Afbryde fjernvarme
Fra : T. M. N.

Dato : 23-03-09 13:41

Hejsa - vi står og skal på en uges ferie, men der er opstået bøvl med
en radiator (kan ikke lukke helt, vandet siver hørbart igennem). Får
først kigget på dette efter ferien. Pga. dette (og muligheden for
energibesparelse generelt) melder følgende spørgsmål sig:

Kan man uden videre lukke for fjernvarmen ved indgangsrøret og lade
dette være lukket i en uge? Er der bestemte regler for dette, f.eks.
skal der også lukkes for udgangsrøret? Rækkefølge? Hvad med åbning
igen?

Min frygt kunne være noget i retning af at et gammelt rørsystem der er
"vant" til altid at have tryk på ikke kan "tåle" denne
forskel/ændring???

Huset (rørsystemet) er fra 1969. Vi har fjernvarme direkte i
radiatorerne og en nyere varmeveksler til det varme vand.

/T. M. N.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 14:04

"T. M. N." <nielsen@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Huset (rørsystemet) er fra 1969. Vi har fjernvarme direkte i radiatorerne
> og en nyere varmeveksler til det varme vand.

Jeg har haft lukket en masse gange, det plejer der ikke at ske noget ved.
Jeg har nogenlunde samme opsætning som dig. Jeg bruger ikke nogen speciel
rækkefølge. Trykket vil jo stadig være der, når du lukker, indtil det er
kølet ned, hvor så der er minimalt mindre tryk. Det tror jeg ikke du skal
være bekymret for.
Mvh
Mads

Fra : Max

Dato : 23-03-09 18:06

Hej T. M. N.

> [...]
> dette være lukket i en uge? Er der bestemte regler for dette, f.eks.
> skal der også lukkes for udgangsrøret? Rækkefølge? Hvad med åbning

Du skal naturligvis lukke både ind- og udgang, rækkefølgen kan
være lige gyldig.

--
Mvh Max

Fra : jan

Dato : 23-03-09 18:49

> Hej T. M. N.

> Du skal naturligvis lukke både ind- og udgang, rækkefølgen kan
> være lige gyldig.
>
> --
> Mvh Max

Hejsa.

Ikke hvis der er differenstrykventiler på du resikerer at de bliver smadret
hvis du gør det forkert!!
Se evt. på Danfoss hjemmeside.

//Jan

Fra : Gunnar007

Dato : 24-03-09 10:29

> [...]
>
> Huset (rørsystemet) er fra 1969. Vi har fjernvarme direkte i radiatorerne
> og en nyere varmeveksler til det varme vand.

Har du ikke en pumpe der driver vandet rundt ??
Så ville jeg blot lukke for den, istedet for alt andet

Slutteligt skal du vel også vurdere om dit hus kan stå udne varme i en uge.
Personligt ville jeg tror det koster mere i at varme hele huset op igen, end
at lade en enkelt radiator stå og sive lidt.

Hilsen G