Kørsel i Tyskland
Fra : Niels Andersen

Dato : 24-03-09 06:15

Jeg skal på en køretur i Tyskland (primært motorvej), og må hellere
sætte mig ind i sagerne. Jeg har ledt efter noget info jeg kan bruge
(på et sprog jeg kan forstå) uden held.

Jeg har styr det med forsikringen, og det med alt muligt udstyr jeg
skal have i bilen. (Førstehjælpskasse, refleksveste...)

MEN: Hvordan er reglerne for dæk? De skal være godkendt til bilens max-
hastighed, men hvordan med sommer/vinterdæk? (Jeg skal afsted i
påsken.)

Hvordan med trafik-reglerne...

Motorvejene har ingen max-hastighed, men gælder det overalt? Og er der
noget jeg skal overholde alligevel?
Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
"sammenfletning". Er der ellers forskelle jeg skal være opmærksom på?

Og hvad man trafik-kulturen. Jeg kender den kun alt for godt i
Danmark, og har hørt at det er meget bedre i Tyskland. Men jeg vil da
sætte pris på at høre om de "uskrevne regler", så jeg ikke gør nogen
sure.
Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
komme i tanker om?

Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?

Sikke mange spørgsmål. Men med så mange timer bag rettet som jeg
planlægger, vil jeg altså gerne vide hvad jeg laver. Og med én tur har
jeg ikke tænkt mig at lære ved egen erfaring.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : oz3bto

Dato : 24-03-09 13:54

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
[...]

---------------------------------

Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.. Man skal
syd for Hamburg før der kommer sådanne strækninger. Bøder i Tyskland betales
på stedet

Man har INTET at køre ude i venstre sporet Medmindre man er ved at overhale
eller køre over 160kmt

Kommer der en bagfra og blinker med det lange lys så er de ind til højre
side

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 24-03-09 14:31

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.. Man skal
> syd for Hamburg før der kommer sådanne strækninger. Bøder i Tyskland

Den fri hastighed starter allerede kort efter grænseovergangen ved Frøslev.
På alm. landeveje gælder normalt 100 km/t og 50 km/t i byer.
Refleksvest behøves ikke i Tyskland. Men kan da anbefales.
Hilsen Matthias

Fra : oz3bto

Dato : 24-03-09 15:07

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> På alm. landeveje gælder normalt 100 km/t og 50 km/t i byer.
> Refleksvest behøves ikke i Tyskland. Men kan da anbefales.

Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels forbud
i tyskland pga for høj hastighed ~185kmt

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 24-03-09 15:35

> Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels
> forbud i tyskland pga for høj hastighed ~185kmt

Nah.. Var det nu også sjovt?
Hvis man må spørge, hvad kom bøde til at lyde på?
Ind til for nylig var bøderne meget små, men det skulle være vist være
ændret nu.

Nu skriver jeg jo heller ikke der er fri hastighed fra grænsen til Hamborg.
Der er da flere strækninger der er hastighedsbegrænsning på. Men kort efter
grænsen er den fri.
Hilsen Matthias

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-03-09 15:37

On Tue, 24 Mar 2009 15:06:50 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

>Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels forbud
>i tyskland pga for høj hastighed ~185kmt

Så er du sikkert blevet ramt omkring Rendsburg eller Bordersholm. Der er
der en bro og et motorvejskryds, så her er der begrænsning på.

Og lige efter Tarp i nordgående er der 80 i regnvejr - den kan blive
rigtig dyr.

Fly

Fra : Leonard

Dato : 24-03-09 16:09

oz3bto wrote:

> Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels
> forbud i tyskland pga for høj hastighed ~185kmt

Passer det ikke også meget godt med at det er ca ved Kielerkanalen,
hvor der er store skilte om en max. hastighed?

Jeg synes altid der er tydeligt skiltet med en hastighed, hvis der er
noget der skal overholdes, og at tyskerne har større respekt for disse
skilte, så de holder sig ret tæt på det skiltede.

