Græsplæne - nu med mos...
Fra : René

Dato : 19-03-09 13:57

Hej NG

Har alt for meget mos i plænen, også der hvor der ikke "plejer" at være
mos...
Meget sandet jord, der hurtigt er tørstig i højsommerperioden. Jeg tænker at
jorden mangler et eller andet... kalk, eller andet???

Håber I kan hjælpe:-?

MVH

René

Fra : O.L

Dato : 19-03-09 14:15

Jernvitriol, strøs tyndt ud, gerne i dug, og mos er fortid.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 19-03-09 14:25

> Jernvitriol, strøs tyndt ud, gerne i dug, og mos er fortid.

Jeg har som spørgeren i denne tråd mos i plænen. Jeg har prøvet jernvitriol
flere gange. Mosset bliver sort og kommer derefter igen. Nu har jeg en
mosplæne uden græs. Det er dog en trøst, at den ikke skal klippes, men
hvordan går det til sommer?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-09 18:41

> [...]
> Meget sandet jord, der hurtigt er tørstig i højsommerperioden. Jeg tænker
> at jorden mangler et eller andet... kalk, eller andet???

Gødning. 2-3 kg pr. 100 kvm om en uges tid, og igen 2 uger senere. Derefter
kan du vurderere om den skal have flere gange. I vores gamle have nåede vi
op på 6 gange før plænen ville som vi ville, men den holdt sig så også uden
gødning i flere år.

Mvh Maria