Hvorfor er overvågningssamfundet så uspise~
Fra : Martin Bak

Dato : 20-03-09 14:54

Der er almindelig enighed om, såvel i befolkningen som hos politikerne, at
et Big Brother overvågningssamfund, det skal vi ihvertfald ikke ha' og nej
fy føj da!

Alligevel sker der hele tiden små skred i den retning. De seneste år endda
ganske betydelige skridt i retning mod mere overvågning. Der er blevet
lempet for reglerne for videovervågning på offentlige steder, der er blevet
indført atk, og i lufthavnen skal man stort set afklæde sig for overhovedet
at kunne tjekke ind. Der er indført DNA register for alle nyfødte osv. osv.

De fleste synes vel at disse justeringer af tolerancetæsklen er
velbegrundede og nyttige i forhold til konkrete problemstillinger. Vi har
helt sikkert ikke set enden på denne udvikling endnu.

Hvad er det så lige der gør, at man slår 7 kors for sig ved enhver tale om
forebyggende overvågning?

Et eksempel:
Hvis nu alle biler var udtyret med en gps enhed, der via satelitter ikke
bare kunne guide bilisten i den rigtige retning, men faktisk også kunne
registrere for eksempel fartovertrædelser. Så ville enhver bilist vide, at
man ved overtrædelse af hastigheden automatisk ville få en ekstra udgift i
form af, lad os kalde det en "fartafgift". En voldsomt opdragende
foranstaltning, tror jeg, men ikke noget hokus pokus, for enhver ville vide
at det forholdt sig sådan. Måske kunne et sådant system bruges til at
omlægge noget af økonimien omkring bilafgifter? Samme enhed kunne måske
bruges til simpelthen at standse et køretøj, hvis det nu var eftersat af
politiet, eller hvis det bevæger sig den forkerte vej ad en frakørsel til
motorvejen. Eller hvis et køretøj bliver meldt stjålet, så kan det spærres
på samme måde som et dankort, og man kan tilmed få et vide hvor det befinder
sig.

Ovenstående er selvfølgelig bare tænkte eksempler. Der er nok mange mange
flere områder, hvor man, hvis man ikke var så overvågningsforskrækket, ville
kunne forebygge en hel del forbrydelser. Måske vaneforbrydere kunne blive
idømt at blive udstyret med en chip der kunne registrere deres færden,
således at man når man havde mistanke om at pågældende kunne være
gerningsmand til en ny tilsvarende forbrydelse, nemt kunne undersøge om
personen havde været på stedet.

Også bare en tanke.

Jeg er mest nysgerrig: Hvad er det der får lamperne til at blinke sådan ved
den slags tale og tanker? Hvorfor er man så kategorisk afvisende over den
slags forebyggende overvågning?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henning

Dato : 20-03-09 16:23

>Jeg er mest nysgerrig: Hvad er det der får lamperne til at blinke sådan ved
>den slags tale og tanker? Hvorfor er man så kategorisk afvisende over den
>slags forebyggende overvågning?

Det ved de meget mere om i news:dk.politik

Fra : Martin Bak

Dato : 20-03-09 16:32

> Det ved de meget mere om i news:dk.politik

Jo, ja.. den hvepserede plejer jeg at holde mig fra
Vi er jo alle mennesker og vi har meninger om dette og hint. Det er med
vilje at jeg har forsøgt at give mit indlæg en "bilvinkel". Dels er der her
meget konkrete og faktisk ret perspektivrige muligheder, men også fordi jeg
jo gerne vil høre meninger fra nærværende gruppes "medlemmer", der jo i
reglen kan argumentere sagligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 20-03-09 17:31

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo, ja.. den hvepserede plejer jeg at holde mig fra
> KLIP<
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/

Og nu vil du hive den rede herover

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-09 16:55

On Fri, 20 Mar 2009 14:53:36 +0100, Martin Bak wrote:

> Hvad er det så lige der gør, at man slår 7 kors for sig ved enhver tale om
> forebyggende overvågning?