--
Leonard

Fra : Armand

Dato : 24-03-09 17:02

Leonard skrev:

> Passer det ikke også meget godt med at det er ca ved Kielerkanalen,
> hvor der er store skilte om en max. hastighed?

Ved motorvejs-sammenfletninger er der reduceret hastighed ligesom at der
i al min tid som kørende igennem tyskland (á siden '79) har været
hastighedsbegrænsning på "rader hochbrücke", som Kielerkanals-broen også
kaldes. Dengang i mine unge år hørte jeg det forklaret at man havde
regnet på såvel Rader hochbrücke, som Elb-tunnelen og fundet at de begge
tilnærmelsesvis kunne holde evigt hvis hastighedes blev holdt i et
moderat leje og at selv en beskeden forøgelse af gennemsnitahastigheden
ville tage årtier af levetiden. Dette er årsagen til hastighedsgrænsen
over Kielerkanalen - Som, sydover, forøvrigt forlænges p.g.a.
forekomsten af "krydset" med Kiel-autobanh'en.
Baggrunden for hastighedsgrænsen skulle endvidere være årsag til at man
er specielt emsig omkring fart-forseelser dér!

--
Armand.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-03-09 17:15

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels
> forbud i tyskland pga for høj hastighed ~185kmt

Så havde du sjovt nok overset lokal skiltning.
Der er anbefalet(!) maks hastihed i Tyskland på 130 km/t hvor der ikke er
skiltet med andet.

Kent Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-03-09 21:03

oz3bto skrev:
> Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels forbud
> i tyskland pga for høj hastighed ~185kmt

Nu er der jo ingen der hævder at den fri hastighed begynder lige syd for
grænsen og så fortsætter uafbrudt resten af vejen til Seemoos.

Jeg kan ikke huske alle de steder der er opsat hastighedsgrænser, men
jeg ved der er på den store bro, og jeg regner med at der er omkring
motorvejskrydset ved Rensburg og ved sammenfletningen 18 km sydligere.
Hvornår den begynder inden Hamborg kan jeg heller ikke huske, men måske
allerede ude ved Quickborn.

(Seemoos er ca. den anden ende af A7.)

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 20:14

oz3bto wrote:
> Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
> "sammenfletning".

Nej, man er gået bort fra at skifte vogn hver gang man vil ned på
motorvejen. Det blev vist for besværligt i længden

Fra : Henning

Dato : 24-03-09 14:01

>Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
>betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
>komme i tanker om?

Den studsede jeg noget over? Det gør man sgu da ingen steder? Heller
ikke i Danmark!

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-03-09 07:37

On 24 Mar., 14:00, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Den studsede jeg noget over? Det gør man sgu da ingen steder? Heller
> ikke i Danmark!

Jo da. JEG gør ikke, men jeg bremser tit op fordi nogen kører ud foran
mig. Så er jeg egentlig ligeglad med om jeg kører 110 eller 150, det
er altså ikke i orden, hvis der er god plads bag mig. Jeg har hørt at
i Tyskland er man enig. (Jeg mener ikke nød-opbremsning, men en halv-
hård opbremsning burde ikke være nødvendig i venstre bane.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Brian Lund

Dato : 24-03-09 18:33

> [...]

i Tyskland er man enig. (Jeg mener ikke nød-opbremsning, men en halv-
hård opbremsning burde ikke være nødvendig i venstre bane.)

---

Noget andet er at det faktisk er ulovligt og kan give en bøde hvis man
trækker ud foran nogen på motorvejen og de er nødt til at bremse!

Brian

Fra : Leonard

Dato : 24-03-09 20:17

Brian Lund wrote:

> Noget andet er at det faktisk er ulovligt og kan give en bøde hvis
> man trækker ud foran nogen på motorvejen og de er nødt til at bremse!

I Danmark?
- det kommer vist en hel del anpå hvordan situationen er i det aktuelle
tilfælde.

