Græsplæne - sået for sent.
Fra : *Olsen*

Dato : 20-03-09 08:31

Sidste år fik vi installeret jordvarme og hele haven blev i den forbindelse
gravet igennem af maskiner.
Efterfølgende brugte jeg meget tid på at rense for sten og jævne.

Derfor fik jeg først sået i oktober, hvilket jo var alt for sent.
Nu er der godt nok små spirer (½-1 cm) der har overlevet, men i min sandjord
går det langsomt.

Hvordan kan jeg her i foråret hjælpe den på vej?

Har tænkt mig at efterså visse steder.

Vil det hjælpe med topdressing ?
Gødning er vel bandlyst så længe det er nyt (?)

Eller?

\Olsen

Fra : O.L

Dato : 20-03-09 09:13

Det er bare at efterså hvor der mangler, og gøde, lidt men tit, og sørge for
der i tørkeperioder vandes. Flere vander formeget, end for lidt. Vent til
det virkelig trænger, og gennemvand så.

Fra : *Olsen*

Dato : 20-03-09 09:27

"O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Det er bare at efterså hvor der mangler, og gøde, lidt men tit, og sørge
> for der i tørkeperioder vandes. Flere vander formeget, end for lidt. Vent
> til det virkelig trænger, og gennemvand så.

Gøde med hvad ?
\Olsen

Fra : O.L

Dato : 20-03-09 13:33

Ganske alm. NPK plænegødning, gerne med mickronæringstoffer. Jo flere
småting der er tilsat, jo bedre. Hvis plænegødningen, som normalt, er for
dyrt, så bare køb alm. NPK gødning.
N = kvælstof
P = fosfor
K = kali
Du skal nok ikke have for højt kvælstofindhold.
Styrken opgives som 3 tal, eks. 16 5 12
Så det første tal skal ikke være for højt, i forhold til de to næste.
Er ikke expert i plæner, men har været landmand i mange år, forhenværende!
mener derfor at vide "lidt" om gødskning og "græsmarker". bare det er NPK,
er typen ikke så vigtig. Jeg vil foreslå noget der ligner 5Kg. pr 100
kvadratmeter 3 - 4 gange i løbet af sommeren.
HUSK AT STRØ GØDNING PÅ TØRT GRÆS, gerne når der er usigt til regn.
Det med det tørre græs, så falder gødningen i bund, og sidder ikke på
stråene, og svider dem, det virker i stort format for en landmand. Ved
udmærket rigtige havefolk går og fedter med det i regnvejr, fint hvis det
regner så meget det bliver skyllet ned, ellers er fanden løs, og hele lortet
svides.

Fra : O.L

Dato : 21-03-09 08:48

RETTELSE!!!
Som fhv. landmand regner jeg dosering i tdl./ha. og har lige ladet dem
være lige, sorry!
Du skal ikke bruge 5 Kg. men kun 2½ kg. / 100 M2