Nu må VW sgu snart tage sig sammen...
Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-09 19:01

VW hænger da vist gevaldigt i bremsen. Hvilke begrundelse er der snart for
at købe en VW, når Skoda tilbyder samme komponenter, finish og
samlekvalitet, til billigere penge. Og nu skruer de så en tand op, og giver
4 års garanti på den faceliftede Octavia - dobbelt så meget som VW.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian H

Dato : 23-03-09 19:08

> [...]
> samlekvalitet, til billigere penge. Og nu skruer de så en tand op, og
> giver 4 års garanti på den faceliftede Octavia - dobbelt så meget som VW.

Det er samme koncern så mon ikke det er med fuldt overlæg?

Fra : Mogens

Dato : 23-03-09 19:21

> [...]
> samlekvalitet, til billigere penge. Og nu skruer de så en tand op, og
> giver 4 års garanti på den faceliftede Octavia - dobbelt så meget som VW.

Er det boget du ved noget om - har du gjort en personlig erfaring der
bestyrker din tro på, at kvaliteten er den samme. I så fald er jeg ret
uenig, idet jeg af og til kører en '09 Skoda Fabia. Den har SLET IKKE samme
niveau som VW Polo til eksempel - slet ikke !

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-09 19:35

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> uenig, idet jeg af og til kører en '09 Skoda Fabia. Den har SLET IKKE
> samme niveau som VW Polo til eksempel - slet ikke !

Motorer, gearkasser, sæder, kontakter m.m. er langt hen ad vejen det samme.
Selvfølgelig kan man have en lidt bedre finish på overfladen.
Det er bl.a. også interessant, at tyske Autobilds liste over 100.000 km test
viser, at der er en Skoda i top 5 (mener jeg det er), hvorimod de testede
biler med VW-logo på fronten, ligger i bunden af listen.

Så ja, det kan godt være at man får en "føleses" af kram i en VW. Men
Skoda'en holder åbenbart mindre på værksted...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-09 19:47

Jeg har haft en fabia 03 og været passagerer i en 08. I sidste uge have jeg
en 07 polo lånebil

> Motorer, gearkasser, sæder, kontakter m.m. er langt hen ad vejen det
> samme. Selvfølgelig kan man have en lidt bedre finish på overfladen.

Polen var let genkendelig vw - mange af kontakterne var faktisk de samme som
i vores gamle fabia. Den oplevede kvalitet også stort set det samme - Og
hvor blev jeg træt af vindstøjen ved 110 og 130km/t ... Der var den gamle
fabia sikkert lige så ringe, men det har jeg lykkelig glemt i mellemtiden

> Så ja, det kan godt være at man får en "føleses" af kram i en VW. Men

Sådan oplevede jeg den ikke - jeg vil mene de er stort set sammenlignelige -
Men når de bliver 4-5år kan det da nemt være at f.eks et billigere stof på
sæderne får skodaen til at se mere slidt ud

Fra : Mogens

Dato : 23-03-09 20:09

> Selvfølgelig kan man have en lidt bedre finish på overfladen.
> Så ja, det kan godt være at man får en "føleses" af kram i en VW.

Det er så dét, man betaler for, Henrik.

Fra : Klaus G.

Dato : 23-03-09 20:18

> Det er så dét, man betaler for, Henrik.
Men med så stor en merpris, så er det ikke mystisk at flere og flere vælger
Skoda jo. For de ekstra kroner en VW Golf Variant koster kontra en Skoda
Octavia Combi, så kan man få så meget ekstra udstyr proppet i skodaen, at
det er Skoda'en der bliver valgt.

Det er ihvertfald min mening om det :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Tom

Dato : 23-03-09 20:24

> [...]
> Skoda Octavia Combi, så kan man få så meget ekstra udstyr proppet i
> skodaen, at det er Skoda'en der bliver valgt.

Danmark er også mere special end resten af europa (minus norge).
Prisforskellen i tyskland på skoda og VW er ikke så voldsom som i dk, hvor
det hele er gange 2 eller 3. Derfor vælger kan man snidlt vælge VW når
afgiften er mere tålelig

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-09 20:26

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Prisforskellen i tyskland på skoda og VW er ikke så voldsom som i dk, hvor
> det hele er gange 2 eller 3. Derfor vælger kan man snidlt vælge VW når

Men hvorfor gøre det? Skoda'en tilbyder stadig en smule mere plads, mere
udstyr og dobbelt så lang garanti...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 23-03-09 20:36

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Men hvorfor gøre det? Skoda'en tilbyder stadig en smule mere plads, mere
> udstyr og dobbelt så lang garanti...