--
Leonard

Fra : Ivan Madsen

Dato : 24-03-09 20:26

On 24 Mar 2009 19:17:03 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote:

>I Danmark?
>- det kommer vist en hel del anpå hvordan situationen er i det aktuelle
>tilfælde.

Nu er det jo ikke uvant i DK, at man tænder venstre blinklys og vælter
ud uanset afstand bagud, for blinklyset rydder yderste spor. Og ja -
det er skidespændende, når man kommer med 130 og der køres 100-105 i
inderbanen - ABS'en virker skal jeg hilse og sige, det knirkede i
hvert fald gevaldigt og hundene blev flyttet lidt uventet *suk* ;-( Og
jeg troede faktisk jeg ville ramme Berlingoen - men'eh...den slap
heldigvis.
Nu er det heldigvis undtagelsen at det bliver så tæt, men bakspejle er
en god ting, når man bruger dem ))

Fra : Leonard

Dato : 24-03-09 20:53

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> det er skidespændende, når man kommer med 130 og der køres 100-105 i
> inderbanen - ABS'en virker skal jeg hilse og sige, det knirkede i

Der er jo forskel på at blive nødt til at bremse og at skulle bremse så
hårdt at ABSen slår til.

--
Leonard

Fra : Brian Lund

Dato : 26-03-09 08:47

> I Danmark?
> - det kommer vist en hel del anpå hvordan situationen er i det aktuelle
> tilfælde.

Ja! Jeg så i TV, engang sidste år, hvor et-eller-andet-program var med på
motorvejspatrulje... Der var på et tidspunkt en der trak ud foran en anden
så tæt på at han måtte bremse i et par sekunder, det var nok til at de
stoppede hende og hun fik en bøde (kan ikke huske om hun også fik et klip)!

Brian

Fra : Leonard

Dato : 26-03-09 12:16

Brian Lund wrote:

> [...]
> foran en anden så tæt på at han måtte bremse i et par sekunder, det
> var nok til at de stoppede hende og hun fik en bøde (kan ikke huske

Altså var det ulovligt i det tilfælde, men det er ikke det samme som at
det er ulovligt i alle tilfælde.

Eller, nåh jo, det var jo på TV, så må det være den eneste sandhed.

--
Leonard

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-03-09 07:39

On 24 Mar., 13:54, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.

Er det så noget med, at hvis der ikke er skiltet, så er det frit?
Eller hvordan skiltes der?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 24-03-09 14:45

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.

Er det så noget med, at hvis der ikke er skiltet, så er det frit?

Generelt er hastigheden fri. Der bliver så skiltet, når hastigheden bliver
nedsat og igen når den igen bliver givet fri.
Lige som herhjemme. Her er max-grænsen så bare 110 eller 130km/t
I Tyskland er der dog delstater, hvor man har vedtaget en generel max
hastighed. Om hastigheden der kun bliver vist ved delstatsgrænsen eller
løbende ved jeg ikke.
Hilsen Matthias

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-03-09 16:04

On Tue, 24 Mar 2009 14:44:40 +0100, " Matthias H Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

> [...]
>I Tyskland er der dog delstater, hvor man har vedtaget en generel max
>hastighed. Om hastigheden der kun bliver vist ved delstatsgrænsen eller

Der er tale om BundesAutoBahn (BAB), så eventuelle lokale
hastighedsbegrænsninger skal skiltes konstant. Et Bundesland kan ikke
bare vedtage, at "hos os køre vi kun 120" og så sætte et enkelt skilt om
ved grænsen.

Fly

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 24-03-09 16:47

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> hastighedsbegrænsninger skal skiltes konstant. Et Bundesland kan ikke
> bare vedtage, at "hos os køre vi kun 120" og så sætte et enkelt skilt om

Tak. Så fik vi styr på det.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 25-03-09 01:22

Fly Christensen skrev:
> [...]
> hastighedsbegrænsninger skal skiltes konstant. Et Bundesland kan ikke
> bare vedtage, at "hos os køre vi kun 120" og så sætte et enkelt skilt om

Ikke desto mindre er lige netop dét tilfældet med forbundsstaten Bremen,
der har sat hastigheden til 120 imellem kl 06 og 20 :-|

--
Armand.

