Bøjning og svejdsning af rionet og rundjer~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-03-09 08:34

Jeg skal have lavet en del stativer i forskellinge størrelser og former.
Man kan jo købe sig fattig, hvis man køber de færdigtstrikkede og udvalget
passer ikke altid til mine behov, så jeg lurer på at lave dem selv.

Hvordan laver man en pæn bue på et stykke rundjern, f.eks. til en
rosenportal? Det skal være en metode der kan gentages, så jeg kan lave to
eller flere ens stykker. Og ligeså med rionet.

Hvilken svejsemetode skal man bruge?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-03-09 08:38

On Sat, 21 Mar 2009 08:33:36 +0100, Kurt Hansen wrote:

Vedr. overskriften: "Den der sætter "d" i "svejdsning", skal have sin ende
smurt ... en smutter, sorry.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 21-03-09 17:00

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> rosenportal? Det skal være en metode der kan gentages, så jeg kan lave to
> eller flere ens stykker. Og ligeså med rionet.

Lav en skabelon du kan bruge at bukke efter.

> Hvilken svejsemetode skal man bruge?

Hvad du har ved hånden: Smedning, gas, el, co eller punkt.

--
Niels

Fra : Armand

Dato : 24-03-09 16:36

Niels P Sønderskov skrev:

> Lav en skabelon du kan bruge at bukke efter.

Og tag højde for at jernet vil fjedre tilbage når man aflaster det efter
endt bøjning - Så regn med at skabelonen skal være mindre i radius og i
en længere bue!
Beskrivning: Skabelon som lille hestesko for lidt større U!

--
Armand.