Udstyrsniveau er som regl også lavet til de enkelte landes smag. Så en tysk
skoda kan let have et helt andet niveau end det vi kender her.

Ellers vil jeg også selv foretrække VW fremfor skoda. Ofte er der også det
psykologiske ved et bilkøb. Hvis det kun gik efter pris og udstyr så blev
der ikke solgt mange mercedes'er men endnu flere japanerne.
Skoda har ikke samme status som en VW i resten af europa....(er min klare
fornemmelse), så derfor sælges der stadig masser af folkevogne....og
heldigvis for det.

-
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-09 20:42

> [...]

> psykologiske ved et bilkøb. Hvis det kun gik efter pris og udstyr så blev
> der ikke solgt mange mercedes'er men endnu flere japanerne.

Som det sker løbende i f.eks. USA. Nu kan du ikke brueg MB i dén
sammenligning, for MB laver et et billigere produkt af stort set samme dele,
som f.eks. VW gør, med både Skoda og Seat...

> Skoda har ikke samme status som en VW i resten af europa....(er min klare
> fornemmelse), så derfor sælges der stadig masser af folkevogne....og
> heldigvis for det.

Problemet kommer for VW på sigt, hvis de ikke øger forskellen, i stedet for
at den mindskes, som den gør i øjeblikket. For folks opfattelse af Skoda som
et østerlandsk prefabrikata produkt falmer mere og mere....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 24-03-09 06:58

> [...]
> psykologiske ved et bilkøb. Hvis det kun gik efter pris og udstyr så blev
> der ikke solgt mange mercedes'er men endnu flere japanerne.

Nope - franskmænd. De er vist pt. dem med mest udstyr til prisen! Japanerne
er forlængst blevet for dyre og skrabede i den sammenhæng.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-09 20:24

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Det er så dét, man betaler for, Henrik.

Gør "man" det? Jeg ville ikke i hvertfald. På den anden side, så er der jo
også nogle som betaler for et lydbillede, når de køber bil...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 23-03-09 20:31

> Gør "man" det? Jeg ville ikke i hvertfald.

Nej, det er vel derfor, du har skrevet

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-09 22:44

"Henrik B." skriver:

> Motorer, gearkasser, sæder, kontakter m.m. er langt hen ad vejen det samme.

Jeps, fuldstændigt.

> Det er bl.a. også interessant, at tyske Autobilds liste over 100.000 km test
> viser, at der er en Skoda i top 5 (mener jeg det er), hvorimod de testede
> biler med VW-logo på fronten, ligger i bunden af listen.

Og er det i Danmark, er det oftest Toyota der vinder.

Hvorfor så overhovedet overveje en Skoda?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-09 22:54

> Og er det i Danmark, er det oftest Toyota der vinder.

Nu laver man ikke 100.000 km test i Danmark...

Men derudover er den bedst placerede 'Yoda på Autobilds liste Prius, som er
nr. 3. Og den gamle Yaris fik slag med på vejen, så det...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-09 23:23

"Henrik B." skriver:

> Nu laver man ikke 100.000 km test i Danmark...

Generelt i brugtbilstests og forbrugertests.

Men en Yoda er kedelig, så dem gider man ike at køre i. En kollega der
har en passat, kørte i dag sin Aygo til service og fik en 9 år gammel
Avensis som "låner". Der var ikke det der var galem ed Avensis'en i
følge ham (den havde fået tæsk som låner), men nej, hans egen Passat om
6 år ville slet ikke være det samme.

Jeg tænkte mit......
Så fed en bil er en Passat altså heller ikke - har haft lov til at teste
en i uge, mens VW i Randers fik tænkt over, hvordan de skulle få fikset
min Golf, de havde lavet elfejl på.

> Men derudover er den bedst placerede 'Yoda på Autobilds liste Prius, som er
> nr. 3. Og den gamle Yaris fik slag med på vejen, så det...

Hvor finder du den test?

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-09 23:32

> Men en Yoda er kedelig, så dem gider man ike at køre i.

Øøøøh okay - du taler hér på vegne af alle danske bilister - eller hva'?
Underligt at Toyota Avensis har ligget i top 3 - 4 stykker, over mest solgte
biler i DK, de seneste år....
Kunne det måske være fordi at en del mennesker prioriterer anderledes end
dig (og flere andre herinde, mig selv inkl.), når de finder kriterier at
vælge bil ud fra?

> [...]
> Avensis som "låner". Der var ikke det der var galem ed Avensis'en i
> følge ham (den havde fået tæsk som låner), men nej, hans egen Passat om

Det ved man så først om seks år. Alt kan ødelægges. Jeg også også prøvet en
seks år gammel Opel Omega, som i dén grad var udbollet efter 130.000 km...