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-03-09 05:55

On Wed, 25 Mar 2009 01:22:17 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Ikke desto mindre er lige netop dét tilfældet med forbundsstaten Bremen,
>der har sat hastigheden til 120 imellem kl 06 og 20 :-|

Der bliver skiltet konstant. Jeg kender godt ruten. Den er med
automatisk trafikregulering og blitzer.
Det kan dog være noget andet på såkaldt "Stadtautobahn", som ikke hører
ind under Bund.

Fly

Fra : Armand

Dato : 25-03-09 16:56

Fly Christensen skrev:

> Der bliver skiltet konstant.

My Bad!
Overså pointen

--
Armand.

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-03-09 17:54

On Wed, 25 Mar 2009 16:55:47 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>My Bad!
>Overså pointen

NP.

Fly

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-03-09 15:53

On Tue, 24 Mar 2009 05:14:43 -0700 (PDT), Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har styr det med forsikringen, og det med alt muligt udstyr jeg
>skal have i bilen. (Førstehjælpskasse, refleksveste...)

Du skal have førstehjælpskasse og advarselstrekant med. Refleksveste er
kun lovpligtige i firmabiler.

>MEN: Hvordan er reglerne for dæk? De skal være godkendt til bilens max-
>hastighed, men hvordan med sommer/vinterdæk? (Jeg skal afsted i
>påsken.)

Sommerdæk skal være godkendt til bilens Vmax. Vinterdæk kan have en
lavere godkendelse så længe, at dette er tydeligt markeret for føreren.
Der sidder typisk et klistermærke på rattet eller lignende

>Hvordan med trafik-reglerne...

Ligner rigtig meget dem i DK. Når du kommer af Autobahn så vær meget
opmærksom på højre vigepligt. Den lader danskere til at glemme i det
øjeblik, at de får kortet stukket i hånden.

>Motorvejene har ingen max-hastighed, men gælder det overalt? Og er der
>noget jeg skal overholde alligevel?

Lokale hastighedsbegrænsninger. Der er skiltet med dem. Hvis der ikke er
skiltet, så er der fri hastighed. Der er dog en anbefalet hastighed på
130. Hvis du overskrider denne KAN du få medskyld i et uheld.

>Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
>"sammenfletning". Er der ellers forskelle jeg skal være opmærksom på?

Korrekt. Du smider altså ikke bare æsken ud i højre bane. Hvis du ikke
lige har plads, så fortsæt i nødsporet indtil, at du finder/får pladsen.
Når der er lastbiler så tryk til den og kom forbi eller tøf ind bagved.
Forvent ikke, at lastbilen flytter sig for dig.

> [...]
>Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
>betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan

Orienter dig rigtig godt bagud. 220 km/t er altså hurtigt. Det er ikke
nok, at du lige kigger i spejlet og ser, at ham bagved er langt væk -
det er han altså bare ikke om 2 sekunder. Så hold konstant øje med
trafikken bagfra.
Det er ikke ensbetydende med, at du skal lade dig mase op bag en
lastbil. At folk lige skal bremse lidt, når du trækker ud, er ingen
forbrydelse.
Træk ud til overhaling så sent som muligt og ind igen så hurtigt som
muligt. Også hvis du skulle komme under din sikkerhedsafstand.

Kommer der en meget hurtigt bagfra og du er ved at overhale to lastbiler
med lidt fstand i mellem, så kan det være en god ide lige at lave et
lille hop til højre, så han kan fise forbi og du kan så med det samme
trække ud igen.

>Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?

De hygger sig i venster spor og kigger kun en enkelt gang i spejlet
inden, at de skifter vognbane.

