øges.

Et jernrør er ikke bare jern det er stål, helt umuligt at stukke, man kan
bare mase en keglespids ned og tvinge det ud.
En bremserørsfabrik kan selvfølgelig lave dobbeltkraver på stålrør, men jeg
har endnu ikke set noget værktøj der bruges på et værksted.
Det kan muligvis lade sig gøre ved hjælp af varme og det alm værktøj, men så
skal man også have alvorlig brug for det.
Det er svært at ramme en temp. hvor stål er blødt uden at ødelægge stålets
egenskaber, man risikerer det knækker over et par uger efter.
En enkeltkrave på et kobberrør er selvfølgelig ikke bedre, hvis den er lavet
på samme måde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-03-09 16:50

alexbo skrev:

> [...]
> egenskaber, man risikerer det knækker over et par uger efter.
> En enkeltkrave på et kobberrør er selvfølgelig ikke bedre, hvis den er lavet

Dem har jeg da lavet mange af. Med dette:

http://www.wuerth.dk/produktinfo/ImageThumbnailer.ashx?id=071491%2002%20064%20%20%20%201&imagetype=tdb

I stedet for at sætte det fast i skruestikken holder man det fast med en
26" skiftenøgle eller en kæmperørtang.

Der var så vidt jeg husker en periode hvor man forbød at man lavede
samlinger. Men så slækkede man på kravene.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 27-03-09 20:56

"Ib Jakobsen" skrev

> Dem har jeg da lavet mange af. Med dette:
> http://www.wuerth.dk/produktinfo/ImageThumbnailer.ashx?id=071491%2002%20064%20%20%20%201&imagetype=tdb

Det er da direkte dumt når nu værktøjet kan lave dobbeltkraver.

"Anvendelig for såvel enkelt som dobbeltkraver efter DIN74234."

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-03-09 23:09

alexbo skrev:
> "Ib Jakobsen" skrev

Sikken en gang quotefucking du her udfører.

> Det er da direkte dumt når nu værktøjet kan lave dobbeltkraver.
>
> "Anvendelig for såvel enkelt som dobbeltkraver efter DIN74234."

Nej nu må du sgu have mig undskyldt. Jeg tror du misforstår med vilje
for at sætte mig i et dårligt lys. Giver du ikke udtryk for at du aldrig
har set et værktøj der kan lave dobbeltkraver på stålrør?. Du giver
udtryk for at det kan man ikke lave i kold tilstand. Det kan kan jeg
direkte modbevise med det værktøj henviser til. Og har brugt det masser
af gange på stålrør. Både med skrå bagkant og med ret bagkant.

Nu har jeg ikke direkte adgang til ovennævnte standard, men kunne nok
skaffe den. Et kvalificeret gæt er en nærmere beskrivelse for hvordan de
enkelte kraver skal udformes. I bekendtgørelsen står der at kraverne
skal være "med korrekt opkravning". Ikke direkte at det skal være
dobbeltkraver. Men lad det være slået fast. Jeg har aldrig lavet en
enkeltkrave på et bremserør. Og kommer heller ikke til det. Og håber
heller ikke der er andre der gør det. Ej heller samler med omløber og
skæreringe.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 27-03-09 23:15

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i

> Sikken en gang quotefucking du her udfører.

Så skulle du have klippet det væk du ikke svarer på, dit svar står lige
nedenunder min sidste bemærkning om kobberør.
Jeg overvejede godt nok om du måske mente noget andet, men jeg orker ikke
altid at skulle gætte mig til hvad der menes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-03-09 23:45

alexbo skrev:
> [...]
> Jeg overvejede godt nok om du måske mente noget andet, men jeg orker ikke
> altid at skulle gætte mig til hvad der menes.

Nej, men det er nu en gang nogen gange nødvendigt. Husk på at det ikke
er alle der er lige bevandret i den slags arbejde, og derfor kan lære en
masse i det der står. Og det der var hovedvægten i det du skrev var, at
du ikke mente man kunne lave dobbeltkrave på et stålrør i kold tilstand.
Ej heller ikke med et almindeligt værktøj til dobbeltkraver. Det var det
jeg gjorde indsigelser mod. Men jeg ved du har været i branchen i mange
år. Hvordan har du kunnet undgå at skulle lave en krave på et stålrør?.

--
MVH
Ib Jakobsen