Spørg en østtysker. Selv dér er der delte meninger, en pæn portion
tidligere østtyskere savner faktisk "høg over høg" hverdagen.

> [...]
> bare kunne guide bilisten i den rigtige retning, men faktisk også kunne
> registrere for eksempel fartovertrædelser.

snip

Et andet eksempel:
Og afslører for konen, at bilen befandt sig et vildtfremmed sted ved
fartovertrædelsen, fordi manden var på vej hjem fra elskerinden.

Det er altså endnu ikke ulovligt at have en hemmelig elskerinde mig bekent.
Eller at manden frekventerede en modeljernbaneklub. Skal det afsløres for
konen, som vil holde regnskab med roadpricingen, og derfor kræver
dokumentation for hvor bilen har kørt.

> Ovenstående er selvfølgelig bare tænkte eksempler.

Det var mine også.

> Også bare en tanke.

Og hvorfor f..... kan vi ikke bare stole en lille smule på hverandre, som
det har fungeret i hundredevis af år. :-/

> [...]

> den slags tale og tanker? Hvorfor er man så kategorisk afvisende over den

Fordi at det er en menneskeret at have, og forvalte eget liv under ansvar.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-09 17:47

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

> Fordi at det er en menneskeret at have, og forvalte eget liv under
> ansvar.

.... sålænge man respekterer at andre har den samme ret. Jeg fornemmer
bestemt at det er her den halter mere og mere.

Så sent som idag så jeg en billist parkere ved et lokalt supermarked. Han
passerede 2 ledige p-pladser og smed sin bil på en spærreflade, så gående
og cyklister blev forhindret adgang til supermarkedet fra en nærliggende
gang- og cykelsti. Men han kom selvfølgelig 30-40 meter tættere på
supermarkedet. Utroligt egoistisk.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-09 18:48

On 20 Mar 2009 16:47:24 GMT, Kent Oldhøj wrote:

> Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

> ... sålænge man respekterer at andre har den samme ret. Jeg fornemmer
> bestemt at det er her den halter mere og mere.

Så sandt.....

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-03-09 19:38

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> og cyklister blev forhindret adgang til supermarkedet fra en nærliggende
> gang- og cykelsti. Men han kom selvfølgelig 30-40 meter tættere på

Ja det er da ganske forfærdeligt uha da da da da

Det skrider ikke!

Det der skrider er gennemsnitsdanskerens fokus på hvad alle andre tager
sig til, der er ikke grænser for exhibitionistiske danskerne er og hvor
mange der svælger i det - det er _der_ skredet er sket!

Jeg er hverken værre eller bedre i min daglige gøren og laden (hvis
noget bedre, men bliver jo ældre og mere besindig), tilgengæld er der
flere og flere der mener sig berettigede til at stikke deres tud i det,
og have en mening om det, og snage ned i mindste detalje - hvad om alle
bare passede deres egen gebet, og lod latterlige bagateller som ovenfor
stående fare - for der var jo ikke spæret for alt og alle vel,
supermarkedet var ikke delvist lukket i flere timer på grund af denne
synder - fly-fucking og fnidder.
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-09 21:03

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in

> [...]
> det, og have en mening om det, og snage ned i mindste detalje - hvad
> om alle bare passede deres egen gebet, og lod latterlige bagateller

Nu var det blot et eksempel på en tendens og tankegang. Jeg og andre
formåede da at kante os omkring køretøjet, men en kørestolsbruger havde
været nødt til at tage en betragtelig omvej.

> - for der var jo ikke spæret for alt og alle
> vel, supermarkedet var ikke delvist lukket i flere timer på grund af
> denne synder

Slet ikke. Men nu var det egoismen bag handlingen der primært vagte min
forargelse. At parkere sin bil til indlysende gene for sine medmennesker
blot for selv at få det mere bekvemt, er udtryk for et menneskesyn jeg
fornemmer oftere og oftere kommer til udtryk. Det er en uheldig tendens.