>Sikke mange spørgsmål. Men med så mange timer bag rettet som jeg
>planlægger, vil jeg altså gerne vide hvad jeg laver. Og med én tur har
>jeg ikke tænkt mig at lære ved egen erfaring.

Spørg bare løs.

HTH

Fly

Fra : Z

Dato : 24-03-09 18:28

> [...]
> trække ud igen.

> De hygger sig i venster spor og kigger kun en enkelt gang i spejlet

Subscribe.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 24-03-09 22:20

Fly Christensen wrote:

> De hygger sig i venster spor og kigger kun en enkelt gang i spejlet
> inden, at de skifter vognbane.

Der er pligt til at holde til højre på autobahn hvis man ikke er i gang
med en overhaling eller en forbikørsel. Der vanker bøder for at blive
liggende for længe i overhalingsbanen uden grund, defineret som mere end
et halvt til et helt minut.

/Lars

Fra : Henning

Dato : 25-03-09 14:29

> [...]
>med en overhaling eller en forbikørsel. Der vanker bøder for at blive
>liggende for længe i overhalingsbanen uden grund, defineret som mere end

Det gælder så på alle (motor)veje, ikke kun Autobahn. I Danmark er det
desværre bare sjældent politiet gør noget ved det En kampagne i ny
og næ ville hjælpe meget.

Fra : Armand

Dato : 25-03-09 17:13

Henning skrev:

> Det gælder så på alle (motor)veje, ikke kun Autobahn. I Danmark er det
> desværre bare sjældent politiet gør noget ved det En kampagne i ny
> og næ ville hjælpe meget.

- - - Eller også bedre brug af kamera-vognene omkring sådanne forseelser :-|

--
Armand.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 24-03-09 22:25

Husk også, hvis du skal ind i en af storbyerne, at tjekke om et miljømærke
er påkrævet.
Der er fin information her: http://www.umwelt-plakette.de/int_daenemark.php

/Per

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-03-09 16:03

On 24 Mar., 20:13, "St.M." <-> wrote:

> Nej, man er gået bort fra at skifte vogn hver gang man vil ned på
> motorvejen. Det blev vist for besværligt i længden

Nu du siger det, det er nok "baneskifte" jeg har hørt om.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-09 01:43

Niels Andersen wrote:
> Nu du siger det, det er nok "baneskifte" jeg har hørt om.

Måske endda vognbaneskift? (ja, langt ord)

Fra : Leonard

Dato : 25-03-09 13:00

Niels Andersen wrote:

> Nu du siger det, det er nok "baneskifte" jeg har hørt om.

Det er ikke meget du kan huske fra da du blev undervist af en kørelærer

--
Leonard

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-03-09 16:06

On 24 Mar., 15:53, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
> Sommerdæk skal være godkendt til bilens Vmax. Vinterdæk kan have en
> lavere godkendelse så længe, at dette er tydeligt markeret for føreren.
> Der sidder typisk et klistermærke på rattet eller lignende

Fint nok. Er det OK med sommerdæk i påsken?

> Ligner rigtig meget dem i DK.

Tak for masser af god info, lige hvad jeg manglede.

Forbavsende mange af dine råd, er noget jeg gerne vil sige til
danskere. Så det vigtigste er måske, at i Tyskland respekterer man
trafikken (og hinanden) mere.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-03-09 05:59

On Tue, 24 Mar 2009 15:06:04 -0700 (PDT), Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Fint nok. Er det OK med sommerdæk i påsken?

Så langt tid, at det ikke sner. Du har pligt til at køre med "vejrrigtig
dækmontering". Du kan få en bøde, hvis det sner, og du er til gene for
trafikken fordi, at du ikke kan stå fast. Hvis du ikke er til gene, så
sker der ikke noget.

>Tak for masser af god info, lige hvad jeg manglede.

Velbekomme.

>Forbavsende mange af dine råd, er noget jeg gerne vil sige til
>danskere. Så det vigtigste er måske, at i Tyskland respekterer man
>trafikken (og hinanden) mere.

