Teglsten, undertag og kondensvand
Fra : Niels Munk

Dato : 22-03-09 21:55

Hej

Jeg har hentet tilbud hjem til min carport med tegltag og 30graders
hældning. Jeg er imidlertid kommer i tvivl om hvorvidt jeg vil ha undertag
på eller ej.

Nogle siger at jeg vil få dryp fra kondensvand, på undersiden af tagstenene
unden undertag. Andre siger at jeg vil få et blafrende/larmende undertag, og
derfor skal undgå det.

Carporten bliver lukket for enden, og den ene side. De andre to sider bliver
åbne. Så der er rigeligt med udluftning.

Vil jeg virkelig få bøvl med kondensvand i en så åben carport? Det er
almindelige røde vingefalstegl.

(jeg kan spare ca. 3500,- ved at undlade undertag)

/Niels Munk

Fra : Klaus G.

Dato : 23-03-09 06:32

> Nogle siger at jeg vil få dryp fra kondensvand, på undersiden af
> tagstenene unden undertag. Andre siger at jeg vil få et
> blafrende/larmende undertag, og derfor skal undgå det.
For at undgå blalfren så kan der købes nogle specielle små "dimser" til at
trykke på undertaget så det sidder i spænd. Eller du kan købe en bunke
Strips og nogle isolere rørskåle man bruger til vandrør. Sidstnævnte skal
være ok store. Så skæres rørskålene i ~15cm stykker. Nu tager du så og
stripper sådan en rørskål fast under lægten så den klemmer ned på
undertaget. Og vupti, det vil ikke blafre mere.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Jørgen

Dato : 23-03-09 06:46

Niels Munk wrote:

> [...]
> almindelige røde vingefalstegl.
>
> (jeg kan spare ca. 3500,- ved at undlade undertag)

Jeg har cementtagsten på min carport og intet undertag. Der er hverken
blafren eller kondensproblemer.

Det er en model "Carport 5485 R13 saddeltag" som kan ses her
http://www.carportcentret.dk/213-147-5485_r13.htm

- jørgen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 23-03-09 08:13

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-03-09 15:35

> [...]
> almindelige røde vingefalstegl.
>
> (jeg kan spare ca. 3500,- ved at undlade undertag)

Kondens kommer jo ved at varm luft stiger op på de kolde tagsten... Skal din
åbne carport opvarmes? ;)

- Martin

Fra : J. E.

Dato : 25-03-09 23:45

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> Kondens kommer jo ved at varm luft stiger op på de kolde tagsten... Skal din åbne
> carport opvarmes? ;)

Ar - den ved du jo godt ikke holder. Det er et generelt problem i disse
situationer hvis tagbeklædingen er et ikke-absorberende materiale, at
der kan dannes kondens i carporte og overdækkede terrasser.
Lige ved tagsten tror jeg dog ikke det giver anledning til de store
problemer, da de typisk vil kunne absorbere lidt fugt og afh. af type
kan evt. kondens også blive ledt ud på det nedenforliggende tagsten
som ved Decra.
Alternativt kan et plade-undertag bruges, hvis man vil undgå blafren.