> - fly-fucking og fnidder.

Indtil det rammer dig selv.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-03-09 21:43

Kent Oldhøj skrev:
> "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in

[Jeg her klippet den traditionelle handikappede ud, som det er _så_ synd
for]

> [...]
> blot for selv at få det mere bekvemt, er udtryk for et menneskesyn jeg
> fornemmer oftere og oftere kommer til udtryk. Det er en uheldig tendens.

HA! men når det kommer til "gule-skilte på biler" er det ok kun at tænke
på sig selv?

...og er den noget - er den mindre i dag en nogen sinde før (statistisk),
blot er interessen for saguraskme i retfærdighedens navn at straffe - -
og helst hårdt! - meget større end nogen sinde før.

Glem det nu, tag evt. fat i synderen og sig - "det var fanme ikke en
smart perkering mester, det kunne du nu godt gøre bedre", og sig det med
et glimt i øjet, så er problemet løst - men nej vel - fat i polisen, op
med nogle kameraer, skyd svinet ved daggry!

> Indtil det rammer dig selv.

Det gør det da dagligt på arbejde, ved bilka, og købmanden - herre gud
- der holder 2500 biler ved bilka, og 5 holder ad helvede til, men hvad
så, resten kan opføre sig ordentligt, det kan sgu da ikke hidse mig op,
at de sparer 100 skridt, det bliver jeg ikke fattigere af eller
misundelig over, og skulle der komme en vagt forbi og give dem en
"mulkt", ja så her de fortjænt det sådan er det.

Hvis verden alene bestod af konforme regelrette bedsteborgerlige (grimt
ord) ville verden være et fattigt sted, og fuldstændig utålelig at leve i!

Længe leve livet!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-09 22:20

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in

> Glem det nu, tag evt. fat i synderen og sig - "det var fanme ikke en
> smart perkering mester, det kunne du nu godt gøre bedre",

Du har slet ikke fattet min pointe. Det er jo ikke eksemplet jeg taler
om, men den tankegang og egoisme der ligger bag. Eksemplet kunne have
været en der langtidsparkerede sit automobil i din indkørsel, billisten
der bakker 300 meter på motorvejen for at undgå at holde i kø eller typen
der krydser sig frem i tæt trafik for at komme til at holde forrest ved
den røde lyskurv.

> men nej vel - fat i
> polisen, op med nogle kameraer, skyd svinet ved daggry!

Det er ikke nogle holdninger jeg har givet udtryk for.

> Hvis verden alene bestod af konforme regelrette bedsteborgerlige
> (grimt ord) ville verden være et fattigt sted, og fuldstændig utålelig
> at leve i!

Helt enig. Men nu var det egoismen bag handlingerne der var min pointe.
En egoisme der rammer ens medmennesker og derfor i min bog er langt værre
end selve handlingen.

> Længe leve livet!

.... i fordragelighed med andre

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 17:30

"J.C.Kløve" wrote:
> [...]
> med et glimt i øjet, så er problemet løst - men nej vel - fat i
> polisen, op med nogle kameraer, skyd svinet ved daggry!

Det er sgu godt at der findes lovgivning i dette land, så sådan nogle som
dig ikke slipper uden straf. Du gør jo øjensynligt hvad der passer dig, om
det er lovligt eller ej.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-09 00:06

J.C.Kløve skrev:
> [...]
> sig til, der er ikke grænser for exhibitionistiske danskerne er og hvor
> mange der svælger i det - det er _der_ skredet er sket!

Der er et eller andet galt her.

At snage i hvad andre laver og ekshibitionisme er ikke just det samme.

Det sidste er, efter min ordbog, en ubændig trang til at udstille sig
selv.

Ok, man kan vel godt sige at dem der har travlt med det ene ofte gør det
andet i trafikken. (At de udstiller sin egen tåbelighed når de har
travlt med hvad andre gør.)

