Vand i olien ?
Fra : Per Jensen

Dato : 21-03-09 17:10

Hej.

Jeg har en "ny" Mitsubishi colt fra april 2008. Den er født med en 1,3
liters MIVEC motor. Den har kørt lidt over 20.000 Km nu, og der er som
sådan intet galt med den.

Jeg tjekkede lige olie og lidt andre ting ved et rutinetjek idag, og
opdagede at der er en hel del mayonaise i oliepåfyldnings-dimsen og
toppen af ventildækslet.

Jeg kører desværre en del småture for tiden pga. kærestens job der er
tæt på, så måske er det skyld i miseren.

Jeg har taget lidt billeder af sagerne:
http://gallery.zapro.dk/index.php?album=mayonaise

Er det noget jeg skal bekymre mig over ?

Der er intet snask nede ved kæden og knasterne, og heller intet ved
oliepinden.

Skal den bare have en god lang tur på motorvej og varmes igennem, og så
fordamper vandet igen mon ?

// Per.

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-09 17:29

"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg tjekkede lige olie og lidt andre ting ved et rutinetjek idag, og
> opdagede at der er en hel del mayonaise i oliepåfyldnings-dimsen og toppen

Har du set om der mangler vand i ekspansionsbeholderen ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 21-03-09 18:15

> [...]
> oliepinden.
>
> Skal den bare have en god lang tur på motorvej og varmes igennem, og så

Der er kondensvand der sætter sig på dækslet. Og det dannes især når man kun
kører små ture uden at få motoren ordentlig varm.
Så en frisk og lang tur får det til at fordampe.
Havde der været vand i olien, så ville den være nærmest cremefarvet.
Hilsen Matthias

Fra : Tom

Dato : 21-03-09 18:19

"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oliepinden.
>
> Skal den bare have en god lang tur på motorvej og varmes igennem, og så

Det lyder ikke normalt. Selv om værkstedet måske vil sige noget andet
sålænge der er garanti / reklamationret på bilen.
Kender en million andre som også kun kører korte ture uden at der kommer
snask ud af motoren.
Du må holde fast i at det skal laves og at det ikke skal være sådan

--
Tom

Fra : Per Jensen

Dato : 21-03-09 18:50

Per Jensen skrev:
> Hej.
>
> Jeg har en "ny" Mitsubishi colt fra april 2008. Den er født med en 1,3
> liters MIVEC motor. Den har kørt lidt over 20.000 Km nu, og der er som
> sådan intet galt med den.

Jeg må lige tilføje at den har været til aut. service hos Mitsu for Ca.
2 måneder siden (20.000 km service) og fået skiftet alt ifbm. servicet,
også filter/oile, så det skal være fugt der har akkumuleret de sidste 2
måneder alene ?!

Jeg ville prøve at sætte en tuschstreg på ekspantionsbeholderen så jeg
kunne holde øje med standen på kølevandet, men måtte opgive. Beholderen
sidder begravet dyby, dybt nede i motorrummet, og jeg kan kune se
påfyldningsdæksel og en hals oppe i toppen af motorrummet.

Jeg prøvede nu, med kold motor at fjerne dækslet på køleren (det der
aldrig må fjernes imens at kølevandet er varmt, medmindre man gerne vil
skoldes i fjæset) og der var intet olie at se i vandet her. Ej heller
overfladen på vandet i ekspantionsbeholderen ser specielt "fedtet" ud
hvis jeg lyser ned i halsen på tanken.

Jeg tjekker jævnligt olie og kigger ned til knasten, og jeg har IKKE set
dette fænomen de første 20.000 km (før servicet) så det undrer mig ret
meget!

Jeg tager lige værkstedet med på råd Mandag, hvis ikke det forsvinder af
sig selv efter en lang tur - måske er en krumtapudluftnings-slange stoppet ?

// Per.

Fra : Brian H

Dato : 21-03-09 18:58

> [...]
> sig selv efter en lang tur - måske er en krumtapudluftnings-slange stoppet

Enten det eller så har de brugt en forkert (del-syntetisk) olie til vognen.
Det samme har jeg set på en nyere VW hvor man brugte delsyntetisk. Hen på
værkstedet og sig at de må ordne sagen uden betaling.
Held og lykke

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 08:37

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse

> Enten det eller så har de brugt en forkert (del-syntetisk) olie til
> vognen.

Hvordan skulle det påvirke 'slammet' ?
En delsyntetisk er vel ikke markant
ringere/anderledes end en fuld ?

Hvorfor får jeg ingen snadsk når jeg kører
på simpel mineralsk olie + additiv ?

Er der en sammenhæng mellem snadsk
og korte-lange ture ?

Hvorfor 'skummer' en del-syntetisk i såfald op ?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-03-09 09:26

> [...]
> oliepinden.
>
> Skal den bare have en god lang tur på motorvej og varmes igennem, og så

Hvis den ikke bruger vand, så er det bare den naturlige vinterkondens som
mange biler lider af, inkl min egen.

Mvh Niels

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-03-09 09:40

Niels Bengaard skrev:

> Hvis den ikke bruger vand, så er det bare den naturlige vinterkondens som
> mange biler lider af, inkl min egen.

Lige præcis. Naturens fysiske love kan man ikke bryde. Jeg bemærker der
er kommet flere foreslag til man straks skal køre på værksted for at få
det lavet. Man kan kun trække på smilebåndet af det.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Per Jensen

Dato : 26-03-09 18:27

Per Jensen wrote:

En lille opfølgning.

Jeg har sådan set ikke lige haft tid til at køre på værkstedet, og det
ser ikke ud til at den tager af vandet. Jeg kiggede på oliedækslet idag,
og det ser ud til at de sidste par dages langt køreture, har kureret
problemet.

Jeg mangler bare at tjekke oliestanden, nu at vandet er "kogt" af, det
glemte jeg, det må jeg lige tjekke i morgen, om den er faldet.

Tak for råd og idéer.

// Per.