Hvad er det for et træ?
Fra : Erik Andersen

Dato : 19-03-09 14:07

Min nabo har et stort træ hvor der sidder en mængde spredte klaser af tørre
blade eller store vingede frø. På afstand ligner det blade fra en pil, men
de sidder jo ikke på træet hele vinteren og slet ikke i klaser.
Jeg kan ikke komme tæt nok på til at se nærmere på dem og har heller ikke
kunne finde noget i en havebog. Det er altid fine sommerbilleder med grønne
blade der vises i sådan en.
Er der nogen der har et bud på grundlag af mine spinkle oplysninger?
Mvh Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-09 14:17

Erik Andersen wrote:
> [...]
> tørre blade eller store vingede frø. På afstand ligner det blade fra
> en pil, men de sidder jo ikke på træet hele vinteren og slet ikke i

Kunne du slippe afsted med at tage nogle billeder af træet og lægge
billederne ud på nettet, så vi kan se dem?

Erik Ginnerskov

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-09 14:30

Det skulle vel ikke være en troldnød af en art - de står med store gule
blomster, der godt kunne minde lidt om blade i klaser.
Der er masser af billeder på google, du kan sammenligne.med.

Fra : Lars Løth

Dato : 19-03-09 14:45

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> grønne blade der vises i sådan en.
> Er der nogen der har et bud på grundlag af mine spinkle oplysninger?

En lille tanke-

Hvad med at spørge naboen?

Venligst

Lars

Fra : Leonard

Dato : 19-03-09 15:50

Lars Løth wrote:

> Hvad med at spørge naboen?

Arh, hold nu op, det kræver jo, at man skal snakke med naboen og
desuden er det for nemt.

--
Leonard

Fra : Erik Andersen

Dato : 19-03-09 18:14

> Arh, hold nu op, det kræver jo, at man skal snakke med naboen og
> desuden er det for nemt.
>
> --
> Leonard

Han aner det ikke!
/Erik

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 19-03-09 15:51

Fra : Erik Andersen

Dato : 19-03-09 18:23

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg har også tænkt på det, men så må det være en anden slags ahorn, da det
står lige ved siden af et ahorntræ.
Iøvrigt har ahornfrøene 2 vinger. Disse blade/frugter har kun en vinge.
Og det er ikke en troldnød, som "Firstname Lastname" har foreslået. Men kan
det være en valnød? Jeg ved ikke hvordan sådan en ser ud om vinteren.
/Erik

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 19-03-09 18:45

Fra : Martin Bak

Dato : 20-03-09 00:53

> [...]
> grønne blade der vises i sådan en.
> Er der nogen der har et bud på grundlag af mine spinkle oplysninger?

Måske ask?
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.vestrehus.dk/apix/3/asketr%C3%A6.jpg&imgrefurl=http://www.vestrehus.dk/svampeplantesider/ask.htm&usg=__i21zm0RNfjPKu0nDEX1jT2DbooQ=&h=471&w=295&sz=33&hl=da&start=3&tbnid=-PGOYXzMviu1dM:&tbnh=129&tbnw=81&prev=/images%3Fq%3Dasketr%25C3%25A6%26gbv%3D2%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da-DK:official%26sa%3DG

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-09 07:59

On Thu, 19 Mar 2009 14:07:21 +0100, "Erik Andersen"
<erik-andersen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>blade der vises i sådan en.
>Er der nogen der har et bud på grundlag af mine spinkle oplysninger?

Det er et asketræ (selv om jeg da godt kan se at Martin har sagt det
Ask kan du kende meget tydeligt på at knopperne er sorte.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Andersen

Dato : 20-03-09 11:47

> [...]

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.vestrehus.dk/apix/3/asketr%C3%A6.jpg&imgrefurl=http://www.vestrehus.dk/svampeplantesider/ask.htm&usg=__i21zm0RNfjPKu0nDEX1jT2DbooQ=&h=471&w=295&sz=33&hl=da&start=3&tbnid=-PGOYXzMviu1dM:&tbnh=129&tbnw=81&prev=/images%3Fq%3Dasketr%25C3%25A6%26gbv%3D2%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da-DK:official%26sa%3DG

Det er et asketræ. Det kan jeg se tydeligt nu.
Tak til alle for hjælpen.
/Erik

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-03-09 15:39

> Det er et asketræ (selv om jeg da godt kan se at Martin har sagt det
> Ask kan du kende meget tydeligt på at knopperne er sorte.

A propos asketræ.
Er der nogen her der ved, hvor man kan købe asketræ i Københavnsområdet. Jeg
skal til et skib dreje nogle "kofilnagler" til at fastgøre tovværk på. De
skal laves af knastfrit asketræ. Til det skal jeg bruge nogle stave på
minimum 50x3x3 cm. Jeg har købt en trædrejebænk og søgt efter træet i et par
år, men uden held.
Hilsen Peter

Fra : Martin Bak

Dato : 20-03-09 15:50

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> minimum 50x3x3 cm. Jeg har købt en trædrejebænk og søgt efter træet i et
Har du prøvet at spørge på et savværk? eller en møbelfabrik? Med din
tidhorisont er det vel heller ikke afgørende at det lige er i
Københavnsområdet, om det skulle tage en uges tid at sende dem til dig
betyder vel ikke noget set i lyset af hvor længe du har ledt indtil nu

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Andersen

Dato : 20-03-09 20:18

> [...]
> minimum 50x3x3 cm. Jeg har købt en trædrejebænk og søgt efter træet i et
Prøv at spørge ham her. Der er alt hvad du kan begære:
http://www.savvaerket.dk/121-traesorter.htm

Mvh Erik

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-03-09 05:44

> Prøv at spørge ham her. Der er alt hvad du kan begære:
> http://www.savvaerket.dk/121-traesorter.htm

Tak, ham prøver jeg.
Hilsen Peter