> Hvor finder du den test?

Prøv at søge på "Dauertest" på autobild.de

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-09 23:42

"Henrik B." skriver:

> Øøøøh okay - du taler hér på vegne af alle danske bilister - eller hva'?

Nej, netop ikke, det var ironi.

> Underligt at Toyota Avensis har ligget i top 3 - 4 stykker, over mest solgte
> biler i DK, de seneste år....

Den er populær som firmabil.

> Kunne det måske være fordi at en del mennesker prioriterer anderledes end
> dig (og flere andre herinde, mig selv inkl.), når de finder kriterier at
> vælge bil ud fra?

Jeps.

Ingen tvivl, en Toyota er måske ikke verdens mest sprællevende bil at
køre, men der er sjældent problemer emd den.

> Det ved man så først om seks år. Alt kan ødelægges.

Netop. Derfor syntes jeg også det var hårdt sagt om en "voldtaget
låner".

Anyhow, selvsamme person udtalte at han aldrig skulle have en Renault,
da jeg havde en mens Touranen fik skiftet forrude og ordnet bulet i
taget efter en lastbil havde smidt en jernklods i hovedet af mig. "Sådan
en lortebil" - jeg tilbød ham at tage en tur, da han aldrig nogenside
havde kørt en Renault, men det ville han ikke.

> Prøv at søge på "Dauertest" på autobild.de

Okay, søgte på 100.000 km og fandt (interessant nok) en yderst positiv
200.000 km test af en Golf V og en hvor de mente at en Avensis diesel
røg noget voldsomt

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 22:55

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uenig, idet jeg af og til kører en '09 Skoda Fabia. Den har SLET IKKE
> samme niveau som VW Polo til eksempel - slet ikke !

Netop den nye Fabia mangler vidst
også nogle af de typiske skoda-kvaliteter
mener jeg at ha' opsummeret gennem flere tests.
Fabia-effekten er vidst væk. Dvs. Fabia'en var
en snus-fornuftig og god bil, men som om denne
egenskab er droslet noget ned i seneste generation.

Fra : Brian H

Dato : 23-03-09 19:08

Fra : soren_Helskov@hotmai~

Dato : 23-03-09 12:45

Tja man kan undrer sig over at VW giver 5års garanti på drivlinien og
3år på resten i USA men ikke i europa.
http://www.vw.com/rabbit/warranty/en/us/
Fatter ikke folk bruger så mange penge på biler og kun vil nøjes med 2
års garanti.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 23-03-09 13:37

On 23 Mar., 20:25, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Men hvorfor gøre det? Skoda'en tilbyder stadig en smule mere plads, mere
> udstyr og dobbelt så lang garanti...
>
> --http://www.rescue-saab.com/http://www.saabklub.dk/

Simpelthen fordi den danske forbruger er snot dum.
Når vi skal bruge mange penge på en familiebil, er det vigtigste ikke
pladsudnyttelsen, sikkerheden eller motoren. Næææ, det vigtigste er at
naboen bryder sig om det valg man har taget.
Netop af den grund har Fiat her i DK svært ved at sælge deres Croma.
Bilen er stort set en Opel Signum, prisen er lav ifht. størrelse og
udstyr, og så er der 5 års ægte garanti på den (dvs. ingen krav om
autoriseret eller originale reservedele). Men skal der betales
+300.000,- for en bil, må der i en danskers øjne ikke stå Fiat på,
uanset hvor god den er.

Die Dümme Dänen...

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 21:13

> [...]
> autoriseret eller originale reservedele). Men skal der betales
> +300.000,- for en bil, må der i en danskers øjne ikke stå Fiat på,

Måske. Jeg ser på totalpris, og skoda har ry for at holde prisen... det har
Fiat IKKE. og slet ikke på de "dyre" fiat'er. Her må man acceptere et
enormt værditab, hvorved de sparede kroner i starten hurtigt er væk ved
gensalg

Fra : Tom

Dato : 23-03-09 21:34

"tp" <nomail> skrev i en meddelelse

> [...]
> har Fiat IKKE. og slet ikke på de "dyre" fiat'er. Her må man acceptere
> et enormt værditab, hvorved de sparede kroner i starten hurtigt er væk ved

Fiat er heller ikke kendt for at være særlig problemfrie biler, med mindre
de har fortaget kvantespring de sidste par år.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 22:57

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Fiat er heller ikke kendt for at være særlig problemfrie biler, med mindre
> de har fortaget kvantespring de sidste par år.