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-03-09 00:18

Finn Guldmann skrev:

> [...]
>
> Ok, man kan vel godt sige at dem der har travlt med det ene ofte gør det
> andet i trafikken. (At de udstiller sin egen tåbelighed når de har

ja det sidste havde jeg nu ikke tænkt på, men jo jo

Hvis man som ekshibitionist bliver filmet 24 timer i døgnet, må det være
en lise for sjælen - og en stadig større del af befolkningen ser ud til
at lide af denne "forstyrrelse" (der er ihvertfald mange der såvel på
nettet, som på TV udstiller sig selv og egne mangler i en uhyrlig grad)

Dertil kommer så de der med største fornøjelse svælger dels i det
(bevidst)udstillede og ikke mindst i hvad alle andre foreteger sig - så
for at præsicere jeg sondre mellem de der udstiller og de der snager -
til sammen alt for mange IMO

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Klaus G.

Dato : 20-03-09 18:14

> Og hvorfor f..... kan vi ikke bare stole en lille smule på hverandre,
> som det har fungeret i hundredevis af år. :-/
Såen helt ærlig... Hvordan synes du det er gået? Man kan KUN adfærdsregulere
med pisk og gulerod. Det er bevist så utrolig mange gange at det er blevet
et faktum. Derfor overvågning og kontrol er nødvendigt alle steder
efterhånden.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-03-09 17:04

Martin Bak wrote:
> [...]
> fy føj da!
> Hvad er det så lige der gør, at man slår 7 kors for sig ved enhver tale om

Læs den her bog, så går det nok op for dig:
http://www.taenk.dk/overvaagning/ny-bog-de-overvaagede/

Et lille vink; al overvågning kan misbruges, og vil blive misbrugt før
eller siden.

Fra : alexbo

Dato : 20-03-09 17:18

"Jens C. Hansen" skrev

> Læs den her bog, så går det nok op for dig:
> Et lille vink; al overvågning kan misbruges, og vil blive misbrugt før
> eller siden.

Al information indeholder et element af misinformation.
Et lille vink, man skal ikke tro alt man læser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-03-09 18:46

Martin Bak skrev:
> Jeg er mest nysgerrig: Hvad er det der får lamperne til at blinke sådan ved
> den slags tale og tanker? Hvorfor er man så kategorisk afvisende over den
> slags forebyggende overvågning?

Hvad med at vende bøtten?

Og indføre at biltyven (for lige at blive lidt on-topic) får valget
mellem 1 år i brummen, eller en md i brummen + GPS-overvågning af al sin
færden de næste 5-10 år?

Mon ikke det ville have lige så stor en virkning?

Og så kunne almindelige mennesker, der ikke gå og laver noget galt,
blive fri for overvågning.

Fra : Martin Bak

Dato : 20-03-09 23:46

> [...]
> de næste 5-10 år?
>
> Mon ikke det ville have lige så stor en virkning?

Det er faktisk nogenlunde det jeg bringer på banen som en mulighed.
Jeg foreslår ikke at folk skal overvåges. Faktisk forslår jeg slet
ingenting. Men jeg laver et tankeeksperiment omkring overvågning af biler.
Både som adfærdsregulerende, som afgiftsdifferentierene og som
sikkerhedmæssig foranstaltning.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-03-09 23:58

Martin Bak skrev:
> [...]
> ingenting. Men jeg laver et tankeeksperiment omkring overvågning af biler.
> Både som adfærdsregulerende, som afgiftsdifferentierene og som

Som jeg læser det er forskellen at dit vil overvåge alle, hele tiden,
mens mit kun skal overvåge dem der har vist at de ikke selv kan styre det.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-03-09 01:01

Finn Guldmann wrote:

> Som jeg læser det er forskellen at dit vil overvåge alle, hele tiden,
> mens mit kun skal overvåge dem der har vist at de ikke selv kan styre
> det.

og hvordan skal du finde frem til dem?

