Indregistreringsattast til anhænger
Fra : Hr Jørgen

Dato : 21-03-09 14:04

Indregistreringsattest til lille anhænger (400-500 kg) på min synsfri
jydekrog.
Denne attast skal medbringes under kørsel.

Spørgsmålet er: skal det være originalen, eller må det gerne være en kopi?

Og hvor er det detaljeret beskrevet i loven?

Mvh Jørgen

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-09 14:35

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Denne attast skal medbringes under kørsel.
>
> Spørgsmålet er: skal det være originalen, eller må det gerne være en kopi?

Det plejer at være fint med kopi sålænge kørslen foregår i DK, i udlandet er
det originalen der skal medbringes.

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hr Jørgen

Dato : 21-03-09 15:24

Ja vedr. selve bilen. Der skal attesten vist slet ikke medbringes i DK.

Men man skal have trailerens attest med, hvis men kører med traileren. Jeg
er ret sikker på, at der står et eller andet sted, at det ikke er nok med en
kopi i dette tilfælde.

Jeg har forsøgt at finde det sted i loven, hvor det er nævnet, at attesten
skal medbringes, men jeg kan ikke finde det. Der må jeg kunne finde svaret
på mit spørgsmål.

Jørgen

***************************

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-09 15:46

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=49832 - se §5 stk.2
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Leonard

Dato : 21-03-09 16:17

Hr Jørgen wrote:

> [...]
> traileren. Jeg er ret sikker på, at der står et eller andet sted, at
> det ikke er nok med en kopi i dette tilfælde.

Det står faktisk slet ikke færdselsloven, der står:

§ 73. 1) Skatteministeren fastsætter bestemmelser om:
1) registrering,
2) nummerplader,
3) medbringelse af registreringspapirer under kørslen og
4) midlertidig eller lejlighedsvis kørsel med registreringspligtigt
køretøj, der ikke er registreret.

Kigger man i undervisningsplan for kørekort til bil finder man, at

Ved kørsel med påhængskøretøj skal bilens og påhængskøretøjets
registreringsattester medbringes. Ved kørsel i udlandet, skal de
originale attester, eller en af et motorkontor udstedt genpart,
medbringes.
Ved kørsel i Danmark kan medbringes kopier.

--
Leonard

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-03-09 15:44

> [...]
>
> Spørgsmålet er: skal det være originalen, eller må det gerne være en kopi?
>
> Og hvor er det detaljeret beskrevet i loven?

Ifølge FDM´s hjemmeside

Ja, ifølge bekendtgørelse om synsfri sammenkobling skal begge køretøjers
registreringsattester medbringes under kørsel. Ved kørsel her i landet er
det tilstrækkeligt med en kopi. Ved kørsel i udlandet skal begge
køretøjernes originale registreringsattester dog medbringes. Hvis du af den
ene eller anden årsag ikke er meget for at medbringe de originale attester,
kan du i stedet få udfærdiget et internationalt kørecertifikat på
motorkontoret, som kan træde i stedet for de originale
registreringsattester. Dette koster 100 kroner.

Mvh Niels

Fra : GiWeo

Dato : 21-03-09 17:31

§ 5. Køretøjer må kun sammenkobles synsfrit, såfremt

* 1) begge køretøjer er registreret til synsfri sammenkobling,
* 2) påhængskøretøjets faktiske totalvægt ikke overstiger den
værdi for største totalvægt, der er anført i bilens
registreringsattest, og
* 3) påhængskøretøjets bredde ikke overstiger bilens bredde i hver
side med mere end
* a) 0,1 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,3 m, eller
* b) 0,3 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,1 m, men
ikke 2,3 m.

Stk. 2. Bilens og påhængskøretøjets registreringsattest eller kopi
heraf skal medbringes under kørslen og på forlangende vises til
politiet.

Fra : Hr Jørgen

Dato : 21-03-09 19:43

Ja. Nu er det veldokumenteret.

Det var godt, jeg ikke væddede. Jeg var så sikker.

Tak, allesammen.
Jørgen