Yup. Du vil altid løbe ind i idioter, men sådan er det.

Fly

Fra : claus b.p.

Dato : 25-03-09 11:32

Fly Christensen wrote:

> [...]
> "vejrrigtig dækmontering". Du kan få en bøde, hvis det sner, og du er
> til gene for trafikken fordi, at du ikke kan stå fast. Hvis du ikke

Der er en enkelt specialitet, som jeg ikke tror vi har tilsvarende i DK, det
er hastighedsgrænser der kun gælder ved våd vognbane. Skiltet er et
hastighedsbegrænsningsskilt med undertavle hvor der står "Bei nässe" og vist
nok symbol som nogle regndråber.

Der findes en del tidsbegrænsede forbud, fx. overhalingsforbud eller
hastighedsgrænser, de er skiltet på samme måde som i DK med tavler med
tidspunkt på. (ligesom parkeringstavler)

Ellers er det bare at køre fornuftigt, jævn hastighed som ikke giver for
mange vognbaneskift, se sig rigtigt godt for hele tiden. Det er stressende
at køre for hurtigt eller for langsomt, og det gælder om at være så
afslappet som muligt, når man skal køre mange timer ad gangen. Hold pause
tit, der er mange rastepladser, og der er skiltet med afstanden til de næste
to, de fleste steder. Så der er ingen undskyldning for at køre tør for
benzin. Skifter man fra en autobahn til en anden kan det dog snyde.
Problemet er selvfølgelig større hvis man kører motorcykel med lille tank.
Men hav en (fyldt) reservedunk med.

Kan man tysk nok, er der regelmæssige trafikmeldinger på radioen, men det
kræver en kortholder, ellers kan man ikke bruge oplysningerne til noget. Det
kan være rart at få at vide at der er 15km kø på motorvejen, men hvis ikke
man kan planlægge en alternativ rute er der jo ikke andet at gøre end at kø
med. Pas iøvrigt på, og hold øjenene langt fremme hele tiden, så du opdager
de evigt tilbagevendende køer så tidligt som muligt. Der advares med
katastrofeblink, og man trækker ud til siderne, så der bliver en bane mellem
bilerne til udrykningskøretøjer. (Gør som de andre gør!)

Hav en fantastisk tur.

/Claus

Fra : Leonard

Dato : 25-03-09 13:06

claus b.p. wrote:

> [...]
> er et hastighedsbegrænsningsskilt med undertavle hvor der står "Bei
> nässe" og vist nok symbol som nogle regndråber.

Det fandtes i en periode omkring Slagelse, hvor der var en ringe
overflade på motorvejen, men det var kun fordi den daværende
socialdemokratiske trafikminister (ovenikøbet en kvinde, der helst
kører i tog) blev opmærksom på det tåbelige i, at der var skiltet med
90 km/t som også var gældende i højt solskin, når det kun var i
regnvejr at vejen var farlig.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-03-09 04:57

On Mar 25, 11:31 am, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> man kan planlægge en alternativ rute er der jo ikke andet at gøre end at kø

Virker TMC i Tyskland ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-03-09 11:55

>Virker TMC i Tyskland ?

Ja. Ihvertfald med Garmin.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-03-09 05:05

On 25 Mar., 11:31, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> Kan man tysk nok, er der regelmæssige trafikmeldinger på radioen,

Jeg kan stort set intet tysk (langt fra nok til at fatte en
trafikmelding), jeg håber min GPS-dims kan klare den slags.

Men tak for rådene.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-03-09 07:41

On 25 Mar., 13:00, "Leonard" <piper...@gmail.invalid> wrote:
> Det er ikke meget du kan huske fra da du blev undervist af en kørelærer

Det jeg KAN huske, er hvordan man gør. Og det er lavet om siden.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Leonard

Dato : 25-03-09 14:55

Niels Andersen wrote:

> Det jeg KAN huske, er hvordan man gør. Og det er lavet om siden.