Ved overvågning, eller hur?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-09 01:33

Uffe Bærentsen skrev:
> og hvordan skal du finde frem til dem?
> Ved overvågning, eller hur?

Javel, ja. Du ønsker altså at vi, alle, skal lade os overvåge 24/7/365
for at der kan spares lidt på politiet?

Jeg tillod mig blot at regne med at politiet, med de nødvendige
ressourcer, selv kunne opklare tingene. Men der regnede jeg måske for
meget?

Fra : Leonard

Dato : 20-03-09 20:00

Martin Bak wrote:

> Hvad er det så lige der gør, at man slår 7 kors for sig ved enhver
> tale om forebyggende overvågning?

Fordi der ikke er ret langt fra forebyggende overvågning til at snage i
noget andet.
Og det kommer ligeså stille snigende, det der ikke lige kan vedtages i
dag bliver vedtaget senere.
For at blive i bilernes verden, så arbejder politiet nu på, at få lov
til at skrive bøder for manglende sele og mobilsnak udfra de billder,
der alligevel viser det med al tydelighed taget med ATK. Som det er nu
må en ATK kun tage billeder af de biler, der kører hurtigere end den
lokale hastighedsgrænse, så det vil kun være dem, der allerede har
gjort sig skyldig i at overtræde hastighedsgrænsen, der nu også skal
have en bøde for sele og mobilsnak. Så går der nok ikke ret længe før
man bare tager billeder af alle biler, der kører forbi en ATK, og så
sætter en student til at sortere dem fra, der har kørt uden sele eller
snakket i mobil, men ikke for hurtigt. For de skal da ikke snydes for
en bøde.

Selvom jeg er helt enig i, at der skal gives en bøde til alle der ikke
gider at spænde selen, så mener jeg ikke det er måden at gøre det på.
Jeg bryder mig ikke om at jeg skal fotograferes bare fordi jeg kører
forbi en underligt parkeret varevogn. Jeg kan jo være ligeglad, for jeg
overholder bare loven og får derfor ikke nogen bøde, men hvad sker der
med alle billederne, der er nøje registreret med tid og sted?
Det første stykke tid bliver de måske destrueret, men de kan ligeså
godt ende i dynge et sted, hvor en eller anden finder på at sætte dem i
system, så der kan søges på reg.-nr. og derved kan der måske findes et
bevægelsesmønster, som kan bruges i opklaring af noget andet.
Al den information, der indsamles vil kunne bruges både til at afsløre
ulovligheder, men også bare til at afsløre om nogen opfører sig lidt
anderledes eller noget andet og ingen ved, hvem der får adgang til
informationerne senere, for det bestemmes jo af dem, der har magt til
at bestemme det.

Det er da fint nok med et DNA-register, hvis det kun bliver brugt til
at finde forbrydere med, men kig lige lidt tilbage i historien og se de
grumme eksempler på udrensninger af forskellig art, der har været
indtil nu.

--
Leonard

Fra : Armand

Dato : 20-03-09 23:13

Leonard skrev:

> Fordi der ikke er ret langt fra forebyggende overvågning til at snage i
> noget andet.
> Og det kommer ligeså stille snigende, det der ikke lige kan vedtages i
> dag bliver vedtaget senere.

