Volvo motor bruger 1 liter olie for hver 3~
Fra : BikeManiac

Dato : 19-03-09 15:47

Hej Gruppe,

Jeg har en kammerat der har flg problem med sin Volvo 740 fra 1990.
Den er udstyret med en 4-cylindret 16 ventilsmotor incl turbolader.
Denne motor blev åbenbart aldrig solgt i Danmark. Bilen har kørt ca
150000 km originalt.

Problemet er, at den bruger ca 1 liter olie for hver 300 km. Flg er
blevet konstateret:

1. Der er fuld kompression på alle 4 cylindre.
2. Turboen virker som den skal.
3. Den oser/ryger under drift og udstødningsgassen lugter af olie - så
noget bliver brændt af.
4. Der er ingen olie i kølevandet.
5. Der er ingen vand i olien.
6. Den har svært ved at nå topfart - det er som om den har mistet
pusten ... men hvis den får tid nok kommer den langsomt op på max
hastighed. Den mangler vist også noget saft/kraft i bunden. I
mellemregisteret skulle turboen kunne mærkes fint.
8. Der er ingen oliespild på/fra motoren. Den drypper heller ikke. Den
sveder heller ikke.
7. Bilen er blevet undersøgt hos FDM 2 gange, diverse mekanikere er
blevet spurgt og INGEN kan forklare hvad der er galt.

Er der nogen som har et bud på hvor fejlen ligger?

Lucas

Fra : Tom

Dato : 19-03-09 22:59

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Turbo opslidt.
Bøsningerne er vel så slidte at det er der oliespildet foregår og wastegaten
er så træt at den ikke mere tillader at turboen opbygger fuldt ladetryk.

--
Tom

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-03-09 23:18

BikeManiac wrote:
> [...]
> hastighed. Den mangler vist også noget saft/kraft i bunden. I
> mellemregisteret skulle turboen kunne mærkes fint.

Et skud i (olie)tågen, og det kan godt være det er helt i skoven:

Ekstremt utætte 'paraplyer'(ventilstyr) på ventilerne?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-03-09 23:21

Jens C. Hansen wrote:
> (ventilstyr)

Det var ikke helt rigtigt; de hedder ventilstammepakninger.

Fra : alexbo

Dato : 19-03-09 23:51

"BikeManiac" skrev

>Problemet er, at den bruger ca 1 liter olie for hver 300 km. Flg er
>blevet konstateret:

>2. Turboen virker som den skal.
Hvad menes der helt præcist med det, er slangerne fra turboen undersøgt for
olie?

>3. Den oser/ryger under drift og udstødningsgassen lugter af olie - så
>noget bliver brændt af.
Ja olien.

>7. Bilen er blevet undersøgt hos FDM 2 gange, diverse mekanikere er
>blevet spurgt og INGEN kan forklare hvad der er galt.

Man skulle tro at de ting man kunne foreslå er prøvet,

Olien kommer enten fra turboen, så er slangerne fyldt med snask.
Eller forbi stemplerne, det vil ikke nødvendigvis vise sig ved en
kompressionsprøve.
Eller fra ventilstammerne, måske en revne i blokken

De sidste to ting tror jeg ikke på med det store forbrug.

Men turboslangerene er nemme at kontrollere tag en af og stik fingrene ind i
den.
Stemplerene kan man få en ide om ved at kigge på underkompressionen,
ved varm motor at tage oliedækslet af, så må der ikke stå en stor sky af
olietåge op, men pas lidt på det kan blive skudt af hvis motoren er meget
slidt.

De to ting ville jeg starte med, det er nemt og gratis.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-03-09 00:13

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> 150000 km originalt.
>
> Problemet er, at den bruger ca 1 liter olie for hver 300 km. Flg er

Mit bedste bud: Defekt turbo!

Har netop haft en Mercedes på værksted med kæmpe olieforbrug, resultat:
Defekt turbo og litervis af olie liggende i udstødningen...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kell Petersen

Dato : 20-03-09 01:50

Ville også gættet på Turboen..
Har en ven , som har en passat,, den lavede det samme ,,
3 liter olie fra Fr-værk - Roskilde

Men så burde den ikke bruge så meget hvis man kører blidt..
Men bruger enormt ,, hvis man presser den...