Maling af eternittag (med asbest)
Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 23-03-09 04:44

Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele eller som selv har
fået deres tag malet?

Hvordan er holdbarheden/farveægteheden?

Vi har 300-400m2 tagflade så udgiften mellem at få nyt eller få malet
er bestemt ikke uvæsentlig hvis det kan forlænge tagets levetid.

/Dan

Fra : Max

Dato : 23-03-09 11:56

Hej Dan

> Hvordan er holdbarheden/farveægteheden?

Findes der ikke firmaer der laver den slags
som giver garanti på holdbarhed ?

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 23-03-09 12:01

Hej Dan

> er bestemt ikke uvæsentlig hvis det kan forlænge tagets levetid.

Ps: der er forøvrig ikke nogen der kan dokumentere at en rensning
og maling forlænger tagets levetid.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 14:12

<gocha_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------------------------------------

Jeg fik renset og malet for 5 år siden, da jeg flyttede ind.
-Hvis der sad lidt mos og tætnede, blev dette fjernet, hvorfor taget blev
mere utæt.
-Malingen er begyndt at skalle af.
-Der er begyndt at komme mos igen. (begyndende for et par år siden)
-Det ser flot ud når det er malet og ser da stadig rimeligt godt ud.

Man kan evt. supplere med en mosbehandlinge hvert 2. år (ekstra udgift), men
i mit tilfælde hvor taget er ca. 30 år, og flere af naboernes tagplader er
begyndt at brække, når man går på dem, så ville jeg en anden gang måske
spare de 10.000 kr for 110 m2 og så få lagt et decratag ovenpå, efter et par
år, når jeg havde råd. Så kommer der heller ikke mos, som skal fjernes hvert
2. år.

Mvh
Mads K

Fra : Børge Laursen

Dato : 23-03-09 14:30

<gocha_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele eller som selv har
fået deres tag malet?

Hej Dan

Jeg har et skifereternittag, som jeg lagde i 1971. (Mit hus er på 134 kvm.,
med en rejsning på 30 gr). I 2006 fik jeg det renoveret (renset og malet)
af Dansk Tagteknik for 21.495 kr. + moms. (I denne pris var indregnet
montering af en Zinkinddækning omkring en skorsten, som jeg ikke havde fået
lavet ved husets opførelse). Herudover kommer evt. udskiftning af
beskadigede skiferplader med 23 kr. + moms pr. plade.
Hvert andet år får jeg taget algebehandlet af samme firma, senest i 2008 for
1.250 kr. incl. moms.
Selve renoveringen udføres af 2 omgange. Først højtryksspules taget
(miljørigtigt). Derefter skal taget tørre, og efter et par uger kommer de og
maler taget. Den senere algebehandling udføres på et par timer.
Jeg er fuldt ud tilfreds med arbejdet, og taget fremstår som da det blev
lagt.

Venlig hilsen
Børge Laursen

Fra : P.N.

Dato : 19-04-09 13:16

"Børge Laursen" <laursen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvm., med en rejsning på 30 gr). I 2006 fik jeg det renoveret (renset og
> malet) af Dansk Tagteknik for 21.495 kr. + moms.

Jeg har selv et skifereternittag, som blev lagt i 1965 og det holder fint
endnu og selv med lidt mos på holder det i mange år endnu. Men med den
ovenstående pris på 21.495 kr. + moms. ville jeg mener at der var en bedre
forretning i at hyre en flok polakker til at lægge et helt nyt tag med
teglsten, spørgsmålet er så bare om det kan betale sig at lade
skifereternittaget ligge som underlag.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-04-09 13:24

P.N. wrote:

> [...]
> helt nyt tag med teglsten, spørgsmålet er så bare om det kan betale
> sig at lade skifereternittaget ligge som underlag.

Pas på her. Et eternittag er et "let" tag, mens et tegltag er et "tungt"
tag. Det er ikke sikkert at spær og lægter kan holde til et tegltag, de
skal så i givet fald udskiftes, og det er en lidt større udskrivning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : P.N.

Dato : 19-04-09 22:34

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Pas på her. Et eternittag er et "let" tag, mens et tegltag er et "tungt"
> tag. Det er ikke sikkert at spær og lægter kan holde til et tegltag, de
> skal så i givet fald udskiftes, og det er en lidt større udskrivning.

Ja lægterne skal udskiftes, men bjælkerne derimod skulle nok kunne holde til
tegl, nu findes tegl også i moderne levægtsudgaver. Ellers kan lettere tag
med fordel benyttes, min pointe er at asbest behandling til 21.495 kr. +
moms er for mange penge i forhold til prisen for et nyt tag.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 25-03-09 21:40

><gocha_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele eller som selv har
>fået deres tag malet?
>
>Hvordan er holdbarheden/farveægteheden?

Ved ikke, men det er ikke nok at se på prisen når du indhenter tilbud. Har
lige hørt om en der hyrede en flok polakker til opgaven (ikke et ondt ord om
polakker), efter at de havde renset taget lå der et tyndt lag støv over hele
haven - asbest....

Mvh
Jacob

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 29-03-09 20:04

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om polakker), efter at de havde renset taget lå der et tyndt lag støv over

Asbest kan ikke umiddelbart ses, da det er spaltet i under 4 µm
Det du har set er cementstøv.
Eternit tagplader er fremstillet af cementbunden asbestfibre, der er 6 %
asbest i en tagplade.
Asbest hysteri er dog snart normalt alle vegne.

Man hører meget rundt omkring, bla kan man læse længere oppe i denne tråd at
der er en der mener at der ikke kommer mos og alger på Decra tage, og tagene
bliver utætte af rensningen.
Der kommer mos og alger på alle tage med tiden, og hvis firmaet ikke gider
spænde tagskruerne og udskifte papskiverne hvor det er nødvendigt, ja så
bliver resultatet nok et utæt tag. Men det er jo folk selv der vælger den
billigeste løsning, istedet for at spørge sig til råds hos andre om de er
tilfredse med det arbejde de har fået lavet.

http://asbestos101.info/da/

Fr@nk

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 29-03-09 20:10

Forkert link.

http://www.fundal-consult.dk/pdf/ikke_al_asbest_er_farlig.pdf

Her er det rigtige, men det andet kan da også læses. Det beskriver dog kun
at fibrene er meget små, så de ikke kan ses med det blotte øje.

Fr@nk

Fra : simon

Dato : 19-04-09 13:23

gocha_dk@hotmail.com skrev:
> [...]
>
> Vi har 300-400m2 tagflade så udgiften mellem at få nyt eller få malet
> er bestemt ikke uvæsentlig hvis det kan forlænge tagets levetid.

Hej.
Jeg bor i et rækkehus, hvor tagene er eternit og fra 1965.
Vi har i alle rækkehusene accepteret et tilbud fra firmaet
AT-tagrens i Herning, hvor vi får renset og malet tagene.
(jeg vil af hensyn til AT-tagrens ikke offentliggøre tilbuddet).
De yder 5 års garanti imod afskalling af maling - hvor vi dog
skal sørge for en forebyggende algebehandling 3 gange i løbet af
garantiperioden.
Så jeg går da ud fra, at det kan holde i mindst 5 år.
Jeg regner med, at de går i gang her i løbet af april-maj, da
malingen ikke må tørre ved for høje temperaturer.

mvh
simon