Da jeg for maange år siden startede på EFG blev vi i samfundsfag
inddraget i debatten omkring det dengang spirende Dankort. som 16-årig
havde jeg endnu ikke hørt en pind om emnet men tildrog mig let fordomme
mulig omkring overvågning af sine økonomiske aktiviteter, hvilket ellers
blev voldsomt modsagt fra positiv-siden.
Men hér, tæt ved 30 år efter at jeg fik mit første dankort i.f.m.
bank-skifte, så ér det alligevel blevet en hverdags forteelse at såvel
dankort, som mobiltelefon -benyttelse bruges til at bevise retstiltaltes
gøren og laden - Og dét har "man" tilsyneladende taget til sig stille og
roligt siden 70'ernes bravalla-slage omkring Dankortet :-|

> [...]
> at finde forbrydere med, men kig lige lidt tilbage i historien og se de
> grumme eksempler på udrensninger af forskellig art, der har været

En kammerat var sådan en stille og rolig kommunis der sad og grinte lidt
i skægget over meget i sine omgivelser. Udover at være partimedlem var
han aktiv i et eller ander forenings-noget som i grunden krævede en
medlemsliste for at kunne modtage støtte fra kommunen j.v.f.
fritidslovgivningen; men man var alligevel i stand til at fraholde sig
dette krav ud fra "dårlig historisk erfaring af sådanne lister"

--
Armand.

Fra : René Løweneck

Dato : 21-03-09 01:52

Hej Martin !

> Der er almindelig enighed om, såvel i befolkningen som hos politikerne, at
> et Big Brother overvågningssamfund, det skal vi ihvertfald ikke ha' og nej
> fy føj da!

Og med rette.
http://www.noah2900.dk/hgweb/overvaagning.htm
Vågn op, Martin.

> De fleste synes vel at disse justeringer af tolerancetæsklen er
> velbegrundede og nyttige i forhold til konkrete problemstillinger.

Det er desværre nok rigtigt, men det er på tide at vågne op og se
virkeligheden som den er.

> Hvad er det så lige der gør, at man slår 7 kors for sig ved enhver tale om
> forebyggende overvågning?

Fordi det ikke eksisterer.
http://www.1984.dk/
Vågn op, Martin.

> [...]
> befinder sig.
> Ovenstående er selvfølgelig bare tænkte eksempler.

Hvor er du dog naiv, Martin. Det foregår såmænd allerede, naturligvis uden
din viden.
http://news.cnet.com/8301-1023_3-10135226-93.html?tag=untagged
Din mobiltelefonudbyder kan, udover at spore din mobil via aktive antenner,
aktivere din mobils GPS, kamera og mikrofon, naturligvis uden at du ved det
og kan se det på telefonen. Og der har også i længere tid, været GPS
bilalarmer på markedet, der kunne sende en SMS hvis bilen kører uden for et
afgrænset område, stoppe motoren via fjernkontrol, overvåge kabinen og meget
andet sjovt. Vågn op, Matin.

> [...]
> pågældende kunne være gerningsmand til en ny tilsvarende forbrydelse, nemt
> kunne undersøge om personen havde været på stedet.

Igen, du er naiv og håbløst bagefter virkeligheden.
http://www.rense.com/general64/freewill.htm
Vågn op, Martin.

> Jeg er mest nysgerrig: Hvad er det der får lamperne til at blinke sådan
> ved den slags tale og tanker? Hvorfor er man så kategorisk afvisende over
> den slags forebyggende overvågning?

Prøv at tage de lyserøde briller af et øjeblik og se filmen Zeitgeist the
movie:
http://zeitgeistmovie.com/
Vågn op, Martin.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : *@*

Dato : 21-03-09 10:05

<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Hvad er det så lige der gør, at man slår 7 kors for sig ved enhver tale om
>forebyggende overvågning?

et spørgsmål vil altid trænge sig på -

hvem skal vogte vogterne?

at stole på regeringer+håndlangere er både naivt og tåbeligt

>Et eksempel:
>Hvis nu alle biler var udtyret med en gps enhed, der via satelitter ikke
>bare kunne guide bilisten

hvorfor lige bilister?

hvis alle fik påmonteret sporingsgrej - så kunne myndighederne til
enhver tid vide hvor samtlige borgere befandt sig -

og politiet kunne straks se hvem der havde været på gerningsstedet for
enhver forbrydelse - samt blot spore forbryderen og anholde hende

ethvert system som kan misbruges vil blive misbrugt

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them