Dit kørekort må være meget gammelt.

Vognbaneskifte er ikke lavet om de sidste 20 år (eler mere) og
flettereglen har været i DK i mindst ligeså mange år.

--
Leonard

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-03-09 07:07

On 25 Mar., 14:29, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Det gælder så på alle (motor)veje, ikke kun Autobahn. I Danmark er det
> desværre bare sjældent politiet gør noget ved det En kampagne i ny
> og næ ville hjælpe meget.

Er der nogen der kan vise mig hvor det står i en lovgivning? Har
aldrig set det nogen steder - er det ikke bare noget "nogen" mener man
"bør gøre"??

....har googlet uden held..

Mvh
Peter

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-03-09 14:21

> [...]
>
>Er der nogen der kan vise mig hvor det står i en lovgivning? Har
>aldrig set det nogen steder - er det ikke bare noget "nogen" mener man

Har du kørekort ?

FL§15: Placering på vejen.

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-03-09 07:31

On 26 Mar., 14:21, Brian Sørup <camaropower...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> § 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
> øvrigt holde så langt til højre som muligt.

okay tak..

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-03-09 03:09

On 25 Mar., 14:54, "Leonard" <piper...@gmail.invalid> wrote:
> Dit kørekort må være meget gammelt.
> Vognbaneskifte er ikke lavet om de sidste 20 år (eler mere) og
> flettereglen har været i DK i mindst ligeså mange år.

I forbindelse med at motorvejshastigheden blev sat op til 130,
indførte man at man SKAL blinke ved vognbaneskift.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Leonard

Dato : 27-03-09 10:51

Niels Andersen wrote:

> I forbindelse med at motorvejshastigheden blev sat op til 130,
> indførte man at man SKAL blinke ved vognbaneskift.

OK, den ændring synes jeg ikke hænger på vognbaneskifte, men på kørsel
på motorvej, men du har ret, der er en enkelt ændring.

I Tyskland har de altid brugt blinklyset til at vise et kommende
vognbaneskift.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 12:48

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>OK, den ændring synes jeg ikke hænger på vognbaneskifte, men på kørsel
>på motorvej, men du har ret, der er en enkelt ændring.

Og flettereglen er vist også ret ny i den sammehæng

>I Tyskland har de altid brugt blinklyset til at vise et kommende
>vognbaneskift.

Hvad vedkommer det kørsel i region Danmark ?
--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-03-09 13:10

On Fri, 27 Mar 2009 12:48:07 +0100, jan_stevns wrote:

>Hvad vedkommer det kørsel i region Danmark ?

>--

Ikke en hujende fis, bortset fra at du kan få luftet dit
yndlingshadeobjekt.

Jeg tror dog, at tråden startede med at spørgeren ville vide alt om
kørsel i Tyskland, og så er der jo relevans i at vide, at blink sidder
i rygmarven på de indfødte.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 16:26

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Ikke en hujende fis, bortset fra at du kan få luftet dit
>yndlingshadeobjekt.

;)

--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 27-03-09 13:24

jan_stevns wrote:

> Og flettereglen er vist også ret ny i den sammehæng

Arh, ret ny?
- alt er relativt, men den har da været der al den tid jeg har haft
kørekort og det er da mere end halvdelen af mit liv ...

> Hvad vedkommer det kørsel i region Danmark ?

Ikke ret meget, men i forhold til emnet for tråden synes det relevant
at tage med.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 16:28

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Arh, ret ny?
>- alt er relativt, men den har da været der al den tid jeg har haft
>kørekort og det er da mere end halvdelen af mit liv ...

ok - du må jo så mindst være 36 ;)

>Ikke ret meget, men i forhold til emnet for tråden synes det relevant
>at tage med.

eftersom den samme regel - (dog i modificeret udgave) er praksis i
danmark , burde det jo være irrelevant ;)

--
Jan_stevns