peugeot 405 drypper
Fra : (-Peter-)

Dato : 26-03-09 05:35

Hej.

Jeg har en 405 der drypper kølervæske..

I bunden "kølervæskebeholderen" sidder der en slange - og det ser ud
til at det er samlingen her der er utæt..

Er der nogen der har en ide om der sidder en pakning der man selv kan
skifte (uden overhovedet at være mekaniker!!!) - eller bør man køre på
et værksted for ikke at lave problemerne større..

Mvh
Peter

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-03-09 13:46

(-Peter-) wrote:
> Jeg har en 405 der drypper kølervæske..
> I bunden "kølervæskebeholderen" sidder der en slange - og det ser ud
> til at det er samlingen her der er utæt..

Du mener en ekspansionsbeholder?

> Er der nogen der har en ide om der sidder en pakning der man selv kan
> skifte (uden overhovedet at være mekaniker!!!) - eller bør man køre på
> et værksted for ikke at lave problemerne større..

På min Peugeot 309 fra 1990, er kølerslangerne bare presset hårdt ind
over en studs med lidt tykkere 'hoved' og spændt godt til med
metalspændebånd.
Der er ikke nogen pakninger.

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-03-09 07:00

On 26 Mar., 13:46, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Du mener en ekspansionsbeholder?

Ja måske

> På min Peugeot 309 fra 1990, er kølerslangerne bare presset hårdt ind
> over en studs med lidt tykkere 'hoved' og spændt godt til med
> metalspændebånd.
> Der er ikke nogen pakninger.

Okay.. prøver at se lidt nærmere på hvordan det sidder sammen..

En anden ting - bør man egentligt skifte kølervæske "engang imellem"?
Hvis ja, afhænger det af alder, antal kilometer, eller en blanding?

Mvh
Peter

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-03-09 14:08

(-Peter-) wrote:
> En anden ting - bør man egentligt skifte kølervæske "engang imellem"?

Nej.

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-03-09 16:45

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gqfunt$jbl$1@newsbin.cybercity.dk...

> Nej.

Og dog. De manualer jeg har set, anbefaler at skifte hvert 2. år for
benzinmotorer og hvert år for diesel.

- Martin

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-03-09 07:09

Martin Petersen wrote:
> De manualer jeg har set, anbefaler at skifte hvert 2. år for
> benzinmotorer og hvert år for diesel.

Står der nogen begrundelse, eller er det bare for at gøre
serviceeftersyn dyrere?
Jeg kan ikke se nogen grund til at skifte kølervæske, tværtimod.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-03-09 07:43

On Fri, 27 Mar 2009 07:09:04 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Står der nogen begrundelse, eller er det bare for at gøre
>serviceeftersyn dyrere?
Rustbeskyttelsen ?

>Jeg kan ikke se nogen grund til at skifte kølervæske, tværtimod.
Kølervæske er vist organisk matriale og kan som sådanne nu engang gør,
forgå/nedbrydes.

/Hans

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-03-09 11:30

Hans Kjaergaard wrote:
> Kølervæske er vist organisk matriale og kan som sådanne nu engang gør,
> forgå/nedbrydes.

Førhen var det ethylenglykol og vand, nu er det propylenglykol og vand
(og noget rustbeskyttelse i begge jeg ikke kender).

Ved nærmere eftersyn ser propylenglykol faktisk ud til at være knap så
stabilt som ethylenglykol.
Der er tilføjet en inhibitor, som skal forhindre oxidation af det.

Så er det måske derfor man er begyndt at anbefale skift af kølevæske med
et eller to års interval.

Fra : Armand

Dato : 26-03-09 17:00

(-Peter-) skrev:

> Ja måske

405'eren har ikke en seperat ekspansions-beholder - Dét job varetages af
et fyldigt kammer på siden af køleren, á under påfyldningsdækslet!

--
Armand.

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-03-09 19:54

> 405'eren har ikke en seperat ekspansions-beholder - Dét job varetages af
> et fyldigt kammer på siden af køleren, á under påfyldningsdækslet!

Det er en 1.4.... TU motoren har seperat ekspansionsbeholder. Ellers har du
ret.

- Martin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-03-09 10:59

(-Peter-) skrev:

> En anden ting - bør man egentligt skifte kølervæske "engang imellem"?
> Hvis ja, afhænger det af alder, antal kilometer, eller en blanding?

Jeg har set 'for hver 60.000 km' og hvert andet år (Haynes: Toyota og
Jaguar). Med tiden vil der dannes urenheder i systemet, så udskiftningen
af væsken er en balance imellem passende rensning ved udskiftningen og
så lidt udskiftning som muligt for at reducere korrosion.

--
Niels

Fra : N/A

Dato : 26-03-09 14:08

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-03-09 07:19

On 26 Mar., 14:08, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Nej.

Mente jeg heller ikke, men blev lige pludseligt i tvivl... Og har
heller ikke gjort det de 4 år jge har ejet bilen, så er da meget
heldigt :)

Mvh
Peter