Det har de.
De tjener sågar penge og kan fedtet sig
ind blandt de rigtig store.
Fiat Panda'en er vidst også
en rigtig god lille bil, og Fiat-dieslerne
i nyere modeller sku' også være ret
kraftfulde og velsnurrende.
Idag ville jeg hellere ha' en Italiensk
Fiat end en fransk bil, uanset mærke.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-09 23:00

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Det har de.

Øøøøh okay....du har måske hands-on erfaring og viden, hvad det angår?

> Fiat Panda'en er vidst også
> en rigtig god lille bil, og

Sikkert at køre i, men det er stadig en rustpotte, med mange el-fejl...

> Idag ville jeg hellere ha' en Italiensk
> Fiat end en fransk bil, uanset mærke.

Same difference...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 17:34

>">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Øøøøh okay....du har måske hands-on erfaring og viden, hvad det angår?

Ja da.
Min fatter er hos en FIAT-forhandler/værskted
så jeg hører da et par historer om hvad der
er hot og mindre hot...
Særligt PANDA'en er de fleste testere glade for.

> Sikkert at køre i, men det er stadig en rustpotte, med mange el-fejl...

Elfejl ser du i mange biler. Påtales ofte i FDM-tests/brugttests.
Netop rusten i PANDA er vidst ikke slemt. Hvis, vil jeg gerne
se et link. Måske fra FDM som sikkert vil sige, den bør
efterbehandles - nøjagtig som de plejer at skrive uanset mærke..

> Same difference...

Franske scorer som regel lavest over hele linjen
i nyere tests.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-03-09 22:15

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Ja da.
> Min fatter er hos en FIAT-forhandler/værskted
> så jeg hører da et par historer om hvad der
> er hot og mindre hot...

Enten er han en tand for mærketro (kan være at det er dét du har arvet det
fra *LOL*), eller også vil han ikke se det - eller har aldrig været andre
steder, så han har ikke et reelt sammenligningsgrundlag.

> Særligt PANDA'en er de fleste testere glade for.

Hva' fa'en ka' man bruge testere til? De fortæller hvad bilen har´af udstyr,
og om den er dejlig at køre i. De aner ikke en bønne om, hvordan bilen er
efter seks+ måneder, eller hvor mange "kampagner" der bliver foretaget på
bilerne, ved hvert service, eller hvor ofte ejerne er på værksted med
"småproblemer".

> Elfejl ser du i mange biler. Påtales ofte i FDM-tests/brugttests.

Ja, men nu påtales el-fejl så oftest kun i forbindelse med FDM's brugttest.
Jeg taler om alle de el-fejl der er på nye Fiat'er...

> Netop rusten i PANDA er vidst ikke slemt. Hvis, vil jeg gerne
> se et link.

Nu taler jeg ikke om "videnskabelige" tests, men derimod hvad jeg har set på
biler der er under to år gamle...

> Franske scorer som regel lavest over hele linjen
> i nyere tests.

Jeg vil stadig forsøge lykken med en fransk bil, før jeg prøver med en
italiensk...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-09 22:42

"Henrik B." skriver:

> VW hænger da vist gevaldigt i bremsen. Hvilke begrundelse er der snart for
> at købe en VW, når Skoda tilbyder samme komponenter, finish og
> samlekvalitet, til billigere penge.

Absolut ingen begrundelse.

SMC som sætter de danske vilkår for VW hænger gevaldigt i bremsen - men
det er jo ikke noget nyt.

Men SMC er jo ligeglade, for bilerne sælger.....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-03-09 03:28

On Mar 23, 7:01 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> samlekvalitet, til billigere penge. Og nu skruer de så en tand op, og giver
> 4 års garanti på den faceliftede Octavia - dobbelt så meget som VW.

Sikkert for at tjene det de taber på gyngerne ind på karusellerne.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : BJ

Dato : 24-03-09 13:48

KLIP

> Sikkert for at tjene det de taber på gyngerne ind på karusellerne.

Bestemt, en fabriksarbejder tjener jo ikke mere end omkring 6.000 kr om
måneden, der hvor Skoda "laves".

mvh/Bjørn J.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Sørensen

Dato : 24-03-09 18:48

On Mon, 23 Mar 2009 19:01:09 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>VW hænger da vist gevaldigt i bremsen. Hvilke begrundelse er der snart for
>at købe en VW, når Skoda tilbyder samme komponenter, finish og
>samlekvalitet, til billigere penge.

Jamen jeg kunne da heller ikke drømme om at købe en VW - eller noget
som helst andet fra den koncern. Måske en Audi, men også kun måske!

--
Mvh.
Anders Sørensen